Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
201/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alkusamppanja, snapsi kalan kanssa, pari-kolme lasia viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin jälkeen ei ole mitenkään kohtuuttoman paljon. ... ap

Siis tuossahan on jo 5-6 annosta alkoholia. Todennäköisesti enemmänkin, koska viinilasit tuskin ovat 12 cl:n laseja. Kyllä tuosta normaali ihminen jo selvään hiprakkaan tulee. En minä ainakaan haluaisi viettää jouluani tuollaisessa seurassa. Jos sen sijaan olisi tarkoituksena tarjota 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa (eikä muuta alkoa illan aikana), pitäisin kyllä kälyä turhan nipona.

Vaan se, saako hän määrätä kaikkia muita juhlijoita.

Vierailija
202/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, etten itsekään jaksaisi tuollaista joulua viettää lasten kanssa, että istuttaisiin 4 tuntia pöydässä juomassa jaloja juomia ja siihen väliin syömässä, ettei alkoholi menis päähän. Eikö helpompaa olis ihan reilusti vetää suomalaisittain lärvät ja jättää tuo ruokapöydäthöpötys pois :D

Tuo 5-6 alkoholiannosta solahti juuri eilen kun olin vaimon kanssa Helsingin keskustassa paremmassa ravintolassa, jossa otimme aterian kanssa viinipaketin. Poistuimme hyväntuulisina ja kävimme vapauttamassa lastenvahdin. Juttelimme vielä hetken aikaa lapsen kanssa ja vaimo nukutti sen. Olin aamulla töissä klo 8 suoraan asiakastapaamisessa. Kamalaa, tekeekö joku meistä nyt lastensuojeluilmoituksen? Olemmeko alkkisperhe?

koska jos ette tule tuosta määrästä humalaan niin olette tottuneet alkoholin runsaaseen käyttöön.

heillä ei todellakaan ole veressä kuin - mitä? - 3-4 annosta alkoholia, mikä merkitsee noin promillen humalaa, pienempikokoisella vaimolla iinasen päälle. Ei siinä olla kovassa humalassa, edes tottumattomampi juoja. Samalla on syötykin pitkän kaavan mukaan. Hiprakassa kyllä, muttei kännissä.

Mielestäni tuossa joku mies kertoo omasta ja vaimonsa parisuhdeillasta ravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, etten itsekään jaksaisi tuollaista joulua viettää lasten kanssa, että istuttaisiin 4 tuntia pöydässä juomassa jaloja juomia ja siihen väliin syömässä, ettei alkoholi menis päähän.

Eikö helpompaa olis ihan reilusti vetää suomalaisittain lärvät ja jättää tuo ruokapöydäthöpötys pois :D

Tuo 5-6 alkoholiannosta solahti juuri eilen kun olin vaimon kanssa Helsingin keskustassa paremmassa ravintolassa, jossa otimme aterian kanssa viinipaketin. Poistuimme hyväntuulisina ja kävimme vapauttamassa lastenvahdin. Juttelimme vielä hetken aikaa lapsen kanssa ja vaimo nukutti sen. Olin aamulla töissä klo 8 suoraan asiakastapaamisessa. Kamalaa, tekeekö joku meistä nyt lastensuojeluilmoituksen? Olemmeko alkkisperhe?

koska jos ette tule tuosta määrästä humalaan niin olette tottuneet alkoholin runsaaseen käyttöön.

heillä ei todellakaan ole veressä kuin - mitä? - 3-4 annosta alkoholia, mikä merkitsee noin promillen humalaa, pienempikokoisella vaimolla iinasen päälle.

Ei siinä olla kovassa humalassa, edes tottumattomampi juoja. Samalla on syötykin pitkän kaavan mukaan. Hiprakassa kyllä, muttei kännissä.

Meillä on jo toisn isot lapset, mutta silloinkin kun olivat pieniä meni suht sama aika. Lapsia ei vaan ole vaadittu istumaan koko aikaa pöydässä. He voivat syödä alkupalan, käydä välillä leikkimässä ja tulla takaisin pääruoalle. Ja taas leikkimään ja sitten jälkiruoalle. En ymmärrä miksi näin ei voisi tehdä?

Vierailija
204/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi niin eri tavoin. Lapsuudenkodissani istuttiin ruokapöytään, syötiin ateria rauhallisesti, muttei siinä tunteja mennyt. Jos siinä olisi viisi alkoholiannosta vetänyt, olisi ehtinyt hyvinkin humalaan. Nykyisin appivanhemmillani on aattona seisova pöytä, josta syödään rauhallisesti, välillä katsotaan lahjoja jne. Ruoat laitetaan välillä kylmään, mitä ei voi koko ajan pitää lämpimässä, ja myöhemmin ehkä syödään taas lisää. Siinä tunteja kestävässä illanvietossa voi juoda monta annosta viiniä ihan hyvin. Ja joku ihana jälkiruokaviini (joissa muuten on usein aika vähän alkoholia) menee loppuillasta ilman ruokaakin. Juomisen nopeus vaikuttaa tietysti todella paljon promillelukemiin, ja lisäksi sitten sekin, jos juomien kanssa syö tuhdisti. Itse ainakin voin melkeinpä pahoin, jos tyhjään vatsaan juon edes vähän.

Vierailija
205/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:sta tulee mieleen mieheni sisko. Siskon mielestä mieheni pitäisi aina saada juoda reippaasti alkoholia (paheksuu kuitenkin heidän suvussaan olevia useita alkoholisteja). Mies ei juurikaan halua olla siskonsa kanssa tekmisissä kun ei jaksa sitä miten tämä tuputtaa hänelle alkoholia, syötävää, lepoa jne. ihan kuin minä en antaisi mitään noista miehelleni. Ja meillä on hyvä parisuhde mutta miehen sisko luulee tietävänsä kaiken paremmin kuin me.

AP:kin valittaa kuinka käly estää ap;n veljeä tulemasta vaikka veli varmasti haluaisi. Muutenkin kuulostaa siltä että ap tietää mielestään kaiken veljestään paremmin kuin tämän vaimo.

Vierailija
206/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan myös alkumaljat ja hyvää viiniä, hui jopa useampi lasillinen ja ollaan vielä oikeasti hiprakassakin. Ilosia ja jutellaan paljon ja lapset ei pelkää vaan tykkää kun on vapautunut tunnelma.

Ja illalla maistellaan vielä isännän lahjapulloja ja yövieraat maistelee samalla tavalla. Hui kauhea, nyt alkkisten kakarat tilaa varmaan meille lastensuojeluviranomaiset. Tai sitten tukehtuvat kateuteensa ja siihen kuivaan kinkkuun kun meillä on hauska joulu ja lapset nauttii, vaikka ollaankin hiukan hiprakassa.

Vierailija
207/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskeskelin juuri tuossa Alkon ostoslistaa. Se näyttää tältä:

4 pulloa punaviiniä (shiraz)

3 pulloa valkoviiniä (riesling)

4 pulloa kuohuviiniä (cava)

2 pulloa Jaloviinaa (0,5 l)

1 pullo konjakkia (XO)

1 pullo vodkaa (Absolut)

Kori olutta

Meitä on siis kaksi, tapanina tulee pari kaveria kylään. Ei, meillä ei ole lapsia.

Vierailija
208/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, etten itsekään jaksaisi tuollaista joulua viettää lasten kanssa, että istuttaisiin 4 tuntia pöydässä juomassa jaloja juomia ja siihen väliin syömässä, ettei alkoholi menis päähän.

Eikö helpompaa olis ihan reilusti vetää suomalaisittain lärvät ja jättää tuo ruokapöydäthöpötys pois :D

Tämä mullakin tuli mieleen, että aika "sivistynyt" seurue pitää olla, että saa lapset istumaan tuntitolkulla hienossa pöydässä, jossa ei taatusti tarjota mitään nauravia nakkeaja ranskanperunoiden kanssa.

Ap:lla ei taida olla omia lapsia? Eikä kovin paljon kokemusta lasten kanssa ruokailemisesta...

Minä luulen, että siinä porukassa olisi alkoholin "sivistynyt" nauttiminen paljon pienempi riesa kuin parkuvat kakarat.

Ajatelkaa nyt itse, tuon ikäiset lapset joulaattona pitkän kaavan mukaisella sukupäivällisellä!

Ei onnistuisi meillä. Vaatisi vähän perusteellisemman harjoittelun ja perintötekijät vähintään 1700-luvun aatelissuvusta.

Oikeasti, muitakin vaihtoehtoja on kuin kaikkien omien suunnitelmien ja ruokalistan muuttaminen alkoholittomiksi, sillä taatusti siinä hommassa palaa päreet jollakin jo alkupalojen jälkeen.

Eli lapsille (ja absolutisteille) eri kattaus.

Pitäähän alkoholittomia juomia olla joka tapauksessa tarjolla.

Vierailija
209/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopetamme ruokailun klo 18.00. Mitä kummallista siinä on. Sinä aikana ehtii ihan hyvin ottaa 6-7 annosta alkoholia ja se ei mene päähän kun syö koko ajan tukevasti.

Toki on näitä wt-perheitä, missä vetaistaan telkkarin ääressä jouluateria ja hörmitään kossupaukut naamaan ja keskarit jälkkäriksi.

Mutta joissain perheissä osataan nauttia joulusta ja meillä lapset on kasvatettu sivistyneesti ja osaavat nauttia sen 4 tuntia joulupöydän herkuista keskustelleen aikuisten kanssa.

Vierailija
210/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti. Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...

Viidesosalla Suomalaisista on alkoholiongelma. Joten en juuri olisi siitä ylpeä.

Monissa kyselyissä 20 prosenttia ihmisistä sanoo juovansa 16 tai yli annosta alkoholia viikossa. Se on jo ERITTÄIN paljon. Virallisissa tutkimuksissa yli 500 000 suomalaista aikuista juo erittäin runsaasti alkoholia. Monet vähemmänkin juovat ovat riskirajalla. Kaksi kolmesta hyväksyy alkoholins oston alaikäiselle. Joka kertoo kansan mädännäisyydestä. Ei alkoholiongelmainen ihminen ei ota edes joka viikko annostakaan alkoholia.

Siis tuohon, että 20% suomalaisista sanoo juovansa 16 tai enemmän annoksia viikossa. Se tosiaan on suurkuluttamisen raja, mutta hiukan ihmettelen tuota sinun prosenttilukuasi. Alkoholiongelmaisen määritelmäsi ontuu. Suurkulutusta on tosiaan vasta 16 annosta viikossa, yli 5 annosta kerralla. Siihen asti ihminen EI ole alkoholiongelmainen. <a href="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…" alt="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…">http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…; Eli tuo että ei joka viikko ota annostakaan on aika tuulesta temmattu määritelmä. Tietysti normaalisti joukossa on sellaisiakin viikkoja, mutta olennaisempaa on tuo suurkulutuksen määritelmä. Ja hei: nyt oli puhe joulusta ja isoista ja pitkään valmistelluista herkku-illallisista. Ei tarvitse olla alkkis, että haluaa hyvän ruuan kanssa jaloja juomiakin.

Jos ihminen ei osaa juhlia ilman alkoholia niin silloin on ongelma. Samoin jos pitää juoda joka viikko. Silloin määrälläkään ei ole merkitystä.

Vierailija
211/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskeskelin juuri tuossa Alkon ostoslistaa. Se näyttää tältä: 4 pulloa punaviiniä (shiraz) 3 pulloa valkoviiniä (riesling) 4 pulloa kuohuviiniä (cava) 2 pulloa Jaloviinaa (0,5 l) 1 pullo konjakkia (XO) 1 pullo vodkaa (Absolut) Kori olutta Meitä on siis kaksi, tapanina tulee pari kaveria kylään. Ei, meillä ei ole lapsia.

Tuossa on meinaan jo alkoholiannoksia tosi paljon.

viinistä tulee 11x6=66 annosta

Jallusta 12,5 annosta

konjakista (lasketaan vaikka 1,5 litran konjakki) samat 12,5 annosta

Vodkasta pullon koosta riippuen 12,5-25 annosta

Oluesta 24 annosta

Yhteensä 127,5 annosta. Vaikka yhtenä iltana vieraita olisikin 2, siitä jää teille silti about 50 annosta per nuppi, eli vaikka ryyppäisitte myös viikonlopun, sitä kertyy kymmenen annosta per ilta per naama. Aikamoinen känni.

Jos siis tosiaan aiotte kaikki jo nyt juoda.

Vierailija
212/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on Alkojen vilkkainta aikaa ja myynti tuplautuu tavanomaiseen. Tällä viikolla pelkästään Alkossa asioi 1,7 miljoonaa asiakasta. Eniten joulun alla lisääntyy nimen omaan punaviinin myynti. Eli väite siitä, että suomalaiseen joulupöytään viini kuulu on p---aa...

Viidesosalla Suomalaisista on alkoholiongelma. Joten en juuri olisi siitä ylpeä.

Monissa kyselyissä 20 prosenttia ihmisistä sanoo juovansa 16 tai yli annosta alkoholia viikossa. Se on jo ERITTÄIN paljon. Virallisissa tutkimuksissa yli 500 000 suomalaista aikuista juo erittäin runsaasti alkoholia. Monet vähemmänkin juovat ovat riskirajalla. Kaksi kolmesta hyväksyy alkoholins oston alaikäiselle. Joka kertoo kansan mädännäisyydestä. Ei alkoholiongelmainen ihminen ei ota edes joka viikko annostakaan alkoholia.

Siis tuohon, että 20% suomalaisista sanoo juovansa 16 tai enemmän annoksia viikossa. Se tosiaan on suurkuluttamisen raja, mutta hiukan ihmettelen tuota sinun prosenttilukuasi. Alkoholiongelmaisen määritelmäsi ontuu. Suurkulutusta on tosiaan vasta 16 annosta viikossa, yli 5 annosta kerralla. Siihen asti ihminen EI ole alkoholiongelmainen. &lt;a href="<a href="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…" alt="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…">http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…;" alt="<a href="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…" alt="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…">http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…;"&gt;<a href="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…;" alt="http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…;">http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/su…; Eli tuo että ei joka viikko ota annostakaan on aika tuulesta temmattu määritelmä. Tietysti normaalisti joukossa on sellaisiakin viikkoja, mutta olennaisempaa on tuo suurkulutuksen määritelmä. Ja hei: nyt oli puhe joulusta ja isoista ja pitkään valmistelluista herkku-illallisista. Ei tarvitse olla alkkis, että haluaa hyvän ruuan kanssa jaloja juomiakin.

Jos ihminen ei osaa juhlia ilman alkoholia niin silloin on ongelma. Samoin jos pitää juoda joka viikko. Silloin määrälläkään ei ole merkitystä.

niin kauan kuin sitä ei juoda suurkulutuksen ylittäviä määriä.

Vierailija
213/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eilen käynyt alkossa ja ostin

-3 punaviiniä

-5 valkoviiniä

-olutta korin

-siideriä 16 pulloa

Ennestään on jo mies saanut lahjaksi

-2 pulloa konjakkia

Tarkoitus on käydä vielä huomenna alkossa hakemassa jotain hyvää jälkiruoaksi. Ehkä jotain likööriä tms. itse pidän mantelilikööristä.

Ja kyllä, meillä on lapsia ja siskoni miehineen ja lapsineen tulee kylään.

Kukaan ei juo itseään humalaan.

Vierailija
214/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lopetamme ruokailun klo 18.00. Mitä kummallista siinä on. Sinä aikana ehtii ihan hyvin ottaa 6-7 annosta alkoholia ja se ei mene päähän kun syö koko ajan tukevasti.

Toki on näitä wt-perheitä, missä vetaistaan telkkarin ääressä jouluateria ja hörmitään kossupaukut naamaan ja keskarit jälkkäriksi.

Mutta joissain perheissä osataan nauttia joulusta ja meillä lapset on kasvatettu sivistyneesti ja osaavat nauttia sen 4 tuntia joulupöydän herkuista keskustelleen aikuisten kanssa.

että teidän lapset osaa. Meidän ei vielä, vanhin on 5 ja lapsia 4. Meillä varmaan vetäistään jouluateria puolessa tunnissa, ilman kossupaukkuja ja telkkaria tosin. Kyllä meilläkin vielä joskus!

Vierailija
215/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, etten itsekään jaksaisi tuollaista joulua viettää lasten kanssa, että istuttaisiin 4 tuntia pöydässä juomassa jaloja juomia ja siihen väliin syömässä, ettei alkoholi menis päähän. Eikö helpompaa olis ihan reilusti vetää suomalaisittain lärvät ja jättää tuo ruokapöydäthöpötys pois :D

Tämä mullakin tuli mieleen, että aika "sivistynyt" seurue pitää olla, että saa lapset istumaan tuntitolkulla hienossa pöydässä, jossa ei taatusti tarjota mitään nauravia nakkeaja ranskanperunoiden kanssa. Ap:lla ei taida olla omia lapsia? Eikä kovin paljon kokemusta lasten kanssa ruokailemisesta... Minä luulen, että siinä porukassa olisi alkoholin "sivistynyt" nauttiminen paljon pienempi riesa kuin parkuvat kakarat. Ajatelkaa nyt itse, tuon ikäiset lapset joulaattona pitkän kaavan mukaisella sukupäivällisellä! Ei onnistuisi meillä. Vaatisi vähän perusteellisemman harjoittelun ja perintötekijät vähintään 1700-luvun aatelissuvusta. Oikeasti, muitakin vaihtoehtoja on kuin kaikkien omien suunnitelmien ja ruokalistan muuttaminen alkoholittomiksi, sillä taatusti siinä hommassa palaa päreet jollakin jo alkupalojen jälkeen. Eli lapsille (ja absolutisteille) eri kattaus. Pitäähän alkoholittomia juomia olla joka tapauksessa tarjolla.

Sieltä voi äiti/isä nousta lasten kanssa aikaisemmin pelailemaan tai katsomaan piirrettyjä. Noin me olemme ainakin toimineet, kun olemme olleet lasten kanssa siskolla sukupäivillisillä jouluna.

Joo, ei ap varmaan ole edes tyrkyttämässä viiniä kaikille, se on täysin kunkin oma valinta juoko vai ei. Mutta kun se käly katsoi, että hänen mielipiteidensä mukaisesti pitää kemut järkätä, vaikka hän ei tikkua ristiin pane.

Vierailija
216/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eilen käynyt alkossa ja ostin -3 punaviiniä -5 valkoviiniä -olutta korin -siideriä 16 pulloa Ennestään on jo mies saanut lahjaksi -2 pulloa konjakkia Tarkoitus on käydä vielä huomenna alkossa hakemassa jotain hyvää jälkiruoaksi. Ehkä jotain likööriä tms. itse pidän mantelilikööristä. Ja kyllä, meillä on lapsia ja siskoni miehineen ja lapsineen tulee kylään. Kukaan ei juo itseään humalaan.

Jos meinaatte juoda noi kaikki jouluna niin olette kaikki kaatokännissä. Se on varma.

Vierailija
217/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten.

Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut.

Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot.

Kyllä jouluruuat lapsille maistuvat. Syövät vähemmän muikun- ja siianmätiä, enemmän hirvilihapullia ja perunoita. Juomana on laaja kattaus limua ja mehuja, maitoa ja kotikaljaa.

AV-mammat haluavat maalata minusta mörön joka juottaa vodkaa pikkulapsille ja yllyttää suvun miehet veitsitappeluun kuusen ympärillä. Aivan turhaan.

Vierailija
218/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mullakin tuli mieleen, että aika "sivistynyt" seurue pitää olla, että saa lapset istumaan tuntitolkulla hienossa pöydässä, jossa ei taatusti tarjota mitään nauravia nakkeaja ranskanperunoiden kanssa. Ap:lla ei taida olla omia lapsia? Eikä kovin paljon kokemusta lasten kanssa ruokailemisesta... Minä luulen, että siinä porukassa olisi alkoholin "sivistynyt" nauttiminen paljon pienempi riesa kuin parkuvat kakarat. Ajatelkaa nyt itse, tuon ikäiset lapset joulaattona pitkän kaavan mukaisella sukupäivällisellä! Ei onnistuisi meillä. Vaatisi vähän perusteellisemman harjoittelun ja perintötekijät vähintään 1700-luvun aatelissuvusta. Oikeasti, muitakin vaihtoehtoja on kuin kaikkien omien suunnitelmien ja ruokalistan muuttaminen alkoholittomiksi, sillä taatusti siinä hommassa palaa päreet jollakin jo alkupalojen jälkeen. Eli lapsille (ja absolutisteille) eri kattaus. Pitäähän alkoholittomia juomia olla joka tapauksessa tarjolla.

Sieltä voi äiti/isä nousta lasten kanssa aikaisemmin pelailemaan tai katsomaan piirrettyjä. Noin me olemme ainakin toimineet, kun olemme olleet lasten kanssa siskolla sukupäivillisillä jouluna. Joo, ei ap varmaan ole edes tyrkyttämässä viiniä kaikille, se on täysin kunkin oma valinta juoko vai ei. Mutta kun se käly katsoi, että hänen mielipiteidensä mukaisesti pitää kemut järkätä, vaikka hän ei tikkua ristiin pane.

Jos ei voi elää lasten mukaan niin sitten ei pidä niitä hankkia eikä kutsua kylään.

Vierailija
219/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helppoa on kun alkoholi ei ole tärkeää. Ei tarvitse laskea ja miettiä ennen joulua, mitä voi ottaa ja tapella sukulaisten ja miehensä kanssa asiasta.

Tuntuu kuin av.mammoille joulussa olisi alkoholi ja se, että pitää laskea, monta viinilasia voi ottaa, ettei ole humalassa, tärkeintä.

Kamalasti teillä tosiaan menee energiaa siihen, että yritätte ottaa sivistyneesti, mutta välttää humaltumasta ja kaatelemasta niitä kuusia:)

Onneksi alkoholi ei ole koskaan ollut mitenkään tärkeää minun elämässäni. Pääsee paljon helpommalla.

Alkoholi on melkoinen orjuuttaja, jos se ennen jouluakin pyörittää näin paljon ihmisten ajatusmaailmaa.

Vierailija
220/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä voi äiti/isä nousta lasten kanssa aikaisemmin pelailemaan tai katsomaan piirrettyjä. Noin me olemme ainakin toimineet, kun olemme olleet lasten kanssa siskolla sukupäivillisillä jouluna. Joo, ei ap varmaan ole edes tyrkyttämässä viiniä kaikille, se on täysin kunkin oma valinta juoko vai ei. Mutta kun se käly katsoi, että hänen mielipiteidensä mukaisesti pitää kemut järkätä, vaikka hän ei tikkua ristiin pane.

Jos ei voi elää lasten mukaan niin sitten ei pidä niitä hankkia eikä kutsua kylään.

Minulla on ollut lasten kanssa mukavaa siskon luona. Ei yhtään harmita olla kuskina ja selvin päin. Mies on juonut ruokaviinit.

Katsos kun kaikki eivät suhtaudu alkoholiin kuten johonkin peikkoon. Aika moni meistä osaa juoda muutaman lasillisen ilman, että alkaa huutaa ja rähjätä. Ja juominen jää sitten siihen.