Onko leskeneläke mielestäsi vanhanaikainen järjestelmä?
Kommentit (120)
itse pidän tarpeellisena..
Nyt varsinkin, kun olen psyykkisistä syistä sairaslomalla ja odottelen työkyvyttömyyseläkepäätöstäni, on tuo leskeneläke kiva lisä Kelan sairaspäivärahojen päälle
Jäin yksin kolmen alle 5-vuotiaan kanssa kun mieheni kuoli yllättäen. Sanomattakin selvää, että olin ollut kotona useamman vuoden ja olin miehen kuoleman jälkeenkin.
Sain/saan leskeneläkettä, lapsille tulee perhe-eläkettä.
Mä en saa lisäksi esim. elatustukia, joita sitten eronneet saa, vaan noi eläkkeet kattaa miehen tulot.
Mitenhän me ois mistään selvitty pelkällä minimi äitiyspäivärahalla, en ois saanut niitä elatustukiakaan jne...
Syytön meistä kumpikaan siihen oli, että mies kuoli. Hän maksoi eläkemaksuja palkastaan, joten totta ihmeessä ne kuuluu meille.
Oisko tossa muutenkin kamalassa kriisitilanteessa pitänyt vielä jäädä kierimään kamalaan taloudelliseen ahdinkoon asuntolainojen, elämiseen tarvittavien rahojen kanssa jne... Voin sanoa, että siinä on muutakin murhetta...
Eroaminen on vapaaehtoista, kuolema ei. Jos päätyy avioeroon, niin lähivanhempi voi itse elättää lapsensa, jos toinen osapuoli ei suostu maksamaan. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa.
Eivätkö ne kaikki ole yhtä väärin/epäoikeudenmukaisia eivätkä perustu mihinkään järkevään syyhyn. Lapsilisääkin maksetaan sen johdosta että on se lapsi. Ihan järjetön syy! Ja täysin epäoikeudenmukaista lapsettomia kohtaan.
Nainen joutuu olemaan kotona lasten takia.
Naisen palkka on pienempi kuin miehen, vaikka olisi samassa työssä.
Monasti miehen ura on tärkeämpi ja nainen joustaa.
Naisten keski-ikä on korkeampi.
Millanen on kotiäidin palkka, mistä eläke?
Jos mies vaikka matkatöissä, nainen joutuu tekeen oman työn ohella toisen työn kotona, kun mies ei osallistu kotitöihin.
Nämä kaikki nyt tilanteessa, jos mies kuolee ensin.
Sitäpaitsi kotona oleva nainen on säästänyt yhteiskunnan varoja hoitamalla lapset itse, ain akin ennen kotihoidontukia.
Jäin yksin kolmen alle 5-vuotiaan kanssa kun mieheni kuoli yllättäen. Sanomattakin selvää, että olin ollut kotona useamman vuoden ja olin miehen kuoleman jälkeenkin.
Mä en saa lisäksi esim. elatustukia, joita sitten eronneet saa, vaan noi eläkkeet kattaa miehen tulot.
Mitenhän me ois mistään selvitty pelkällä minimi äitiyspäivärahalla, en ois saanut niitä elatustukiakaan jne...
Syytön meistä kumpikaan siihen oli, että mies kuoli. Hän maksoi eläkemaksuja palkastaan, joten totta ihmeessä ne kuuluu meille.
Oisko tossa muutenkin kamalassa kriisitilanteessa pitänyt vielä jäädä kierimään kamalaan taloudelliseen ahdinkoon asuntolainojen, elämiseen tarvittavien rahojen kanssa jne... Voin sanoa, että siinä on muutakin murhetta...
keskustelijat täällä puhuvat kylmästi teoriatilanteista, eivätkä he ole oikeasti silmästä silmään joutuneet kohtaamaan läheisesti tilannetta, jossa nuori leski jää yksin pienten lasten kanssa. Kyllä siinä tarvitaan tukea, eikä vain päähänpotkijoita.
Mulla leskeneläke 651 euroa kuussa itse pidän tarpeellisena..
Nyt varsinkin, kun olen psyykkisistä syistä sairaslomalla ja odottelen työkyvyttömyyseläkepäätöstäni, on tuo leskeneläke kiva lisä Kelan sairaspäivärahojen päälle
kiva sulle. Mulla se työkyvyttömyyseläke on noin 700e, ja sillä mennään yksin hamaan hautaan.
SAA perhe-eläkettä sen elatustuen sijaan, ja sen pitäisi riittää. Et olisi sinäkään saanut tuota, jos miehesi olisi ehtinyt jättää, mutta onneksi kuoli ensin.
Mulla leskeneläke 651 euroa kuussa itse pidän tarpeellisena..
kiva sulle. Mulla se työkyvyttömyyseläke on noin 700e, ja sillä mennään yksin hamaan hautaan.
lisään vielä, että pitäisikö mun tässä mt-potilaana tehdä vielä lapsi nykyisen (mt-eläkeläisen) miehen kanssa, ja mennä naimisiin, jotta saisin oikeuden eläkkeeseen hänen jälkeensä?
leskeneläkejärjestelmä on vanhanaikainen, ja, että yhteiskunnassamme on muita tukijärjestelmiä, joilla voidaan auttaa. Katajan mielestä myös erilaiset eläkeiät eri ammateissa ovat väärin. Tällaisella ei voi kompensoida työn raskautta vaan sen pitäsi näkyä palkassa työuran aikana.
Kataja muistaakseni totesi HS:n haastiksessa myös, ettei tällaisia erikoisuuksia löydy oikein muualta maailmasta.
SAA perhe-eläkettä sen elatustuen sijaan, ja sen pitäisi riittää. Et olisi sinäkään saanut tuota, jos miehesi olisi ehtinyt jättää, mutta onneksi kuoli ensin.
Toivottavasti oma puolisosi kuolee. Ja lapset myös. Ei tuollaisten geenien kannata jatkua.
Esimerkki oikeasta elämästä.
Äitini jäi yllättäen leskeksi alle 50-vuotiaana. Minä olin tuolloin alaikäinen ja asuin kotona. Isäni oli ehtinyt maksaa asuntolainan viimeisen erän kuukausi ennen kuolemaansa. Isä oli töissä, joten saimme automaattisesti ryhmähenkivakuutuksesta mukavan summan. Minulle myönnettiin lapseneläke. Lisäksi äidilleni alettiin maksaa leskeneläkettä työeläkelaitokselta.
Äiti oli myös töissä ja tienasi ihan keskivertosumman joka kuukausi. Lainaa ei siis ollut. Hyvin pärjättiin. Nyt 20 vuotta myöhemmin äitini on jäänyt eläkkeelle ja saa ihan hyvää eläkettä 40 vuoden työrupeamastaan. Lisäksi hänelle maksetaan edelleen leskeneläkettä joka kuukausi. Asunto on edelleen velaton ja sen arvokin on ehtinyt nousta pilviin. Äitini saa käteen eläkkeitä saman verran kuin minä palkkatyöstäni.
Heno juttu, että valtio näin auttaa äkillisesti omaisensa menettäneitä, mutta kyllä me olemme äitini kanssa monesti ihmetelty kuinka avokätistä homma on. Hän siis tulee elämänsä loppuun saakka saamaan sellaiset lähemmäksi kolme tonnia käteen indeksikorotuksineen ihan keskipalkkaisesta duunista. Uskomatonta.
Eli jotain järkeistämistä voitaisiin harkita tähän systeemiin.
Äitini jäi yllättäen leskeksi alle 50-vuotiaana. Minä olin tuolloin alaikäinen ja asuin kotona. Isäni oli ehtinyt maksaa asuntolainan viimeisen erän kuukausi ennen kuolemaansa. Isä oli töissä, joten saimme automaattisesti ryhmähenkivakuutuksesta mukavan summan. Minulle myönnettiin lapseneläke. Lisäksi äidilleni alettiin maksaa leskeneläkettä työeläkelaitokselta.
Äiti oli myös töissä ja tienasi ihan keskivertosumman joka kuukausi. Lainaa ei siis ollut. Hyvin pärjättiin. Nyt 20 vuotta myöhemmin äitini on jäänyt eläkkeelle ja saa ihan hyvää eläkettä 40 vuoden työrupeamastaan. Lisäksi hänelle maksetaan edelleen leskeneläkettä joka kuukausi. Asunto on edelleen velaton ja sen arvokin on ehtinyt nousta pilviin. Äitini saa käteen eläkkeitä saman verran kuin minä palkkatyöstäni.
Heno juttu, että valtio näin auttaa äkillisesti omaisensa menettäneitä, mutta kyllä me olemme äitini kanssa monesti ihmetelty kuinka avokätistä homma on. Hän siis tulee elämänsä loppuun saakka saamaan sellaiset lähemmäksi kolme tonnia käteen indeksikorotuksineen ihan keskipalkkaisesta duunista. Uskomatonta.
Olen kyllä samaa mieltä, että leskeneläkettä voisi ainakin rajoittaa, kun lapset ovat täysi-iän saavuttaneita.
SAA perhe-eläkettä sen elatustuen sijaan, ja sen pitäisi riittää. Et olisi sinäkään saanut tuota, jos miehesi olisi ehtinyt jättää, mutta onneksi kuoli ensin.Toivottavasti oma puolisosi kuolee. Ja lapset myös. Ei tuollaisten geenien kannata jatkua.
olet paska, sinun mielestäsi me hylätyt sairastuneet minimieläkeläiset emme siis ansaitse tukea, vaan te paremmat, joiden mies ei ehtinyt häipätä?
olet paska, sinun mielestäsi me hylätyt sairastuneet minimieläkeläiset emme siis ansaitse tukea, vaan te paremmat, joiden mies ei ehtinyt häipätä?
kuolema ei. Ja mitä sä oikein horiset? Sinähän saat tukea yhteiskunnalta. Ei liene muiden syy, ettet parempaan tukeen ole oikeutettu?
Olen kyllä samaa mieltä, että leskeneläkettä voisi ainakin rajoittaa, kun lapset ovat täysi-iän saavuttaneita.
Kela kyllä maksaa pienen summan leskelle. Isompi summa tulee työeläkeyhtiöltä, mutta se on nimeltään perhe-eläke ja siinä on oma osuus leskelle ja alaikäisille lapsille. Kun lapset täyttävät 18-v perhe-eläkettä tarkistetaan ts alennetaan.
leskeneläkejärjestelmä on vanhanaikainen, ja, että yhteiskunnassamme on muita tukijärjestelmiä, joilla voidaan auttaa. Katajan mielestä myös erilaiset eläkeiät eri ammateissa ovat väärin. Tällaisella ei voi kompensoida työn raskautta vaan sen pitäsi näkyä palkassa työuran aikana.
Kataja muistaakseni totesi HS:n haastiksessa myös, ettei tällaisia erikoisuuksia löydy oikein muualta maailmasta.
Katajan sitaatti:"Meillä on paljon muita yhteiskunnallisia tukia sellaisiin tilanteisiin, joissa puoliso menehtyy. Minusta eläkejärjestelmä ei ole siihen oikea lähtökohta", Kataja sanoo.
Mitä nämä muut tuet ovat?? En tiedä kuin lapsilisien yh-korotuksen.
jollain tavalla kohtuullistaa tai porrastaa, esim niin, että eläkettä maksettaisiin puolisolle niin kauan, kuin hänellä on elätettäviä eli alaikäisiä lapsia. Mutta ei pidempään.
Olen myös sitä mieltä, että avioliitolla pitää olla juridisia etuja avosuhteeseen nähden, MUTTA nämä samat edut pitää olla sitten kaikkien, eli myös samaa sukupuolta olevien parien saavutettavissa, eli avio-oikeus heillekin.
Sinänsä mielenkiintoista, että tällainen ehdotus tulee juuri Kokoomukselta; heillähän juuri on äänestäjissä niitä, jotka todennäköisesti tätä vastustavat, siis rikkaiden paappojen leskiä ja perillisiä.
Jännää on nyt sitten se, kun avioliitto ja leskeneläke on sidottu yhteen lainsäädännössä. Minusta leskeneläke kuuluu osana avioliiton "sopimusasioihin". Jos se otetaan pois, sen pitäisi koskea uusia avioliittoja.
Rapautetaanko tässä taas avioliitonkin asemaa samalla?
Nykypäivänä on täysin mahdollista järjestää elämänsä niin, että myös nainen voi tehdä uraa. Eri asia vaan viitsiikö.
Ei yhteiskunnan tehtävä ole varmistaa laiskojen ja lisääntymisintoisten mammojen elintasoa tulevaisuudessa.
Sen verran mun mielestä leskeneläkettä voisi olla, että sitä saisi esim 5 vuotta puolison kuoleman jälkeen. SInä aikana ihmisellä on mahdollisuus kouluttautua uudelleen tai muuten sopeutua muuttuvaan elintasoon.
Ja tämän päivän tasoinen ansiosidonnaisuus ehdottomasti pois! EHDOTTOMASTI!!!