Jehovilla juhlia?
Näin joulun alla tulee mieleen, että onko jehovilla minkäänlaisia suuria koko perheen/suvun juhlia vuoden aikana? Kun eivät kerran juhli joulua eivätkä syntymäpäivä. Mites pääsiäinen, ei varmaan silloinkaan ole heillä mitään? Muslimeillakin sentään on Eid al-Fitr ja Eid al-Adha, jolloin kokoonnutaan yhteen ja syödään hyvin ja iloitaan toisten seurasta.
Jäi vaan kiinnostamaan, että järjestävätkö jehovantodistajat sitten muuten vaan tällaisia suurempia perhetapaamisia, joissa suku kokoontuu paikalle? Kauhean surullista jos eivät...
Kommentit (47)
Kumman kun te jehovalaiset ette juhli joulua.Ensimmäinen joulu oli se,kun Jeesus syntyi ja itämaan tietäjät toivat hänelle kultaa ja mirhamia.Siitä syntyi joululahjaperinne. Joulu ei siis ole mikään kirkon keksimä pakanallinen juhlan korvaaja vaan Jeesuksen synttärit!Jos Jeesuksen synttäreitä juhlitaa,niin miksei sitten muidenkin?
on työkaveri joka jehova ja joka on duunissa avoimesti homo mutta ei voi olla sitä jehovapiirissä, sanoo että jos olisi "hänet erotettaisiin seurakunnasta ja hänen perheensä ei olisi enää tekemisissä hänen kanssaan." Työkaverini on 24v. Todella sympaattinen ja mukava nuori mies. Minulla on todella, todella surullinen olo hänen puolestaan. :(
ihmiset orjuuttaa itsensä kaikenlaisten omatekemien sääntöjen alle, joissa kaikenlisäksi on ontuva logiikka. Omaa ajattelua ei saa käyttää kun keskusliike määrää miten mistäkin asiasta on ajateltava ja miten toimittava.
Miehen työkaveri on jt ja kun jollakulla oli ollut syntymäpäivät ja sanottu, että juodaampa nyt syntymäpäiväkahvit, niin sen oli pitänyt äkkiä juosta pois paikalta sanoen, että me emme saa juhlia syntymäpäiviä.
tai vaikka Bibliassa. Tai vaikka 1992 käännöksessä. Ja suosittelen tutustumista kristillisiin seurakuntiin.
t. ev.lut.
Olen todella ahdistunut perheeni uskosta. Olin vakavasti sairas, jouduin leikkaukseen, seurakunta kielsi ottamasta verensiirtoa, koska "Raamattu kieltää sen". Olin lähellä kuolemaa. Nyt olen halunnut jättää todistajat, mutta vanhempani ovat sanoneet, että jos sen teen en ole enää heidän tyttärensä. Mitä teen? En halua elää!
raamattuun itse ? olet toidistjana vain, koska perheesi on ?
sinun on ihan itse tehtävä päätös, mihin uskot mihin et...
olen itse ns kiinnostunut, ja juurikin tuo verensiirto on ollut esteenä editymiselleni :(
en voi uskoa, ett jumala todellakin on tarkoittanut tuota verensiirtoa kieltää..eihän tuolloin ollut edes lääketiedettä...
karttakaa verta , on tuo kohta, johon tuo verenkielto pohjautuu
uskon, että tuo tarkoittaa tappamisen ja pahoinpitley tuottaman veren karttamista
järjetöntä antaa esim synnyttäneen äidin kuolla verenvuotoon, kun se helposti voitaisiin hoitaa verta antamaalla. mikis antaa nuoren muutoin terveen naisen kuolla..ja vauvan jäävän ilman äitiä..ja mahdollisesti monen muunmin lapsen..
eli uskon, että jumala ymmärtää heikkoutemme ja tietämttömyytemme
jeesus sanoi ristiinnaulittuna varkaalle, joka roikkui vierellä ristiisä, muuta kauti ja uskoi jeesukseen...sinä tule olemaan kanssani paratiisissa..
mitä tuo kuoleva rikollinen osoitti ? aitoa uskoa ja kautmusta !!!!
eli ihmiset, se joka uskoo saa ikuisen elämän.
parhaansa, kun yrittää niin varmasti jumala näkee vaikuttimemme, ja antaa nateeksi tahtattomat erheemme ja heikkouksissa tekemämme huonto ratkaisut
älkää koskaan lakatko uskomasta :)
vanhimmatkin ovat vain ihmisiä, ennekin on heidän tulkitsemiaan raamtun kohtia muutettu, kun valo on krikastunut..
On aika naurettavaa, että "naamioitte" juhlanne joihinkin eri nimityksiin, kuin esim.synttärit=prinsessajuhlat,prinssijuhlat, eikö tuo jos jokin ole pakanallista valehtelua?, sattumoisin ne osuvat yleensä nimeämisiinne.
lastenkutsuilla KAIKKI LAPSET OVAT SAMANARVOISA, ketään ei nosteta ylemmäksi toisia.
näinhän synttäreillä tehdään, sankarille lauletaan, tuodaan lahjoja, jne
lastenkutsuilta puuttuu se ns päähenkilö ;)
se se erottaa nämä juhlat
sinä nro 52, 'kiinnostunut'..kyllähän sun pitäisi jo tietää ettei jeesus kuollut ristillä!
Emme halua olla tekemisissä noituuden kanssa. T. Jehovan todistaja
On aika naurettavaa, että "naamioitte" juhlanne joihinkin eri nimityksiin, kuin esim.synttärit=prinsessajuhlat,prinssijuhlat, eikö tuo jos jokin ole pakanallista valehtelua?, sattumoisin ne osuvat yleensä nimeämisiinne.
He kadehtivat meidän jouluvalmisteluitamme (lapsemme ovat kavereita). He heittelivät yhtenä iltana valaistua pihakuustamme lumipalloilla. Kun kysyin syytä, se oli kuulemma ruma. Lapsiraukat :(
Katsotko aina kalenterista, ettei vaan satu jonkun lapsen synttäripäivä, kun yllätyslahjat sängynviereen laitat?
Mikä hemmetin valvoja...???
Miksi te valvotte toisianne? Siis kyttäätte. Miksi jokainen ei saa elää kuten haluaa, omantuntonsa mukaan.
Tämä eka vastaaja on täysjärkinen äiti, josta ei todellakaan tarvitse tehdä mitään ilmoituksia kellekkään. Sä valvoja voit vaikka suksia kuuseen, ärsyttää tollanen kyttääminen.
että Raamattu sanelee omantuntomme ja Järjestön ohjeet myös. Naamiaiset ja muut pakanatavat ovat kiellettyjä. Ja jos joku niihin syyllistyy siitä tulee kertoa seurakunnan vanhimmistolle. T:Se sama kierrosvalvojan sijainen.
- lukea Narniaa, Harry Pottereita ym. fantasiakirjoja? Vai onko niillä eroa keskenään?
- Saavatko katsella fantasiaelokuvia?
Ei meillä ole muuta elämää kuin usko. Kyhjötämme neljän seinän sisällä jos emme ole saarnaamassa...
Ei kun oikeesti. Hääjuhlia vietämme, pääsiäisen aikoihin Jeesuksen kuolemanmuisto juhlaa jolloin kokoonumme yhteen seurakunnalle, lapsille järjestän usein prinsessa kutsuja ja pojille prinssi juttuja yms ja tämä tapahtuu useasti vuodessa. Kutsuilla ei vaan nosteta jotain lasta juhlittavaksi vaan kaikki ovat yhtä arvokkaita. Juhlissa syödään herkkuja ja leikitään. Olen useasti järjestänyt lapsille hoplop juhlia siellä tarjottavineen ruokineen ja hienosti on onnistunut heilä huomioiminen ettei juhlat ole synttärit ;)
Sukumme kokoontuu useasti vuodessa varsingin konventtien aikaan (joita on useita vuodessa) ja kyllä silloin varsingin kesäsin grillaamme yms ja nautimme toistemme seurasta .
Usein tarjoamme perheemme kanssa yöpaikan kauempaa tulleille uskonveljille ja sisarille jotka tulevat konventtiimme . Näm kerrat ovat ihania niin lasten kuin aikuisten puolesta.
Lapseni saa usein yllätyslahjoja ;) Aamulla sängyn vieressä voi olla jokaisella paketti.
Lapset suunnittelee usein isälleen kortteja joissa kertovat miten tärkeä isä on heille , omin sanoin ja kuvin.
En koe että jäämme perheenä paljosta paitsi kun emme juhli maallisia juhlia jotka kirkko on ottanut omakseen muualta.
Olen jopa järjestänyt naamiaiset lapsille ;)
Kuulostaa tosi ihanalta :) Sä näet kyllä vaivaa ja vaikutat tosi kivalta äitiltä. Itse aina "säälin" (tiedän, ette kaipaa kenenkään sääliä) pienempänä Jehovantodistaja lapsia kun ajattelin miten kurjaa on kun niillä ei ole joulua tai synttäreitä. Enpä "sääli" enää! T. Ei ap :)
Meitä on monenlaisia , kaikilla ihmisillä on erilaisa tapoja näissä asioissa katsomatta uskontoon ja vakaumuksiin . Lapset on minulle tärkeitä. Heidän pitää nähdä elämän mahdollisuus ja heidän elämän pitää olla tasapainoista , myönteistä ja lapset huomioivaa. Lapsi oppii raamatun periaatteet jos vanhemmat niitä noudattaa ja siihen kuuluu toisen kunnioittaminen ja huomioiminen. Jeesus rakasti lapsia ja niin pitää meidänkin tehdä. Mutta ihmisiä mekin ollaa kaikkineen vikoineen.
Meitä on monenlaisia , kaikilla ihmisillä on erilaisa tapoja näissä asioissa katsomatta uskontoon ja vakaumuksiin . Lapset on minulle tärkeitä. Heidän pitää nähdä elämän mahdollisuus ja heidän elämän pitää olla tasapainoista , myönteistä ja lapset huomioivaa. Lapsi oppii raamatun periaatteet jos vanhemmat niitä noudattaa ja siihen kuuluu toisen kunnioittaminen ja huomioiminen. Jeesus rakasti lapsia ja niin pitää meidänkin tehdä. Mutta ihmisiä mekin ollaa kaikkineen vikoineen.
Minä kasvoin JT-perheessä enkä ole ollut lapsuudessa yksissäkään juhlissa. Naamiaiset katsottiin seurakunnassamme pakanallisiksi juhliksi. Olin kateellinen niille lapsille jotka saivat viettää synttäreitä ja joulua, itse piti aina vakuutella että "ei mua haittaa, mä saan lahjoja muutenkin" vaikka totuus oli etten mä nyt mitenkään erityisesti lahjoja saanut. Vaatteita sain jos tarvitsin, polkupyörät yms ostettiin itse.
Ei meillä mitään juhlia konventin aikaan järjestetty. Tuota Jeesuksen kuolemanmuistonviettoa ei voi mitenkään edes verrata "pakanallsiin" tms juhliin, siellähän vedetään hienot vaatteet niskaan, istutaan tunti kuuntelemassa joka vuosi samaa saarnaa ja mennään kotiin. Ei se ole juhlimista, se on eräs ylimääräinen uskontotunti vaan.
On todella hienoa sinä JT-vastaaja, jos todella järjestät lapsillesi juhlia. Meidän lapsuudessa niitä ei ollut, eikä meitä lapsia muutenkaan huomioitu sen ihmeemmin. Muistan kun muiden seurakunnan lasten kanssa salaa leikittiin joulua ja harmiteltiin keskenämme miten perseestä on kun ei sitä saa viettää.
Kukin tavallaan.. Minä olen nyttemmin uskosta eronnut (tai jo 10 vuotta sitten) enkä juhli mitenkään ihmeemmin joulua/synttäreitä, mutta lapselleni järjestän kyllä kyseiset juhlat täydellä teholla. Minä koin jääväni paljosta paitsi lapsena, kun jäi kaikki juhlat väliin, enkä halua lapselleni samaa.
T- ent. JT
Vitun sairas uskonto