Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(
Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.
Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.
Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.
Kommentit (192)
Voi nyyh ja kyynel, miten kamalaa voi olla, jos lapsi ei saa ILMAISEKSI jotakin pleikkarin tai iPadin tasoista lahjaa hyväntahtoisilta ihmisiltä.
Sitä ollaan niin vähävaraisia ja säälittäviä, että oikein ansaitaan saada tuosta vaan joku kallis lahja, jota keskituloisissa tai varakkaammissakaan perheissä ei välttämättä raaskita ostaa, vaikka rahaa siihen olisikin.
Tämä avautumiseni ei koske niinkään ap:ta, sinähän valitit lähinnä _väärän kokoisista_ sukista. Eli tarkemmin näissä lahjoissa pitäisi tietysti määritellä lahjan saajan koko. Mutta ketjussa on myös mielipiteitä siitä, miten villasukat ym. "ankeat" lahjat ovat kuin jostakin 50v takaa ja ihan liian halpoja.
Joku mainitsi, että ne villasukat köyhä saa kirpputorilta eurolla kuitenkin. Naulan kantaan!Oman kokemukseni mukaan kirppikseltä saisi lähes kaikki lelu-, kirja-, dvd- ja vaatelahjat lapsille todella halvalla. Kysymys kuuluukin, miksi nämä köyhät ylipäänsä edes tarvitsevat kaikenlaisia joulupuulahjoituksia, koska oikeasti 10 eurolla per lapsi saisi pukinkontin täyteen joululahjoja?!
Tiedän mistä puhun, sillä suurin osa lasteni rakkaimmista kirjoista ja leluista sekä lähes kaikki vaatteet olen hankkinut kirpputorilta. Ja kyllä, LAHJAKSIKIN olen antanut käytettyä. Ja niistä ei sitä päällepäin huomaisi. Vaatteiden ja niiden hyvien merkkien perusteella voisi kuvitella, että meillä on palanut omaisuus lasten pukeutumiseen.
Miksi hankin leluja ym kirpputorilta, vaikka taloutemme tulot ovat paljon yli 100 000 vuodessa? Koska muutenkin ostoissani suosin edullisempia vaihtoehtoja, ja kirpputorilta saa niin hyvää tavaraa ja vaatetta tosi halvalla, että mielestäni on rahan ja luonnonvarojen tuhlausta ostaa samanlainen tuote moninkertaisella hinnalla "tavallisesta" kaupasta, kun parin pesun tai leikkikerran jälkeen nekin ovat ihan samassa kunnossa kuin vastaavat kirpparilla.
Minua ärsyttää suunnattomasti kuulla kitinää siitä, miten joululahjoihinkaan ei edes ole varaa tai miten ostetaan osamaksulla velaksi joululahjoja kymmenillä, sadoillakin euroilla. Herää kysymys, onko se perheen elämä nyt niin köyhää edes, jos vain kalliit lahjat kelpuutetaan ja tavalliset käyttötavaralahjat ovat ankeita.
Vastaaja 20: Oletpas törkeä.
Liian pienet villasukat tuskin ilahduttaa ketään vai?
No tuo villasukkien pienuus tuskin oli antajan moka, vaan se ettei jakajan toimesta niitä lajiteltu vähän paremmin.
Ihmetteleekö joku oikeasti, että arvostellaan sitä, että ILMAISIA lahjoja haukutaan?? Toistan: MIKÄ TÄTÄ MAATA VAIVAA?? MIKÄ TEITÄ VAIVAA?? t. nro 20
Siis esim. että vaatteita jaetaan ilman mitään hajua saajan koosta. Mitä ihmettä joku tekee kuusi numeroa liian pienillä sukilla?!
Hänhän tuossa iloitsi, että lahjan saattoi palauttaa niin, että joku pienempikokoinen saa niistä kivat sukat.
Itse ostin joulupuukeräyksen 9 erilaista pienempää lahjaa, mm. vauvalle vaatetta, pinnejä tytöille, puuha/tarrakirjoja tytölle ja pojalle, lahjakortin jne. Ajattelin että ostamalla useamman lahjan voin ilahduttaa useampaa lasta. Keskuspuiston Nuorkauppakamarin sivuilla on lahjavinkkejä joiden mukaan näitä ostin. Toivottavasti ne ilahduttavat lapsia eikä kenenkään ole tarve tulla tänne ulvomaan että lahjat on huonoja/halpoja.
miten kaikesta saadaan vääntöä aikaiseksi.
Joulupuu-keräys on musta tosi kaunis ajatus, mutta jos tämmöisiä pettymyksiä liian pienistä sukista tulee, niin onhan siinä organisaatiossa kehittämisen varaa.
Itse ostin kaksi penaalia, ja ne täyteen värikyniä ja pientä askartelujuttua, toiseen söpöstelyä ja toiseen vähän "poikamaisempia". Kirjoitin päälle että 2-3v tytölle ja 2-3v pojalle. Olen kotiäiti ja raha on tiukassa, mutta ajattelin että tässä keräyksessä tiivistyy antamisen ilo ja "pienikin voi olla kaunista". Muutamista tämän ketjun kommenteista huolimatta ajattelen edelleen niin :) En pysty edes omilleni ostamaan mitään 50e lahjoja, mutta eivätpä nuo sellaisia ole toivoneetkaan.
kyllä köyhälläkin on oikeus odottaa että keräyksestä saa lapsi/nuori oikeasti jonkin ikäiselleen sopivan ja mukavan lahjan. Siksihän koko keräys on olemassa. Vaikka vähävarainen olisikin, ei kukaan sentään ole niin yli-ihminen että iloitsisi lahjasta, jolla ei tee mitään. Näissä keräyksissä pitäisikin miettiä aina lahja, joka sopii mahdollisimman moneen makuun ja monenlaiselle lapselle, ei sellaista joka sopii vain tarkkaan määritellylle tietynkokoiselle lapselle. Esim. leffaliput on tosi hyviä, samoin lahjakortit jonnekin liikkeeseen nuorille.
Tässä vain koko meni pieleen. Sukkien koko on muutoinkin vaikea arvioida.
Lieneen virhe tapahtunut antajalla tai sitten organisaatiossa jossa lahjoja on eteenpäin annettu. Ilmisesti kuitenkin ihan inhimillinen virhe.
Miedän nuorella 18 v jalka on kokoa 35 itselläni 36 , eli meillä tuo olisi ollut mieleinen.
Ollaan vaan työssäkäyviöä eikä virallisesti vähävaraisia joten meikle ei tuota ilmaisen lahjan iloa suoda :/
Meiltä lähtee muovikassillinen itse tehtyjä villasukkia, vähän eri kokoja, joka vuosi.
Nyt on ikävä olo ja stressi, kun näitä lukee. Olemmeko tekemässä jotain ihan kauheaa? Ei ole varaa ostaa sitä ja tätä iphonea keräyksiin, jämälangoista tehdään ja hyviä tulee.
Tästä ketjusta tuli todella paha mieli. Itse olen nuori ja ensimmäistä kertaa oli mahdollisuus osallistua kyseiseen toimintaan. Harmikseni en kuitenkaan pakettia päässyt keräykseen viemään ja tämä jäikin vaivaamaan. Nyt ei harmita enää yhtään, olisi kamala jos oma lahja olisi jonkun mielestä ihan perseestä. Ymmärrän erittäin hyvin, että liian pienet villasukat harmittaa kun niitä ei edes voi käyttää. Villasukat ajatuksena ei kuitenkaan mielestäni ole huono. En käsitä miten paljon arvostellaan vapaaehtoisesti hankittuja lahjoja, jotta jonkun toisen lapsella olisi hyvä joulu. Enää ei huvita vastaavaan toimintaan osallistua.
on ihan ihmeellinen ketju. Miks niin moni suuttuu siitä että jonkun mielestä ilmaisia lahjoja ei saa arvostella? (siis nro 20) Miks se hermostuttaa teitä noin paljon?
Mä oon varmaan laittanu tosi huonoja lahjoja näihin keräyksiin, mut toivon tietenki myös ettei ne nyt vaan olis pettymyksiä saajille. Oon myös sitä mieltä että tällasessa tilanteessa ei pidä valittaa jos ny joku juttu onkin vähän huono tai liian pieni tai iso. Ne on kuitenki jonkun toisen antamia, hyvällä tarkoituksella.
Itse ostin joulupuukeräyksen 9 erilaista pienempää lahjaa, mm. vauvalle vaatetta, pinnejä tytöille, puuha/tarrakirjoja tytölle ja pojalle, lahjakortin jne. Ajattelin että ostamalla useamman lahjan voin ilahduttaa useampaa lasta. Keskuspuiston Nuorkauppakamarin sivuilla on lahjavinkkejä joiden mukaan näitä ostin. Toivottavasti ne ilahduttavat lapsia eikä kenenkään ole tarve tulla tänne ulvomaan että lahjat on huonoja/halpoja.
että on turhaa sanoa, että lahjojen kohdentaminen ei toimi?
Ap ei minusta ULVO yhtään mitään, eikä ainakaan sano, että villasukat sinänsä olisivat olleet huono lahja - sanoo vaan, että ne tuli nyt ihan väärälle saajalle, koska olivat kuusi numeroa liian pienet. Ilahtui, kun sai vaihdettua ne niin, että joku muu saa kaiketikin mukavat sukat.
Paketeissa lukee että tekniikka-legoja, pojille 8-14v. Sinänsä ihan oikein, mutta saimme lahjat pyytämättä, ei olla erityisen vähävaraisia tai huonossa asemassa muutenkaan. Perheessä on sairautta ja sen vuoksi ollaan perhetyön asiakkaina.
No, kysyin perhetyöntekijältä ottaako paketit takaisin ja vie jollekin joka enemmän tarvii. Ei ottanut, koska lahjoja on niin hirveästi heille tullut.
Antaisin oikein mielelläni jollekin nämä paketit, olisko täällä tarvitsijoita?
Joulupuu pakettiin näes kiinnitetään lappu, johon on valmiiksi painettu lapsen sukupuoli ja ikähaarukka. Tämän lapun saa hakea siitä puusta jonka luona se lahjojen vastaanottopiste on. Sitten lahjoittaja kirjoittaa sen lahjan sisällön siihen lappuun.
Sitä mä jäin vain miettimään, että avataanko ne paketit ja tarkastetaan, ennen kuin jaetaan? Että sisältö täsmää, on asiallista jne?
Minä vein 13-16 vuotiaan tytön paketissa Puman hajuvesi&suihkugeeli pakkauksen, ostin Sokoksen Emotionista. Ja 8-10 vuotiaan tytön paketissa vein Suomalaisesta Kirjakaupasta ostamani Super Model meikkipuuhakirjan, jossa on mukana "meikit" ja sitten niitä sivuja joissa on näitä meikattavia malleja.
Molemmat lahjat ovat omienkin samanikäisetn tyttöjeni mieleen ja se on musta loistava ajatus, että ostaa sitä mikä omaa samanikäistä ilahduttaa.
Lahjoihin meni rahaa 34,85 yhteensä plus 2 e maksoin paketoinnista kauppakeskuksessa.
sossussa sitten vaihtavat pakettikortin oikealla nimellä varustettuun, tietävät mitä saajat toivovat ja jakavat vähän sen mukaan.
Itse kasasin teineille paketteja tyyliin suihkusaippua+dödö lahjapakkauksessa, leffa+popcornliput + suklaalevy. Noin 50e/paketti.
on saanut ne itse lahjaksi joltain. siivonnut ennen joulua ja löytänyt ne ja ajatellut, että siinäpä oiva lahja jollekin köyhälle. Vienyt jämätavaransa keräykseen ja ei ole edes katsonut, minkäkokoiset sukat työnsi teinipojan pakettiin.
Vähän samoin kuin äitini. Keräsi kaikki lumput vintiltä ja vei kirpputorille ja sitten marttakerhossa keräsi kiitosta, kuinka auttaa köyhiä ihmisiä. Voin kuvitella, että kirpputorin pitäjät kiroavat sitä, kun joutuvat nekin lumput hävittämään.
Itse en kehtaisi ikinä viedä liian pieniä villasukkia keräykseen. Teinipoika olis tykännyt esim. leffalipusta, mikä maksaa 10 euroa. Tai pizzalahjakortista 10 euroa. Tai sitten vaikka pari kunnollista lyijytäytekynää ja pyyhekumi. Eivät olisi maksaneet paljon, mutta olisivat olleet hyödylliset.
Minä inhoan ihmisiä, jotka kaivavat kaiken paskan kaapeistaan ja lahjoittavat muka hyväntekeväisyyden nimissä kun eivät itse viitsi maksaa jätemaksuja.
kyllä köyhälläkin on oikeus odottaa että keräyksestä saa lapsi/nuori oikeasti jonkin ikäiselleen sopivan ja mukavan lahjan. Siksihän koko keräys on olemassa. Vaikka vähävarainen olisikin, ei kukaan sentään ole niin yli-ihminen että iloitsisi lahjasta, jolla ei tee mitään. Näissä keräyksissä pitäisikin miettiä aina lahja, joka sopii mahdollisimman moneen makuun ja monenlaiselle lapselle, ei sellaista joka sopii vain tarkkaan määritellylle tietynkokoiselle lapselle. Esim. leffaliput on tosi hyviä, samoin lahjakortit jonnekin liikkeeseen nuorille.
Tässä vain koko meni pieleen. Sukkien koko on muutoinkin vaikea arvioida.
Lieneen virhe tapahtunut antajalla tai sitten organisaatiossa jossa lahjoja on eteenpäin annettu. Ilmisesti kuitenkin ihan inhimillinen virhe.
Miedän nuorella 18 v jalka on kokoa 35 itselläni 36 , eli meillä tuo olisi ollut mieleinen.
Ollaan vaan työssäkäyviöä eikä virallisesti vähävaraisia joten meikle ei tuota ilmaisen lahjan iloa suoda :/
Jos ei sinun päähäsi uppoa, ettei 6 numeroa liian pienet sukat ilahduta, ei voi paljoa sinulta vaatia. Tuskin itsekään kudot lapsillesi epäsopivia sukkia ja vaadit heitä sinua niistä kiittämään onnellisina.
Voi vittu, mitä marttyyreita taas palsta täynnä. Voi voi, nyt en ikinä enää lahjoita mitään kun naapurin köyhä ei ollut onnellinen liian pienistä sukista, voi kyynel.
Meiltä lähtee muovikassillinen itse tehtyjä villasukkia, vähän eri kokoja, joka vuosi.Nyt on ikävä olo ja stressi, kun näitä lukee. Olemmeko tekemässä jotain ihan kauheaa? Ei ole varaa ostaa sitä ja tätä iphonea keräyksiin, jämälangoista tehdään ja hyviä tulee.
Tästä ketjusta tuli todella paha mieli. Itse olen nuori ja ensimmäistä kertaa oli mahdollisuus osallistua kyseiseen toimintaan. Harmikseni en kuitenkaan pakettia päässyt keräykseen viemään ja tämä jäikin vaivaamaan. Nyt ei harmita enää yhtään, olisi kamala jos oma lahja olisi jonkun mielestä ihan perseestä. Ymmärrän erittäin hyvin, että liian pienet villasukat harmittaa kun niitä ei edes voi käyttää. Villasukat ajatuksena ei kuitenkaan mielestäni ole huono. En käsitä miten paljon arvostellaan vapaaehtoisesti hankittuja lahjoja, jotta jonkun toisen lapsella olisi hyvä joulu. Enää ei huvita vastaavaan toimintaan osallistua.
Jos ei sinun päähäsi uppoa, ettei 6 numeroa liian pienet sukat ilahduta, ei voi paljoa sinulta vaatia. Tuskin itsekään kudot lapsillesi epäsopivia sukkia ja vaadit heitä sinua niistä kiittämään onnellisina.
Voi vittu, mitä marttyyreita taas palsta täynnä. Voi voi, nyt en ikinä enää lahjoita mitään kun naapurin köyhä ei ollut onnellinen liian pienistä sukista, voi kyynel.
Meiltä lähtee muovikassillinen itse tehtyjä villasukkia, vähän eri kokoja, joka vuosi.Nyt on ikävä olo ja stressi, kun näitä lukee. Olemmeko tekemässä jotain ihan kauheaa? Ei ole varaa ostaa sitä ja tätä iphonea keräyksiin, jämälangoista tehdään ja hyviä tulee.
Mikä sinun ongelmasi oikein on?
Saavatko lapset jatkuvasti vääränkokoisia vaatteita ko. keräyksestä vai missä mättää? Luuletko tosissasi, että joku tietoisesti ja tahallaan tekee vääränkokoisia sukkia vääränikäisille?
en ymmärrä miksi köyhän pitäisi olla väen vängällä kiitollinen mistä vain, vaikka väärän kokoisista villasukista, miksi?
Monet tekee työkseen jotain, mikä kaventaa köyhien asemaa, esim. parantelee pörssiyhtiön kannattavuutta vähän "järjestelemällä" työtä Kiinaan ja yhteisöverotusta Sveitsiin...
sitten annetaan joulupuukeräykseen villasukat ja sanotaan närkästyneenä, että kyllä köyhän nyt pitää olla tyytyväinen ja kitollinen ja nöyrä...
haloo!
Keräys on ihana ja hyvä asia ja moni osallistuu siihen hyvää tarkoittaen, mutta tuollainen alentava suhtautuminen köyhyyteen jotenkin vesittää tämänkin keräyksen kauneutta. Että kaikki ei sitten vilpittömästi haluakaan ilahduttaa, vaan tämäkin nähdään tilaisuutena kouluttaa köyhiä kohti oikeanlaista nöyryyttä...
oikein tulee? Joulustressistä?
Rauhoittukaa nyt vähän.
menee asian vierestä, mutta joku ketjussa oli sitä mieltä, että yleensä mummot osallistuu joulupuukeräykseen. Olen asiasta eri mieltä, yhtään mummoikäistä sukankutojaa en ole nähnyt Espoossa Sellon joulupuukeräykseen osallistumassa. Perheitä on ollut valikoimassa lahjansaajaa, yleensä lapsi haluaa valita oman ikäisensä ja samaa sukupuolta olevan ja sitten käyvät ostamassa lahjan yhdessä.
Itse en enää osallistunut, koska täällä on valitettu kaikesta mahdollisesta mitä keräyksen kautta on lahjoitettu. Säästyipä nekin legopakettirahat omalle ja sukulaisten lapsille.
"Joulupuu pakettiin näes kiinnitetään lappu, johon on valmiiksi painettu lapsen sukupuoli ja ikähaarukka. Tämän lapun saa hakea siitä puusta jonka luona se lahjojen vastaanottopiste on. Sitten lahjoittaja kirjoittaa sen lahjan sisällön siihen lappuun."
Jos lahjoittaa vaikka kirjan tai palapelin tai sitä hemmetin angry birds -kamaa?
Ilmaisi vain harmituksensa.
Ja jos olet ketjua lukenut, niin ap oli palauttanut lahjan ja toivoi, että joku tarvitseva sen saa.