Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapureista ja lumitöistä

Vierailija
26.12.2012 |

Taloyhtiössämme on jaettu lumityövuorot viikkoperiaattella jokaiselle asunnolle.

Yksi perhe jättää rappusiemme edestä säännönmukaisesti noin metrin verran luomatta lunta - ja kieltämättä ottaa päähän hakea itse lapio ja putsata lumen rappusten edestä pois.

Kaikkien muiden ovien edestä luovat lumet ihan nätisti pois, ja mekin omalla vuorollamme jopa lakaisemme lumet kaikkien rappusilta.

Mitä pitäisi tehdä, sanoa, olla hiljaa vai jättää vastaavasti seuraavalla kerralla heidän rappusten edestä lumet luomatta?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienestä asiasta ei kannata kyllä ottaa kissaa pöydälle. Talkootaloyhtiössä kannattaa muutenkin suhtautua niin, että hyvä kun joku muu tekee edes jotain ettei kaikki ole itsellä. Oletus on siis se, että itse saa tehdä paljon ja vähän päällekin.

Oletko muuten ihan satavarma asian olevan noin? Moni putsaa portaansa heti aamusta kun herää ja ottaa lehden, vaikka ei olisi oma talonmiesvuoro. Mä ehkä kokisin itse vähän kiusallisenakin jos joku kävisi portaalla tekemässä lumityöt. Meillä on siinä lyhty ja muuta tavaraakin.

Vierailija
42/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka taloyhtiön puheenjohtajuus aiheuttaakin varmasti miehellesi hommia, ettehän te yksipuolisesti voi päättää, että ette hoida lumitöistä omaa osuuttanne. (tai toki voitte, talkoohommiinhan ei ketään voi pakottaa, mutta siitä saattaa olla seurauksena juuri kokemanne kaltaisia mielenosoituksia ym...)

Jos omasta mielestänne teidän kuuluisi saada ainakin osittainen vapautus lumityövuorostanne vastikkeeksi puheenjohtajan tehtävistä, tulee teidän toki sopia siitä muiden osakkaiden kanssa. Ei niin, että omalla vuorollanne jätätte kylmästi lumet kolaamatta tai hoidatte homman muuten puolittain.

Jos lumitöistä vapautus ei muille osakkaille sovi, niin sitten miehesi vain kylmästi jättäytyy pj:n hommista pois.

vaan se kolailee, kuka ehtii. Mies on kyllä sanonut, että ei kolaile niin ahkerasti kuin muut puheenjohtajuuden takia, mutta silti jotkut jaksavat kitistä. Kesällä mies rakensi kaverinsa kanssa taloyhtiölle uudet portaat ja laskutti vain materiaaleista, mutta eipä sitäkään eräät huomioi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei naapurit tee lumitöitä tyyliin ikinä. Meidän asunto on kauimmaisena autokatoksesta ja aina joudumme itse kolaamaan reitin sinne asti, vaikka sitä reittiä muutkin käyttävät tästä talosta. Se se vasta ärsyttää :( Itse olen sillä kannalla, että palkataan joku auraamaan pihaa, mutta se ei hirveesti auta, kun aura-autolla ei pääse mitenkään auraamaan tätä meidän väylää. Tuo on niin kapea kulkureitti, että edes henkilöauto ei mahdu tuohon + muut asukkaat ei halua auraajaa, kun se maksaa. Hyvähän tuosta on puolen taloyhtiön asukkaiden kulkee, kun tiet on puhtaa, vaikka he ite eivät mitään tee.

Vierailija
44/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan saa rahallisen korvauksen työstään. Jos miehesi on puheenjohtaja, miksi se vapauttaisi SINUT lumityövuorosta? Ethän sinä ole puheenjohtaja.

Älä nyt naurata.

Minä en selkäsairaana kolaa, niin kauan kun yhtiössä on terveitä, raavaita miehiä.

Vierailija
45/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi, että talvella näyttää unohtuvan se, että mieheni on taloyhtiön puheenjohtaja, joka hoitaa omalla ajallaan todella paljon taloyhtiön asioita: kilpailuttaa urakat, seuraa taloyhtiön taloudentilaa, jne. Viime syksynä teetettiin aitaremontti, jonka kanssa mies teki paperitöitä (tarjouspyynnön tekeminen, tarjousten vertailu, remonttifirman neuvottelut, työn valvonta, jne.) tuntikausia. Meidän pihamme kolaa ehkä tunnissa. Jostain kumman syystä nämä asiat eivät paina paskan vertaa, kun vikistään jostain lumitöistä. Mutta eipä kelpaa muille puheenjohtajan hommat. Mies on tarjonnut, mutta eipä löydy ottajia. Yhden vuoden oli poissa puheenjohtajan hommista ja taas vinguttiin takaisin. Huoh, en jaksa odottaa, että löytyy jostain sopiva okt...

vaan saa rahallisen korvauksen työstään. Jos miehesi on puheenjohtaja, miksi se vapauttaisi SINUT lumityövuorosta? Ethän sinä ole puheenjohtaja.

En ole vielä asunut taloyhtiössä, jossa pj saisi sellaiseen korvauksen, joka kattaisi työn. Mies ollut kahdessa pj. Jos on pinehkö yhtiö niin ihminen, jolla raksapuolen + talouspuolen osaamista joutuu helposti tuohon hommaan. Jos sattuu vesivahinkoja, ongelmia yms. niin on pahimmillaan joutunut ottamaan lomapäiviä töistä. Meillä huoltoyhtiö hoitaa lumityöt, mutta kyllä useimmiten hommansa hoitavan pj:n osakkeen talkoo-osuus on kuule kuitattu. Työt ovat OSAKE kohtaisia, eivät henkilökohtaisia. Joissain asunnoissa asui yksi aikuinen, joissain jopa viisi.

Vierailija
46/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä asunut taloyhtiössä, jossa pj saisi sellaiseen korvauksen, joka kattaisi työn. Mies ollut kahdessa pj. Jos on pinehkö yhtiö niin ihminen, jolla raksapuolen + talouspuolen osaamista joutuu helposti tuohon hommaan. Jos sattuu vesivahinkoja, ongelmia yms. niin on pahimmillaan joutunut ottamaan lomapäiviä töistä. Meillä huoltoyhtiö hoitaa lumityöt, mutta kyllä useimmiten hommansa hoitavan pj:n osakkeen talkoo-osuus on kuule kuitattu. Työt ovat OSAKE kohtaisia, eivät henkilökohtaisia. Joissain asunnoissa asui yksi aikuinen, joissain jopa viisi.

Meillä mies on KTM... sillä verukkeella aina vingutaan puhikseksi.

Vierailija
47/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne asteittain pahenee. Joka yhtiössä on yksi kiusankappale ketkuilemassa. Kun on heti tarpeeksi raju, saa olla loppuelämän rauhassa.

Vierailija
48/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvaukseen, miksi hän on niin kädetön, ettei osaa ehdottaa tuntuvaa korvauskorotusta yhtiökokouksessa? Millainen pj ottaa palkatonta vapaata palkkatyöstään vaatimatta tästä korvausta asuntoyhtiöltä? Miehesi tuntuu vähän tyhmältä.

Ja mitä tulee töiden osakekohtaisuuteen, eiköhän se mene niin, että jos talkoilla on määrä tehdä, silloin jokainen kynnelle kykenevä tekee. Oli yksi perheenjäsen sitten vaikka presidentti.

Vierailija
49/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin naapureilta kanssa sen metrin vajaaksi. Jos kysyisivät asiasta, niin viattomasti sanot, että luulit asioiden muuttuneen, kun ei teiltäkään kolata sitä metriä pois. Jos tilanne jatkuu samana, niin jatkukoon, jos muuttuu paremmaksi, nii hyvä :)

Vierailija
50/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen asiaan on puututtava heti. Tilanne asteittain pahenee. Joka yhtiössä on yksi kiusankappale ketkuilemassa. Kun on heti tarpeeksi raju, saa olla loppuelämän rauhassa.

Talkoot ovat vapaaehtoisia.

Vierailija
51/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ne toiset naapurit lapioi omaa edustaansa itse tuon naapurin kolausvuorolla eli tuo naapuri ei kolaa kenenkään muunkaan edustaa? Se, että naapureilla on edusta ja raput vapaana lumesta, ei tarkoita automaattisesti, että joku muu ts. tämä lumityövuorolainen on sen tehnyt, vaan on mahdollista, että ovat itse tehneet sen kotiin tullessaan.

Vierailija
52/52 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIVAN JÄRJETTÖMÄN SUURI ONNENTUNNE :DD

muutimme syksyllä pois alle kymmenen asunnon rivitaloyhtiöstä, ja voin sanoa että oli kyllä elämämme paras päätös tähän asti! Ei enää tuota helvetillistä naapurikyttäystä ja "tee-se-itse-idiootteja" jotka kuvittelevat säästävänsä rahaa tekemällä täysin ääliömäisiä päätöksiä. Kitsaat, mistään mitään tietämättömät ihmiset pyörittävät omaa keskustelukerhoaan postilaatikoilla ja miettivät miten säästetään pennejä. Siinä sitten on hyvä itkeä tekemättömistä lumitöistä ja kiinteistön arvon alenemisesta kun ei olla valmiita normaaleihin korjauksiin eikä ylläpitoon...

Ah, kyllä tuntuu hyvältä, en enää koskaan muuta rivariin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi