Naapureista ja lumitöistä
Taloyhtiössämme on jaettu lumityövuorot viikkoperiaattella jokaiselle asunnolle.
Yksi perhe jättää rappusiemme edestä säännönmukaisesti noin metrin verran luomatta lunta - ja kieltämättä ottaa päähän hakea itse lapio ja putsata lumen rappusten edestä pois.
Kaikkien muiden ovien edestä luovat lumet ihan nätisti pois, ja mekin omalla vuorollamme jopa lakaisemme lumet kaikkien rappusilta.
Mitä pitäisi tehdä, sanoa, olla hiljaa vai jättää vastaavasti seuraavalla kerralla heidän rappusten edestä lumet luomatta?
Kommentit (52)
Enpä koskaan lapioisi toisten pihoja ja rappusia. Yhteiset alueet vain
Tässä ketjussahan oli kyse siitä, että naapuri kolaa ja lakaisee muiden rappuset ja edustat, mutta jättää ainoana ap:n raput tekemättä.
...kun muutettiin viiden asunnon yhtiöstä 30 asunnon yhtiöön, jossa voi marista huoltoyhtiölle jos lumityöt on tekemättä.
Ihmisillä on niin eri standardit ja aikataulut, että yhteisvastuu oli aivan perseestä. Oma mieheni kuuluu tunnollisiin nioottajiin, joka ottaa henkilökohtaisena vittuiluna jos joku jättää jotain tekemättä.
Mielestäni on myös perusasia, että kun kerran tehdään lumitöitä, niin ne tehdään kunnolla.
Ei siten, että kiusallaan jätetään naapurin rappusten edestä metri lunta luomatta - kun sen tekeminen kestäisi tasan 2 sekuntia sillä hetkellä kun lapio tai kola on jo käsissä.
-ap
"Miksi meidän rappusten edusta jää aina puhdistamatta noin metrin matkalta teidän lumityövuorollanne?" Ei mitenkään törkeästi kysytty, etenkin jos te asukkaat olette yhteisesti talven pelisäännöt sopineet.
Noin pienestä asiasta ei kannata kyllä ottaa kissaa pöydälle. Talkootaloyhtiössä kannattaa muutenkin suhtautua niin, että hyvä kun joku muu tekee edes jotain ettei kaikki ole itsellä. Oletus on siis se, että itse saa tehdä paljon ja vähän päällekin.
Oletko muuten ihan satavarma asian olevan noin? Moni putsaa portaansa heti aamusta kun herää ja ottaa lehden, vaikka ei olisi oma talonmiesvuoro. Mä ehkä kokisin itse vähän kiusallisenakin jos joku kävisi portaalla tekemässä lumityöt. Meillä on siinä lyhty ja muuta tavaraakin.
Noin pienestä asiasta ei kannata kyllä ottaa kissaa pöydälle. Talkootaloyhtiössä kannattaa muutenkin suhtautua niin, että hyvä kun joku muu tekee edes jotain ettei kaikki ole itsellä. Oletus on siis se, että itse saa tehdä paljon ja vähän päällekin.
Oletko muuten ihan satavarma asian olevan noin? Moni putsaa portaansa heti aamusta kun herää ja ottaa lehden, vaikka ei olisi oma talonmiesvuoro. Mä ehkä kokisin itse vähän kiusallisenakin jos joku kävisi portaalla tekemässä lumityöt. Meillä on siinä lyhty ja muuta tavaraakin.
tuo, että saattaahan olla, että naapurit itse putsaavat oman edustansa ennenkuin huomaat? Ja vain näyttää siltä, että se lumitöiden tekijä on putsannut heidän edustansa portaita myöten?
Mä ehkä kokisin itse vähän kiusallisenakin jos joku kävisi portaalla tekemässä lumityöt. Meillä on siinä lyhty ja muuta tavaraakin.
vaan siitä portaan edustalta käytävälle noin metrin matka. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että portaalla saa säilyttää lapiota mikäli haluaa "kuivin jaloin" lähteä aamulla töihin. Tai sitten hypätä korkokengillä pituutta rappusilta käytävälle.
-ap
Miksikö? Siksi, että talvella näyttää unohtuvan se, että mieheni on taloyhtiön puheenjohtaja, joka hoitaa omalla ajallaan todella paljon taloyhtiön asioita: kilpailuttaa urakat, seuraa taloyhtiön taloudentilaa, jne. Viime syksynä teetettiin aitaremontti, jonka kanssa mies teki paperitöitä (tarjouspyynnön tekeminen, tarjousten vertailu, remonttifirman neuvottelut, työn valvonta, jne.) tuntikausia. Meidän pihamme kolaa ehkä tunnissa. Jostain kumman syystä nämä asiat eivät paina paskan vertaa, kun vikistään jostain lumitöistä. Mutta eipä kelpaa muille puheenjohtajan hommat. Mies on tarjonnut, mutta eipä löydy ottajia. Yhden vuoden oli poissa puheenjohtajan hommista ja taas vinguttiin takaisin. Huoh, en jaksa odottaa, että löytyy jostain sopiva okt...
Vaikka taloyhtiön puheenjohtajuus aiheuttaakin varmasti miehellesi hommia, ettehän te yksipuolisesti voi päättää, että ette hoida lumitöistä omaa osuuttanne. (tai toki voitte, talkoohommiinhan ei ketään voi pakottaa, mutta siitä saattaa olla seurauksena juuri kokemanne kaltaisia mielenosoituksia ym...)
Jos omasta mielestänne teidän kuuluisi saada ainakin osittainen vapautus lumityövuorostanne vastikkeeksi puheenjohtajan tehtävistä, tulee teidän toki sopia siitä muiden osakkaiden kanssa. Ei niin, että omalla vuorollanne jätätte kylmästi lumet kolaamatta tai hoidatte homman muuten puolittain.
Jos lumitöistä vapautus ei muille osakkaille sovi, niin sitten miehesi vain kylmästi jättäytyy pj:n hommista pois.
se auraa jota huvittaa. Mua ei ole huvittanut 15 vuoteen. Omat raput ja oven edukseen hoidaan.
tehnyt taloyhtiön lumitöitä, vaikka huoltoyhtiön pitäisi käydä. Käyvät jos viitsivät, useimmiten eivät. Mun on pakko päästä autolla pihasta pois, joten pakko tehdä. Nyt ottaa jo niin paljon päähän se, ettei kukaan muu ole kolan ja lapion kanssa pihalla, että enää nuolen vain oman parkkipaikkani ja omat rappuset. Vituttaa kahlata polvia myöten pihassa, jossa kukaan ei tee mitään. Arvaatte varmaan, etten ole osallistunut kevättalkoisiin, ja miksi, siksi että olen talkoillut yksinäni tuolla pihalla ihan riittämiin.
Mä ehkä kokisin itse vähän kiusallisenakin jos joku kävisi portaalla tekemässä lumityöt. Meillä on siinä lyhty ja muuta tavaraakin.
vaan siitä portaan edustalta käytävälle noin metrin matka. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että portaalla saa säilyttää lapiota mikäli haluaa "kuivin jaloin" lähteä aamulla töihin. Tai sitten hypätä korkokengillä pituutta rappusilta käytävälle.
-ap
vaiko vain tämä yksi perhe? Entä jos muilla naapureilla on joku keskinäinen sopimus, jota teillä ei ole? Eli mitä jos talkoovuorolaiselle kuuluu se käytävä, ei muuta, mutta muut tekevät sen jonkun keskinäisen sopimuksen pohjalta.
Lumitöistä on selvästi sovittu, kaikki muut tekevät homman ihan ok, tämä yksi perhe vaan jättää tuon meidän rapun edustan tekemättä.
Mielestäni on myös perusasia, että kun kerran tehdään lumitöitä, niin ne tehdään kunnolla.
Ei siten, että kiusallaan jätetään naapurin rappusten edestä metri lunta luomatta - kun sen tekeminen kestäisi tasan 2 sekuntia sillä hetkellä kun lapio tai kola on jo käsissä.
-ap
On aika outo käytäntö, että jokaisen rappuset putsataan. Eikö vain yleiset kulkuväylät. Jos muut putsaavatkin omat rappusensa ja te kuvittelette, että nekin kuuluisi putsata?
Ottakaa huoltoyhtiö tekemään ne vähätkin lumityöt. Kustannus on pieni verrattuna siihen mielipahaan, kyttäämiseen ja purnaamiseen mitä seuraa tällaisista talkoosysteemeistä. En tiedä yhtäkään taloyhtiötä, jossa se olisi toiminut kitkattomasti. Miksi suotta kaivaa verta nenästään kun maksamalla huoltoyhtiölle pääsee kaikista näistä ongelmista?
Jokainenhan lakaisee ja putsaa omat rappusensa tms. olipa yleisten väylien lumenluonti kenen tahansa vastuulla.
vaan lumitöiden tekemisestä rappusille saakka. Taloyhtiössämme ei ole paljoa ns. "yleisiä kulkuväyliä", vaan melkein joka asunnolle on oma käytävänsä. Ja on selvästi sovittu, että lumityövuorolainen tekee käytävät jokaisen asunnon rappusille saakka - ja kaikki muut toimivat näin, paitsi meidän osalta tuo yksi jättää ne lumityöt tuohon metrin päähän rappusista.
vaan lumitöiden tekemisestä rappusille saakka. Taloyhtiössämme ei ole paljoa ns. "yleisiä kulkuväyliä", vaan melkein joka asunnolle on oma käytävänsä. Ja on selvästi sovittu, että lumityövuorolainen tekee käytävät jokaisen asunnon rappusille saakka - ja kaikki muut toimivat näin, paitsi meidän osalta tuo yksi jättää ne lumityöt tuohon metrin päähän rappusista.
mieti mistä se on teille suuttunut?
Miksikö? Siksi, että talvella näyttää unohtuvan se, että mieheni on taloyhtiön puheenjohtaja, joka hoitaa omalla ajallaan todella paljon taloyhtiön asioita: kilpailuttaa urakat, seuraa taloyhtiön taloudentilaa, jne. Viime syksynä teetettiin aitaremontti, jonka kanssa mies teki paperitöitä (tarjouspyynnön tekeminen, tarjousten vertailu, remonttifirman neuvottelut, työn valvonta, jne.) tuntikausia. Meidän pihamme kolaa ehkä tunnissa. Jostain kumman syystä nämä asiat eivät paina paskan vertaa, kun vikistään jostain lumitöistä. Mutta eipä kelpaa muille puheenjohtajan hommat. Mies on tarjonnut, mutta eipä löydy ottajia. Yhden vuoden oli poissa puheenjohtajan hommista ja taas vinguttiin takaisin. Huoh, en jaksa odottaa, että löytyy jostain sopiva okt...
vaan saa rahallisen korvauksen työstään. Jos miehesi on puheenjohtaja, miksi se vapauttaisi SINUT lumityövuorosta? Ethän sinä ole puheenjohtaja.
eikö jokaiselle asukkaalle kuulu omien rappujen kolaus ja lakaisu?
eikai muiden tarvitse toisten oven eteen tulla harjailemaan?