Kurja "pommi" exältä.
Exäni, joka muutenkin tekee paljon kiusaa ja koittaa vaikeuttaa elämääni, pudotti nyt pommin. Ollaan sovittu lapsemme huoltajuudesta niin, että lapsi on isällään joka toinen viikonloppu. Muuten mulla.
No nyt kuulemma ei enää viikonloput sovi, kun on niin paljon töitä, voi nähdä lasta "satunnaisesti" asiasta sen enempää sopimatta arkisin joskus.
Mulla ei ole siis lainkaan omaa elämää enää jatkossa. Olin sopinut joogakurssit + pari reissua keväälle, jotka oli sovittu just noille exän viikonlopuille, mutta nyt taitaa mennä kaikki vituiksi. Mulla ei asu edes sukulaisia tms lähellä jotka voisivat silloin tällöit lasta vahtia.
Miten te muut äidit jotka olette vastaavanlaisissa tilanteissa selviätte? Olin haaveillut löytäväni vielä uuden miehen itselleni, olen kolmekymppinen, nätti ja hauska nainen, mutta kaipa se täytyy unohtaa kun missäs sellaisen miehen tapaisi kun omaa vapaa aikaa ei käytännössä enää ole.
Että hyvää uutta vuotta mulle vaan.
Kommentit (94)
isää ei voi tapaamisiin pakottaa.
Kirjaa kuitenkin vastaisen varalle ylös, miten tapaamiset ovat toteutuneet. Lisäksi pidä huoli, että et suostu jatkuviin muutoksiin eli jos exä on sopinut ottavansa lapsen päivänä x ja sitten peruu, se tapaaminen oli siinä eikä sitä siirretä esim. seuraavaan päivään, vaan seuraava kerta toteutuu silloin kun se oli alun perinkin sovittu.
Kannattaa asennoitua myös niin että tuota se tulee tuollaisen exän kanssa olemaan. Mä olen eronnut 16 vuotta sitten, ja tuolloin 3-vuotias lapsi täyttää nyt 19.
Exä on kaikki nämä vuodet säätänyt tapaamisten kanssa ihan mielensä mukaan ja minun on pitänyt hyväksyä kaikki, koska mitään ei ole voinut. Jossain vaiheessa lapsi alkoi sopia käyntinsä itse, olisiko ollut jotain 15, mikä helpotti suuresti mua, mutta samalla tapaamiset harvenivat merkittävästi.
Exän viimeisin kiusa jäi viimeiseksi.Sovimme exän kanssa (hänen ehdotuksestaan), että maksamme lukiokulut puoliksi ja näin on tehtykin viime kuukausiin asti. Lisäksi exä lupasi maksaa elareita niin kauan kun lapsi asuu kotona.
Tiesin jo sovittaessa että exään ei ole luottamista ja niinhän siinä kävi, että lukiomaksut vain lakkasivat. Exä ei vastaa tekstareihin eikä puhelimeen. Lopulta ilmoitin hänelle, että en huoli häneltä enää mitään. Sen tekstarin hän on ilmeisesti lukenut, koska elareita ei sen jälkeen kuulunut.
Nyt mä olen vihdoin vapaa. Lapsikin on saanut isästään tarpeekseen eikä ole ollut tähän aikoihin yhteydessä.
Luulenpa että nuo kaikki asenteelliset ja asiattomat viestit tässä ketjussa ovat yhden ja saman luuserin näppäimistöltä.
Ap:lle tsemppiä!
Hienoa että olet pystynyt irrottautumaan sekä uskonnollisesta yhteisöstä että väkivaltaisesta liitosta! Kumpikaan ei varmasti ole ollut helppoa! Voi kun asuisin lähempänä niin tulisin sulle lastenvahdiksi! Löytäisitköhän esim. tukiperheen vaikka neuvolan kautta? Tai mll hoitajan?
You tubessa on paljon hyviä joogavideoita, mutta kurssi kyllä auttaa saamaan perusteet haltuun ja tekemään liikkeet oikein. Jokainen äiti tarvitsee välillä hengähdystä!
Hyvää uutta vuotta sinulle j lapsellesi!
No uudet tapaamiset SOVITAAN etukäteen lastenvalvojan kautta jos vanhat ei onnistu.
Ja erolapsena sanon että mä vihaan vanhempieni toimintaa kun näin isääni vaan viikonloppusin ja nimenomaan VAIN joka toinen viikko.
Jos rakastaa jotakuta, kuten vaikka isää tai äitiä niin onko silloin mikään niin kamalaa lapselle kuin nähdä joka toinen viikko? Perjantaina mennä illalla ja päivällä takaisin sunnuntaina JO kotiin.
Mitään muuta niin suuresti en muista lapsuudesta kuin isänikävä!
En tee tuota koskaan lapsilleni.
Nyt sä ihan oikeasti revit jumppasi kun se sopii aikatauluihin ei niin että lapsesi ei saa nähdä isäänsä.
Yhtään en epäile että isä kaipaa lastaan, sinun mielipiteesi tässä ei ole se että sallisit isälle aikaa lapsensa kanssa. Säälin lastasi.
ja nyt itket kun lapsi ei joudu tapaamaan väkivaltaista isää?
huh
hyvä, että olet päässyt eroon lapsesi isästä. Tuollaiset miehet eivät ajattele lapsen parasta vaan yrittävät tehdä kaikella tavalla kiusaa vaan äidille eivätkä ymmärrä, että käytöksellään satuttavat lasta. Ei lapsesi isä lastaan oikeasti rakasta vaan lapsi on pelkkä välikappale, jolla satuttaa ja kontrolloida sinua. Pahin pelko lapsesi isällä on , että löydät uuden puolison itsellesi ja olet onnellinen.Sitten hän ei enää voi vahtia sinua. Lastensuojelun tai Pelastakaa lapset ry:n kautta voisit saada tukiperheen ja saisit kaipaamaaasi omaa aikaa. Tiedän tarkalleen mistä puhut, kun kerroit elämäntilanteestasi, sillä olen itse ollut täysin samassa tilanteessa. Yritin itse monta kertaa selittää exälle, että ei hän oikeasti minua satuta tapaamisia viime hetkellä peruuttaessaan vaan lastaan. Tollaiset miehet on keskenkasvuisia nulikoita eikä mitään vastuullisia vanhempia.Tsemppiä sinulle Ap ja toivottavasti saat apua ajoissa ettet uuvu.Levänny äiti jaksaa paremmin ja oma aika on todella tärkeää.
Lapsen isä haluaa päätöksellään estää lastensa äitiä itsenäistymästä ja vaikkapa siinä sivussa löytämään uutta suhdetta.Lapset voivat paremmin jos äiti välillä pääsee tuulettumaan.
Itse tein näin erottuni pettävästä,ilkeästä miehestäni: aloitin toiminnan eräässä yhdistyksessä jossa oli paljon muita lapsiperheitä ja yh-äitejäkin.Sinne menin aina lasten kanssa.Siellä sitten tutustuin muihin ja sain lastenhoidot järjestymään. Kun ex sen huomasi löytyi hänenkin kalenterista yllättävästi aikaa lapsille.
Ymmäärän sua täysin! Mulla on mies, mutta haastava elämäntilanne kolmen lapsen kanssa, joten omaa aikaa yksin ei ole. Olen sopeutunut siihen ajatellen ettei se kohdallani kestä kahta vuotta kauempaa.
Mutta sinun kohdallasi tuli ekana mieleen Pelastakaa Lapset ry:n tukiperhetoiminta. Yksinhuoltajan, kerrostalossa asuvana lapsina olimme sisareni kanssa noin kerran kuukaudessa viikonlopun maalla tukiperheessä, kesällä pidempiä jaksoja. Itselle siitä jäi ihanat muistot, se oli kuin lomaa eläimineen ja rantasaunoineen.
Toinen vaihtoehto on MLL:n lastenvahdit, joita käytän itse(siivouksen ajan:)).Maksavat 8,2 €/h.
Oletko kotona koko ajan lapsen kanssa, vai käykö hän päiväkodissa/koulussa oletko itse töissä?
isällä ei todellakaan ole mitkään pakko tavata lasta ollenkaan. Nuo lastenvalvojalla tehdyt tapaamissopimukset eivät lopulta velvoita mihinkään. Turhia papereita.
Ikävä on tilanteesi ap. Minäkin suosittelisin että haet teille tukiperhettä.
Nyt on vaan sinun pakko olla mahdollisissa harrastuksissa. Ehkäpä pääset joogaan kun lapsi vähän kasvaa, tee sillä aikaa jotain muuta.
Tsemppiä!
antaisin exälle kuulua semmosta sadattelua että unohtas melko pian tollaset että "lapsi tulee mun luo aina sit ku mua huvittaa tai mulla on aikaa", käytännössähän me ei voitas tehdä lapsenkaan kanssa mitään suunnitelmia, esim jotai matkasuunnitelmia kun tiedä milloin se isukki sieltä soittelee että "joo oon nyt tulossa hakemaan"..
Mutta jos sun tilanne on sellainen ettet mahda asialle mitään, niin eikö sulla ole ketään ystäviä jotka vois kattoo muksua sen aikaa kun joogaat? minkä ikäinen lapsesi on? Voisiko hänet mukaan ottaa?
Ymmärrän kyllä, että jokapaikkaan ei voi tai halua ottaa mukaan. Kyllä sunkin pitää saada ihan omaakin aikaa.
Tänne olikin tullut lisää vastauksia..
Joillekkin ihmettelijöille jotka kuittailevat siitä että miten annan lapsen nähdä väkivaltaista isää, vastaukseksi ettei isä ole koskaan ollut väkivaltainen lapselleen. Luuletteko tosiaan, että antaisin ikinä lapsen nähdä isää jos pelkäisin että lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa? ex hakkasi kännipäissään ja raivoipäissään vaan minua, mutta lapseen ei koskenut.
Teidän viestit luettuani ja koko yön asioita mietittyäni päätin etten anna exän kiusata minua. En suostu siihen että elämäni pyörii edelleen hänen mielenoikkujensa ympärillä. Tapaamiset ovat tähän asti olleet sitä luokkaa että isä hakee lapsen perjantaina päiväkodista ja tuo lauantai-aamuna kymmeneltä. Koskaan ei oikeastaan koko viikonloppua ole suostunut lasta hoitamaan, ja aina aamulla on kiire tuoda lapsi kotiin takaisin mun luokse.
Tiedän mikä haloo ja huuto syntyy kun kieltäydyn siitä että isä ilmoittaa samana päivänä että tänään voin ottaa lapsen tms ja kun sanon että ei se käy. Asiat sovitaan kohtuullista aikaa etukäteen. Saan kuulla että en anna isän tavata lasta ja estän tapaamiset jne jne. Kun en antanut isän hakea lasta luokseen kun muksu oli yöpaidassa, isän hetkellisen päähänpiston takia, oli isä huudellut ympäriinsä kuinka hän on uhri eikä äiti anna tavata lasta. Musta on tehty hirviö isän puheiden mukaan.
Tiedän että tämä kaikki johtuu siitä ettei ex halua että missään tapauksessa treffaan uutta miestä. On sairaan mustasukkainen vaikka ollaan erottu, ja tottakai tajuan että tämä käytös ja oikuttelu on vaan vallankäyttöä. Ja keino vaikeuttaa etten pääsisi vahingossakaan koskaan esim. baariin (no en ole baarissa viime kevään jälkeen käynytkään) jossa voisi tavata miehiä ja voisin päästä irti exän vaikutuspiiristä.
No, keksin kyllä jotain, enkä lannistu. Eilen oli huono päivä, tänään parempi. Menen leikkimään lapsen kanssa nyt, mukavaa alkanutta vuotta 2013 mammat!
Meinasitko siis tehdä uudelleen saman mokan ja etsiä miestä baarista? Vai väitätkö ettet saa hauskana naisena sanaa suustasi selvinpäin? Onko siis ainoa strategia se että menet sumussa baarissa ja aamulla paikat mällättyinä katsot viereesi että mitä löytyi?
Miehen löytäminen ei ole ongelma, mutta kaikki avautuu kun tajuat että et ole riippuvainen eksästäsi ja että tässä elämäntilanteessa lapsen etu on edellä. Jos eksäsi ei ole muuta työtä saanut niin siihen täytyy vaan sopeutua. Kun nyt ero on ollut parempi vaihtoehto niin silloin siitä tulee tietyt ongelmat.
Totta on että monelle ero on taivas. Pääsee rietastelemaan joka toinen viikonloppu. Eikö jumalauta kukaan uskalla olla kaunis, rietas ja onnellinen suhteessa? Miten ihmeessä meidän arvot on näin karut että suhteessa elämä loppuu?
Mies 37
mahdollisuus tavata isää. Väkivaltaisesta isästä ei nyt ole kysymys. Lapsi kaipaa isäänsä ja kehittyy tasapainoisemmaksi jos saa tavata häntä. Jos isä sitä ei ymmärrä niin pitää hieman auttaa ymmärtämään.
tai olisit vaihtoehtoisesti alunperin jakanut enemmän huoltovastuuta lapsen isän kanssa. Mutta nyt sitten voit vain etsiä netistä miehen, joka kaitsee lastasi, kun joogailet, jos se kerran on niin tärkeätä.
Mua säälittää tälläset.
Ollaan olevinaan niin ihmistuntijoita ja unohdetaan että niin ne ihmiset tuppaa muuttumaan ja tekemään virheitä.
ja näkemään exääsi harvemmin? Ai niin, SUN menoista pitää tinkiä...Ihan itkettää myötätunnosta.
Meinasitko siis tehdä uudelleen saman mokan ja etsiä miestä baarista? Vai väitätkö ettet saa hauskana naisena sanaa suustasi selvinpäin? Onko siis ainoa strategia se että menet sumussa baarissa ja aamulla paikat mällättyinä katsot viereesi että mitä löytyi?
Miehen löytäminen ei ole ongelma, mutta kaikki avautuu kun tajuat että et ole riippuvainen eksästäsi ja että tässä elämäntilanteessa lapsen etu on edellä. Jos eksäsi ei ole muuta työtä saanut niin siihen täytyy vaan sopeutua. Kun nyt ero on ollut parempi vaihtoehto niin silloin siitä tulee tietyt ongelmat.
Totta on että monelle ero on taivas. Pääsee rietastelemaan joka toinen viikonloppu. Eikö jumalauta kukaan uskalla olla kaunis, rietas ja onnellinen suhteessa? Miten ihmeessä meidän arvot on näin karut että suhteessa elämä loppuu?
Mies 37
Juuri näin... T. Yh since -98
Pitäisikö ap. lopettaa ensin entinen parisuhteensa ja itsenäistyä ensin, sitten vasta ajatella uutta.
Lyödään lyötyä entisestään. Teille tulee vissiin todella hyvä mieli siitä vai?
Kovasti tsemppiä ap:lle. Mitään vinkkejä en osaa antaa mutta kyllä ne asiat siitä suttaantuvat =)
Voi ap. Ymmärrän sinua täysin. Varmasti hoidat lapsesi hyvin, etkä ajattele vain "minä minä minä". Kukaan ei jaksa olla aina yksin lapsensa kanssa, vaikka lapsi on maailman rakkain. Tarvitset vapaa-aikaa. Exäsi on paskiainen, joka ajattelee vain "minä minä minä". Toivottavasti saat jostain lapsenhoitoapua, jotta pääset joogakurssillekin. Kun saat vapaa-aikaa itsellesi, jaksat olla vielä parempi äiti lapsellesi.
Voisitkohan kysyä sosiaalitoimistosta jotain tukiperhettä, jossa lapsi voisi olla vaikka yhden viikonlopun kuukaudessa? Kun lapsella on tuollainen isä, niin voisi saada parempaa miehen mallia jonkin mukavan ja turvallisen perheen isästä :) Sinua ei leimata typerän exäsi vuoksi, et ole vastuussa hänen käyttäytymisestään.
Haistakoon pitkät nämä av:n marttyyriäidit, jotka luulevat olevansa maailman parhaita äitejä. Heidän perheensä tai he itse eivät todellakaan voi oikeasti hyvin! Usko pois, että olet parempi äiti lapsillesi kuin yksikään heistä!
Tsemppiä kovasti ja parempaa Uutta Vuotta!
Äitien on aivan pakko saada yhtä monta vapaata viikonlopppua kuin etä-isien...
Eikö ne lapset jo alunperin tehdä itselle?
Varsinkin tilanne, jossa ensin jätetään mies ja pidetään väkisin lapset muuten, mutta etäisä kelpaa kyllä "ilmaiseksi" lapsenpiiaksi, ei muuksi.
Arrggg kun ärsyttää.
mistään ap:n viestistä ei mielestäni paistanut, että olisi heti munahaukkana baariin juoksemassa! miten te psykomammat saattekin jutut käännettyä ympäri..
No, asiaan. Ap varaa aika heti lastenvalvojalle, siellä tarkasti sovitut tapaamiset. Et todellakaan suostu siihen, että exä pompottaa miten huvitaa.
Olen ite ollut sairaalloisen mustasukkaisen miehen kanssa parisuhteessa, oli myöskin väkivaltainen humalassa. Elämäni paras päätös erota siitä mulkusta. Niin kuin sanoitkin, exäsi haluaa tehdä kiusaa, ja kuvittelee sairaassa mielessään, että olet heti uutta miestä etsimässä.
Ihan täysin ymmärrettävää on myöskin se, että äiti voi haluta esim. joogaamaan joskus. Jooga on muuten todella hyvä liikuntamuoto, jos mitenkään saat järjestettyä, niin mene ihmeessä kurssille.
Tsemppiä ap, ja teille vittuilijalehmille haluan toivottaa todella paskamaista uutta vuotta!
yhteyden katkeamista suremaan??? Millainen isä sellainen ylipäätään on, joka ensiksi hakkaa äitiä ja eron jälkeen vapaaehtoisesti hylkää lapsen (kuten tässä ehkä tulee käymään)? Mikä isän / miehen malli sellainen on?