Laitatteko yövieraille aina puhtaat lakanat?
Jos teille tulee yövieras vaikka maanantaina ja yöpyy ma ja ti yön ja poistuu keskiviikkona. Seuraava yövieras tulee perjantaina. Vaihdatteko sille uudet petivaatteet vai saako se käyttää samoja kuin eka yövieras? Niissähän on nukuttu vaan kaksi yötä.
Kommentit (91)
Äitini ei niin kyllä tee, hänestä on ihan sama jos menemme perheen kanssa kylään ja lakanoissa on nukkunut viimeviikolla naapurin Erkki ja vaimonsa Tuire. Siksi viemme aina omat lakanat mukana kun menemme sinne kylään.
kun yövieras saa toiselta lakanoissa nukkuneelta satiaisia. Ei kiva.
Todellakin vaihdan!
Minun mielestä ihan perusjuttu, jos on vieraita tulossa.
Mutta. Ihan vaan esimerkkinä.. Itse pidän hygieniastani oikein hyvää huolta, mutta päällepäin ei näy, että olen kärsinyt hoidosta huolimatta kroonisesta korvakäytävän tulehduksesta vuosia. Nukkuessani sieltä saattaa todellakin tippua sitä sun tätä, kun öisin kutittaa kamalasti ja unissaan raapii. ja just tuli viljelyn tulokset, että tällä hetkellä löytys ainakin kolmenlaista bakteeria ja kahta eri sientä, että oispa joo kiva seuraavalle vieraallesi, että laittaisit samoihin lakanoihin nukkumaan.. Toki tästä monet tietääkin, mutta jokaiselle en nyt ole kailottanut. Kai nyt täytyy. Kun ei siis ole tullut mieleenkään, että joku ei vaihtas vieraiden jälkeen lakanoita! Toiv. en ole teidän yövieraanne.
En itsekkään haluaisi nukkua toisten jäljiltä olevissa lakanoissa.
Aina ja jokaiselle. Meillä puhtaat lakanat ovat aina olleet ihan normaalia vieraanvaraisuutta, ja muutenkin meillä yöpyvistä henkilöistä osa on eläintenomistajia ja osa taas eläimille allergisia.
paitsi tyynyliinat vaihdan joka ikinen kerta
Itsekin nukun toisten jäljiltä muutamissa kyläpaikoissa.
Yleensä vien omat petivaatteet mukana kun on sen verran iso kassi mihin ne mahtuu hyvin. En halua pyykkiä tehdä heille liikaa. Samoin muutamat tuo samasta syystä lakanat/tyynyliinat tullessaan. Toinen ystävä taas tulee vaan kylään ja pyykkivuori on kyllä valtaisa sen perheen jäljiltä. Ei kyllä mikään megaiso ongelma, mut joskus puhalluttaa kun omastakin perheestä sitä pyykkiä kertyy riittävästi. Ketään en kehoita tuomaan omia tullessaan, kyllä meiltä löytyy tarpeeksi.
Meitä on siis moneksi ja jokaiselle on saatu petivaatteet ja harvemmin kyllä kierrätän vaikka sitäkin teen eli yleisimmin aina puhtaat, joskus fuskaan ja hengissä on selvitty.
Joka vieraalle aina uudet lakanat. Vaikka olisi yhden yön nukuttu, laitan lakanat pesuun. Itsekin odotan pääseväni vieraisille puhtaisiin lakanoihin. Tosin yleensä vien omat lakanat mukana, ettei emännälle tule pyykkivaivaa.
Joskus nuorempana olin silloin tällöin siskoni luona yökylässä. Kerran huomasin aamulla, että lakanassani oli selkeitä spermatahroja. Kysäisin siinä aamupalalla, eikö hän ollut pessyt lakanaa edellisen vierailuni jälkeen. Joo ei ollut. Sinänsä se ei haitannut, kun se tahra oli tullut siihen sen takia, että edellisellä vierailullani minulla oli ollut yöseuraa mukana ja oli siis ihan itse aiheutettu se tahra, mutta kyllä vähän ällötti ajatus siitä, että sisareni ei pese lakanoita vieraidensa jäljiltä. Itselle ei tulisi koskaan mieleenkään jättää pesemättä.
Ei tässä ole kyse siitä, onko kerran käyetyt lakanat jotenkin likaiset... eivät todennäköisesti ole.
Kyse on käytöstavoista. Niihin kuuluu se, että vieraalle vaihdetaan puhtaat lakanat ja piste. Järjen pitäisi jokaisella sanoa sen verran.
Yh. Luulin, että oli kummallinen poikkeus, kun tuttavani luona joskus parikymmentä vuotta sitten minulle osoitettiin nukkumapaikaksi tämän isänsä luona olleen teinipojan sänky nukuttuine lakanoineen kaikkineen. Nyt tätä keskustelua luettuani joudun toteamaan, että eipä olekaan. Minusta kummallista ja epämiellyttävääkin, koska omassa kyläilypiirissäni olen tottunut siihen, että aina jokaiselle henkilökohtaiset puhtaat lakanat.
Tyttären kaksi poikaa kysyivät ,että saako mennä meille saunomaan ja yöksi? Silloin ei oltu itse kotona, joten en vaihtanut.