Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(
Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.
Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.
Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.
Kommentit (192)
lahjoista tiedä, vasta eka kerran osallistuin antajana joulupuu-keräykseen. Ajattelin kyllä heti valmiiksi, että lahja pitää olla sellainen mikä miellyttäis myös omia lapsia. Kyllähän noita villasukkia saa vähävaraisemmatkin tehtyä ja muutenkin. Onhan ajatus kaunis, mutta tuskin kukaan lapsi haluaa lahjaksi villasukat. Ei sentään missään siperiassa olla, että "on edes lämpöset jalat" ei toimi oikeen Suomessa. Muutenkin, vaatteita en ostelis. Jos ostaisin niin jotain tosi hyödyllistä. Lämmin kerrasto, kunnon talvirukkaset ja pipo pihalle tms. Mutta eipä nekään mitään lasten toivelahjoja ole. Itse suosittelen pelejä ja tavallisia leluja, elokuvia yms. Jos jotain vaatetta hankkiin niin kannattaa ostaa lisäksi joku pieni lelu mukaan.
"Itse en kehtaisi ikinä viedä liian pieniä villasukkia keräykseen."
Viedä liian pieniä keräykseen???? Ei kukaan vie liian pieniä keräykseen.
Yritä vähän lukea, mitä tuolla on selitetty kutojan ja jakajan välisestä erosta.
Melko mahdotonta, että teinipoika saa pinnit. Joulupuu pakettiin näes kiinnitetään lappu, johon on valmiiksi painettu lapsen sukupuoli ja ikähaarukka. Tämän lapun saa hakea siitä puusta jonka luona se lahjojen vastaanottopiste on. Sitten lahjoittaja kirjoittaa sen lahjan sisällön siihen lappuun. Sitä mä jäin vain miettimään, että avataanko ne paketit ja tarkastetaan, ennen kuin jaetaan? Että sisältö täsmää, on asiallista jne? Minä vein 13-16 vuotiaan tytön paketissa Puman hajuvesi&suihkugeeli pakkauksen, ostin Sokoksen Emotionista. Ja 8-10 vuotiaan tytön paketissa vein Suomalaisesta Kirjakaupasta ostamani Super Model meikkipuuhakirjan, jossa on mukana "meikit" ja sitten niitä sivuja joissa on näitä meikattavia malleja. Molemmat lahjat ovat omienkin samanikäisetn tyttöjeni mieleen ja se on musta loistava ajatus, että ostaa sitä mikä omaa samanikäistä ilahduttaa. Lahjoihin meni rahaa 34,85 yhteensä plus 2 e maksoin paketoinnista kauppakeskuksessa.
Pointti oli, että ap EI mielestäni ULVO lahjasta sinänsä, vaan siitä, että kohdennus meni täysin pieleen. Hyvä lahja, mutta ihan väärälle ihmiselle.
Vrt. pinnit teinipojalle, siis.
Sinun lahjasi kuulostaa hyviltä ja sopivilta juuri tuon ikäisille.
onko siihen siis pakko pistää saajan sukupuoli?
Jos lahjoittaa vaikka kirjan tai palapelin tai sitä hemmetin angry birds -kamaa?
Esim poika 5v tai tyttö 16v
Sitten ostat ja paketoit sopivan lahjan ja laitat lapun kiinni, kirjoitat siihen päälle sisällön 'Angry Birds college koko 120cm, Angry birds palapeli ja suklaalevy' ja palautat kuusen alle
Jos sosiaalituestani ostan jonkun pelin tms. lapselle, se on yhtä lailla tytölle ja pojalle.
Vien lahjoituksen muualle.
"Joulupuu pakettiin näes kiinnitetään lappu, johon on valmiiksi painettu lapsen sukupuoli ja ikähaarukka. Tämän lapun saa hakea siitä puusta jonka luona se lahjojen vastaanottopiste on. Sitten lahjoittaja kirjoittaa sen lahjan sisällön siihen lappuun." Jos lahjoittaa vaikka kirjan tai palapelin tai sitä hemmetin angry birds -kamaa?
Mutta voihan sitä vaikka tasapuolisuuden nimessä antaa samanlaisen lahjan sekä pojalle että tytölle.
Ja meillä oli ihan vuoden tarkkuudella ikäkin.
Siinäpä sitten valitsemaan kelle pannaan kirja ja kelle peli ja kelle vauvalelu jne.
Toivottavasti edes joku lahja osuu kohdalleen.
on saanut ne itse lahjaksi joltain. siivonnut ennen joulua ja löytänyt ne ja ajatellut, että siinäpä oiva lahja jollekin köyhälle. Vienyt jämätavaransa keräykseen ja ei ole edes katsonut, minkäkokoiset sukat työnsi teinipojan pakettiin.
Vähän samoin kuin äitini. Keräsi kaikki lumput vintiltä ja vei kirpputorille ja sitten marttakerhossa keräsi kiitosta, kuinka auttaa köyhiä ihmisiä. Voin kuvitella, että kirpputorin pitäjät kiroavat sitä, kun joutuvat nekin lumput hävittämään.
Itse en kehtaisi ikinä viedä liian pieniä villasukkia keräykseen. Teinipoika olis tykännyt esim. leffalipusta, mikä maksaa 10 euroa. Tai pizzalahjakortista 10 euroa. Tai sitten vaikka pari kunnollista lyijytäytekynää ja pyyhekumi. Eivät olisi maksaneet paljon, mutta olisivat olleet hyödylliset.
Minä inhoan ihmisiä, jotka kaivavat kaiken paskan kaapeistaan ja lahjoittavat muka hyväntekeväisyyden nimissä kun eivät itse viitsi maksaa jätemaksuja.
kyllä köyhälläkin on oikeus odottaa että keräyksestä saa lapsi/nuori oikeasti jonkin ikäiselleen sopivan ja mukavan lahjan. Siksihän koko keräys on olemassa. Vaikka vähävarainen olisikin, ei kukaan sentään ole niin yli-ihminen että iloitsisi lahjasta, jolla ei tee mitään. Näissä keräyksissä pitäisikin miettiä aina lahja, joka sopii mahdollisimman moneen makuun ja monenlaiselle lapselle, ei sellaista joka sopii vain tarkkaan määritellylle tietynkokoiselle lapselle. Esim. leffaliput on tosi hyviä, samoin lahjakortit jonnekin liikkeeseen nuorille.
Tässä vain koko meni pieleen. Sukkien koko on muutoinkin vaikea arvioida.
Lieneen virhe tapahtunut antajalla tai sitten organisaatiossa jossa lahjoja on eteenpäin annettu. Ilmisesti kuitenkin ihan inhimillinen virhe.
Miedän nuorella 18 v jalka on kokoa 35 itselläni 36 , eli meillä tuo olisi ollut mieleinen.
Ollaan vaan työssäkäyviöä eikä virallisesti vähävaraisia joten meikle ei tuota ilmaisen lahjan iloa suoda :/
No sitähän sinä et voi tietää. Yhtä todennäköisesti antaja voi yksinkertaisesti olla kutomisen harrastaja, joka luulee, että villasukat voisivat ilahduttaa.
Itse en oikein tiedä miten näihin keräyksiin pitäisi suhtautua. Siis totta kai haluaisin ilahduttaa, sehän on selvä. Mutta jonkun lapsen mielestä voisi kirja olla ihan paska lahja, kun halooooo, vain nörtit lukee kirjoja. Jonkun mielestä se paljonpuhuttu leffalippukin voi olla paska lahja, jos on toivonut jotain lahjakorttia kauneushoitolaan.
Eikö olisi parempi, jos näissä lahjoissa olisi jokin suuntaa-antava ehdotus hinnaksi/arvoksi? Siis ettei tule pettymyksiä ja liikaa epätasa-arvoa lahjansaajien välillä. Jokin 50 euroa voi olla hyvintoimeentulevalle ihan sopiva summa per lahja, mutta mielestäni se on keskivertolahjoittajalle kohtuuton vaatimus. Eikö olisi kiva jos se lahjan arvo määriteltäisiin vaikka 10-20 euroa? Tällä tavalla ne kalliiden lahjojen antajat voisivat sitten vaikka muistaa useampaa lasta kerralla, mikä kai olisi hyvä asia?
Sossun tätikö?
Jos ei edes paketissa olleet, niin tät toki tiesi mitä on antamassa ja kenelle. vai olilstko itse unohtanut ilmoittaa toiveet/koon tai kai teiltä nyt jotain kysyttiin?
En nyt oikein ymmärrä tätäkään ongelmaa. Siis tuon sukupuolijaottelun ideahan on se, ettei esimerkiksi teinipoika saa lahjaksi meikkejä.
Ei kukaan pakota ostamaan tyttömäisiä/poikamaisia lahjoja sukupuolen mukaan. Päinvastoin, minusta ainakin sukupuolineutraalius on suotavaa. Koskaan voi tietää miten "tyttömäinen"/"poikamainen" se lahjan saajakaan on - eivät kaikki tytötkään käytä meikkejä, onneksi.
Jos sosiaalituestani ostan jonkun pelin tms. lapselle, se on yhtä lailla tytölle ja pojalle.
Vien lahjoituksen muualle.
"Joulupuu pakettiin näes kiinnitetään lappu, johon on valmiiksi painettu lapsen sukupuoli ja ikähaarukka. Tämän lapun saa hakea siitä puusta jonka luona se lahjojen vastaanottopiste on. Sitten lahjoittaja kirjoittaa sen lahjan sisällön siihen lappuun." Jos lahjoittaa vaikka kirjan tai palapelin tai sitä hemmetin angry birds -kamaa?
Mutta voihan sitä vaikka tasapuolisuuden nimessä antaa samanlaisen lahjan sekä pojalle että tytölle.
Köyhiä tänäkin jouluna ja kudoin vasitellA 29 numeron sukkia teinipoikien paketteihin. Oppivat vähän nöyryyttä
noissa ikälapuissa, sieltä löytyi esim Poika 11 - 16 v. Mun mielestä on aika iso ero siinä, mitä 11-vuotias tai 16-vuotias poika haluaa lahjaksi. Sitten tulee just näitä, että on tehty sukat 11-vuotiaalle, ja lahja meneekin 16-vuotiaalle.
Sossun tätikö?
Jos ei edes paketissa olleet, niin tät toki tiesi mitä on antamassa ja kenelle. vai olilstko itse unohtanut ilmoittaa toiveet/koon tai kai teiltä nyt jotain kysyttiin?
Itse pistin yhteen pakettiin tennarit koossa 37 ja toiseen farkut koossa 27, ja laitoin ne 15v. ja 16v. tytöille. Kirjoitin kyllä koot päälle.
Nyt pelottaa, että ne annetaankin ihan vain sen iän mukaan. Jos tennarit menevät tytölle jolla on 40-kokoinen jalka, ja farkut tytölle joka käyttää kokoa 24 tai 34, niin onhan se kieltämättä aika paska lahja :-/
Joo, en anna enää vaatteita ainakaan tästä lähin...
Joo, en anna enää vaatteita ainakaan tästä lähin...
Ripsiväri, leffaliput ja suklaa olis ollut paljon parempi
En mielelläni antaisi meikkejä, koska olen muutenkin järkyttynyt siitä miten teinityttöjen keskuudessa painostetaan pakkeloimaan. Mieluummin kannustaisin nuorta johonkin muuhun puuhaan kuin ulkonäöstä murehtimiseen.
Leffalippu on tosiaan kiva idea. Suklaakin tavallaan, mutta mistä sitä tietää onko saaja vaikka diabeetikko tai allerginen?
Ajattelin antaa ensi vuonna kirjakaupan lahjakortteja. Joko valitsevat sillä sitten kivan kirjan tai jotain muuta sälää, se on heidän asiansa.
Onhan se nyt aika pe*seestä jos samassa perheessä toinen saa vaikka pinnit ja toinen 50 €:n lahjan.
Enkä ihan äkkiä lähtisi käsitöitä paketoimaan, en ainakaan mitään perusvillasukkia. Harvemmin köyhien perheistä sellaisia puuttuu.
Itse ostin 25 euron lahjakortit teinitytölle ja teinipojalle nuorten liikkeisiin. Jäin miettimään olisiko lahjakorttien pitänyt olla isompia. Mutta tätä ketjua lukiessa tulee oikein paha mieli. Miksi joku antaa liian pienet villasukat, muutenkin köyhälle lapselle, joka ei muuten saisi lahjoja. Ei varmaan paljon ilahduta. Tai ostaa farkut /antaa vanhat farkut, niiden ostaminen toiselle jopa tutulle on täysin mahdotonta. Tulee mieleen että omista nurkista pois käyttämättömät tavarat. Jos oikeasti miettii mikä ilahduttaa nuorta, niin se että nuori pääsee valitsemaan liikkeestä jotain uutta itselleen.
Niissä tietenkin lukee paketin päällä mitä niissä on. Erillisellä lapulla joka solmittu kiinni pakettiin mutta saa irti ennen kuin se lapselle annetaan. Esim. Hello Kitty-hiuspinnejä tytölle.
Suklaakin tavallaan, mutta mistä sitä tietää onko saaja vaikka diabeetikko tai allerginen?
ja vähän sen mukaan mitä lapset on toivoneet tai muuten vanhempien antamien taustatietojen perusteella. Näin ainakin meidän joulupuuohjeissa oli.
Ja ripsarista vielä, että eikö ole kivempi ilahduttaa kuin alkaa kasvattaa, varsinkin näin jouluna. Eipä tarvi näpistää sitäkään, ja kyllä 16v tytöt nyt vaan nykypäivänä meikkaa.