Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntäkää nyt minulle rautalangasta tämä köyhyysasia!

Vierailija
28.12.2012 |

En pysty millään ymmärtämään, miten ihmeessä Suomessa joku ei pärjää, vaan rahat on loppu ja tarvittaisiin tukea lisää ja lisää ja valitetaan, että se ei ole omaa syytä vaan että tällainen köyhyys on yleistä. En millään pysty uskomaan tätä, varsinkin kun me olemme erittäin pienituloisia ja pärjäämme aivan loistavasti!

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta ja asumme pienessä omakotitalossa. Omat tuloni ovat lapsilisät (reilu 500€) ja kotihoidontuki (vajaa 600€), miehen palkasta jää käteen 1200-1300€). Muita tuloja ei ole. Ilmeisesti saisimme toimeentulotukea tms. mutta emme hae, koska sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Jos tahdotte tietää jotain lisää, niin kysykää ihmeessä!

Voisiko joku nyt vääntää ratakiskosta minulle miten tämä käytännössä menee? Miten on mahdollista, että me elämme näillä tuloilla hyvää elämää, miksei se ole mahdollista muille?

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingistä et hyvältä alueelta saa edes kolmiota alle 300000...

Ja jos on työpaikka helsingissä niin ei voi muuttaa muualle. Ja jos itse kuskaa lapset hoitoon aamuin illoin niin ei voi asua tunnin matkan päässä jos ei halua lapsille 11h hoitopäiviä. Eli on pakko asua suunnilleen sillä alueella missä asuu! Ja kolmio neljälle hengelle ei liene liioittelua? Asumiskustannukset ovat niin isot että jos niihin menee tuloista suurin osa.

Vierailija
82/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanlyhennys on 400€, sähkö 130€, vesi muistaakseni 80€ (mutta en muista miltä ajalta tuo vesilasku on, varmaan vähintään 3kk), kiinteistövero 90€, jätemaksua en muista, olisiko parikymppiä/kk?

Ja miten tuo asuinpaikan edullisuus ja alkuperäinen asuinpaikka sulkevat pois toisensa..?

Totesimme, että alkuperäinen asuinpaikka on meidän tilanteessamme edullisin, joten sieltä haimme kodin itsellemme. Ammatit valitaan sen mukaan, että ne mahdollistavat asumisen täällä.

yleensä saa vanhemmilta apuja, ilmaisuuksia jotka vieraalla teetettynä kustantavat miljoonia, kun asuu alkuperäisellä paikkakunnalla.

ehkä kysyjä tarkoitti tätä.

puhutaan nyt sitä teidän talon remontista, lastenhoidosta, terveellisestä luomuruoasta (marjat metsästä)... saatteko näitä tai vastaavia ilmaisuuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu kuin oma valinta teidät pakottaa asumaan siellä pääkaupunkiseudulla? Käypä itse katsomassa omakotitaloja pitkin Suomea, laita hintakatoksi vaikka 80 000 ja siitä vaan valkkaamaan! Seuraavaksi mol.fi ja puhelin käteen ja käymään vaihtoehtokuntien työtarjontaa läpi!

Meillä on 100-neliöinen omakotitalo, suora sähkölämmitys ja varaava takka. Sähkönä Fortumin ekosähkö ja tosiaan lasku (reaali, ei arvio) on 240€/2kk.

Vierailija
84/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu kuin oma valinta teidät pakottaa asumaan siellä pääkaupunkiseudulla? Käypä itse katsomassa omakotitaloja pitkin Suomea, laita hintakatoksi vaikka 80 000 ja siitä vaan valkkaamaan! Seuraavaksi mol.fi ja puhelin käteen ja käymään vaihtoehtokuntien työtarjontaa läpi!

Meillä on 100-neliöinen omakotitalo, suora sähkölämmitys ja varaava takka. Sähkönä Fortumin ekosähkö ja tosiaan lasku (reaali, ei arvio) on 240€/2kk.

Ja vertaa sitä Helsinkiin. Ja ihan turha mussuttaa, että töitä tekevälle löytyy. Ei löydy. Jos on maisterintutkinto, ei missään tilanteessa tule valituksi kaupan kassalle tai hotellisiivojaksi vain, että saisi asua Kemissä.

Vierailija
85/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vertaa sitä Helsinkiin. Ja ihan turha mussuttaa, että töitä tekevälle löytyy. Ei löydy. Jos on maisterintutkinto, ei missään tilanteessa tule valituksi kaupan kassalle tai hotellisiivojaksi vain, että saisi asua Kemissä.

Vierailija
86/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestejä on yli 80 ja silti edelleen kovapäisimmät änkkäävät vain siitä Helsingistä eivätkä ilmeisesti tajua sanaakaan siitä, mitä ovat lukeneet...

Ei kun AP aloitti ketjun ihmettelemällä, miten ihmiset muka eivät tule toimeen 2000 euron nettotuloilla kun hän ja miehensä tulevat. Että on niin ihmeellistä kun porukkaa tienaa 5000e/kk ja silti on rahat aina lopussa.

Niin siihen varmaan moni vastasi, että on pikkasen eri asia asua ja harrastaa Helsingissä, missä kaikki kampaajasta jalkapallokerhoon -asumisesta puhumattakaan- maksaa aika paljon enemmän kuin siellä pikkukaupungissa.

Koko ap:n aloitus on ihan absurdi, mutta ehkä jos hän tulisi asumaan vastaavanlaiseen taloon Espooseen ja harrastaisi vastaavanlaisia asioita kuin nyt samoilla nettotuloilla hän ehkä tajuaisi, että keskituloisena pääkaupunkiseudulla ei tosiaan hullutella.

Mä muuttaisin mielelläni pikkukaupunkiin mutta kun mä en ole sos/terv -ihminen niin aika vähän on töitä tarjolla. Sorry nyt vaan niille, jotka sanoi että "töitä on"

Vierailija
87/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kotihoidossa, remontin teimme itse, mies korjaa autot itse, sieniä ja marjoja keräämme metsästä kuten suurin osa ihmisistä, jotka asuvat kehä III ulkopuolella. Lisäksi saamme omasta puutarhasta paljon satoa.

Ja niin saisivat kaikki muutkin, jotka tämän valinnan tekevät. Emme ole siis mitään etuoikeutettuja, vaan esim. jokamiehenoikeudet koskevat ihan teitä Helsinkiläisiäkin. Sanko kouraan ja metsään, sieltä sitä luomua löytyy!

Remontointiakaan kumpikaan ei oppinut synnyinlahjana, ja autojakin piti ihan itse opetella korjaamaan. Omia valintoja edelleen!

Vierailija
88/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on nykyään valinta. Halutaan syödä sisäfilettä, lentää kaksi kertaa vuodessa etelään ja asua Kehä III:n sisäpuolella, ja sitten itketään, kun rahat ei riitä. Tuo ei ole mitään köyhäilyä vaan ihan vain omia tyhmiä valintoja.

En ole ollut koskaan köyhä, vaikka sain opintojen loppuvaiheessa toimeentulotukeakin. MItoitin kuluni tulojen mukaan. En syönyt sitä sisäfilettä, ryyppäillyt baareissa tai matkustanut etelään. Sen sijaan elin vaatimattomasti, säästin rahaa ja hain aktiivisesti töitä. Ja sain, 5 kk:n jälkeen. Ei suomalaisen tukijärjestelmän piiriin kuuluva ole köyhä, hän ei vain tahdo alentaa elintasoaan. Kansalaisen perusoikeuksiin ei kuulu kampaajalla käynti, elokuvat joka viikko tai vaikkapa baarireissut viikonloppuisin. Sitä eletään niiden tulojen mukaan, joita saadaan. Jos ei ole rahaa kampaajalle, sinne ei mennä ja toivotaan sitä vaikkapa joululahjaksi. Säästetään rahaa ja mietitään, mihin se käytetään. MIten voi olla taloudenpito noin hukassa aikuisilta ihmisiltä?

Ap on siinäkin oikeassa, että vain tyhmä jää paikalleen ruikuttamaan. Jos ei löydy töitä, miksi pitää asua Kehä III:n sisäpuolella. Minäkin, koko ikäni pääkaupunkiseudulla asunut, muutin pois. Elämme aika mukavaa elämää halvemmilla asumiskustannuksilla. Toki vielä kauempana pääkaupunkiseudusta kuluttaisimme asumiseemme kolmasosan nykyisestäkin, mutta kun sukulaiset asuvat pääkaupunkiseudulla, emme muuta liian kauas, jotta tukiverkkoakin löytyy kriisin tullen.

Täytyy elää tulojen mukaan. Jos elintasoaan ei ole valmis laskemaan, on parempi hankkia uusi työ, uusi koulutus tai toinen työpaikka. Ruikuttaminen on hemmoteltujen kersojen hommaa. Köyhyys on tosiaan valinta. Tiedän useamman "köyhän" ja jokaisen taloudenpidossa on kaikki klassiset virheet. Rahaa riittää tupakkaan ja alkoholiin, mutta ei ruokaan eikä laskuihin.

Epäonnea voi olla, tulee sairastumisia, työttömyyttä tai muuta sellaista. Mutta järkevästi eläneet ovat hankkineet säästöjä ja pärjäävät pahimman yli näiden turvin. Tai ehkä voivat ottaa lainaa, kun ovat eläneet nuhteettomasti tähän asti. On silkkaa tyhmyyttä, jos ei osaa pitää tulojaan ja menojaan tasapainossa.

Tiedän itsekin jotain pienituloisuudesta. Mies on jäänyt juuri työttömäksi. Opiskelijoina elimme todella niukalla rahalla. Mutta emme voi ikinä jäädä ruikuttamaan epäonneamme vaan keksimme keinot. On lapsellista kuvitella, että köyhällä on oikeus syödä fasaania ja juoda samppanjaa joka päivä. Mitä pikkuprinsessoja täällä palstailee?

Tässä kiteytyi kaikki se, mitä ajoin takaa! Hyvin kirjoitettu! Köyhyyttä ei tosiaankaan ole Suomessa, kyse on valinnoista ja omista arvoista!

Vierailija
89/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kotihoidossa, remontin teimme itse, mies korjaa autot itse, sieniä ja marjoja keräämme metsästä kuten suurin osa ihmisistä, jotka asuvat kehä III ulkopuolella. Lisäksi saamme omasta puutarhasta paljon satoa.

Ja niin saisivat kaikki muutkin, jotka tämän valinnan tekevät. Emme ole siis mitään etuoikeutettuja, vaan esim. jokamiehenoikeudet koskevat ihan teitä Helsinkiläisiäkin. Sanko kouraan ja metsään, sieltä sitä luomua löytyy!

Remontointiakaan kumpikaan ei oppinut synnyinlahjana, ja autojakin piti ihan itse opetella korjaamaan. Omia valintoja edelleen!

luomumarjat tulevat kalliiksi jos esim. on pari pientä lasta joita pitää kantaa metsässä marjaämpärin lisäksi tai jos palkkaa MLL hoitajan siksi aikaa.

itse olen elänyt aina suu säkkiä myöten mutta kyllähän se on valtava apu jos asuu alkuperäisellä paikkakunnalla. on ne lapsuudenkaverit tai sukulaisia vaikka muuttoapuna eikä tarvitse palkata vieraita.

kaikki työ on suomessa hurjan kallista.

Vierailija
90/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa kaikki vaatteet käytettynä, pyörät jne käytettynä, ei harrasta mitään yms, niin voi toki olla onnellinen, mutta kyllä se on köyhäilyä, ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkki: Meille pamahtaa ensi kuussa lasten uimakoulu ja luistelukoulumaksut keväältä = 400 euroa. Lisäksi ostin lapsille alesta, järkevästi, ensi talveksi hyvät haalarit = 140 euroa. Sähkölasku on talvikuukausina 300 eur/kk.

Tässä ihan yhden kuukauden parit epätavalliset menot.

Me ei olla edes keskituloisia, vaan alle sen. Omakotitalossa asutaan, sitä maksellaan 500 euroa kk.

Teillä lapset ei harrasta mitään ohjattua juttua ilmeisesti?! Vaatteet ostatte käytettyinä? Ette koskaan lomaile missään, ette osta huvipuistoissa rannekkeita? Jos lomailette, on mukana omat eväät?

Jotenkin tää teidän homma nyt haiskahtaa...

Mulla on kaveri, joka on oikea guru löytämään käytettynä kaiken mitä tarvitsee. Ja maksaa niistä n kymmenesosan siitä mitä vaikka minä joudun maksamaan.

Aika monta vuotta olen hakannut päätä seinään ja ostellut lapsille uusia vermeitä - ja sitten nähnyt kun kaveri on ostanut ihan vastaavia murto-osalla mun ostamista.

Nyt olen itsekin vihdoin alkanut oikeasti hyödyntämään kirppiksiä, ja kas kummaa: sieltähän löytyy vaikka mitä! Siis oikeasti en meinannut edes uskoa miten hyvää matskua ja persoonallista vaatetta saa halvalla, kun vaan vähän viitsii kiertää ja penkoa.

En mä ainakaan koe tuota kaverini elämäntapaa köyhäilyksi. Lähinnä järkevyydeksi. Ja vähän kadehtien seuraan miten hän oikeasti vaan osaa sen homman niin hyvin.

Vierailija
91/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siirtämään koko elämämme pikkukaupunkiin sen takia, että voisimme otta pienemmän asuntolainan? Jättäisimme ystävät ja isovanhemmat tänne, harrastukset ja sosiaaliset ympyrät ja muuttaisimme ummikkona vaikkapa Vammalaan vaan sen takia, että löytyy halvalla talo ja sitten me -yliopistokoulutetut asiantuntijat- ryhtyisimme kaupankassaksi ja grillitarjoilijaksi? Mitä sä oot vetäny?

Vierailija
92/155 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos saa olonsa tuntumaan onnelliseksi tuolla oma valinta-ajattelullaan.

Vierailija
93/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ON pari pientä lasta, enkä ole silti kokenut että marjat tulisivat yhtään sen kalliimmiksi... Tokikaan en palkkaa lapsille hoitajaa, vaan otan heidät metsään mukaan mönkimään!

En sitten tiedä kuinka paljon ihmisillä on muuttakuormaa tai kuinka nopeasti muuttojen pitää tapahtua, mutta en ole ikinä muuttanut muuten kuin oman perheen hartiavoimin.

Ja koska kaikki työ on kallista, kannattaa oikeasti harkita niiden töiden tekemistä itse!

Vierailija
94/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista, mitä ihmettä SINÄ olet vetänyt..???

Edelleen, tämä aloitus koski ihmisiä, jotka EIVÄT TULE TOIMEEN, MUTTA SIITÄ HUOLIMATTA EIVÄT TAJUA MUUTTAA MITÄÄN ELÄMÄSSÄÄN!

Jos te tulette toimeen eikä tarvetta muutoksille ole, niin good for you!

Vierailija
95/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä on usein toinenkin vanhempi, jonka työpaikka on muualla. Harvalla on työpaikat molemmilla ihan siinä nurkan takana. Toisaalta jos kaksi ihmistä käy töissä Helsingin keskustassa ja asuu Helsingin keskustassa, niin ihan köyhistä ei kai voi silloin olla kyse.

Jos haluaa asua leveämmin tai saada parempaa palkkaa, on haettava työtä ja asuntoa muualta. Eikö?

Meillä mies kävi töissä Helsingissä, minä kauempana. Muutimme sinne kauemmaksi, ja mies vei lapset päiväkotiin aamupalalle ja lähti sitten pahimman aamuruuhkan jälkeen kohti Helsinkiä. Minä hain lapset klo 16 ja mies kotiutui klo 18 pintaan. Järjestelykysymys.

Siskoni perhe asuu Espoossa Soukassa. Ostivat 4h+ keittiö -asunnon muutama vuosi sitten alle 150 000 eurolla. Putkiremppa tosin odotettavissa lähivuosina, mutta ovat asuneet talossa jo neljä vuotta eikä rempasta tietoakaan. Säästössä on jo jotain sitäkin varten. Koulut ja päiväkodit lähellä, molemmat töissä Helsingissä, josta pääsee bussilla alle puolessa tunnissa. Ei tarvetta autolle, ja asuntovelkaa maksavat 600 euroa kuukaudessa.

Halvempiakin asuntoja löytyy, kun vain viitsii vähän etsiä.

Vierailija
96/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siirtämään koko elämämme pikkukaupunkiin sen takia, että voisimme otta pienemmän asuntolainan? Jättäisimme ystävät ja isovanhemmat tänne, harrastukset ja sosiaaliset ympyrät ja muuttaisimme ummikkona vaikkapa Vammalaan vaan sen takia, että löytyy halvalla talo ja sitten me -yliopistokoulutetut asiantuntijat- ryhtyisimme kaupankassaksi ja grillitarjoilijaksi? Mitä sä oot vetäny?

Ja - tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä - Tampereella on yliopistokoulutettuja asiantuntijoita, joille on löytynyt työpaikkoja!

Vierailija
97/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin kuulla AP:n kommentin minäkin... Ja en asu Helsingissä, jos siihen halutaan takertua. Sama koskee muitakin vähänkin isompia kaupunkeja.

Jos vaikkapa meidän perhe - itse olen IT-alalla, mies insinööri - päättäisi muuttaa vaikkapa Jalasjärvelle tai Ranualle, niin miten oikeasti AP luulet, että kävisi? Siitä vaan kämppä myyntiin, uusi ostoon, soitto työkkäriin ja töitä löytyy ihan tosta noin vaan? Vaikka oltaisiin valmiita ottamaan vastaan työ mikä tahansa?

Vierailija
98/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen niin kypsä tähän porukan valitukseen kun Hesassa on kallista ja ollaan niin köyhiä, niin köyhiä... Valinta on oma! Kuuntelen tuota valitusta kavereitteni suusta vähän väliä.Olisin itse voinut muuttaa pääkaupunkiseudulle kuten kaverini tekivät, mutta miehen kanssa vilkaisu asuntojen hintoihin riitti... Valitsimme pikkukaupungin. Ja meidän kaksilapsisen perheen hoitoavut ovat 300km päässä, ei siis mitään apuja. Väitän että tämänkin palstan ihmisille löytyy työpaikkoja 20000-100000 kokoisista kaupungeista. Ja uuden omakotitalon omalla tontilla saa 300000 egellä parin kilsan päästä keskustasta.

Isolle osalle ihmisistä on todella hukassa se mikä on köyhä ja mikä on normaali elintaso. Ihmiset valittaa olevansa köyhiä kun täytyy miettiä mitä ostaa!!! Herranjumala, ei ihme että talousvaikeudet, luottotietojen meno yms. on jatkuvaa osalle ihmisiä Suomessa. Jokaisen ihmisen täytyy miettiä mitä ostaa. Perusmättöä (lue tarjousjauhelihaa), kerran vuodessa kanarialle, sisäfilettä kerran kuussa, yksi auto perheessä, marjojen poimiminen, kauneushoito pari kertaa vuodessa, elokuva kerran kuussa jne. on mielestäni normaalia keskiluokan elämää! Ei mitään köyhäilyä. Köyhä on se jolla ei ole ruokaa, vaatteita tai varaa asunnon lämmitykseen. Jos luksuselämään ei ole varaa niin sitten ei ole! Ei se tarkoita että on köyhä. Kysymys on nimenomaan valinnoista...

Vierailija
99/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin pärjäämme täällä pienillä menoilla ja olemme tyytyväisiä elämäämme. Mutta olemme ihan hiljaa siitä. Asumme Helsingissä, pientaloalueella (ihan hyvällä alueella) rivarissa, lapsilla on omat huoneet ja liikuntaharrastuksia paikallisissa seuroissa, kaikki näyttää siis ulospäin hyvältä ja siltä tuntuu.

Mutta emme osta kallista ruokaa ikinä, emme elektroniikkaa kuin harkiten lapsille ja nuorille. Vaatteet ostan aina halvimmasta tarjouksesta ja merkkilaukun tilasin netistä, jotta ulospäin näyttäisi hyvältä. Emme käy ulkona syömässä kuin dealin kautta halvalla, huvipuistoon ja eläintarhaan otamme omat eväät mukaan, kesällä lapset syö puistossa, emme käy oopperassa ynnä muissa tosi kalliissa riennoissa, emme tilaa aikakauslehtiä, emme käy partureissa tai kauneushoitoloissa yms. Matkustamme, mutta niin halvalla ettei kukaan tiedä (halpalennot vaihdolla ja halvat hotellit) Autoa emme saa vaihdettua, mutta olkoon tuo, muuten näyttää ihan siltä, että hyvin menee:) Emme oikeasti tarvitse tai kaipaa sitä statusta mitä ympärillä näkee, siksi ulkokuori riittää. Näin olemme eläneet parikymmentä vuotta, tyytyväisinä. Täällä on meillä juuret, työt, läheiset sekä turvallista ja hyvä asua.

Vierailija
100/155 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut vakityöpaikkaa ennen yrittäjäksi ryhtymistä ja aina ollaan oltu ns. köyhiä. Silti on suurperhe ja ihan ok toimeen tultu. Itsestään selvää on että jos pitää tehdä isompi hankinta kuten vaikka sohva tai astianpesukone tai vaikka pienempikin niin katson ekana huutonetistä tai fb-kirppikseltä tai annetaan/vaihdetaan-ryhmästä. Huutiksesta tai muualta ostettu lasten (merkki)vaatteetkin ja kaikki huonekalut, lastenvaunut ym.

Vähän huvittaa kun joku 4000€ nettotuloinen perhe itkee täällä kun ei ole varaa tehdä toista lasta.

Pitää vaan opetella tulemaan toimeen niillä rahoilla mitä on tai keksiä jotain miten hankkia rahaa lisää. Monesti on tullut ilmi ettei varakkaammilla perheillä välttämättä ole sen kummoisempi elämä, valintoja ei vaan mietitä tarkkaan kun rahaa on. Itselleni ei tulisi mieleenkään ostaa uutena liikkeestä sohvaa tai Ticketin haalaria normaalihintaan. Tällä tavalla on varaa moneen asiaan ja säästää helposti tuhansia euroja vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi