Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
421/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pitänyt yllä yksi ainut ihminen, joka on vuoron perään kirjoittanut hoora juoppo lastensuojeluilmo- ja absolutistiviestejä. Vai onko niin että jääräpäisiä jankkaajia on ollut pääasiallisesti kaksi. Niin tai näin, tämä aihe on ehkä tämän joulun osalta ehkä nyt kaluttu loppuun. Hyvää joulua ja maukasta joulupöytää laadukkaine ruokajuomineen ap:lle ja toivottavasti sopu jääräpäisen kälyn kanssa joskus löytyy.

Vierailija
422/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pitänyt yllä yksi ainut ihminen, joka on vuoron perään kirjoittanut hoora juoppo lastensuojeluilmo- ja absolutistiviestejä. Vai onko niin että jääräpäisiä jankkaajia on ollut pääasiallisesti kaksi. Niin tai näin, tämä aihe on ehkä tämän joulun osalta ehkä nyt kaluttu loppuun. Hyvää joulua ja maukasta joulupöytää laadukkaine ruokajuomineen ap:lle ja toivottavasti sopu jääräpäisen kälyn kanssa joskus löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Jeesuksen syntymäpäivät! On ihan ok, että aikuiset juhlistaa Jeesuksen synttäreitä nauttimalla alkoholia ruokapöydässä. Niitä lastenjuhlia voi järjestää muulloinkin kuin jouluna.

Vierailija
424/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaas ap taas toisellekin jalalle

Vierailija
425/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, että tunnistaa ongelmansa. Kaikille osapuolille on parempi, että veli perheineen jää kotiinsa.

Vierailija
426/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuolta pullojen kyjistä nuo kaivoin. Seisovat tuossa kuin sotilaat ikkunalaudalla.

ap

että oikea viiniharrastaja säilyttää pulloja rivissä ikkunalaudalla...

Vierailija
427/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kyllä tulisin jo humalaan näistä, kolmessakin tunnissa:

- alkusamppanja

- snapsi

- pari-kolme lasia viiniä

- konjakki

mutta missään vaiheessa ap ei ole sanonut, että kaikkea tarjolla olevaa on jokaisen pakko juoda. Eiköhän jokainen juo juuri niitä juomia ja juuri sen verran kuin itselleen katsoo olevan kohtuullista?

Vierailija
428/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sinäkö se päätät milloin keskustelu loppuu? HAH!

Vierailija
429/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi ole ördäämistä, toi on normaali sivistynyt jouluateria. Tottakai tuollakin tarjoilulla saa kunnon kännin aikaiseksi, jos kiskoo kaksin käsin. Pointti onkin siinä, että kännijuominen a) ei ole sivistynyttä ja b) on jokaisen juhlijan omalla vastuulla.

Mä joisin noista sen samppanjan, valkkarin ja punkun, kun en väkevistä tykkää, ja nauttisin joka pisarasta. Harvoin pääsee pöytään, jossa hyvän ruuan kruunaa taidolla valitut viinit :)

Jos se sun käly rupeaa hankalaksi, mä voin tulla tuuraamaan teidän joulupöytään ;)

Mä luen näitä vastauksia ihan kauhunsekaisella hurmiolla. Onko porukka oikeasti sitä mieltä, että jos tarjoaa kolmen tunnin illallisen, niin alkusamppanja, snapsi mätien, valkkari kalojen ja punkkulasillinen poron kanssa jotenkin "sikailua" tai "ördäämistä"? Ai niin, ja konut kahvien jälkeen. Täytyy varmaan mittauttaa maksa-arvot, jos kerran olen alkoholisti. Itse olen aina kuvitellut, että tuo on normaali sivistynyt tarjoilu hyvän ruuan seuraksi. ap

Vierailija
430/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerijumala jo karkin näkemisestä

Vierailija
431/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla varma, että tuolla periaatteella kullannuppusi ovat ojan pohjalla oksennuslammikossa, kun ekan kerran osuvat alkoholin kanssa tekemisiin.

Kun niille lapsille on ihan mahdollista näyttää, että alkoholia voi nauttia järkevästi. Se vain tuntuu niin monen mamman olevan niin kovin vaikea tajuta.

Lapsi ja alkoholi ei sovi yhteen. Jos lapsia on talossa niin silloin ei alkoholia juoda.

Vierailija
432/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullot ovat nyt pystyasennossa ikkunalaudalla kahdesta eri syystä:

a) AP on valinnut poiminut juuri nuo pullot valikoimistaan. Jos on tuollaiset viinit tarjoilussa, niin oletuksena on, että muutakin löytyy.

b) sakka pääsee vanhoissa pulloissa asettumaan pullon pohjalle ennen dekantoimista.

Normaalisti tietenkin pullot säilytetään vaakatasossa niin ettei korkki pääse kuivumaan.

Jeesus kristus näitä mammapalstan "viiniasiantuntijoita"...

Vierailija
433/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pentus ei opi normaalia alkoholinkäyttöä kun alkoholi on sulle mörkö

Kutsu edes kavereita teille ottaan viiniä, että pentus oppii, ettei alkoholi ole mörkö.

Sun pentu kun kasvaa aikuiseksi, on alkoholi sille kieleltty hedelmä ja se alkaa taatusti ryypätä.

On tilastollisesti todistettu, että perheissä, missä on myönteinen ja terve suhtautuminen alkoholiin, kasvaa lapsista raittiita, toisin kuin absolutistiperheistä.

että kyllä myös se pelkästään vähän hiprakassa oleva aikuinen voi aivan hyvin olla tuon ikäisen lapsen mielestä pelottava. Varsinkin jos on joskus nähnyt mihin se hiprakka edetessään johtaa.

Ja ymmärrän hyvin että ei halua että lastensa tarvitsee nähdä ketään edes hiprakassa. Kyllä se on lasten suojelua.

Ketjua lukiessani huomasin että oma lapseni on 5 vuotias ja hän ei edes tiedä mitä on alkoholi tai mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Hän ei edes tiedä että on olemassa juomaa jota aikuiset saavat juoda mutta lapset eivät! Hän ei ole koskaan missään ollut tekemisissä alkoholia juoneiden ihmisten kanssa ja nyt kun rupesin miettimään tätä ja omaa lapsuuttani niin olen todella tyytyväinen että olen saanut suojeltua lastani siltä.

Minä nimittäin kyllä tiesin tuossa iässä mitä on alkoholi ja mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Ja pelkäsin jo sitä hiprakkaakin, vaikkei se läheskään aina johtanut mihinkään örveltämiseen. Lasta voi pelottaa ja inhottaa se vähempikin, vaikkei örvellykseksi menisikään.

Ja itse en ole eläissäni juonut alkoholia ikinä.

Mutta mitä tulee siihen voiko käly päättää ap:n tarjoiluista niin ei tietenkään. En ymmärrä mikä ongelma tässä edes on? Käly olisi toivonut että alkoholia ei nautittaisi kun on lapsia paikalla, se ei käynyt ap:lle, käly ilmoitti etteivät tule. Pyydä ap veljesi perhe käymään jou toinen päivä jolloin ette käytä alkoholia, eihän tuossa muuta voi tehdä. Mielestäni kummankaan, ap:n tai kälyn ei tarvitse tässä joustaa, molemmilla on ihan hyvät perustelut omalle kannalleen, ap:llakin, mutta totuus on ettei hänen joulunviettotapansa sovi lapsiperheelle. Ei sille mitään voi, turha kehittää riitaa, tai suuttua, kummankaan, ap:n tai kälyn.

En edes lukenut koko ketjua, mutta tämä on aivan totta. Siis että jos alkoholista tehdään lapselle mörkö, voi lapsesta tulla hyvinkin perso tuolle kielletylle hedelmälle ja lapsi ryyppää tai vetää perseet heti, kun kynnelle kykenee. Minulle kävi juuri näin, ja tulen absolutistiperheestä ja -suvusta. Luulin varmaan vielä toisella kymmenellä, että kaljapullokin oli "mustaa limukkaa". Ja annas olla, kun täytin sen 14 että jostakin kavereiden kautta sai hommattua viinaa, niin järkyttävä siitä seurasi ja sammumis- tai tajuttomuustila.

Edes ihan parista kerrasta en viisastunut, ja jatkoin tuota satunnaista kovien kännien vetämistä muutaman vuoden peräti. Oksentelin, sammuin, oksennuksessa olevat silmälasit löytyivät aamulla repun sivutaskusta jne. Koulunkäyntini ei kuitenkaan kärsinyt tai mitään, sillä homma oli tosiaan satunnaista. Mutta ah, se kielletty hedelmä!

Viisastuin kuitenkin aika ajoissa ja aikuisena minusta tuli kohtuukäyttäjä. Ennen kuin alatte haukkumaan alkoholistiksi, niin voin kertoa, että viimeksi nautin alkoholia yli kaksi viikkoa sitten ja silloinkin yhden saunaoluen (33cl). Välillä on ollut vuodenkin tauko, että en ole ottanut mitään.

Nyt itse äitinä näen, että tuo alkoholin mystifioiminen edesauttoi OSALTAAN tuota minun persouttani alkoholia kohtaan teininä. Haluan itse opettaa lapselleni, että alkoholi on kohtuudella nautittava normaali (juhla)ruokajuoma, ei mikään kännäilyjuoma. Meillä ei kyllä koskaan kännikaloja näykään ja esim. sen alkoholillisen tai monesti alkoholittomankin saunaoluen otankin ihan lapseni nähden, kuten myös viiniä ruoan kanssa. Lapsella on myös oma saunajuomansa, kuten pillimehu tai limsa. En siis kännää mutta alkoholia ei meillä piilotella eikä olla hysteerisiä.

Toivon todella, että tällä maalaisjärkisellä kasvatuksella lapseni ei tarvitse oppia kantapään kautta tuota alkoholiasiaa.

Vierailija
434/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

skidit nyt stumppaavat ihan mihin tahansa. Ainakin meikäläinen meni goisimaan pitkäksi venähtäneissä illanvietoissa lähimmälle sohvalle tai matolle, ja sieltä sitten kannettiin taksiin ja kotiin.

Ei jäänyt raumoja.

Vierailija
435/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Siihen mitä juhlissa tarjotaan, olivatpa sitten häät, hautajaiset taikka jotkut muut, ei vierailla ole mitään nokan koputtamista. Jos ei maistu voi mennä vaikka nakkikioskille. Jos joku tiukkanuttura hienopieru tarjoilusta mielensä pahoittaa, niin siinäpähän pahoittaa. Ihmetyttää nämä hurskastelijat; "ei mene lasten nähden, sitten yöllä salaa komerossa yksi huikka"; ketä ne luulevat huijaavansa. Onko ne tosiaan niin yksisilmäisiä idiotteja, etteivät ymmärrä minkä karhunpalveluksen tekevät itselleen ja ennenkaikkea lapsilleen. Maailma pamahtaa silmille ennemmin tai myöhemmin; ja mitä aikaisemmin siihen on varautunut sen paremmin siitä selviää olipa kyse sitten viinasta taikka mistä tahansa muusta. Meille oli lapsuudessa kotona liki viisikymmentä vuotta sitten juhlissa tarjoilut laidasta laitaan. Siitä sitten jokainen sai päättää mitä ottaa vai jättääkö ottamatta. Pöydässä oli viinit, oluet, snapsit, kotikaljat, maidot... ja paikalla kaikki vauvasta vaariin. Näin oli ollut jo edellisenkin sukupolven aikana ja näin on ollut myös minun isännyyteni aikana ja tätä samaa olen opettanut lapsilleni. En tiedä kenenkään suvusta näiden perinteiden takia alkoholisoituneen, vaan päinvastoin meillä alkoholia ei demonisoida ei glorifioida eikä verhota mihinkään mystiseen ja salaperäiseen kaapuun. Se on osa elämää ilman sen kummempia kommervenkkejä. Kaikilla omilla sisaruksillani suhtautuminen aiheeseen on ja on ollut täysin luontevaa ilman mitään traumoja; sama jatkuu nykyisessä nuoressa polvessa. Kenelläkään ei ole ollut mitään tarvetta vetää päätä kiireellä täyteen missään porttikongissa taikka roskakatoksen takana, kun asiaan ei liity mitään ennennäkemättömän uutta ja outoa.

Vierailija
436/490 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni oikein mukavasti, kiitos vain kysymästä. Broidi vaimoineen tuli käymään, pikkurouva istui siinä happamen näköisenä kunnes jälkiruoka oli syöty, hoputti lapsiaan avaamaan paketit ja pakkasi sitten muksunsa taksiin. Veli jäi istumaan iltaa vielä muutamaksi tunniksi ja lähti siinä kymmenen maissa.

Ruoka maistui kaikille ja juomat riittivät hyvin.

ap

Vierailija
437/490 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nipon oloinen eukko.

Vierailija
438/490 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonko vai en, niin ruusuinen tulevaisuus odotettavissa veljelle ja vaimolle.

Vierailija
439/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vanhemmat juoneet ihan sivistyneesti viiniä ruuan kanssa vaikka olimme lapsia eikä todellakaan asiasta mitään traumaa jäänyt. Liikaa hyssytellään! Kyllähän italiassa ja ranskassakin juodaan viinit ruuan kanssa ilman että lasten silmät laitetaan kiinni. Eri asia olla kunnon kännissä.

Vierailija
440/490 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun periaatteiden mukaan emäntä päättää, mitä joulupöydässä tarjotaan. Jos sinun jouluusi ei alkoholi kuulu, et sitä myöskään tarjoa. Anoppi ja miesystävänsä voivat tehdä osallistumispäätöksensä sen mukaan.

Tämän ketjun periaatteiden mukaan olen tiukkapipo ja minun pitää huomenna mennä alkoon hakemaan juomia anopille ja hänen miesystävälleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä