Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pistää äitinsä vaimon edelle. Jopa jouluna :(

Vierailija
22.12.2012 |

Pakko päästä purkautumaan tänne, ja saamaan vähän perspektiiviä asiaan. Itkettää ja vituttaa, kun joulu vuosi vuodelta menee mönkään.

Vähän taustatietoja; Mieheni on eri kulttuurista kotoisin, mutta kuitenkin aina Suomessa asunut. Miehen perhe ei vietä joulua. Asutaan pohjoisessa, ja miehen perhe etelässä, joten tulevat tänne meille aina muutamiksi päiviksi sukuloimaan.

Alussa mieheni kulttuuri ja suomalainen kulttuuri sulautuivat hyvin yhteen. Tiesin kyllä mieheni perheen toivoneen hänen hankkivan "omanlaisensa" vaimon, ja olleen pettyneitä suomalaiseen puolisoon. Lisäksi nyt on tullut viimeaikoina ensimmäisen lapsen synnyttyä paljon yhteentörmäyksiä, joista joulun vietto tällä hetkellä se suurin.

Mulla on kauheita muistoja viime joulusta, kun olin juuri synnäriltä palautunut kotiin. Anoppi oli tilannut lentoliput, ja tuli meille asumaan useaksi viikoksi auttamaan vauvan kanssa. No mitä tämä auttaminen käytännössä tarkoitti? Anoppi piti vauvaa, ja minä sain toimia lypsylehmänä. Jopa yöllä anoppi kävi hakemassa vauvan vierestäni omaan sänkyynsä nukkumaan. Mies oli töissä joka päivä, ja minun piti viettää jouluni anopin kanssa kahdestaan. Emme edes puhu samaa kieltä.

No viime joulusta selvittiin, ja panin mieheni vannomaan, että tänä jouluna ollaan perheen kesken. Mitä vielä, anoppi oli tilannut lentoliput ja saapuu koko ensi viikoksi tänne. Otin tästä herneen nenään, ja ollaan nyt riidelty miehen kanssa asiasata paljon. Tänään riidan aikana, mies sitten ilmoitti arvostavansa ja pitävänsä äitiänsä tärkeämpänä kuin minua.

Mieheni kokee etten jousta asiassa tarpeeksi. Itse en jaksa tälläistä jatkuvaa äidille häviämistä. Mitä voisin tehdä :(

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kainaloon ja painut omille vanhemmillesi. Olkoon äiti ja poika keskenään. Oppivat ehkä jatkossa konsultoimaan sinuakin.

Vierailija
2/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli sanoa tähän, että jos mies pitää äitiään tärkeämpänä kuin vaimoaan, niin tyytyköön sitten äitinsä seuraan.

Vierailija
4/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi, lahjat, herkut, ruoat ja kaikki tarpeellinen mukaan ja menet omille vanhemmillesi.

Vierailija
5/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsoisi todellakaan päivääkään tuollaista. Jos minulta olisi anoppi yrittänyt ottaa lapsen ilman lupaa, olisin käynyt päälle.

Ja minun kotiini ei tule kukaan ilman suostumustani. Ikinä.

Vierailija
6/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopissa on niin sietämättömän hirveää, ettette vähäksi aikaa saman katon alle mahdu?

Vierailija
7/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanon tämän, mutta mieti, miten paljon anoppi kuitenkin näki vaivaa auttaakseen sua vauvan kanssa. Antoi sun nukkua yms. Se on varmasti ollut anopillekin rankkaa.

Mitäs jos kuitenkin yrittäisit ystävystyä mutta kuitenkin jämäkästi pitäisi omasta kulttuurista kiinni? Ihminen se on siellä anopin naamarin takanakin...

Vierailija
8/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran eivät edes joulua vietä? En todellakaan tajua...itse myös ottaisin lapsen ja lähtisin omille vanhemmilleni joulun viettoon.

Vierailija
9/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ois sullakin aikuistumisen paikka! Hieman suvaitsevaisuutta peliin. MIKSI anoppi ei saisi tulla jouluna vaikkei joulua vietäkään? Miksi se estäisi teidän joulunviettoa? Lyön vetoa, että anoppi on jo sen verran elämään nähnyt, että ymmärtää kyllä, että talo elää tavallaan (eli vietätte joulua) ja hän on vieraana.

Ehkä hankitte jonkun pienen joululahjan tai muistamisen anopillekin ja anoppi on tyytyväinen ja ikionnellinen kun hänkin on osa perhettä. Ymmärräthän, että anopilla on yhtä ikävä omaa lastaan kuin sinulla olisi omaasi...

Nyt joulumieltä ja jakamisen riemua! Mikä sen parempi ajankohta sukuloida kuin loma?

Toivota anoppi täysin sydämin tervetulleeksi ja tee talon emäntänä hänen olonsa mukavaksi :)

Vierailija
10/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päsmäröi. Mulla ainakin menisi joulu täysin pilalle joten ymmärrän apta hyvin. Eräissä vieraissa kulttuureissa nääs anoppi kohtelee miniää huonommin kuin koiraa!Ei tulis kyllä meille tuo anoppi tai minä lähtisin!

Vierailija
11/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kulttuureissa erilaiset tavat, jotka tulee hyväksyä tai niihin pitää vaan sopeutua. En ymmärrä, mikset kestä anoppiasi miehesi äitiä yhtä viikkoa (ymmärsin kirjoituksestasi, ettei käy usein). Miksi tehdä joulusta kiistakapula ja ottaa stressiä siitä, miten itsekkäästi sen haluaa itse viettää, myönnytyksiä on vaan elämässä tehtävä. Oma mieheni töissä koko joulun ja minä hoidan mieheni äitiä koko joulunpyhät, sillä halusin hänet hoivakodista kotilomalle. Koskaan ei voi tietää onko tämä viimeinen yhteinen joulumme. Enkä todellakaan koe häntä taakkana, päinvastoin.

Vierailija
12/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleni tekisi tosiaan painua omille vanhemmilleni pidemmäksi aikaan. Mutta tiedän mieheni loukkaantuvan ja en jaksaisi sitä nyt kaiken muun stressin keskellä :/ Menemme kyllä käymään heillä, mutta ei muutaman tunti kyllä joulutunnelmaa pelasta..

Anopissa ei siis ole mitään vikaa, mutta tuntuy kuin olisin ylimääräinen mieheni ja äitinsä välisessä suhteessa. En myöskään ymmärrä, miksi täytyy tulla juuri jouluna, kun heille eivät sitä vietä. Eniten tässä ärsyttää se, että minub kotiini tullaan kun halutaan. Heidän kulttuurissaan tuo lienee normaalia, mutta luulisi Suomessa asuneena oppineen jotakib meidän kulttuurista ja joulusta..

Vierailija
13/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaiset vierailut kuuluvat suomalaiseenkin kulttuuriin. Jos anopissa itsessään ei ole mitään vikaa, ongelma on vain omassa asenteessasi, ja sinä olet ainoa ihminen joka sen voi korjata.

Käytä edessä oleva aika anoppiisi tutustumiseen. Viettäkää aikaa yhdessä, käykää kahdestaan jossakin, ota vierailusta kaikki irti.

Vierailija
14/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää meitä umpimielisiä suomalaisia, jotka eivät halua nähdä sukua, edes jouluna.

Hei, miksi ihmeessä ette voi vaan viettää joulua normaaliin tapaan ja anoppi sitten osallistuu sen minkä kokee itselleen sopivaksi?? Vasta sitten sota pystyyn, jos anoppi IHAN OIKEASTI koettaa määräillä ja kävellä ylitsesi. Sun täytyy vaan olla kunnollinen emäntä ja ottaa tilanne haltuun eikä jurottaa suuttuneena. Eihän semmoiselta äkäilijältä voi edes kysyä mitään!

Mun mielestä on täysin luonnollista että jouluna tulisi eri uskontokuntii kuuluvat vieraatkin, koska itse miellä joulun nimenomaan perhejuhlaksi eikä vain tiukasti kristittyjen juhlaksi.

Vierailija
15/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi laiminlyöt perhettäsi tuolla tavalla. Siis vanhempiasi ja sisaruksiasi. Et viettänyt heidän kanssaan viime joulua, etkä aio viettää tätäkään!

Kuinka voi joku mamuanoppi mennä oman perheen edelle?

Vierailija
16/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille viesteistä! annoitte ajattelemisen aihetta. onko vika sittenkin minussa, kun en halua anoppia tänne juuri jouluna? olenkin miettinyt ehkä olevani hieman itsekäs halutessani viettää joulua perheenä, nyt kun vihdoin sellainen olemme.

minusta on vaan ruvennut viime aikoina tuntumaan, että se on juuri minun kulttuuri jonka tulisi joustaa tässä parisuhteessa. anoppi on kyllä mukava, mutta heillä on oma tapansa toimia. anoppi ei välitä suomalaisesta ruoasta, joten hänen vierailujensa aikana syömme heidän kulttuurinsa mukaan.

oikeastaan olen eniten louikaantunut miehelleni, joka ei voi toimia anopin ja minun välisenä tulkkina asiassa. hän pelkää äitinsä loukkaantuvan, eikä siksi voi kertoa minun kantaani asiasta. minulla ja anopilla ei siis ole yhteistä kieltä, joten kommunikoimisemme on vähän hankalaa.

Vierailija
17/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännykkä lähetti viestin, ennen kuin olin kerennyt kirjoittaa loppuun..

eli siis mieheni perhe kuuluu eri uskontoon kuin minä. he pitävät joulua humpuukina, ja kiteyytävät sen uskontomme ympärille. vaikka oma kuvani joulusta ei kovin uskonnollinen olekkaan :) he tavvallaan pelkäävät kristinuskoa, ja siihen liittyviä asioita. kerran ollessamme kaupunkilomalla euroopassa, halusin mennä ottamaan kuvis paikallisesta kauniists kirkosta. he kavahtivat ajatusta, eivätkä suostuneet tulemaan minun ja mieheni mukaan. sen verran ymmärrän heidän kieltään, että ymmärsin mieheni saaneen isältään kovan läksytyksen asiasta meidän palattuamme takaisin. tälläinen nyt esimerkkinä :)

Vierailija
18/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin asiassa pätee se, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos haluat, että anoppisi kunnioittaa sinua, on sinun kunnioitettava anoppia.

Sinuna tekisin joulusta juuri niin omanlaisenne kuin haluatte, ruokineen ja pukkeineen. Anopille sitten jotain pienimuotoista omaa, mutta eihän sun missään tapauksessa tarvitse tanssia anopin pillin mukaan. Olen ihan varma, että kun iloisesti vietätte joulua, ei anoppi sitä halua pilata, kunhan vain jotenkin huomioitte hänet :)

Ja ehdottomasti opettelisin muutaman sanan anoppisi kieltä :P

Vierailija
19/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille viesteistä! annoitte ajattelemisen aihetta. onko vika sittenkin minussa, kun en halua anoppia tänne juuri jouluna? olenkin miettinyt ehkä olevani hieman itsekäs halutessani viettää joulua perheenä, nyt kun vihdoin sellainen olemme.

minusta on vaan ruvennut viime aikoina tuntumaan, että se on juuri minun kulttuuri jonka tulisi joustaa tässä parisuhteessa. anoppi on kyllä mukava, mutta heillä on oma tapansa toimia. anoppi ei välitä suomalaisesta ruoasta, joten hänen vierailujensa aikana syömme heidän kulttuurinsa mukaan.

oikeastaan olen eniten louikaantunut miehelleni, joka ei voi toimia anopin ja minun välisenä tulkkina asiassa. hän pelkää äitinsä loukkaantuvan, eikä siksi voi kertoa minun kantaani asiasta. minulla ja anopilla ei siis ole yhteistä kieltä, joten kommunikoimisemme on vähän hankalaa.

Nyt et jousta! Ei anoppisi voi tulla teille aina jouluna, sinunkin täytyy saada tehdä kotiisi joulu jos niin haluat, edes itsellesi ja lapsillesi jouluruokaa vaikka miehesikään ei siitä välittäisi. Onko miehesi nyt joulun lomalla? Ap nyt et pilaa jouluasi, et voi koko elämääsi olla viettämättä joulua jos sitä kaipaat, pakkaat kamasi ja menet aattona vanhemmillesi useaksi tunniksi.

Vierailija
20/47 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on nyt oma näkemykseni, enkä tunne miehesi/anoppisi kulttuuria jne. Mitä jos menisit vanhemmillesi jouluaatoksi ja vaikka yöpyisit sielä? sitten loppuajan olisit kotona miehen ja anopin kanssa? Viime joulu on menty toisen kulttuurin ehdoilla. Mielestäni olisi reilua, että pääsisit joulua viettämään ja miehellä ja anopilla olisi keskinäistä aikaa ja saisivat rauhassa sosiaalisoida keskenään? =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä