Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Alko maailman toiseksi suurin viinin sisäänostaja, joten nuo löytyvät (kai?) myös Alkosta. Mun mies on noi tuonut, joten oletan että joko Handelista tai ainakin osa lentokentiltä. Ihan tuolta pullojen kyjistä nuo kaivoin. Seisovat tuossa kuin sotilaat ikkunalaudalla.
ap
Mikäs ongelma niissä väsyneissä lapsissa on? Pistää vetämään tirsoja kirjaston sohvalle ja kantaa taksiin lähtiessään?
ap
parhaan jouluprovon palkinnon. Tässä on kaikki ainekset, syöttiä syötin perään ja koko ajan tarina kehittyy.
Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti.
Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...
Viidesosalla Suomalaisista on alkoholiongelma. Joten en juuri olisi siitä ylpeä.
voisko nämä moralistit käsittää että joissakin perheissä on vieraanvaraisesti juomia tarjolla, muttei kellään ole tarvetta tintata itseään känniin?? Esim. meidän perheessä ei ole alko-ongelmaa, ei myöskään appivanhempien perheessä. Kuitenkin sen lasillisen, kaksi juhlan kunniaksi yleensä kaikki ottaa, paitsi ne jotka eivät pidä viinistä tms. Kukaan ei kännää. Mä en myöskään tajua miten pitkä ateria sulkee pois lapsiperheen; ei kai koko porukan tarvitse niiden taaperoiden perässä tarpoa- siihen riittää yksi ihminen kerrallaan.
mikä ei ole sellainen että siellä kaikki on selvinpäin. Lapsiperheet hoitaa oman joulun ja ryyppääjät oman joulu. Ne ei yksinkertaisesti vain sovi yhteen
ap on ihan liikaa mustasukkainen veljestään ja liikaa kiintynyt siihen. Kuin mustasukkainen vaimo. Onkohan ap ja veli pienenä harrastaneet liikaa lääkärileikkejä ja ap ei osaa enää irtautua veljestään, eikä ymmärrä, että veli ei halua häntä enää.
viinilista löytyi vuosilukuineen, päivineen :)
Paras provo tosiaan. Mutta hauska sellainen :)
Alko maailman toiseksi suurin viinin sisäänostaja, joten nuo löytyvät (kai?) myös Alkosta. Mun mies on noi tuonut, joten oletan että joko Handelista tai ainakin osa lentokentiltä. Ihan tuolta pullojen kyjistä nuo kaivoin. Seisovat tuossa kuin sotilaat ikkunalaudalla. ap
Aika ankeaa olisi jos joutuisi kotikaljaa vain juomaan lanttulaatikon kanssa. Hyvä punaviini tuo lanttulaatikon hivelevän maun kitalakeen ja saa ruoan nautittavammaksi.
Ja onhan se kiva kun hiukan posket polttaa ja alkaa naurattamaan ja olotila rentoutuu. Miksi pitäisi vain jäykistellä limsalasin ääressä.
Hyvässä seurassa ei ole jäykkää selvänäkään. Kertoo vain ihmiset surkeudesta jos hän ei kykene rentoutumaan, nauttimaan ja keskustelemaan selvinpäin.
ja ei jäänyt traumoja. Olen mieheni kanssa samankaltaisista perheistä ja olemme oppineet siihen, että lapsena oli sukujouluja, missä oli isoja päivällisiä. Istuttiin monta tuntia joulupöydässä ja emme koskaan riehuneet. Meillä ei kyllä saanut juosta pöydästä pois ja pelaamassa, kuten joidenkin perheissä. Mutta ei meillä kyllä koskaan tylsää ollut. Oli hyvä, että opimme sen, että ruokapöydästä ei laukota katsomassa telkkaria tai pelaamassa. Omat lapsemme nauttivat myös samanlaisista jouluista ja me aikuiset otamme viiniä ja konjakkia ja snapsia. Samoin kuin rapujuhlissa. Lapset ovat matkasa ja nauttivat iloisesta hälinästä ja tunnelmasta kun istumme iltaa ja otamme snapsia ja laulamme juomalauluja ja nautimme hyvästä ruoasta. Tausta toki merkitsee paljon, onko sivistyskodsta vai ei. Ja todellakin, kasvatus täytyy aloittaa ajoissa. Parempi olisi jos samantaustauset lisääntyisivät keskenään. Eli ap.n veli olisi hakenut tasoisensa vaimon, eikä mitään työläistaustaista ja sivistymätötä vaimoa itselleen
Sivistynyt ei juo alkoholia. Sivistynyt ja älykäs ihminen osaa pitää hauskaa ilman päihteitä. Pelkkä älykäs keskustelu ihmisen kanssa riittää ertiiäin mukavaan päivään.
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun... Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua. Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
jos juot AP:n verran alkoholia.
Meillä juodaan suht saman verran. Enkä ole kännissä ollenkaan.Puolilta päivin joulurauhan julistuksen aikaan juodaan kuoharia lasi ja syödään jotain suolaista (en ole vielä päättänyt, mitä)
Sitten käydään saunassa ja juodaan saunaolut.
Päivällisellä juon valkoviiniä lasillisen kalojen kera ja punaviiniä lihojen. Calvadoksen espresson kera jälkiruuan kanssa.
Tuosta tulee yhteensä viisi annosta, eli saman verran kuin ap:lla. Kun sen jakaa tuolle about kahdeksalle tunnille, olen ihan ajokunnossakin vielä.
ja ei jäänyt traumoja. Olen mieheni kanssa samankaltaisista perheistä ja olemme oppineet siihen, että lapsena oli sukujouluja, missä oli isoja päivällisiä. Istuttiin monta tuntia joulupöydässä ja emme koskaan riehuneet. Meillä ei kyllä saanut juosta pöydästä pois ja pelaamassa, kuten joidenkin perheissä. Mutta ei meillä kyllä koskaan tylsää ollut. Oli hyvä, että opimme sen, että ruokapöydästä ei laukota katsomassa telkkaria tai pelaamassa. Omat lapsemme nauttivat myös samanlaisista jouluista ja me aikuiset otamme viiniä ja konjakkia ja snapsia. Samoin kuin rapujuhlissa. Lapset ovat matkasa ja nauttivat iloisesta hälinästä ja tunnelmasta kun istumme iltaa ja otamme snapsia ja laulamme juomalauluja ja nautimme hyvästä ruoasta. Tausta toki merkitsee paljon, onko sivistyskodsta vai ei. Ja todellakin, kasvatus täytyy aloittaa ajoissa. Parempi olisi jos samantaustauset lisääntyisivät keskenään. Eli ap.n veli olisi hakenut tasoisensa vaimon, eikä mitään työläistaustaista ja sivistymätötä vaimoa itselleen
Sivistynyt ei juo alkoholia. Sivistynyt ja älykäs ihminen osaa pitää hauskaa ilman päihteitä. Pelkkä älykäs keskustelu ihmisen kanssa riittää ertiiäin mukavaan päivään.
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun... Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua. Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
jos juot AP:n verran alkoholia.
Meillä juodaan suht saman verran. Enkä ole kännissä ollenkaan.Puolilta päivin joulurauhan julistuksen aikaan juodaan kuoharia lasi ja syödään jotain suolaista (en ole vielä päättänyt, mitä)
Sitten käydään saunassa ja juodaan saunaolut.
Päivällisellä juon valkoviiniä lasillisen kalojen kera ja punaviiniä lihojen. Calvadoksen espresson kera jälkiruuan kanssa.
Tuosta tulee yhteensä viisi annosta, eli saman verran kuin ap:lla. Kun sen jakaa tuolle about kahdeksalle tunnille, olen ihan ajokunnossakin vielä.
JOULU EIKÄ MIKÄÄN JOS EI SIIHEN VIINAT KUULU!
MÄ AJAN IHAN MINNE HALUUN JA VAIKKA OTTASIN MITÄ, TURHA ESTÄÄ!
TE ETTE MULTA VIINAN JUONNIN OIKEUTTA VIE!
ETTEKÄ AUTOLLA AJAMISEN - OON TÄYSIN AJOKUNNOSSA!
ja rikollinen
ja kun on tarpeksi kallista juomaa, se ei mene päähän. Ja kun on jouluaatto, se ei mene päähän.
Vittu, älkää absot tulko moralisoimaan. Minä osaan ottaa laatuviinejä sivistyneesti.
Lapsesta vastuussa olevan tulisi olla ajokunnossa
Taksikuski kyllä on selvänä. Ei huolta.
Myös lastenhoitaja on selvä, muttei hänellä ole autokorttia tai autoa.
halusit sitä tai et.
SINUN veljelläsi on lapsia, ja heidät on otettava mukaan,kun suunnitellaan yhteistä joulua.
Sinun äitisi olisi varmasti myös tehnyt niin.
Ruokailu alkamaan klo 16.00
Pukki tulkoon 19.00
lapsille jotain purtavaa ja ohjelmaa, kuten pelejä tai jouluelokuvaa yms.
Sitten voivatkin jo veljesi porukka lähteä kotiin päin ja muut jäävät juomaan lisää.
Jos tällainen ei veljesi vaimolle sovi niin ihmettelen kovasti. Voihan tietysti olla että oikeasti olet vähän vaikea ihminen, vaikket sitä tietysti itse myönnä tai huomaa?
Sinuna ottaisin lapset huomioon,veljesi takia.
Tämä olisi veljellesi tärkeää. Sillä lapset ovat veljellesi tärkeitä,kuten sukujoulukin.
Miltä se joulu tuntuu,jos siitä on pitänyt tapella?
Etkö voisi yrittää tulla toimeen veljesi vaimon kanssa. ja vielä suostutella häntä tulemaan, vaikka juottekin alkoholia.
Vaikka sillä että lapsillekin on jotain aktiviteettia?
ja toi kirjaston puolelle nukahtaminen on ihan hassu juttu, ei lapset nyt noin helppoja sentään ole. Mutta siitähän sinä et vielä tiedä, eikä tarvitsekaan.
talo palaa ja nyrkkiä ladataan ja saadaan.
Joulunahan perinteisesti kaikki riidat selvitetään nyrkein. Aina kesken painin joku kynttilä kaatuu ja sytyttää ohimennen verhot tuleen.
Tarpeeksi kännissä kun on niin ei vituta ja lumeen voi kastaa auenneen huulen.
Päädyin primulaan pohtimaan tätä. Kiitos kaikille, teistä oli hyötyä. Päädyin siihdn että mulla on oikeus järkätä sellaiset kemut kuin halian. Hyvää yötä ja joulua. Ap
Eikä kai noista kukaan kuitenkaan humallu. Jos ei halua itse ottaa, niin ei kenenkään ole pakko ottaa alkoholia. Eikä pakko syödä mistä ei tykkää.
Mietin vaan, että jos ap:n veljellä on jokin ongelma viinan kanssa ja siksi käly on näin ehdoton.
ja kun on tarpeksi kallista juomaa, se ei mene päähän. Ja kun on jouluaatto, se ei mene päähän.
Vittu, älkää absot tulko moralisoimaan. Minä osaan ottaa laatuviinejä sivistyneesti.
Suola ei estä alkoholin vaikutusta. Hinnalla ei ole mitään merkitystä. Joululla vielä vähemmän.
Meillä appivanhempien luona joulua vietettäessä meidän omat lapset jää ilman karkkia, suklaata ym jokuluna sen takia, että yhden sukulaisperheen lapset ei saa syödä, joten karkkia ei voi antaa meidänkään lapsille tai muille serkuille. Kyse on siis vaan siitä, että noilla sukulaislapsilla karkinsyönti menee niin överiksi (sokerijumala jo karkin näkemisestä), ettei sit muidenkaan lapset voi nauttia niitä kohtuudella. Ollaan sitten annettu omien lastemme syödä karkkia muulloin, kun sukulaiset eivät päsmäröi omilla säännöillään. Ymmärrän siis ap:n ärsytyksen, tekisi mieli laittaa niitä karkkeja jouluna tarjolle jotta kukin voi niitä oman mielensä mukaan syödä eikä tarvis pihdata niitä siihen asri ku lapset nukkuu. Itse en ainakaan sitten niistä enää edes nauti.
ja toi kirjaston puolelle nukahtaminen on ihan hassu juttu, ei lapset nyt noin helppoja sentään ole. Mutta siitähän sinä et vielä tiedä, eikä tarvitsekaan.
Itse rakastin pienenä nukahtaa pitkän illanvieton päätteeksi isäni syliin, pää hänen rintakehäänsä vasten josta kumisi matala basso hänen jatkaessa juttujaan muiden vieraiden kera. Siitä minut on sitten siirretty sohvalle tai jonnekin, ja on ollut todella rauhoittavaa se taustapulina.
Esikoiseni ei nukahtanut niin helposti kyläillessä, mutta oppi siihenkin ajan kuluessa. Muiden lasteni kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan kaikki ovat väsyneenä kellahtaneet milloin minnekin mukavaan paikkaan, useimmiten syliin ja siitä sitten viereiseen huoneeseen jne. Kun on juhlista kyse saavat lapseni valvoa ja nukahtaa kun nukuttaa ja jopa nousta sängystä ja tulla torkkumaan syliin jos se hyvältä tuntuu.
pakko käydä oksentamassakin välillä..? :/
Ja lopetamme ruokailun klo 18.00. Mitä kummallista siinä on. Sinä aikana ehtii ihan hyvin ottaa 6-7 annosta alkoholia ja se ei mene päähän kun syö koko ajan tukevasti.
Voi jeesus. Jos eivät osaa käyttää kohtuudella alkoa niin olkoon tulematta. Lapset eivät siitä traumatisoidu jos näkevät jonkun ruuan kanssa ottavan alkoa.
Annat veljesi kumppaneineen olematta tulematta ja teet hienon illallisen teille.
Päädyin primulaan pohtimaan tätä. Kiitos kaikille, teistä oli hyötyä. Päädyin siihdn että mulla on oikeus järkätä sellaiset kemut kuin halian. Hyvää yötä ja joulua. Ap
Mutta jos oikeutesi käyttäminen rikkoo välejä ja pilaa mm. miehesi joulun, niin kannattaako niin tehdä?
Mitä jos kuitenkin ottaisit puhelimen kauniiseen käteesi ja soittaisit tälle naiselle? Voit aloittaa pyytämällä anteeksi kommenttiasi heidän kotiin jäämisestään. Sitten voit selittää oman kantasi alkoholiin. Onko minkäänlaista kompromissia, jota voisit tarjota? Esim. ehdottaisit että ei juoda väkeviä ruoan kanssa, vain tuo konjakki myöhemmin, ja siitähän ei kaikki edes tykkää.
Muista korostaa että ymmärrät että lasten aikana ei kännitellä, eikä se ole tarkoituskaan, vaan ottaa ruokajuomia ihan normaalisti, ei humalahakuisesti. Voitko luvata tämän kaikkien vieraiden ja miehesi puolesta, vai onko heissä joku joka voi olla arvaamaton? Muistuta että pääosassa on jouluinen yhdessäolo hyvän ruoan kera, ei se alkoholi.
Uskon että kun avaudut vilpittömästi tälle naiselle, hänkin tekee niin ja saatte aikaan hyvän keskustelun ja pääsette yhteisymmärrykseen.
Harmittaa kun ihmiset ei osaa hoitaa tälläisiä yksinkertaisia konfliktitilanteita. Sitten ollaan mummoina ja vaareina yksin kun ei olla osattu elämän aikana ylläpitää ihmissuhteita. Ja vielä sukulaisista kysymys... Asun ulkomailla ja olen tullut vuosien varrella ymmärtämään miten arvokasta on se että on perhe lähellä. Minulla ei ole ja jos olisi, en sitä tuollaisella pelleilyllä pikkuasioista rikkoisi. Tämä siis sinulle ap, samoin kuin tuolle naisellekin (en muista mitä sukua olikaan.)
Toivottavasti joulustanne tulee onnistunut!
lasten hyvinvointi ollenkaan? Kunhan ei ole jaloisssa niin muulla ei väliä