Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Ei veljeni vaimon vaateissa ole kyse siitä, etteikö muut vieraat tai isäntäväki osaisi käyttäytyä muutaman naukun saatuaan. Veljeni häissä ei ollut lainkaan alkoholitarjoilua koska silloin raskaana ollut vaimo vaati sitä. Olipas erinomaisen hauskat kesähäät. Oltaisiin istuttu muuten kuivin suin. Onneksi miehellä oli sentään taskumatti ja pari kertaa livistettiin lähibaariin.
ap
Jos et voi yksiä häitä viettää ilman alkoholia niin sulla on todellinen ongelma. Siihen saa hoitoa Suomessa
[/quote]
Kukaan joka on juonut ei voi ajaa autoa. On turha selittää että konjakin litkiminen ei vaikuta kykyyn hoitaa lapsia.
Jos ei voi olla ilman alkoholia kun lapsia on talossa niin huonosti menee.
[/quote]
Ei kantakaupungissa tarvitse aina olla ajokunnossa. Kahden minuutin kävelymatka lähimpään sairaalaan. Ja taksitolppa kadun vastakkaisella puolella.
AP
ja konjakkia, se ei mene suomalaisella päähän. Sitä voi juoda kaksin kourin, mutta se on hienostuneempaa.
Kyllä kalliilla juomalla kännissä oleva oksentaakin nätimmin lattialle kuin kossulla känninsä juonut :D
eivät saa ihmisiä känniin, kun ne ovat niin hienostuneita juomia.
Sinä saat määrätä joulupöydästäsi, ja he saavat päättää etteivät tule. Pitäiskö sun saada määrätä kaikesta? Eli että heidän pitäisi hyväksyä tarjoilusi, ja tulla paikalle, että kaikki menee niinkuin sinä tahdot.
että teillä mies ei päätä mistään...
useamman tunnin aikana ruuan kanssa nautittuna. Ymmärtäisin veljesi vaimoa jos teillä lykättäisiin kossupullo heti eteisessä käteen. Olen nimittäin sellaisiakin jouluja nähnyt. Itse osallistuisin tuollaiseen joulunviettoon mielummin kuin meidän suvun supertylsiin illanviettoihin, missä yritetään näytellä kuinka hauskaa kaikilla on kun Topi-Oskari jakaa lahjoja ja Mirja-Marjami soittaa viulua päin helvettiä. Onneksi appiukolla on yleensä pieni "erikoistarjoilu" työhuoneessa.
Pitää hauskaa ilman alkoholia?
harmittaa vaan ettei veljeni pääse viettämään sukunsa kanssa joulua (tiedän, että haluaisi) kun vaimo on noin nipo. No, tulee sitten meidän uudenvuodenjuhliin, mutta ei se sama asia ole.
Ehkä mun on vain myönnettävä se tosiseikka, etteivät minun perheeni ja veljeni perheen joulunviettotavat (tai juhannuksen- tai vapun-) mene yksiin.
ap
Kukaan joka on juonut ei voi ajaa autoa. On turha selittää että konjakin litkiminen ei vaikuta kykyyn hoitaa lapsia.
Ei kantakaupungissa tarvitse aina olla ajokunnossa. Kahden minuutin kävelymatka lähimpään sairaalaan. Ja taksitolppa kadun vastakkaisella puolella.
AP
alkoholin vaikutuksen alaisena. Se on lastensuojeluasia.
Älä hanki lapsia äläkä kutsu niitä kylään jos et voi olla juomatta.
Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.
Siihen mitä juhlissa tarjotaan, olivatpa sitten häät, hautajaiset taikka jotkut muut, ei vierailla ole mitään nokan koputtamista. Jos ei maistu voi mennä vaikka nakkikioskille.
Jos joku tiukkanuttura hienopieru tarjoilusta mielensä pahoittaa, niin siinäpähän pahoittaa.
Ihmetyttää nämä hurskastelijat; "ei mene lasten nähden, sitten yöllä salaa komerossa yksi huikka";
ketä ne luulevat huijaavansa. Onko ne tosiaan niin yksisilmäisiä idiotteja, etteivät ymmärrä minkä karhunpalveluksen tekevät itselleen ja ennenkaikkea lapsilleen. Maailma pamahtaa silmille ennemmin tai myöhemmin; ja mitä aikaisemmin siihen on varautunut sen paremmin siitä selviää olipa kyse sitten viinasta taikka mistä tahansa muusta.
Meille oli lapsuudessa kotona liki viisikymmentä vuotta sitten juhlissa tarjoilut laidasta laitaan.
Siitä sitten jokainen sai päättää mitä ottaa vai jättääkö ottamatta. Pöydässä oli viinit, oluet, snapsit, kotikaljat, maidot... ja paikalla kaikki vauvasta vaariin. Näin oli ollut jo edellisenkin sukupolven aikana ja näin on ollut myös minun isännyyteni aikana ja tätä samaa olen opettanut lapsilleni. En tiedä kenenkään suvusta näiden perinteiden takia alkoholisoituneen, vaan päinvastoin meillä alkoholia ei demonisoida ei glorifioida eikä verhota mihinkään mystiseen ja salaperäiseen kaapuun. Se on osa elämää ilman sen kummempia kommervenkkejä. Kaikilla omilla sisaruksillani suhtautuminen aiheeseen on ja on ollut täysin luontevaa ilman mitään traumoja; sama jatkuu nykyisessä nuoressa polvessa.
Kenelläkään ei ole ollut mitään tarvetta vetää
päätä kiireellä täyteen missään porttikongissa taikka roskakatoksen takana, kun asiaan ei liity mitään ennennäkemättömän uutta ja outoa.
harmittaa vaan ettei veljeni pääse viettämään sukunsa kanssa joulua (tiedän, että haluaisi) kun vaimo on noin nipo. No, tulee sitten meidän uudenvuodenjuhliin, mutta ei se sama asia ole.
Ehkä mun on vain myönnettävä se tosiseikka, etteivät minun perheeni ja veljeni perheen joulunviettotavat (tai juhannuksen- tai vapun-) mene yksiin.
ap
ilman alkoholia.
vätykseksi, siis kun tämä ei ajattele ja toimi juuri niinkuin ap tahtoo. Kumma juttu! ;D
Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.
Siihen mitä juhlissa tarjotaan, olivatpa sitten häät, hautajaiset taikka jotkut muut, ei vierailla ole mitään nokan koputtamista. Jos ei maistu voi mennä vaikka nakkikioskille.
Jos joku tiukkanuttura hienopieru tarjoilusta mielensä pahoittaa, niin siinäpähän pahoittaa.Ihmetyttää nämä hurskastelijat; "ei mene lasten nähden, sitten yöllä salaa komerossa yksi huikka";
ketä ne luulevat huijaavansa. Onko ne tosiaan niin yksisilmäisiä idiotteja, etteivät ymmärrä minkä karhunpalveluksen tekevät itselleen ja ennenkaikkea lapsilleen. Maailma pamahtaa silmille ennemmin tai myöhemmin; ja mitä aikaisemmin siihen on varautunut sen paremmin siitä selviää olipa kyse sitten viinasta taikka mistä tahansa muusta.Meille oli lapsuudessa kotona liki viisikymmentä vuotta sitten juhlissa tarjoilut laidasta laitaan.
Siitä sitten jokainen sai päättää mitä ottaa vai jättääkö ottamatta. Pöydässä oli viinit, oluet, snapsit, kotikaljat, maidot... ja paikalla kaikki vauvasta vaariin. Näin oli ollut jo edellisenkin sukupolven aikana ja näin on ollut myös minun isännyyteni aikana ja tätä samaa olen opettanut lapsilleni. En tiedä kenenkään suvusta näiden perinteiden takia alkoholisoituneen, vaan päinvastoin meillä alkoholia ei demonisoida ei glorifioida eikä verhota mihinkään mystiseen ja salaperäiseen kaapuun. Se on osa elämää ilman sen kummempia kommervenkkejä. Kaikilla omilla sisaruksillani suhtautuminen aiheeseen on ja on ollut täysin luontevaa ilman mitään traumoja; sama jatkuu nykyisessä nuoressa polvessa.
Kenelläkään ei ole ollut mitään tarvetta vetää
päätä kiireellä täyteen missään porttikongissa taikka roskakatoksen takana, kun asiaan ei liity mitään ennennäkemättömän uutta ja outoa.
Jos ei voi häitä ja joulua viettää ilman alkoholia niin silloin on erittäin paha ongelma. Terve alkoholinkäyttö on sellaista että voi olla ilman eikä se vaikuta hauskanpitoon ollenkaan.
Mutta AP:lle hauskanpito ilman alkoholia on mahdotonta.
Ymmärtäisin, jos kyse tosiaan olisi pienestä alkumaljasta, yhdestä annoksesta viiniä ja ehkä konjakista tai glökistä, jolloin autolla olevat voisivat kohteliaasti juoda vaikka sen lasin viiniä ruuan kanssa.
Yhteensä noista teidän alkoholeista tulee kuitenkin jo isompi määrä, olettaen että ruuan kanssa menee peri kolme annosta viiniä. Ei siis puhuta enää yhdestä lasista jne...
Ja kyllä käytöstapoihin kuuluu tarjota alkoholittomat versiot niitä haluaville.
Kyllä kai jokaisessa kotitaloudessa vesihana on?
Mä en todellakaan kokkaa 12 hengelle juhlaillallista kahta päivää ja maksa koko pottia omistani hörppiäkseni sitten piimää siianmätien kanssa.
ap
Kun et voi olla ilman sitä?
Tähän on vaikea ottaa kantaa tietämättä millaiset juomatavat teillä on. Mieheni vanhempien kotona on aina myös ruoat ja juomat viimeisen päälle eikä tarjoiluissa todellakaan pihistellä. Mutta se että joukossa on viinien asiantuntija, joka on huolella valinnut kalliit ja hyvät juomat, ei vielä tarkoita, että koko porukalla olisi sivistyneet juomatavat. Mieheni puolella tämä tarkoittaa sitä, että hänen sedältään ja yhdeltä serkulta lähtee miltei aina mopo käsistä jo se on tosi rumaa katseltavaa. Täsät syystä ei todellakaan jäädä anoppilaan koskaa koko illaksi nimenomaan mieheni toiveesta.
Mitä jos tapahtuu jotain?
laitetaan laastari, soitetaan ambulanssi, palokunta, poliisi tai taksi, riippuen tapahtuman vakavuudesta.
Alkoholi on laillinen nautintoaine, jota saa nauttia myös lasten läsnäollessa.
Miehesi ja veljesi vaimo voisivat olla ilman alkoholia, mutta et sinä ja veljesi.
Vähän säälittävää toisaalta. Onneksi meillä kummankin suvun alkoholinkäyttö on samanlaista ja alkoholilla ei ole isoa merkitystä. Ilman voi kaikki olla, vaikka vuosikausia. Ei ole mikään niin tärkeä seikka, että pitäisi suvun välit rikkoa.
ap
Saatko jotain orgasmeja siitä alkoholista?
Mä en todellakaan kokkaa 12 hengelle juhlaillallista kahta päivää ja maksa koko pottia omistani hörppiäkseni sitten piimää siianmätien kanssa. ap
Kun et voi olla ilman sitä?
Saatko sinä jotain orgasmeja vaikkapa suklaasta? Miksi et voisi olla syömättä suklaata jouluna?
Herkku mikä herkku.
Ja pointti ei tässä ole ap:n nauttima alkoholi, vaan se, että käly tulee passattavaksi valmiiseen juhlapöytään, ja alkaa määräillä ap:ta JA KAIKKIA MUITAKIN JUHLIJOITA sen suhteen, mitä he saavat pöydässä nauttia.
Moukkamaista määräilyä vieraalta.
(en ole ap)