Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
ja määräillä mitä vain. Sivistyneeseen kulttuuriin kuuluu myös kohttuullinen alkoholin käyttö ruuan yhteydessä.Ja tällä ei ole mitään tekemistä perisuomalaisen häpeän ja alkoholismin kanssa. Jos joku 100% maripaitamamma haluaa määrätä koko maailman laspentahtiseksi junttilaksi se on hänen ongelmansa. Ihan todella. Vieraiden tarpeita tietysi otetaan huomioon allergian yms suhteen, mutta TALOSSA TALON TAVALLA, minusta on aivan törkeä loukkaus ja VALTATAISETLUA ap;ta kohtaan tuollainen. Normaali ihminen olisi otettu esim ap:n miehen asiantuntemuksesta viinien suhteen. Ap sinuna en pilaisi joulua sillä et joku luulee voivansa sanella miten maailma pöyörii. Ei tulisi mieleenkään koskaan ruveta määrittelemään kyläpaikan elämää meidän mieleliseksi. Normaalit lapset eivät saa mitään traumoja ruokaviinistä, PÄINVASTOIN. Mutta juttimamma joka on tottunut sanelemaan miten toiset saavat olla, ei tietenkään kestä mitään. Vitsi kuinka naurettavia juttuja tämä joulu ihmisissä nostaa. Ehkä veljesi perhe voi viettää joulun ihan rauhassa vaikka leikkimökissä hiekkakakkuja napostellen?
Niin siellä ei juoda alkoholia. Niin toimii järkevät aikuiset ja hyvät vanhemmat.
Jos ei voi juhlia tai pitää hauskaa ilman alkoholia niin silloin pitää jo mennä hoitoon
Mutta se että joukossa on viinien asiantuntija, joka on huolella valinnut kalliit ja hyvät juomat, ei vielä tarkoita, että koko porukalla olisi sivistyneet juomatavat. Mieheni puolella tämä tarkoittaa sitä, että hänen sedältään ja yhdeltä serkulta lähtee miltei aina mopo käsistä jo se on tosi rumaa katseltavaa. Täsät syystä ei todellakaan jäädä anoppilaan koskaa koko illaksi nimenomaan mieheni toiveesta.
Tuollaisessa tapauksessa kaadetaan se yksi snapsi ja se yksi lasillinen viiniä valmiiksi kaikille. Tuskin kukaan niin sivistymätön on että lähtisi juhlailtana kylässä toisten kaapeista hakemaan lisää. Jos pyytää lisää, voi sanoa että tämä oli nyt tämän ruuan kanssa, vettä voi ottaa juomaksi lisää jos janottaa.
ja mitä se nyt oli kun ei halunnut katsoa kun ap ja hänen vätysmiehensä ja ap,n veli ottaa hienosti ja sivistyneesti 8 annosta alkoholia ruoan aikana ja lisää sitten ruoan jälkeen :D
vätykseksi, siis kun tämä ei ajattele ja toimi juuri niinkuin ap tahtoo. Kumma juttu! ;D
alkudrinkki, 3 lasia viiniä , 2 snapsia ja konjakki. Mä olisin aika humalassa tosta määrästä enkä haluaisi jouluna ´pienten lasten kanssa olla.
Ja "jallupullo kiertää juhannuksena" kertoo ihan tarpeeksi sun suvun tavoista viettää juhlia.
Ehkä se veli vetää kanssa näitä iloisia sivistyneitä perseitä sukujuhlissa ja vaimoa se ahdistaa? Tai ehkä susta ap tulee sun 6 annoksen jälkeen epämiellyttävä sössöttäjä tai riidan haastaja? Harvoin kukaan ihan vaan huvikseen ehdottaa moista alkoholittomuutta.
Isäntäväki tarjoaa mitä haluaa, vieraat tulevat jos haluavat.
En ole juonut jouluna koskaan pisaraakaan alkoholia, jollei liköörikonvehteja lasketa. :)
vaan siitä, että haluaako olla. AP haluaa tarjota hienoja viinejä ruokiensa kanssa. Mielestäni kotonaan hänellä on siihen oikeus. Ei se tee ihmisestä alkoholistia. Jokaisella on sitten oikeus juoda niitä juomia tai olla juomatta.
Ei se, että joku päättää lisääntyä tarkoita sitä, että kaikkien muidenkin elämän pitäisi muuttua.
Saatko jotain orgasmeja siitä alkoholista?
Mä en todellakaan kokkaa 12 hengelle juhlaillallista kahta päivää ja maksa koko pottia omistani hörppiäkseni sitten piimää siianmätien kanssa. ap
Kun et voi olla ilman sitä?
Saatko sinä jotain orgasmeja vaikkapa suklaasta? Miksi et voisi olla syömättä suklaata jouluna?Herkku mikä herkku.
Ja pointti ei tässä ole ap:n nauttima alkoholi, vaan se, että käly tulee passattavaksi valmiiseen juhlapöytään, ja alkaa määräillä ap:ta JA KAIKKIA MUITAKIN JUHLIJOITA sen suhteen, mitä he saavat pöydässä nauttia.
Moukkamaista määräilyä vieraalta.
(en ole ap)
Ensinnäkään en syö suklaata joka joulu. Minulle on ihan sama onko sitä tai ei.
Toiseksi suklaa ei haittaa ajatusta eikä toimintaani. Alkoholi on huumaava aine. On täyttä roskaa sanoa että ihminen voi toimia normaalisti juotua 5-6 lasia viiniä. Tosin tässä tapauksessa huomattavasti enemmän.
Paikalla on myös lapsia. Pöydässä ei pitäisi olla mitään mitä lapset ei voi syödä. Eikä lapsia kiinnosta istua missään ruokapöydässä tunteja. Mutta se ei AP:tä kiinnosta, kunhan kaikki tekee mitä hän haluaa
vaan siitä, että haluaako olla. AP haluaa tarjota hienoja viinejä ruokiensa kanssa. Mielestäni kotonaan hänellä on siihen oikeus. Ei se tee ihmisestä alkoholistia. Jokaisella on sitten oikeus juoda niitä juomia tai olla juomatta.
Ei se, että joku päättää lisääntyä tarkoita sitä, että kaikkien muidenkin elämän pitäisi muuttua.
Alkoholistin tunnistaa juuri siitä että hän ei HALUA olla ilman. Se on enemmän psyykkinen riippuvuus kuin fyysinen.
Edelleenkin siellä on lapsia. Eikä se ole oikein että juodaan lasten läsnäollessa
Mutta se että joukossa on viinien asiantuntija, joka on huolella valinnut kalliit ja hyvät juomat, ei vielä tarkoita, että koko porukalla olisi sivistyneet juomatavat. Mieheni puolella tämä tarkoittaa sitä, että hänen sedältään ja yhdeltä serkulta lähtee miltei aina mopo käsistä jo se on tosi rumaa katseltavaa. Täsät syystä ei todellakaan jäädä anoppilaan koskaa koko illaksi nimenomaan mieheni toiveesta.
Tuollaisessa tapauksessa kaadetaan se yksi snapsi ja se yksi lasillinen viiniä valmiiksi kaikille. Tuskin kukaan niin sivistymätön on että lähtisi juhlailtana kylässä toisten kaapeista hakemaan lisää. Jos pyytää lisää, voi sanoa että tämä oli nyt tämän ruuan kanssa, vettä voi ottaa juomaksi lisää jos janottaa.
Viiniä on laskettu se 1 lasi per aikuinen, en raskisi edes ostaa enempää (kalliimmat ruokaviinit meidän joulupöydässä maksaa monta kymppiä per pullo). Meillä viini on osa ruokailua, eikä vedetä jotain halpaa laatikkopunkkua vaan sen viinin juomisen takia.
Itse juon jouluna seuraavalla tavalla:
- ruokaa laittaessani juon yleensä lasin viiniä (olen "hermostunut" kokki)
- kalojen kanssa pieni lasi valkoviiniä
- lämpimän ruuan kanssa lasi punaviiniä
- illalla vatikaanin jouluyön messun parissa nautin stiltonia ja lasin portviiniä
Hui! Olenpas juoppo!
joulua miehen veljen luo. Ei sen puoleen, ei mieskään halua veljensä luo.
lapseton pariskunta, joka syö ja juo pitkän kaavan kautta ja klo 20.00 on jo sivistyneesti sönkötyskunnossa.
Joka vuosi vetävät herneet nenään kun emme mene heille. Meille he eivät voi tulla, koska meillä ei ole alkoholia jouluna. Kun joulua ei kuulemma voi viettää ilman alkoholia.
ja määräillä mitä vain. Sivistyneeseen kulttuuriin kuuluu myös kohttuullinen alkoholin käyttö ruuan yhteydessä.Ja tällä ei ole mitään tekemistä perisuomalaisen häpeän ja alkoholismin kanssa. Jos joku 100% maripaitamamma haluaa määrätä koko maailman laspentahtiseksi junttilaksi se on hänen ongelmansa. Ihan todella. Vieraiden tarpeita tietysi otetaan huomioon allergian yms suhteen, mutta TALOSSA TALON TAVALLA, minusta on aivan törkeä loukkaus ja VALTATAISETLUA ap;ta kohtaan tuollainen. Normaali ihminen olisi otettu esim ap:n miehen asiantuntemuksesta viinien suhteen. Ap sinuna en pilaisi joulua sillä et joku luulee voivansa sanella miten maailma pöyörii. Ei tulisi mieleenkään koskaan ruveta määrittelemään kyläpaikan elämää meidän mieleliseksi. Normaalit lapset eivät saa mitään traumoja ruokaviinistä, PÄINVASTOIN. Mutta juttimamma joka on tottunut sanelemaan miten toiset saavat olla, ei tietenkään kestä mitään. Vitsi kuinka naurettavia juttuja tämä joulu ihmisissä nostaa. Ehkä veljesi perhe voi viettää joulun ihan rauhassa vaikka leikkimökissä hiekkakakkuja napostellen?
Niin siellä ei juoda alkoholia. Niin toimii järkevät aikuiset ja hyvät vanhemmat.Jos ei voi juhlia tai pitää hauskaa ilman alkoholia niin silloin pitää jo mennä hoitoon
Te juhlitte teidän tavallanne ja veljesi on varmasti ihan itse puolisonsa valinnut. Sivistykseen kuuluu hyväksyä toisten vakaumukset!
Mitä jos tapahtuu jotain?
laitetaan laastari, soitetaan ambulanssi, palokunta, poliisi tai taksi, riippuen tapahtuman vakavuudesta.Alkoholi on laillinen nautintoaine, jota saa nauttia myös lasten läsnäollessa.
Kysyppäs sitä lastensuojeluviranomaisilta! Saako alkoholia juoda kun on vastuussa lapsista?
Ei veljeni vaimon vaateissa ole kyse siitä, etteikö muut vieraat tai isäntäväki osaisi käyttäytyä muutaman naukun saatuaan. Veljeni häissä ei ollut lainkaan alkoholitarjoilua koska silloin raskaana ollut vaimo vaati sitä. Olipas erinomaisen hauskat kesähäät. Oltaisiin istuttu muuten kuivin suin. Onneksi miehellä oli sentään taskumatti ja pari kertaa livistettiin lähibaariin.
ap
Jos et voi yksiä häitä viettää ilman alkoholia niin sulla on todellinen ongelma. Siihen saa hoitoa Suomessa
itselläsi on jotain henkisen puolen ongelmia. Mäkin olen ollut häissä missä oli vain viinimarjamehua. Olisivat voineet tarjoilla samalla ihan vaikka pelkkää vettä. Viini on juhlajuoma, ei ole olemassa kulttuuria, missä ei juhlaan liittyisi viini tms. Sinä et tiedä alkoholismista mitään, jos ap:n sellaiseksi luokittelet. Tuollainen fanatismi ei ole tervettä. Omasta puolestaan voi aina valita mitä haluaa, mut toisten, erilaisten tuomitseminen menee sitten jo pimeän puolelle.
Eli minäkin olen kusipää kun en lähde viettämään joulua miehen veljen luo. Ei sen puoleen, ei mieskään halua veljensä luo. lapseton pariskunta, joka syö ja juo pitkän kaavan kautta ja klo 20.00 on jo sivistyneesti sönkötyskunnossa. Joka vuosi vetävät herneet nenään kun emme mene heille. Meille he eivät voi tulla, koska meillä ei ole alkoholia jouluna. Kun joulua ei kuulemma voi viettää ilman alkoholia.
ollaan molemmin puolin tasan yhtä ehdottomia ja suvaitsemattomia. Sitten ollaan yksin. Mutta suomalaisellehan se sopii paremmin kuin hyvin.
Saatko jotain orgasmeja siitä alkoholista?
Mä en todellakaan kokkaa 12 hengelle juhlaillallista kahta päivää ja maksa koko pottia omistani hörppiäkseni sitten piimää siianmätien kanssa. ap
Kun et voi olla ilman sitä?
Saatko sinä jotain orgasmeja vaikkapa suklaasta? Miksi et voisi olla syömättä suklaata jouluna?Herkku mikä herkku.
Ja pointti ei tässä ole ap:n nauttima alkoholi, vaan se, että käly tulee passattavaksi valmiiseen juhlapöytään, ja alkaa määräillä ap:ta JA KAIKKIA MUITAKIN JUHLIJOITA sen suhteen, mitä he saavat pöydässä nauttia.
Moukkamaista määräilyä vieraalta.
(en ole ap)
Ensinnäkään en syö suklaata joka joulu. Minulle on ihan sama onko sitä tai ei.Toiseksi suklaa ei haittaa ajatusta eikä toimintaani. Alkoholi on huumaava aine. On täyttä roskaa sanoa että ihminen voi toimia normaalisti juotua 5-6 lasia viiniä. Tosin tässä tapauksessa huomattavasti enemmän.
Paikalla on myös lapsia. Pöydässä ei pitäisi olla mitään mitä lapset ei voi syödä. Eikä lapsia kiinnosta istua missään ruokapöydässä tunteja. Mutta se ei AP:tä kiinnosta, kunhan kaikki tekee mitä hän haluaa
Itse en saanut kyllä lapsena traumoja juustotarjoiluista, enkä sillistä vaikken niitä syönytkään. Siis oikeasti, jos teidän lapset eivät syö kuin nakkeja, niin tarjoatteko te jouluaterialla vaan nakkeja? Joulu on lasten juhla, mutta kai siitä nyt aikuisillakin on oikeus nauttia? Itselleni hyvä ruoka on joulussa tärkeintä, kun en siihen pukkiinkaan enää usko.
Tuskin ap siellä väkisin kenenkään suuhun viinaa kaataa! Nämä juomat on ajatellut tarjota mutta ei se tarkoita että kaikki pitää jokaisen juoda.
mutta minä kyllä tulisin jo humalaan näistä, kolmessakin tunnissa: - alkusamppanja - snapsi - pari-kolme lasia viiniä - konjakki Eli kuulostaa vähän siltä, että ap:n perheessä on tapana juoda itsensä humalaan joulupöydässä. Ehkä kaikki ovat iloisia humalaisia, mutta ei se minunkaan mielestäni ole niille lapsille hyvä juttu, jos lähes kaikki aikuiset muuttuvat omituisiksi. Mun mielestä sellainen kohtuullinen juomamäärä päivällisellä on max. pari lasia viiniä ja _ehkä_ konjakki/likööri loppuun. Siinäkin jo posket punoittaa ja ajokyky on mennyt, mutta ei vielä olla humalassa.
pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti.
En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.
jaksa hei! ihme nipoja ämmiä koko palsta täynnä...
On vain hyvä ja paha. On vain minä ja muut. On vain sairas alkoholismi tai minun hieno absolutimi(eli lapsenparas).
Ilmankos täällä niin moni päätyy tappamaan itsensä tai toiset ja jos ei uskalla, kuolee elävältä vapaaehtoisesti masentuen, suorittaen itsensä näännyksiin yms.. Sisältyyköhän suomalaiseen luonteenlaatuun sisäsyntyisesti joku kateuskatkeruslatistushäpäisytuomitseminen? Miten olis joskus ihana, iloinen, suvaitsevainen päivä? Haluut ajatella toisista hyvää, haluat ymmärtää, haluat nähdä toisessa jotain hienoa ja kehumisen arvoista? Arvostat sitä että joku näkee vaivaa yhteisen hyvän eteen? tajuat ettei ainoa oikea totuus ole se mitä sinä olet, ajattelet ja miten juuri sinä kasvatat lapsesi? Ehkä tällaisen päivän koittamista saa turhaan odotella. Ai niin, deikös huomenna tule jo maailmanloppukin.
Mä luen näitä vastauksia ihan kauhunsekaisella hurmiolla. Onko porukka oikeasti sitä mieltä, että jos tarjoaa kolmen tunnin illallisen, niin alkusamppanja, snapsi mätien, valkkari kalojen ja punkkulasillinen poron kanssa jotenkin "sikailua" tai "ördäämistä"? Ai niin, ja konut kahvien jälkeen.
Täytyy varmaan mittauttaa maksa-arvot, jos kerran olen alkoholisti. Itse olen aina kuvitellut, että tuo on normaali sivistynyt tarjoilu hyvän ruuan seuraksi.
No, kysymykseni ei onneksi käsitellyt tarjoiluvinkkejä vaan sitä, kuinka toimia vaikean sukulaisen kanssa. Kysynpä uuden kysymyksen: Jos kutsuisitte vieraita kotiinne ja joku ilmoittaisi, että hän ei sitten suvaitse sitä että pöydässä puhutaan politiikkaa, eikä varsinkaan vaalien alla, niin miten suhtautuisitte?
ap
Pikkuisen eri asia joku politiikasta puhuminen kuin ryyppääminen