Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Mitä jos tapahtuu jotain? Kukaan joka on juonut ei voi ajaa autoa. On turha selittää että konjakin litkiminen ei vaikuta kykyyn hoitaa lapsia. Jos ei voi olla ilman alkoholia kun lapsia on talossa niin huonosti menee.
ei pitäisi olla mitään ongelmaa: vähintään toinen vanhemmistahan (äiti) on ollut vesilinjalla.
Miten suuri ylipäänsä todennäköisyys on, että lapsia tai ketään muutakaan on tarve lähteä trahteeraamaan lasarettiin juuri jouluaterialta?Esimerkkitapauksessahan on tilanne, että yksi vieras, sen sijaan että nauttii tarjottavista omien periaatteidensa mukaisesti, haluaa pakottaa muut toimimaan samoin.
Pitäisikö onnettomuudesta, sairaudesta tai vastaavasta tulla ilmoitus etukäteen?
olkoon ihan rauhassa. Käy kylässä, syö alkupalat ja pääruuan (aikaa menee ehkä tunti ja muut ehtivät juomaan - mitä? 2-4 juomaa, jos niitäkään) ja lähtee lapsineen kotiin, ennen kuin kukaan ehtii humaltua. Aika harva kai sitä lapsineen muutenkaan istuu kolmea tuntia pöydässä...
Kauheaa nipotusta kälyltä ja itse en (vaikken juokaan kuin harvoin yhden lasillisen) ikinä ilkeäisi alkaa tuollaisia vaatimuksia esittämään isojen kutsujen emännälle vain minun vuokseni.
Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti.
Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...
Mitä jos tapahtuu jotain? Kukaan joka on juonut ei voi ajaa autoa. On turha selittää että konjakin litkiminen ei vaikuta kykyyn hoitaa lapsia. Jos ei voi olla ilman alkoholia kun lapsia on talossa niin huonosti menee.
ei pitäisi olla mitään ongelmaa: vähintään toinen vanhemmistahan (äiti) on ollut vesilinjalla. Miten suuri ylipäänsä todennäköisyys on, että lapsia tai ketään muutakaan on tarve lähteä trahteeraamaan lasarettiin juuri jouluaterialta? Esimerkkitapauksessahan on tilanne, että yksi vieras, sen sijaan että nauttii tarjottavista omien periaatteidensa mukaisesti, haluaa pakottaa muut toimimaan samoin.
Pitäisikö onnettomuudesta, sairaudesta tai vastaavasta tulla ilmoitus etukäteen?
"Jos otetaan tuo ap:n kertoma lasi shamppanjaa, snapsi, kaksi lasia viiniä ja yksi konjakki esimerkiksi. Arvioidaan että AP painaa 60kg (tosin tämän palstan lukijoiden keskipaino lienee ainakin puolet enemmän. No offence, AP), ja aikaa juomien nauttimiseen kuluu tuo hänen mainitsemansa kolme tuntia, niin APn veren alkoholipitoisuus on 1,06 promillea (lähde: promillelaskuri.fi) illallisen päätteeksi. Näin ollen hän voisi korjata astiat pöydästä, lastata kaikki suvun lapset moottoriveneeseen ja lähteä tykittämään kohti Hankoa TÄYSIN LAILLISESTI!"
ei pitäisi olla mitään ongelmaa: vähintään toinen vanhemmistahan (äiti) on ollut vesilinjalla.
Miten suuri ylipäänsä todennäköisyys on, että lapsia tai ketään muutakaan on tarve lähteä trahteeraamaan lasarettiin juuri jouluaterialta?Esimerkkitapauksessahan on tilanne, että yksi vieras, sen sijaan että nauttii tarjottavista omien periaatteidensa mukaisesti, haluaa pakottaa muut toimimaan samoin.
Pikkurouva ja ap:n veli eivät aio juoda. muut saa olla vaikka ihan perseet olalla ja silti on 2 ajokykyistä aikuista. Mikä muka on ongelma häh? Helvetti ku tehään asiasta hankalaa
Ap älä anna veljesi vaimon määrätä, eihän sinne kukaa kasvissyöjäkään ole tulossa vaatimaan että ei sitten yhtään lihaa pöytään kun minä en syö?
ulkomailla lapset ei saa mitään traumoja, vaikka äidit ottaa snapsia ja viiniä ja konjakkia ja shampanjaa illallisilla tuolla tavoin kuin ap. Suomalaiset lapset on vain niin kirjansa lukeneita, että pompottavat vanhempiaan, eivätkä annan vanhempien nauttia elämästä. Tuo määrä ei ole iso kun istutaan ruokapöydässä ja nautitaan sivistyneesti hyviä ja laadukkaita juomia.
laatuviineistä jouluna. Jotkut lapset on vain kasvatettu niin kermaperseiksi, että ne saa heti traumoja jos isi ja äiti vähän maistaa viiniä ja ottaa snapsia. Saahan sillä sitten sääliä kun kertoo, että mun äiti oli ihan kamala alkkis kun otti pari lasia viiniää ja hiukan snapsia, Huh huuh, En ymmärrä näitä nykyajan kakaroita, joiden näkösillä ei saa enää mitään tehdä kun heti on traumoja. Miettikää nyt oikeasti mammat. Ap on kirjoittanut ottavansa -kuohuviiniä -snapsit -muutaman lasin viiniä -konjakkia -glögiä Onko muka joku tuosta määrästä humalassa kun syödään pitkän kaavan kautta ja istutaan ruokapöydässä maistellen laatujuomia. Eri asia olisi jos iskettäisiin pöytään joku halpis viinipänikkä ja siitä ryystettäis ja vedettäis jotain sorbusta. Nykyään on niin curlingkakaroita, että ne saa traumoja joka asiasta.
Tuo on jo ryyppäämistä eikä mitään viinin maistelua
ei juo sivistyneesti laatujuomia.
Ja niistä laatujuomista tulee 7 annoksesta ihan yhtä humalaan kun vähemmän laadukkaista.
Jos mulla oli noin pienet lapset 3- ja 5v ja tunnetusti humalahakuinen, ylipätevä, joustamaton "huippukokki" käly niin en mä kanssa välttämättä haluaisi tunteja kärvistellä samassa pöydässä laatuviinien kanssa ja kuunnella kälyn kännstä sönkötystä.
ulkomailla lapset ei saa mitään traumoja, vaikka äidit ottaa snapsia ja viiniä ja konjakkia ja shampanjaa illallisilla tuolla tavoin kuin ap. Suomalaiset lapset on vain niin kirjansa lukeneita, että pompottavat vanhempiaan, eivätkä annan vanhempien nauttia elämästä. Tuo määrä ei ole iso kun istutaan ruokapöydässä ja nautitaan sivistyneesti hyviä ja laadukkaita juomia.
laatuviineistä jouluna. Jotkut lapset on vain kasvatettu niin kermaperseiksi, että ne saa heti traumoja jos isi ja äiti vähän maistaa viiniä ja ottaa snapsia. Saahan sillä sitten sääliä kun kertoo, että mun äiti oli ihan kamala alkkis kun otti pari lasia viiniää ja hiukan snapsia, Huh huuh, En ymmärrä näitä nykyajan kakaroita, joiden näkösillä ei saa enää mitään tehdä kun heti on traumoja. Miettikää nyt oikeasti mammat. Ap on kirjoittanut ottavansa -kuohuviiniä -snapsit -muutaman lasin viiniä -konjakkia -glögiä Onko muka joku tuosta määrästä humalassa kun syödään pitkän kaavan kautta ja istutaan ruokapöydässä maistellen laatujuomia. Eri asia olisi jos iskettäisiin pöytään joku halpis viinipänikkä ja siitä ryystettäis ja vedettäis jotain sorbusta. Nykyään on niin curlingkakaroita, että ne saa traumoja joka asiasta.
Tuo on jo ryyppäämistä eikä mitään viinin maistelua
ei juo sivistyneesti laatujuomia. Ja niistä laatujuomista tulee 7 annoksesta ihan yhtä humalaan kun vähemmän laadukkaista. Jos mulla oli noin pienet lapset 3- ja 5v ja tunnetusti humalahakuinen, ylipätevä, joustamaton "huippukokki" käly niin en mä kanssa välttämättä haluaisi tunteja kärvistellä samassa pöydässä laatuviinien kanssa ja kuunnella kälyn kännstä sönkötystä.
Suomi on vapaa maa. Toistan: Suomi ON vapaa maa.
Jopa siinä määrin, että kun joku näkee vaivaa, ostaa ja kokkaa 12 hengelle juhlaillallisen, hän saa ihan itse päättää mitä tarjoilee. Jos ei joku tykkää tiedossa olevista bileistä, hän saa jäädä kotiin juomaan kokkelipiimää. Mutta EI saa yksin vaatia, että kaikki muut 11 henkeä eivät hekään saa juoda kuin kokkelipiimää.
Muuten tuo ehdottamasi pikku veneretki kuulostaisi hauskalta! Venekin on jo ylhäällä, tosin.
AP (joka kävi avaamassa pullon Miss Harrya ja seuraa tätä showta)
ja miehellään ei ilmeisimmin ole lapsia. Tällainen tuntien ruokapöydässä istuminen mätien, snapsien ja poropateiden kanssa ei ole oikein lapsiperheen joulua. Ei kukaan normaali lapsi jaksa istua tuntikaupalla siististi pöydässä syömässä tuollaisia ruokia ja kuunnella ja katsella ja kuunnella humaltuvien aikuisten juttuja. Luulenpa, että miehen veljen perhe haluaakin viettää enemmän ihan tavallista lapsiperhejoulua Samu Sirkkoineen ja joulupukkeineen ja vähän vähemmän tätä gourmet-snapsi-viini-konjakki -linjaa. Ymmärrän täysin.
Muuten, jos siitä "sivistyneesti" juopuneesta porukasta joku oikeasti joutuu lähteä viemään vaikka astmakohtauksen saanutta tai otsaansa vekin lyönyttä tenavaa ensiapuun taksilla ja on "sivistyneestikin" humalassa, ensiapu puhalluttaa vanhemman ja tekee aina lastensuojeluilmoituksen. Kun lapsia on kotona vanhempien vastuulla, jonkun tulee olla selvin päin ja kykenevä huolehtimaan lapsista. Se autoiluun liittyvä enintään 0,5 promillen raja lienee tässäkin sopiva. Mieluummin ei toki sitäkään.
Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti.
Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...
Viidesosalla Suomalaisista on alkoholiongelma. Joten en juuri olisi siitä ylpeä.
kun isäntäpari sönkkää kännissä,
Niin suomalaista. viina on niin tärkeää ettei siitä voi millään luopua
Eli minäkin olen kusipää kun en lähde viettämään joulua miehen veljen luo. Ei sen puoleen, ei mieskään halua veljensä luo. lapseton pariskunta, joka syö ja juo pitkän kaavan kautta ja klo 20.00 on jo sivistyneesti sönkötyskunnossa. Joka vuosi vetävät herneet nenään kun emme mene heille. Meille he eivät voi tulla, koska meillä ei ole alkoholia jouluna. Kun joulua ei kuulemma voi viettää ilman alkoholia.
ollaan molemmin puolin tasan yhtä ehdottomia ja suvaitsemattomia. Sitten ollaan yksin. Mutta suomalaisellehan se sopii paremmin kuin hyvin.
mitenkään, kaapillinen viiniä, drinksuja tarjolla. Se että niitä on tarjolla ei tarkoita et öpitäs vetää perseet olalle. Yleensä jos on pieniä lapsia, ei paljon oteta, ne joilla ei ole, ottaa lasillisen, pari. Lapset voi kyllä kasvattaa ihan missä tynnyrissä haluaa.
ja miehellään ei ilmeisimmin ole lapsia. Tällainen tuntien ruokapöydässä istuminen mätien, snapsien ja poropateiden kanssa ei ole oikein lapsiperheen joulua. Ei kukaan normaali lapsi jaksa istua tuntikaupalla siististi pöydässä syömässä tuollaisia ruokia ja kuunnella ja katsella ja kuunnella humaltuvien aikuisten juttuja. Luulenpa, että miehen veljen perhe haluaakin viettää enemmän ihan tavallista lapsiperhejoulua Samu Sirkkoineen ja joulupukkeineen ja vähän vähemmän tätä gourmet-snapsi-viini-konjakki -linjaa. Ymmärrän täysin. Muuten, jos siitä "sivistyneesti" juopuneesta porukasta joku oikeasti joutuu lähteä viemään vaikka astmakohtauksen saanutta tai otsaansa vekin lyönyttä tenavaa ensiapuun taksilla ja on "sivistyneestikin" humalassa, ensiapu puhalluttaa vanhemman ja tekee aina lastensuojeluilmoituksen. Kun lapsia on kotona vanhempien vastuulla, jonkun tulee olla selvin päin ja kykenevä huolehtimaan lapsista. Se autoiluun liittyvä enintään 0,5 promillen raja lienee tässäkin sopiva. Mieluummin ei toki sitäkään.
Eikä me muuten ensiavussa puhalluteta pienestä, kyllä siinä pitää vanhemman olla jo aika hoippuroivassa kondiksessa tai räyhätä. Laki ei kiellä sivistynyttä ruokaviinin juomista, joten taksillakin saa tulla.
Ihan ok jäädä kälyn kotiin, en olisi varmaan minäkään jaksanut ainakaan koko illallista olla lasten kanssa tuollaisilla. Mutta se on eri asia kuin että alkaa määräillä emäntää siitä, mitä kaikki muut saavat syödä tai juoda.
Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti. Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...
Viidesosalla Suomalaisista on alkoholiongelma. Joten en juuri olisi siitä ylpeä.
En lukenut kuin muutaman vastauksen. Ensinnäkin mietin kyllä, miten lapset viihtyvät kovin "hienoissa" juhlissa, siis toivottavasti heillekin on jotain kivaa ohjelmaa. Mutta noin muuten mielestäni saa mokoma ruikuttaja jäädä kotiin, JOS sivistynyt alkoholinkäyttö teillä todellakin tarkoittaa sivistynyttä. En minäkään raskaana ollessani kiljunut, että en tule ruokapöytään, jos siellä on tuorejuustoja, enkä myöskään huuda pysyväni kaukana pöydästä, jos siellä on lipeäkalaa, josta en pidä. Sivistynyt käytös on toivottavaa - puolin ja toisin.
Ja en todellakaan itse viiniharrastajana halua kiireesti kumota viinejä ruoan jälkeen etenkin, kun moni mainio ruokaviini on tarkoitettu makunsa takia nimenomaan sen ruoan kanssa nautittavaksi.
Pitäisikö onnettomuudesta, sairaudesta tai vastaavasta tulla ilmoitus etukäteen?Pikkurouva ja ap:n veli eivät aio juoda. muut saa olla vaikka ihan perseet olalla ja silti on 2 ajokykyistä aikuista. Mikä muka on ongelma häh? Helvetti ku tehään asiasta hankalaa
Ap älä anna veljesi vaimon määrätä, eihän sinne kukaa kasvissyöjäkään ole tulossa vaatimaan että ei sitten yhtään lihaa pöytään kun minä en syö?
Mitä sä luulet että lapset ajattelee kun talo on täynnä juopuneita ihmisiä? Kun niistä muutama on varmaan räkäkännissä. Mutta eihän sillä ole väliä. Kunhan saa juoda viinaa
ap kirjoitti:" Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu?"
Eli alkoholiannoksia tulisi tuosta päätellen n 5. jos itse joisin 5 annosta alkoholia niin olisin jo todella kännissä.
Mielestäni ei ole lapsille oikea paikka ja itsekään en lasten kanssa teille tulisi.
Mutta aikuisten juhlana ihan kiva, jos tykkää juoda.
ap kirjoitti:" Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu?" Eli alkoholiannoksia tulisi tuosta päätellen n 5. jos itse joisin 5 annosta alkoholia niin olisin jo todella kännissä. Mielestäni ei ole lapsille oikea paikka ja itsekään en lasten kanssa teille tulisi. Mutta aikuisten juhlana ihan kiva, jos tykkää juoda.
MUTTA käly EI SAA MÄÄ-RÄIL-LÄ MUI-TA. Menikö jakeluun?
(Sivuasiana: viisi annosta 2-3 tunnin aikana runsaan syömisen kera ei kyllä vedä ketään todella känniin. Jos sen vetäisi viidessä minuutissa ja ilman syömistä, niin sitten toki. Mutta tuossa ajassa jo 1-2 alkoholiannosta ehtii palaakin pois.)
en IKINÄ kehtaisi mennä MINNEKKÄÄN kylään ja vaatia siellä jotain asiaa menemään niinkuin MINÄ haluan... Huh mikä huonokäytöksinen juntti veljesi vaimo on!
Sitäpaitsi, olen täysin samaa mieltä siitä, että JOS alkon käyttö on oikeasti sivistynyttä siemailua ruoan kanssa, se on vaan hyvä asia että lapset näkee. Oppivat esimerkistä että viini on ruokajuoma eikä mitään dokausjuoma.