Vääntäkää nyt minulle rautalangasta tämä köyhyysasia!
En pysty millään ymmärtämään, miten ihmeessä Suomessa joku ei pärjää, vaan rahat on loppu ja tarvittaisiin tukea lisää ja lisää ja valitetaan, että se ei ole omaa syytä vaan että tällainen köyhyys on yleistä. En millään pysty uskomaan tätä, varsinkin kun me olemme erittäin pienituloisia ja pärjäämme aivan loistavasti!
Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta ja asumme pienessä omakotitalossa. Omat tuloni ovat lapsilisät (reilu 500€) ja kotihoidontuki (vajaa 600€), miehen palkasta jää käteen 1200-1300€). Muita tuloja ei ole. Ilmeisesti saisimme toimeentulotukea tms. mutta emme hae, koska sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Jos tahdotte tietää jotain lisää, niin kysykää ihmeessä!
Voisiko joku nyt vääntää ratakiskosta minulle miten tämä käytännössä menee? Miten on mahdollista, että me elämme näillä tuloilla hyvää elämää, miksei se ole mahdollista muille?
Kommentit (155)
kuppasessa kt-kämpässä ja asumismenot 1500 kuussa. Et sellasta.
Helppohan se on omasta omakotitalosta huudella. Useimmat maksavat joko lainaa tai vuokraa.
Ei talon omistaja muuten ole köyhä.
Kun joku tiesi kertoa, että pelkästään niitä köyhiä muualle muuttajia olisi miljoona???? Mä olen luullut, että siellä on aika paljon vielä sitä oikein hyvin toimeen tulevaa sakkia, mutta että miljoona köyhää??
Voi teitä ressukoita siellä pks:llä!
niin kysynpä minäkin, että miten mun kaverin pitäisi toimia on yh- ja vuokra on 1000 eur/kk. Vaikka tuolla rahalla maksaisi jo kivasti omankin asunnon lainaa niin pankki ei myönnä lainaa perusteena tuloista ei saa kuin 40% mennä asumiseen. Vaikka jatkuvasti tälläkin hetkellä menee.
ja aivan varmasti äänestää kokoomusta.
Se että tulee niukasti toimeen tuloillaan, ei tarkoita että ei olisi köyhä.
Helsingissä menee kaksioon tai pieneen kolmion vuoraan 850-1000e kk,saatikaan ,että asusi pienessä omakotitalossa. Ei todellakaan mahdollista.Jos teillä on talo maksettu ja lämmitätte vaikka oman metsän puilla jää vain pieni sähkölasku maksettavaksi......varmasti elää tuolla rahalla.Helsingissä useilla yksinhuoltajilla jää käteen n.1200e siihen ei saa asumistukea,koska brutto palkka ylittää rajan.1200e maksat vuokran,sähkön,veden,puh. bussimatkat,ym. ,että pääset töihin.Kaikilla ei ole neljää lasta eli noin isoa lapsilisää ja vielä kotihoidontukea vaikka hoitaa omia lapsia....kyllä ne menot kasvaa,siinä kuin lapsetkin.
sitten teillä on liian vähän omaa rahaa säästössä.
Ette siis välttämättä ole sidottuja nykyiseen tilanteeseen vaan teidän täytyy hiukan odottaa ja auttaa oman unelmanne totutumista säästämällä omaa alkupääomaa tai miettiä mistä seikoista olette valmiita tinkimään asuntoa ostaessanne.
En sanoisi teitä köyhiksi ...
Me emme edes saa asuntolainaa vaikka sitä olemme hakeneet. Perheessämme on kolme alaikäistä lasta.
Mieletäni me olemme köyhiä sillä olemme sidottuna tähän missä olemme.
Minä olen yksi niistä, joka on täällä erehtynyt kertomaan että rahaa jää jopa säästöönkin vaikkei ole isot tulot ja provoksi tietty epäiltiin. Huvittaa välillä vieläkin kun elän täällä tätä provoelämääni :)
Siinä ketjussa oli samaa kitinää sähkölaskusta. Tajutkaa jo, että vaikka ei olisi sähkölämmitystä niin jostain se lämpö tulee ja maksetaan. Me maksamme 210e yhtiövastiketta kuussa, siellä se maksu on. Aiemmin kun asuimme omakotitalossa, ostimme kerran vuodessa säästöistä öljyn, melkein 2000 e kerralla. Ja kuka sen sähkölämmitteisen talon valitsikaan? Aivan, te valittajat itse.
ja kyllä alle 3000 Euroa on tiukkaa lapsiperheellä...
Ja vastaukset kitinöihisi:
1. 850 Euroa/kk asuntolainaan Tampereella on ERITTÄIN kohtuullinen määrä, missä halvemmalla eläisi 3-lapsinen perhe?
2. Miksi ihmeessä tinkisin tuon 150 Euroa (netti, neljä puhelinta ja pari lehteä)? Mä haluan lukea Aamulehteni ja tykkään soitella puhelimella... nettikin on pakollinen. En minä ole rutissut, että meillä olisi rahat tiukalla vaan todennut, että 3000 Euroa/kk on ihan minimi ja ei sillä erityisen leveästi elä. Meillä on nettotulot melkein 6000, joten ei ole mitään syytä tinkiä. Halusin vain korostaa, että ihan peruselämälläkin se 3000 menee, eikä siihen vielä ole mitään kohtuutonta tuhlausta ja ymmärrän mainiosti, kuinka sillä rahalla joutuu joka kuukausi vääntämään. Vai pidettekö oikeasti Aamulehteä tuhlauksena? Mä olen tilannut sen jo opiskeluaikana...
3. Satunnaismenot=lääkärikulut, hammaslääkärit, auton korjaukset, uudet renkaat autoon, vaatteet, huvittelut jne. Todellakin ei kukaan voi elää kädestä suuhun vaan jatkuvasti on jotain erityistä. Koska pitää ostaa pesukone, koska huoltaa auto, koska juurihoitaa hammas, koska päivittää tietokone jne. Satunnaismenoihin on pakko 5-hengen perheessä laskea ainakin se 500 Euroa/kk tai muuten on laskenta epärealistisella pohjalla. Ja tuo 500 on vielä aika niukasti laskettu. Todellisuudessa menee enemmän, jos on varaa. Lasken vain ihan sitä, mitä menisi tinkimällä minimissään.
- asuntolaina 850
- muut asumiskulut 300
- vakuutukset 100 (sisältää auton, palovakuutuksen ja kotivakuutuksen, luojan kiitos auto on uudehko ja velaton)
- hoitomaksu yhdestä 260
- Netti, puhelimet, lehdet 150Eli siis 1660 Euroa mennyt ja paljon vielä maksamatta. Kaikenmaailman satunnaismenot ja laskut, ruuat, bensat, huvit jne. Edes teoriassa ei pärjättäisi 2000 Eurolla. 3000 Euroakin tekee todella tiukkaa, vaikka kaikki ylimääräinen karsittaisiin.
1. Miksi hankkia niin iso asunto että joutuu lyhentämään noin paljon lainaa kuukausittain, jos siihen ei tulot meinaa riittää? Olisitte hankkineet halvemman asunnon.
2. Jätä lehtien tilaaminen pois, ovat turha rahasyöppö ja lisäksi epäekologista, netistä ja puhelimistakaan ei todellakaan tarvitse maksaa 150e! Hyviä liittymädiilejä saa perheenjäsenille 10e/hlö.
3. Mitkäs ne satunnaismenot ja huvit on? Eikö ollut juuri kyse siitä, että jos tajuaa ettei rahat riitä niin sitten KARSII NIITÄ MENOJA!!! Ei se ole kovin vaikeaa
Halusin vain laskea ylös, että oikeasti 3000 Euroa ei vielä ole mitään luksuselämää. Se menee ihan heittämällä perusjuttuihin ja ei todellakaan ole vielä tuhlausta. Ehkä mä olen liian vanha tänne tai missä vika. Oikeasti minusta netti, puhelin, lehti tai auto ei ole lapsiperheessä vielä tuhlausta vaan sellaisia perusjuttuja, jotka on melkein kaikilla.
Ei meillä ole taloudellisesti mitään ongelmaa, nettotulot lapsilisineen noin 6000. Rahat riittää hyvin ja nytkin lähdetään viikon matkalle koko sakki. Halusin vain puolustella niitä, jotka valittaa, ettei 2000-3000 Eurolla meinaa elää. Kyllä sillä elää, mutta ei todellakaan luksuselämää. Joskus nuorena sitä olisi tuntunut tuollaiset rahat isoilta, mutta eläminen on tullut Suomessa niin kalliiksi ja toimeentulominimi on oikeasti pieni, että on ihan ymmärrettävääkin, että siellä rajoilla elävät kokevat olevansa köyhiä.
- asuntolaina 850
- muut asumiskulut 300
- vakuutukset 100 (sisältää auton, palovakuutuksen ja kotivakuutuksen, luojan kiitos auto on uudehko ja velaton)
- hoitomaksu yhdestä 260
- Netti, puhelimet, lehdet 150Eli siis 1660 Euroa mennyt ja paljon vielä maksamatta. Kaikenmaailman satunnaismenot ja laskut, ruuat, bensat, huvit jne. Edes teoriassa ei pärjättäisi 2000 Eurolla. 3000 Euroakin tekee todella tiukkaa, vaikka kaikki ylimääräinen karsittaisiin.
Et ole köyhä, jos sinulla on varaa laittaa rahaa sileäksi 3000 euron verran. Jos taas varaa ei ole ja elät yli varojen, on kulujasi karsittava. Köyhä et ole, tyhmä saatat olla.
Meillä asumismenot ovat itse asiassa kuukaudessa 1900 euroa (sisältää lämmityksen, sähkön, lainanlyhennyksen, vakuutukset, jätemaksun, likakaivon tyhjennyksen, roskiksen tyhjennyksen ja hälytyslaitteet). Tämän lisäksi autokulut ovat kahdesta autosta bensoineen, huoltoineen, veroineen ja vakuutuksineen 400 euroa/kk. Lasten hoitomaksut ovat 500 euroa/kk. Tässä pakolliset menot. Kaikki muu paitsi ruoka on extraa. Meillä siis 2800 euroa menee joka kuukausi normaaliin elämiseen, ruokaan menee 800 euroa ja erilaisiin hygieniatuotteisiin muutama satanen. Meillä on tähän varaa, kun nettotulomme ovat 4300 euroa. Olemme tilanneet muutaman lehden, käymme joskus ravintolassa syömässä ja teemme viikonloppureissuja silloin tällöin. Meillä on tähän varaa ja säästöönkin menee muutama satku silloin tällöin.
Jos meillä ei olisi tähän varaa, säästäisimme ensimmäisenä autoista ja asumiskuluista. Meidän ei ole pakko maksaa isoa lainanlyhennystä, siitä voi huoletta vähentää 500-700 euroa pois. Jos toinen jäisi työttömäksi, emme tarvitsisi kahta autoakaan, joten nekin kulut puolittuisivat. Lapset eivät tarvitsisi hoitopaikkaa, nekin rahat jäisivät säästöön. 1400 euroa menisi siis kaikkeen asumiseen ja autoiluun köyhäillen ja ruokalaskuakin voisi lähes puolittaa. Yhden palkka siis riittää mainiosti elättämään meidät, kun alle 2000 eurolla elettäisiin. Eikä tekisi edes tiukkaa.
Tuhlaaminen on valinta. vähemmälläkin pärjää.
Mitä ihmettä tarkoitat tuolla? Eihän niiden päivitysten lataaminen maksa.
ja kyllä alle 3000 Euroa on tiukkaa lapsiperheellä...
Ja vastaukset kitinöihisi:
1. 850 Euroa/kk asuntolainaan Tampereella on ERITTÄIN kohtuullinen määrä, missä halvemmalla eläisi 3-lapsinen perhe?
2. Miksi ihmeessä tinkisin tuon 150 Euroa (netti, neljä puhelinta ja pari lehteä)? Mä haluan lukea Aamulehteni ja tykkään soitella puhelimella... nettikin on pakollinen. En minä ole rutissut, että meillä olisi rahat tiukalla vaan todennut, että 3000 Euroa/kk on ihan minimi ja ei sillä erityisen leveästi elä. Meillä on nettotulot melkein 6000, joten ei ole mitään syytä tinkiä. Halusin vain korostaa, että ihan peruselämälläkin se 3000 menee, eikä siihen vielä ole mitään kohtuutonta tuhlausta ja ymmärrän mainiosti, kuinka sillä rahalla joutuu joka kuukausi vääntämään. Vai pidettekö oikeasti Aamulehteä tuhlauksena? Mä olen tilannut sen jo opiskeluaikana...
3. Satunnaismenot=lääkärikulut, hammaslääkärit, auton korjaukset, uudet renkaat autoon, vaatteet, huvittelut jne. Todellakin ei kukaan voi elää kädestä suuhun vaan jatkuvasti on jotain erityistä. Koska pitää ostaa pesukone, koska huoltaa auto, koska juurihoitaa hammas, koska päivittää tietokone jne. Satunnaismenoihin on pakko 5-hengen perheessä laskea ainakin se 500 Euroa/kk tai muuten on laskenta epärealistisella pohjalla. Ja tuo 500 on vielä aika niukasti laskettu. Todellisuudessa menee enemmän, jos on varaa. Lasken vain ihan sitä, mitä menisi tinkimällä minimissään.- asuntolaina 850
- muut asumiskulut 300
- hoitomaksu yhdestä 260
1. Miksi hankkia niin iso asunto että joutuu lyhentämään noin paljon lainaa kuukausittain, jos siihen ei tulot meinaa riittää? Olisitte hankkineet halvemman asunnon.
2. Jätä lehtien tilaaminen pois, ovat turha rahasyöppö ja lisäksi epäekologista, netistä ja puhelimistakaan ei todellakaan tarvitse maksaa 150e! Hyviä liittymädiilejä saa perheenjäsenille 10e/hlö.
3. Mitkäs ne satunnaismenot ja huvit on? Eikö ollut juuri kyse siitä, että jos tajuaa ettei rahat riitä niin sitten KARSII NIITÄ MENOJA!!! Ei se ole kovin vaikeaa
- asuntolaina 850
- muut asumiskulut 300
- hoitomaksu yhdestä 260
- Netti, puhelimet, lehdet 150
Eli siis 1660 Euroa mennyt ja paljon vielä maksamatta. Kaikenmaailman satunnaismenot ja laskut, ruuat, bensat, huvit jne. Edes teoriassa ei pärjättäisi 2000 Eurolla. 3000 Euroakin tekee todella tiukkaa, vaikka kaikki ylimääräinen karsittaisiin.
Miksi vitussa köyhät muuttavat kalliille alueille? Pitäisi tyhmänkin ymmärtää että omien varojen mukaan valitaan asuinalue!!
- asuntolaina 850
- muut asumiskulut 300
- hoitomaksu yhdestä 260
Rahaa säästössä ??? Entäpä jos kaikki menee elämiseen...
Asumme Helsingissä. Vuokralla, tietty. Vaikka vaihtaisimme pienempään asuntoon niin vuokra ei juurikaan putoaisi.... nyt meilleä 95 neliötä.
Vuokra siis 950e. Mies tuloton, minä matalapalkkaisessa työssä. Lapsia siis kolme. Minun palkalla eletään ja siitäpä ei jää säästöön - yllätys yllätys :)
Mies ei vaan ole työllistynyt. Opiskelee, mutta töitä ei ole siunaantunut ja opinnot viellä kesken. Työttömäksi ei ole heittäytynyt ja sinnittelemme siis omillamme vailla mitään tukia :(
Tietty jos mies ilmoittautuisi työttömäksi niin hän saisi jotain korvausta ja saisimme varmaankin asumistukea - kehdataanko ???
En halua tinkiä ruuasta, sähköstä, matkalipusta tai terveydenhuollosta. Tällä hetkellä emme matkustele, auto on rikki ei sitä ole varaa korjata. Kirppareilla kiertelen ja alennusmyynneissä, jotain on välillä pakko ostaa koska ei niitä kukaan meille lahjoittele eikä ilmaiseksikaan saa.
En haaveile luxuxasunnosta vaan jonkun kokoisesta minne mahtuisimme ja vanhuuden varalle olisi jokin paikka missä kylkeä kääntää sillä eläketuloilla ei paljon hurrailla. Mutta siis elämä on täynnä valintoja ja varmaan jossain vaiheessa olen tehnyt jotain vääriä valintoja joista nyt saan sitten omalla köyhyydelläni maksaa. Tätä en ihan odottanut mutta tässä ollaan.
En sanoisi teitä köyhiksi ...
Me emme edes saa asuntolainaa vaikka sitä olemme hakeneet. Perheessämme on kolme alaikäistä lasta.
Mieletäni me olemme köyhiä sillä olemme sidottuna tähän missä olemme.