Mies pistää äitinsä vaimon edelle. Jopa jouluna :(
Pakko päästä purkautumaan tänne, ja saamaan vähän perspektiiviä asiaan. Itkettää ja vituttaa, kun joulu vuosi vuodelta menee mönkään.
Vähän taustatietoja; Mieheni on eri kulttuurista kotoisin, mutta kuitenkin aina Suomessa asunut. Miehen perhe ei vietä joulua. Asutaan pohjoisessa, ja miehen perhe etelässä, joten tulevat tänne meille aina muutamiksi päiviksi sukuloimaan.
Alussa mieheni kulttuuri ja suomalainen kulttuuri sulautuivat hyvin yhteen. Tiesin kyllä mieheni perheen toivoneen hänen hankkivan "omanlaisensa" vaimon, ja olleen pettyneitä suomalaiseen puolisoon. Lisäksi nyt on tullut viimeaikoina ensimmäisen lapsen synnyttyä paljon yhteentörmäyksiä, joista joulun vietto tällä hetkellä se suurin.
Mulla on kauheita muistoja viime joulusta, kun olin juuri synnäriltä palautunut kotiin. Anoppi oli tilannut lentoliput, ja tuli meille asumaan useaksi viikoksi auttamaan vauvan kanssa. No mitä tämä auttaminen käytännössä tarkoitti? Anoppi piti vauvaa, ja minä sain toimia lypsylehmänä. Jopa yöllä anoppi kävi hakemassa vauvan vierestäni omaan sänkyynsä nukkumaan. Mies oli töissä joka päivä, ja minun piti viettää jouluni anopin kanssa kahdestaan. Emme edes puhu samaa kieltä.
No viime joulusta selvittiin, ja panin mieheni vannomaan, että tänä jouluna ollaan perheen kesken. Mitä vielä, anoppi oli tilannut lentoliput ja saapuu koko ensi viikoksi tänne. Otin tästä herneen nenään, ja ollaan nyt riidelty miehen kanssa asiasata paljon. Tänään riidan aikana, mies sitten ilmoitti arvostavansa ja pitävänsä äitiänsä tärkeämpänä kuin minua.
Mieheni kokee etten jousta asiassa tarpeeksi. Itse en jaksa tälläistä jatkuvaa äidille häviämistä. Mitä voisin tehdä :(
Kommentit (47)
kiitos kaikille viesteistä! annoitte ajattelemisen aihetta. onko vika sittenkin minussa, kun en halua anoppia tänne juuri jouluna? olenkin miettinyt ehkä olevani hieman itsekäs halutessani viettää joulua perheenä, nyt kun vihdoin sellainen olemme.
minusta on vaan ruvennut viime aikoina tuntumaan, että se on juuri minun kulttuuri jonka tulisi joustaa tässä parisuhteessa. anoppi on kyllä mukava, mutta heillä on oma tapansa toimia. anoppi ei välitä suomalaisesta ruoasta, joten hänen vierailujensa aikana syömme heidän kulttuurinsa mukaan.
oikeastaan olen eniten louikaantunut miehelleni, joka ei voi toimia anopin ja minun välisenä tulkkina asiassa. hän pelkää äitinsä loukkaantuvan, eikä siksi voi kertoa minun kantaani asiasta. minulla ja anopilla ei siis ole yhteistä kieltä, joten kommunikoimisemme on vähän hankalaa.
Nyt et jousta! Ei anoppisi voi tulla teille aina jouluna, sinunkin täytyy saada tehdä kotiisi joulu jos niin haluat, edes itsellesi ja lapsillesi jouluruokaa vaikka miehesikään ei siitä välittäisi. Onko miehesi nyt joulun lomalla? Ap nyt et pilaa jouluasi, et voi koko elämääsi olla viettämättä joulua jos sitä kaipaat, pakkaat kamasi ja menet aattona vanhemmillesi useaksi tunniksi.
Miksi muuten naisella on joku kategorinen oikeus juuri sellaiseen jouluun kuin haluaa? Miehen mielipiteestä ei tarvii välittää pätkääkään, jos se on erisuuntainen kuin se naisen oma...
En ymmärrä. Mun mielestä on itsestäänselvää, että jos perheessä on paria eri kulttuuria, niin kumpikaan ei voi tehdä ihan miten vaan lystää!
Mitä jos ap kutsuisitte sunkin vanhemmat teille? Olisitte koko suku yhdessä ja tutustuisitte kunnolla toisiinne?
äiti ei asu suomessa, ostaa lentoliput suomeen.
kiitos kaikille viesteistä! annoitte ajattelemisen aihetta. onko vika sittenkin minussa, kun en halua anoppia tänne juuri jouluna? olenkin miettinyt ehkä olevani hieman itsekäs halutessani viettää joulua perheenä, nyt kun vihdoin sellainen olemme.
minusta on vaan ruvennut viime aikoina tuntumaan, että se on juuri minun kulttuuri jonka tulisi joustaa tässä parisuhteessa. anoppi on kyllä mukava, mutta heillä on oma tapansa toimia. anoppi ei välitä suomalaisesta ruoasta, joten hänen vierailujensa aikana syömme heidän kulttuurinsa mukaan.
oikeastaan olen eniten louikaantunut miehelleni, joka ei voi toimia anopin ja minun välisenä tulkkina asiassa. hän pelkää äitinsä loukkaantuvan, eikä siksi voi kertoa minun kantaani asiasta. minulla ja anopilla ei siis ole yhteistä kieltä, joten kommunikoimisemme on vähän hankalaa.
Nyt et jousta! Ei anoppisi voi tulla teille aina jouluna, sinunkin täytyy saada tehdä kotiisi joulu jos niin haluat, edes itsellesi ja lapsillesi jouluruokaa vaikka miehesikään ei siitä välittäisi. Onko miehesi nyt joulun lomalla? Ap nyt et pilaa jouluasi, et voi koko elämääsi olla viettämättä joulua jos sitä kaipaat, pakkaat kamasi ja menet aattona vanhemmillesi useaksi tunniksi.
Miksi muuten naisella on joku kategorinen oikeus juuri sellaiseen jouluun kuin haluaa? Miehen mielipiteestä ei tarvii välittää pätkääkään, jos se on erisuuntainen kuin se naisen oma...
En ymmärrä. Mun mielestä on itsestäänselvää, että jos perheessä on paria eri kulttuuria, niin kumpikaan ei voi tehdä ihan miten vaan lystää!
Mitä jos ap kutsuisitte sunkin vanhemmat teille? Olisitte koko suku yhdessä ja tutustuisitte kunnolla toisiinne?
tekivät miehe ja anopin tavoin, kyllä lapsillakin oikeus tutustua äidinkin kulttuuriin.
Kyllä tuollaiset vierailut kuuluvat suomalaiseenkin kulttuuriin. Jos anopissa itsessään ei ole mitään vikaa, ongelma on vain omassa asenteessasi, ja sinä olet ainoa ihminen joka sen voi korjata.
Käytä edessä oleva aika anoppiisi tutustumiseen. Viettäkää aikaa yhdessä, käykää kahdestaan jossakin, ota vierailusta kaikki irti.
KOSKAAN ei tulisi meille kukaan viikoksi, yhdeksi yöksikin harvoin.
anoppi on aikoinaan opiakellut suomea, mutta nyt käytännössä unohtanut kaiken. mieheni perheellä on oma isohko yritys, jossa anoppi työskentelee omiensa kanssa. heidän sukunsa on iso, ja surullista kyllä, anopillani ei ole paljoa suomalaisia kontakteja elämässään. mieheni siskolla on suomalainen mies.
ei ole nainen nyrkin ja hellan välissä- kulttuuri. mutta kovin sisäsiittoinen ja äitiä arvostava.
ehkä tosiaan voisin mennä pidemmäksi aikaan omille sukulaisilleni. toivoin vaan voivani viettää tämän joulun mieheni ja lapseni kanssa. anoppihan on jo lentoliput maksanut, joten tänne on tulossa kuitenkin.
Meillä eivät ainakaan kuulu
Kyllä tuollaiset vierailut kuuluvat suomalaiseenkin kulttuuriin. Jos anopissa itsessään ei ole mitään vikaa, ongelma on vain omassa asenteessasi, ja sinä olet ainoa ihminen joka sen voi korjata.
Käytä edessä oleva aika anoppiisi tutustumiseen. Viettäkää aikaa yhdessä, käykää kahdestaan jossakin, ota vierailusta kaikki irti.
antamaan itestäs semmosen kuvan, että ymmärrän ettei teille kukaan haluakaan!
jos kerran on ihmisena ok, mutta laittaisin kylla omat jouluruuat ja -traditiot, ja niinkuin joku aikaisemmin mainitsi, tietysti anopille sopivaa ruokaa myos (tai juttelisin hanen kanssaan siita etta miten hanen ruokansa jarjestetaan, ehka han voisi kokkailla niita itsekin). Eli suku on tervetullutta mutta joulu on sulle kuitenkin joulu eika ole mitaan syyta luopua suomalaisista jouluperinteista vain sen takia etta anoppi on paikalla. Voi olla etta nama asiat selviaisivat tosi hyvin ja positiivisesti pienella keskustelulla; voi olla etta poikasi on vaan stressannut anopin tulosta aikaisemmin ja vaatinut etta kaikkien ruuat pitaa olla anopille sopivaa yms. Ehka anoppia itseaan ei edes haittaisi etta teilla on suomalaiset joulujutut. Ja jos nayttaa etta haittaa, niin voit hyvin sanoa etta koska joulu on sulle suomalaisena tarkea juhla niin ehka voidaan sopia tulevat vierailut johonkin muuhun ajankohtaan.
Tuskin siella anopin kotimaassakaan oltaisiin viettamatta jotain tarkeaa uskonnollista tai perinnejuhlaa vain sen takia etta sina, 'kristitty', olisit juuri vierailemassa.
Eniten tässä ärsyttää se, että minub kotiini tullaan kun halutaan.
miehesi asuu kanssanne. Eikö kotinne ole silloin myös hänen kotinsa. Vai onko suomalaisessa kulttuurissa koti vain vaimon koti.
Yirttäisi tnyt vain sopeutua anoppiisi ja siihen, että miehesi on äitiinsä kiintynyt. Kertomasi perusteella ei alavariinsa häntä näe. Miksi teet riidanaiheen asiasta, joka ei ole sen arvoinen. Tuolla tavalla vain särjet suhteenne. Kun anopista aika jättää, niin sitten ole vain sinä miehellesi se rakas (ellet ole sitä ennen suhdettanne rikkonut). Olisitko tyytyväisempi, jos miehesi ei arvostaisi ja rakastaisi äitään. Vanhempiensa hyvin kohtelu osoittaa minusta hyviä tapoja. Hän on ehkä suutuspäissään sanonut arvostavansa äitiään enemmän kuin sinua, kun on kokenut, että loukkaat heitä ja heidän kiintymystään kiukuttelullasi. Eiväthän he edes estä sinun Joulunviettoasi. Vietä Joulu omien perinteittesi mukaan ja nätä sukulaisille miten sitä vietät.
Meillä eivät ainakaan kuulu
antamaan itestäs semmosen kuvan, että ymmärrän ettei teille kukaan haluakaan!
Kahdesta lauseesta et voi päätellä yhtään mitään.
Lapsenne kristitty vai muslimi?
lasta ei ole kastettu, itsekkään en kuulu kirkkoon. mieheni ei ole muslimi.
joulu on mennyt vuosi vuodelta aina mönkään. Kuitenkaan niin ei ole käynyt kuin kerran ja tämä olisi mahdollisesti toinen. Etkö nyt vähän liioittele? Ehkä suoritat joulua liikaa? Eikö tärkeintä ole se ystävyys ja tunnelma eikä oikeaoppinen joulun noudattaminen? Mieti millaisen esimerkin haluat lapsellesikin antaa!
Ymmärrän, että kyseessä on sun ensimmäinen oman perheen joulu, se on aina naisille ihan hirveen iso juttu. Eräs tuttuni juuri ilmoitti eroavansa, kun hänen miehensä ei ollutkaan joulushoppailukunnossa tänään.
ymmärrän kyllä, että anoppi on miehelleni ja lapselleni tärkeä. ärsyttää vain, että täytyy juuri jouluna ängetä, eikä kukaan kysybminun mielipidettäni asiaan. varsinki kun viime joulun jälkeen tein selväksi kuinka kauheaksi koin joulunajan. en pidä siitä, että kotiini tullaan ilman "suostumustani". mieheni siis vain ilmoitti, että äiti tulee se ja se päivä, on ostanut liput. mieleeni ei tulisi toimia samoin.
miksi minusta tuntuu, että aina minun mielipiteeni ja kulttuurini ylitse kävellään. mulla taisi alussa olla kovin ruusuiset kuvitelmat meidän tulevasta perhe-elämästä, jossa kaksi eri kulttuuria sointuisivat kauniisti yhteen.
anoppi käy luonamme noin 4 kertsa vuodessa ja viipyy 3-7 pv ja sitten tuo viime joulu päälle 3 viikkoa. lisäksi käymme/mieheni käy heidän luonaan yhtä usein. tähän päälle kun laskee muut sukulaiset ja sisaret, niin kyllä täällä aikamoista hotellia pidetään yllä :) toivoisin vain, että myös minun kanssani keskisteltaisiin siitä, milloin olisi hyvä hetki vierailuille. mieheni ei oikein siis kehtaa sanoa äidilleen, että tulisi jokin muu päivä. :)
miehesi asuu kanssanne. Eikö kotinne ole silloin myös hänen kotinsa. Vai onko suomalaisessa kulttuurissa koti vain vaimon koti.
Yirttäisi tnyt vain sopeutua anoppiisi ja siihen, että miehesi on äitiinsä kiintynyt. Kertomasi perusteella ei alavariinsa häntä näe. Miksi teet riidanaiheen asiasta, joka ei ole sen arvoinen. Tuolla tavalla vain särjet suhteenne. Kun anopista aika jättää, niin sitten ole vain sinä miehellesi se rakas (ellet ole sitä ennen suhdettanne rikkonut). Olisitko tyytyväisempi, jos miehesi ei arvostaisi ja rakastaisi äitään. Vanhempiensa hyvin kohtelu osoittaa minusta hyviä tapoja. Hän on ehkä suutuspäissään sanonut arvostavansa äitiään enemmän kuin sinua, kun on kokenut, että loukkaat heitä ja heidän kiintymystään kiukuttelullasi. Eiväthän he edes estä sinun Joulunviettoasi. Vietä Joulu omien perinteittesi mukaan ja nätä sukulaisille miten sitä vietät.
ja osoittaa hyviä tapoja, avarakatseisuutta ja sopeutumista.
Minusta parisuhde on kahden ihmisen yhteensovitettuja tapoja ja käsityksiä. Ei se ihan niin voi mennä, että siedetään anoppia jouluisin, syödään anopille mieleistä ruokaa ja tehdään anopille mieleisiä asioita, koska mies nyt vain haluaa niin.
Kyllä meidän perheessämme kyläilijöistä sovitaan yhdessä, joulun vietosta neuvotellaan eikä kotiin todellakaan tule jouluksi (minulle vuoden tärkein juhla) yhtään joulua viettämätöntä oman ruokavalion omaavaa henkilöä! Olisin täysin typertynyt, jos jo yhden vuoden olisin joutunut viettämään jouluni miehen ja anopin ehdoilla, ja nyt taas asia sovittaisiin selkäni takana.
Vähintään vaatisin, että joka toinen joulu on minunkaltaiseni ja joka toinen joulu sitten se anopinkestitsemisjuhla. Toisaalta pidän tavattoman epäkohteliaana, että tärkeimpänä juhlana pukkaa kylään henkilö, joka ei juhlaani arvosta ja joka vaatii ihan oman ruokavalionkin.
MInusta siis tässä varsin epäkohtelias ja moukkamainen on anoppi, jonka on kai kontrolloitava sitä poikansa joulun viettoa ja samalla sitten sabotoitava miniänsä joulun viettoa. Toisaalta myös ap:n mies on törkeä. Jos hän ei välitä joulusta, hän voi kertoa sen suoraan, ilmoittaa, että haluaa tehdä näin ja antaa ap:n tehdä omanlaisensa joulun. On kuitenkin äärimmäisen ikävää ja ilkeää tehdä omia järjestelyjä ja viis veista toisen toiveista - jälleen kerran.
Minäpä tekisin joulustani kynnyskysymyksen. Ilmoittaisin, että tämä juhla on minulle tärkeä ja sitä vietetään minun tavallani tai sitten lähden vanhemmilleni. Anoppia en suostuisi kestitsemään vaan lähtisin pois ja ilmoittaisin anopille, että haluan viettää juhlaani perinteiden mukaan ja hänen vierailunsa estää näiden perinteiden toteutumisen (jos mies ei suostu asiaa selittelemään, niin siinäpä sitten valehtelee äidilleen).
Miehelle ilmoittaisin, että kun se oma mamma on noin tärkeä, niin hoitakoon sitten muutkin aviolliset velvoitteensa mammansa kanssa ja todellakin jättäisin miehen pidemmäksi aikaa äitiään kestitsemään.
Jos minun kanssani ei asioista neuvotella eikä niistä sovita, niin en minäkään jousta ja neuvottele.
tälle:
MInusta siis tässä varsin epäkohtelias ja moukkamainen on anoppi, jonka on kai kontrolloitava sitä poikansa joulun viettoa ja samalla sitten sabotoitava miniänsä joulun viettoa. Toisaalta myös ap:n mies on törkeä. Jos hän ei välitä joulusta, hän voi kertoa sen suoraan, ilmoittaa, että haluaa tehdä näin ja antaa ap:n tehdä omanlaisensa joulun. On kuitenkin äärimmäisen ikävää ja ilkeää tehdä omia järjestelyjä ja viis veista toisen toiveista - jälleen kerran.
Minäpä tekisin joulustani kynnyskysymyksen. Ilmoittaisin, että tämä juhla on minulle tärkeä ja sitä vietetään minun tavallani tai sitten lähden vanhemmilleni. Anoppia en suostuisi kestitsemään vaan lähtisin pois ja ilmoittaisin anopille, että haluan viettää juhlaani perinteiden mukaan ja hänen vierailunsa estää näiden perinteiden toteutumisen (jos mies ei suostu asiaa selittelemään, niin siinäpä sitten valehtelee äidilleen).
Miehelle ilmoittaisin, että kun se oma mamma on noin tärkeä, niin hoitakoon sitten muutkin aviolliset velvoitteensa mammansa kanssa ja todellakin jättäisin miehen pidemmäksi aikaa äitiään kestitsemään.
Jos minun kanssani ei asioista neuvotella eikä niistä sovita, niin en minäkään jousta ja neuvottele.
törkeää toimintaa anopilta, tulla nyt mitätöimaan sinun tärkeintä juhlaasi, vaikka vietätkin sitä vain maallisesti (? kun et kuulu kirkkoonkaan...) ei tulisi mieleenkään mennä kyläilemään tuollaiseen aikaan ja vaatia ettei toinen saa juhlia omaan kulttuuriinsa kuuluvaa juhlaa.
Vieraat kulttuurit ovat niin ihania ja kiinnostavia, kunnes...
Mieehesi on oman kulttuurinperintönsä kasvatti, ja sinä omasi. Joko selviätte siitä tekemällä kompromisseja, tai sitten ette (miltä nyt vuodatuksesi jälkeen kuulostaa).
äitinsä omaan kotiinsa, eikä kyse ole kulttuurieroista, vaan normaalista käytöksestä. Jotkut oikeasti rakastavat sukulaisiaan.
Mies sanoi tökerösti kun sanoi, että äiti on hänelle tärkeämpi, mutta ap:n jutut ovat varmaankin häntä loukanneet, ja mies saattoi sanoa sen suutuspäissään. Joten kannattaa ehkä jutella vielä asiasta sovinnollisemmin. Äiti saa olla miehelle tärkeä.
Anoppi vauvan syntyessä luuli varmasti olevansa suureksi avuksi, ja kun yhteistä kieltä ei ollut, ei tieto anopille välittynyt. Minusta tuo on ajatuksena ihana.
Mulla on kauheita muistoja viime joulusta, kun olin juuri synnäriltä palautunut kotiin. Anoppi oli tilannut lentoliput, ja tuli meille asumaan useaksi viikoksi auttamaan vauvan kanssa. No mitä tämä auttaminen käytännössä tarkoitti? Anoppi piti vauvaa, ja minä sain toimia lypsylehmänä. Jopa yöllä anoppi kävi hakemassa vauvan vierestäni omaan sänkyynsä nukkumaan.
Ainakin itselläni synnytyksen jälkeen ne leijonaemohormonit oli sen verran pinnassa, ettei kukaan olisi voinut tehdä noin tahtoni vastaisesti.
äitinsä omaan kotiinsa, eikä kyse ole kulttuurieroista, vaan normaalista käytöksestä. Jotkut oikeasti rakastavat sukulaisiaan.
Mies sanoi tökerösti kun sanoi, että äiti on hänelle tärkeämpi, mutta ap:n jutut ovat varmaankin häntä loukanneet, ja mies saattoi sanoa sen suutuspäissään. Joten kannattaa ehkä jutella vielä asiasta sovinnollisemmin. Äiti saa olla miehelle tärkeä.
Anoppi vauvan syntyessä luuli varmasti olevansa suureksi avuksi, ja kun yhteistä kieltä ei ollut, ei tieto anopille välittynyt. Minusta tuo on ajatuksena ihana.
vaimonsa kanssa. Äiti saa olla miehelle tärkeä, mutta sairasta on jos äiti on tärkeämpi kuin oma perhe.Kyllä tuo kertoo jo kaiken miniän asemasta alistettuna jäsenenä.
että miehesi on asunut "ikänsä" Suomessa - eli oletettavasti äitinsäkin on asunut täällä jo ainakin parikymmentä vuotta, eikä osaa yhtään Suomea. Ilmeisesti kyseessä on sellainen kulttuuri, jossa nainen pidetään tynnyrissä nyrkin ja hellan välissä?