Olenko ainoa, joka haistaa "ilmassa" ihan saman kuin 90-luvun laman alussa/aikana?
Havahduin yksi päivä siihen, kun joku pikkupoika kysyi minulta kaupassa, että riittävätkö hänen rahansa ostoksiin,että miksi tämä tuntuu niin tutulta, sitten tajusin että tämmöistähän se oli 90-luvun alussakin. Rahat kyllä riittivät ja sanoin että ei hätää, olisin kyllä antanut hänelle puuttuvat rahat ostoksiin.
Mitä enemmän seuraan päivittäistä elämää lähiössä jossa asun, niin sitä enemmän huomaan samoja ilmiöitä, joita sain itse todistaa lapsena silloin 90-luvun alussa, kun tuli pyörittyä eri lähiössä ja havainnoitua touhua ruohonjuuritasolta.
Myymälävarkauksien määrä on lisääntynyt hurjasti. Mistäkö tiedän tämän? Ennen oli harvinaista sattua näiden kanssa samaan aikaan kauppaan (jopa minun lähiössäni), ehkä kerran vuodessa tämmöinen sattui kohdalle. Tässä kuussa olen sattunut 3 kertaa samaan aikaan kauppaan ja todistanut tämmöisen tapahtuman lähietäisyydeltä. Yksi keräsi pokkana korin täyteen herkkuja ja käveli korin kanssa ulos maksamatta. Toinen lappasi rinkaan täyteen lihaa, juustoa, eineksiä ja poistui maksamatta. Kolmas haki vaan juotavaa ja käveli ulos. Ehkä isoin erotus lienee se, että eivät tunnu enää edes välittävän tai yrittävän salata varastamista. Itse en tuollaiseen ainakaan mene väliin, enkä puutu millään tavalla. Vaikka olisin kaupassa töissä, niin en ottaisi riskiä. Ei kaupan työntekijöillä niin hyvä palkat ole.
Jatkuvasti roskiksessa jonkun koko kodin irtaimisto. Varmaan häätö pamahtanut ja paniikkiratkaisuna kaikki roskikseen, muuten päätyisivät lavalle. Varastettuja autoja näkee yhä enemmän hylättynä huviajelun päätteeksi jonnekin lähiön alueelle. Jatkuvasti jostain kerrostalosta lyöty ulkoven lasi hajalle. Ilokaasupulloja pilvin pimein jokapuolella, tämän sukupolven valittu aloituspäihde.
Helvetisti kaikkia "huijauksien" yrittäjiä ja kaupustelijoita, jotka pyörivät kaupan edustalla. Lisäksi ihan normaalit lapset saattavat kysyä tuntemattomilta rahaa vaikka kaupassa tai kaupan ulkopuolella. Lisäksi ostarille on alkanut pesiytymään uusia kasvoja pussikaljoittelemaan. Kaikenikäistä ja näköistä väkeä. Ihan siististi pukeutuneita vanhuksia, istuvat rollin päällä ja siemailevat olutta jne. Tästä lähtee senkin jo melkein kadonneen perinteen elpyminen. Lisäksi lähiön perinteinen nistiporukka saanut uusia jäseniä.
Kommentit (293)
Ei kyllä tilanne on nyt ihan erilainen. Väestöpoolikin on eri.
En ole törmännyt varkauksiin, mutta useamman kerran kaupan kassalla nähnyt kun edellä olleelta loppuneet rahat.
En muista 90-luvun lamaa muusta kuin isän ryyppäämisestä, mutta ei tuo meininki mikään ihme ole kun työttömiä on liki puoli miljoonaa, tekoäly vie työt ja kaikesta koko ajan leikataan.
Löyhkä ilmaantui kokoomus-persuhallituksen myötä, ja kitkeröityi Trumpin valinnan hetkellä. Jos ei tätä haista, niin on todellakin korona vienyt hajuaistin ja aiheuttanut sakean aivosumun.
Maailmantilanne ei ollut yhtä hazardi kuin nyt. No joo, neukkula hajosi.
Rommaa ja pahasti eikä suurin osa tajua mitään.
Kaupassa ollut pulaa paistijauhelihasta. Siis hyvin on ruokaa tarjolla mutta jotenkin tuo jonkun pula-ajan mieleen. Enkä osta lihaa kuin harvoin. Lähituottajan luomulihatkin aina lopussa.
Vierailija kirjoitti:
En voi ottaa kantaa, kun en ollut 90-luvun alussa vielä haistelemassa mitään.
Miten olisi jos menisit haistelemaan paskaa?
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt varkauksiin, mutta useamman kerran kaupan kassalla nähnyt kun edellä olleelta loppuneet rahat.
Näin minäkin olen nähnyt. Kumma kyllä ovat aina kantasuomalaisia, eivät ma muja.
Olin nuori aikuinen 90-luvulla mutta onneksi lama ei koskettanut. Oli kesätöitä, matkustelin ja olin ulkomailla pidempiä jaksoja. Vm-73
Vierailija kirjoitti:
Olin nuori aikuinen 90-luvulla mutta onneksi lama ei koskettanut. Oli kesätöitä, matkustelin ja olin ulkomailla pidempiä jaksoja. Vm-73
Huh huh oletpa vanhaaaa....
Pahoinvointi näkyy terveydenhuollossa ja sosiaalitoimessa. Rahoitusta niistä on leikattu. Rahoitusta myös järjestöiltä on leikattu. Avuntarvitsijoita on enemmän, mutta avunantajia on vähemmän. Näkyy katukuvassa sen seuraukset. Ihmekös tuo, kun palkka riittää kokoajan huonommin välttämättömyyksiin ja tavallisen ihmisen käytettävissä olevat tulot suhteessa menoihin pienenevät pienenemistään.
Kyllä siellä ap:lla nyt joku muu haisee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi jos menisit haistelemaan paskaa?
Mitäpä jos sinä itse poistuisit täältä, suljet netin ja menet opettelemaan käytöstapoja.
Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh oletpa vanhaaaa....
Jep. Harva kovin paljon nuorempi täällä muistelisi 90-luvun laman tunnelmia.
Ei ole kyllä lähelläkään 90-luvun lamaa. Se aika oli ihan poikkeuksellista. Ei yhden yhtäkään avointa työpaikkaa missään. Koko Suomi oli lamaantunut. Ihmisten koteja pakkohuutokaupattiin ja ilmoituskia niistä oli päivittäin lehdissä. You ain't seen nothing yet.
Sama meno on. Huomasin kun näin meidän torille tulleen Las Palmas karaokebaarin. 90 fibat ja ei paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.
Miten voi olla kun moniosaajiakin on tullut tuhansia?