Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
22/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistat asuntosi, niin taatusti tiedät isännöitsijän. Ja voit ottaa asian esille yhtiön kokouksessa myös.

Ja hänelle on mennyt viestiä, mutta tuskin on koneella ennen huomisaamua.

En vain tiedä häirikön vuokralaista. Tässä talossa on omistusasuntoja, joista osa on vuokralla jollakulla.

En omista tätä asuntoa, perheenjäseneni omistaa. Itse omistan toisen asunnon samasta yhtiöstä (pysyvät asukkaat, mm ko perheenjäsen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriöstä ilmoitetaan poliisille tai vuokraisännälle. Ei semikään lähestymiskieltoasia ole.

Ainakin poliisin omien sivujen mukaan.

Vuokraisäntää (häirikön) en tiedä ja poliisille ei voi soittaa kuin hätänumeroon tähän aikaan.

AP

Ja se taitaa olla aika vaikeaa, ennemminkin käy tosinpäin, sinun voidaan todeta olevan se häirikkö. Sähän käyt naapurin ovella valittamassa ja kierrät myös muiden naapureiden ovia sekopäisenä ja valitat vaikkei ne muut kuule melua. Lisäksi sä soittelet poliisille, joka tulee paikalle ja joutuu todeta ettei mitään meteliä ole. Kai tiedät että tuo lasketaan myös kotirauhanhäirinnäksi?

Vierailija
24/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kuin yksi valittaja. Itse olen häätänyt muutaman vuokralaisen, kun ei puhe tehonnut. Nykyisin, teen saman jos tarvetta on. Kyllä terveyssyyt painavat ja voi haastaaa käräjäoikeuteen. Häirikkö on se joka lähtee. Myöskään päivällä musiikki ei saa olla muita häiritsevää. Laita asia vireille aloittaja. Haaste käräjille, syy terveyden vaarantuminen. Itse kärsin rytmihäiriöistä, jotka aiheuttavat todellisen vaaran, muusiikin pauhaus aiheuttaa rytmin sekoamisen.

Toki nyt on tahdistin tukemassa, mutta ei sekään kaikkea voi tehdä. Riittääkö lääkärintodistus tuohon terveyden vaarantumis-kohtaan?

Kiitos asiallisesta viestistä. Muutaman törkeän olen jo ilmiantanut ylläpidolle.

Vierailija
25/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melua harvemmin kuulunut klo:22 jälkeen jne.

Ihmisillä on oikeus asua kodissaan, ja esim. kuunnella musiikkia päiväsaikaan. On myös sallittua vetää vessa ja käydä vaikka suihkussakin yöllä, jos tarve niin vaatii (esim. joku voi tulla hikisenä töistä kotiin aamuyöstä, tai lapsi voi ripuloida itsensä yöllä ihan ulosteeseen jne.)

Jos ei kykene elämää kerrostalossa, on aiheellista muuttaa pois, ns. syrjäseuduilla on PALJON myynnissä asuntoja keskellä korpea, ja halvalla lähtee.

Ap ei tiada edes tietää mitä ns. oikea häiriköinti on. Naapurissa voisi asua alkoholisoitunut pariskunta, joka kavereineen harva se päivä ryyppää, tappelee ja soittaa musiikkia ja laulaa karaokea aamun saakka ja välillä joku käy kusasemassa rappuun jne. OIKEATA häiriköintiä.

Kannattaa myös katsoa peiliin onko omassa itsessä vikaa. keskittyykö elämä omaan pahaan oloon, mistä siitten hyvä syyttää jotain muuta (naapuria) itsensä sijasta.

Omassa lähipiirissä tuttu, joka valitti naapurien metelistä ja myös mm. oman jääkaapin hurisevan liian kovaa ym. Kukaan muu ei noita huomannut. Meni lääkäriin ja tutkitutti oman päänsä, hänellä havattiin ylherkkä kuulo, eli vika oli HÄNESSÄ, ei suinkaan naapureissa tai jääkaapissaan.

Kannattaa miettiä voisitko käyttää esim. korvatulppia jos se "melu" haittaa elämääsi. Tai sitten jos ostaisit äänieristettyä levyä jolla vuoraisit asuntosi?

Vierailija
26/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raketit mennevät (oikeaan aikaan paukuteltuna) siihen sietopykälään (tai mikälie).

Vierailija
27/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kirjoituksesi oleellisin kohta. Kaupungissa asuminen on herkkäuniselle käytännössä mahdotonta ilman korvatulppien käyttöä. Jos korvatulppia ei opi käyttämään niin ainoa vaihtoehto on muuttaminen vähemmän meluisaan ympäristöön.

Suosittelen kokeilemaan erityyppisiä korvatulppia ja harjoittelemaan niiden käyttöä myös muuten kuin nukkumisen yhteydessä. Myös kohinan soittaminen radiosta voi auttaa eli radio tyhjälle kanavalle ja suhinaa taustaääneksi.

Jos korvatulppien käyttö osoittautuu mahdottomaksi niin joudut muuttamaan vähemmän meluisiin olosuhteisiin jonnekin maaseudulle.

Vierailija
28/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärinlausunto riittää. Minä olen onnistuneesti rauhoittanut pienen taloyhtiömme. Minua on aina uskottu, ja suosittelen että viet tilanteen eteenpäin. Lääkärin sana painaa, ja sitä ei kukaan voi kiistää.

Vierailija
29/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kuin yksi valittaja. Itse olen häätänyt muutaman vuokralaisen, kun ei puhe tehonnut. Nykyisin, teen saman jos tarvetta on. Kyllä terveyssyyt painavat ja voi haastaaa käräjäoikeuteen. Häirikkö on se joka lähtee. Myöskään päivällä musiikki ei saa olla muita häiritsevää. Laita asia vireille aloittaja. Haaste käräjille, syy terveyden vaarantuminen. Itse kärsin rytmihäiriöistä, jotka aiheuttavat todellisen vaaran, muusiikin pauhaus aiheuttaa rytmin sekoamisen.

Toki nyt on tahdistin tukemassa, mutta ei sekään kaikkea voi tehdä. Riittääkö lääkärintodistus tuohon terveyden vaarantumis-kohtaan?

Kiitos asiallisesta viestistä. Muutaman törkeän olen jo ilmiantanut ylläpidolle.

Jonka tulet häviämään, eihän sulla ole yhtään luotettavaa todistajaa siitä melusta. Tyypillä on sen sijaan todistajana poliisit jotka ei ole malua kuulleet vaikka olet heidät sinne soittanut.

Älä nyt helvetissä tuota usko, jos terveys ei kestä kerrostaloa niin sitten on muutettava muualle. Näin se menee.

Vierailija
30/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hankkisit työpaikan tai harrastuksen, niin seinät ei kaatuisi päälle. Jos naapuri oikeasti meluaa yöllä, soita poliisille. Päivällä et oikein voi tehdä mitään, paitsi pyytää isännöitsijää paikalle.

Kotirauhaa häiritsisin, jos tunkeutuisin ilman lupaa sisälle enkä lähtisi pyynnöstä huolimatta. sori, minua et tähän syylliseksi saa, mölyapinat ovat aina häiriöihin syyllisiä ei hirityt.

Työpaikkaan olen liian sairas (lääkärin mukaan mahdollisesti naapurin mökän avustamana (ainakin osin).

Ja miksi ihmeessä naapurini saa rikkoa lakia?

Vierailija
31/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun teitä muutamia ihan pelottaa, ettei saa häiriköidä.

Vierailija
32/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköinnistä voi kyllä saada lähestymiskiellon mutta häiriköinti ei tässä tarkoita todellakaan pelkkää musiikin soittamista omassa kodissa.

Muutenkin kuulostaa kyllä melko... erikoiselta tää stoori

Mutta toinen naapuri on ymmärtänyt miten kerrostalossa asutaan, eikä enää häiriköi. No joo, remontoi, mutta järkeviin aikoihin. Esim ei juuri viikonloppuisin tai iltaisin.

Häiriköintiä tuo on, mutta en ollut varma olisiko se riittävää lähestymiskieltoon (vaikka häiriköinti vaarantaa terveyteni).

Vierailija
33/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desibelit pitää olla suht asiallisella tasolla. Esim. jatkuva koiran haukunta katsotaan häiritseväksi.

Ilmoitat isännöitsijälle ja pidät jotain kirjaa melusta. Vielä parempi, jos voit soittaa poliisit paikalle silloin tällöin, kun mökä on sietämätöntä.

Itse aiemmassa vuokra-asunnossani ilmoitin saman tyyppisestä häiriköstä, joka huudatti stereoita niin, että en voinut itse kuunnella musiikkia ja tv piti olla helvetin kovalla jos halusi jotain kuulla. Pari muutakin häiritsemisyritystä oli, jotain lappujen liimailua toisten oviin yms.

Jätkä sai lähdöt.

Vierailija
34/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

Vierailija
35/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin melu on äärimmäisen häiritsevää. Itse kärsin reilun vuoden verran naapurin musiikin soitosta: tämä oli saanut hankittua stereot, joissa erittäin voimakkaat bassot. Ja mitään muuta ei kuulunut läpi kuin ne bassot.... aaarrgh!

Muutimme pois, sillä siitä selvisimme.

Mutta yritä hankkia todistajia, ei vain yhdeltä tai kahdelta päivältä/illalta/yöltä, vaan todiste siitä että häirintä on nimenomaan jatkuvaa. Poliisin todistuksiin ei kannata liikaa luottaa, hekin ovat vain ihmisiä eivätkä välttämättä aina "jaksa" muistaa asioita kuten ne oikeasti ovat.

Vierailija
36/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan niiden kanssa ja lopetat tuon valituksen.

Tunnut yliherkältä, sinun on muutettava.

Yritin niitä käyttää monena päivänä (minun pn nukuttava päiväunet melkein joka päivä, sairauteen kuuluu voimakas väsymys), joten ei onnaa, ne eivät vain kaikille sovi.

Ja miksi mielestäsi minulla ei ole oikeutta perustuslainkin turvaamaan kotirauhaan? Ja miksi naapuri saa rikkoa tuota oikeuttani ja samall rikkoa Suomen rikoslakia?

Muutto ei rahan takia onnistu. vuokralla olevan häirikön on helpompi muuttaa (ja hänen pitäisi, maalla saisi meluta sydämensä pohjasta).

Vierailija
37/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kirjaa metelistä. Laadi isännöitsijälle valitus ja pyydä siihen vähintään yhden naapurin allekirjoitus omasi lisäksi. Toimita paperi isännöitsijälle.

Toista sama viikon kuluttua, tällöin isännöitsijä saanut kaksi valitusta. Hänen on pakko toimia eli kirjallinen varoitus asukkaalle.

Keskellä päivääkään ei saa metelöidä, musiikkia ei kerrostalossa saa soittaa muita häiritsevästi.

Vierailija
38/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, menet siis oikeusaputoimistoon pienituloisena saat maksuttoman oikeudenkäynnin lisäksi hankit lääkärintodistuksen ja viet asian käräjille. Minä olen laittanut useamman perheen lähtemään taloyhtiössämme. Käytän sydänsairauttani tässä asiassa. Tee samoin. Kukaan ei ole valittanut siitä, että nykyisin on rauhallista,päin vastoin. Viihdymme kaikki pienessä taloyhtiössämme.

Myös vaikka on omaisuutta jonkin verran (asunto tässä yhtiössä)?

Vierailija
39/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriöstä ilmoitetaan poliisille tai vuokraisännälle. Ei semikään lähestymiskieltoasia ole.

Ainakin poliisin omien sivujen mukaan.

Vuokraisäntää (häirikön) en tiedä ja poliisille ei voi soittaa kuin hätänumeroon tähän aikaan.

AP

Ja se taitaa olla aika vaikeaa, ennemminkin käy tosinpäin, sinun voidaan todeta olevan se häirikkö. Sähän käyt naapurin ovella valittamassa ja kierrät myös muiden naapureiden ovia sekopäisenä ja valitat vaikkei ne muut kuule melua. Lisäksi sä soittelet poliisille, joka tulee paikalle ja joutuu todeta ettei mitään meteliä ole. Kai tiedät että tuo lasketaan myös kotirauhanhäirinnäksi?

Ensinnäkin, olen soittanut heidän ovikelloaan koko aikana ehkä kuudesti enkä koskaan ole tunkeutunut sisään (joka olisi sitä kotirauhan häirintää), ja poliisille soittanut kahdesti. Oli vain huonoa tuuria, että häiriköt hiljensivät ennen kuin poliisit tulivat (kesti jonkin aikaa tulla, ehkä toinen tehtävä ensin).

Sekopäisenä? Itkuinen ei ole sama kuin sekopäinen. Ja lukekaa teksti, heidän toinen naapurinsa on myös kuullut melua.