Eli kaikki paremmin toimeentulevat ostavat lapsille muutaman joululahjan?
Ja vain köyhissä perheissä lahjoja on kasapäin?
Mä en usko!! Se on nyt vaan muotia sanoa kaikille että meillä ei olla materialisteja, meillä lapset arvostaa muita asioita.
Kivahan se on ostaa lapsille se muutama paketti jotka sisältää läppärin, tabletin ja iphonen. On myös mukavaa että nämä voi antaa lapsilleen jossain palmujen äärellä. Mukavaa myös on antaa lapsille aineettomia lahoja kuten matkusteluja, kielikursseja tms ja sitten halveksua toisten barbielinnaa.
Kaikilla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Ja jos yhden paketin hinta pyörii siinä 10e ympärillä niin onko väärin että saa 10 pakettia kuin se että saisi yhden? Ja jos joku sanoo että sillä satasellakin saisi yhden ison lahjan niin MITÄ SILLÄ SAA? Ei ainkaan läppäreitä, tabletteja tai muuta sellaisia.
Ja sitäpäiatsi, jos jouluna köyhäkin haluaa antaa lapselleen kerrankin vähän enemmän niin heti tuomitaan sekin. Lapsi ei yhdestä päivästä vuodessa opi kerskakuluttajaksi.
Kommentit (196)
Valittaja, 89...
Satuitko kattoon tota listaa...
Mitä siinä on tarpeellista/ tarpeetonta?
Tässä huushollissa ei osteta pikkusälää koko vuotta. Tarpeellinen hankitaan.
Ja kyllä. Olen kuullut olevani natsi-isi, koska penskat tekee kotitöitä, pitää kämppänsä siistinä ja hoitaa läksyt ja muut velvoitteensa ilman erillistä käskyä. Nykyään.
No, sitten palkitaan.
Myös koulumenestys vaikuttaa palkittemiseen. Ja muutenki yleinen käyttäytyminen.
Ja jos on mahdollisuus, kakaroilleni suon kyllä vähän kaikkea extraa.
Ja se valitus "tonnin tuloista"...
Kannattaisko asialle tehdä itte jotaki, eikä ruikuttaa asiasta?
Jokainen on kuitenki oman onnensa seppä...
Voitte provosoitua ja vetää herneen nenään tai perheen joulukinkun p*rseeseenne.
Ei se multa ole pois.
Ja näin saamme lisää näitä täysin hemmoteltuja kakaroita jotka ei tule ikinä pärjäämään omillaan.
Sillä tavalla, että lapsi saa pitkin vuotta kaiken mitä tarvitsee, vai niin, että saa kerran vuodessa sitten hemmottelua?
Samsung Galaxy S2:n. Analysoikaa kiitos. Tero
Lapsesi on teini/esiteini ja tulee olemaan ikionnellinen saadessaan juuri toivomansa lahjan. Hän saa äidiltään ja sukulaisiltaan muutaman muun paketin. Sinä halusit antaa jotain hyödyllistä ja mieluista, ja sinulla on varaa tähän Samsungiin.
No eihän rikkaiden lapset ole kotona edes koskaan leikkimässä leluillaan,kun ne on aina omissa harrastuksissaan pois vanhempien jaloista.
Sitäpaitsi miten äiti ja isi voisi tietää mitä pikkulapsi haluaa tai toivoo jos ei koskaan vietä aikaa hänen kanssaan?
Valitettavasti tässä täytyy nyt nostaa hattua itselleni,joka tietää tasan tarkalleen mitä lapseni toivoo ja mistä tykkää.
Minä ostin pikkutytölleni hänen toivomansa
Hugo-toimintakoiran, lelu-terrierin, petshop figuureja ja hello kitty kylpyvaahtoa ja paljon muutakin samantyylistä.
Ja kas: äitikin on kotona kun ei ole taloudellista pakkoa raahata lapset päiväkotiin jotta saisi talolainansa maksettua. Tällähän sitä päivähoitoa aina perustellaan - on pakko mennä töihin kun yhden palkka ei riitä.
Olemme hyvätuloisia (minulla osinkotulot mutta ei palkkatuloa koska olen hoitovapaalla, lisäksi kotihoidon tuki lapsista) mutta emme osta lapsillemme ollenkaan joululahjoja. Ostamme leluja ympäri vuoden, aina tarpeen mukaan. Isovanhemmat ostavat yleensä jotakin isompaa lapsille jouluksi, joten ei ole mitään järkeä hukuttaa lasta leluvuoren alle. Vähempikin riittää.
Sulla on melkoisen rankat olettamukset, mutta joulun kunniaksi olkoon menneeksi. Jos tuollainen ajattelumalli tekee sinut edes himpun verran onnellisemmaksi ja nuo lahjat lapsesi iloiseksi, se sallittakoon... ;-)
Nyt on myöhäistä. Lapset ovat jo suunnilleen kouluikäisiä (yli ja alle 10v) ja järkyttyisivät totaalisesti, jos jouluna tulisikin vain 5 lahjaa! En vaan halua kuulla heidän sanovan, että "tänä jouluna tuli vähemmän lahjoja kuin viime jouluna".. Tai että "tämä oli paskin joulu ikinä, kun tuli näin surkeasti lahjoja.." Aina pyrin hankkimaan enemmän kuin edellisenä jouluna.
Tämän lukeminen pisti suorastaan vihaksi. Siis missä on sinun vastuusi lapsistasi ja heidän kasvatuksestaan?? Eihän nuo lapset opi arvostamaan yhtään mitään saamaansa elämässä, pelkästään ahneutta. Sinuna pistäisin lapseni oppimaan kiitollisuutta ja ihan piruuttani pakkaisin jonain jouluna vain yhden lahjan per nuppi. Rahan holtiton syytäminen ei ole rakkautta, rajat sen sijaan olisivat tarpeen. Äly hoi älä jätä.
Paljon lahjoja ostaa rikkaammatkin :)
Sama se onstaako juuri jouluksi paljon vai pitkin vuotta, sama tulos!
Jos ostat pitkin vuotta, eihän se lapsi tarvitsekaan jouluna paljoa :)
Mutta jos ostat vain kerran vuodessa, on sama ostaako sen yhden paketin vai kerralla useamman.
Samanlaisia kuluttajia kaikki :D
OIKEASTI! Tuo edellinenkin vastaaja sanoo, ettei ole mitään järkeä hukuttaa lasta leluvuoren alle :D No eihän se olekaan järkeä jouluna ostaa paljoa koska lapsi saa ne samat lahjat pitkin vuotta :D
Joka kuvastaa kyllä hyvin nykypäivää. Äidit kritisoi toisiaan, tappelee lastensa lahjoista - ja kukaan ei tee luoopujen lopuksi oikein. :D
Hyvää joulua kaikille!
Mä toivon vaan, että meidän kaikkien lapset ovat onnellisia jouluna!
Mutta jos ostat vain kerran vuodessa, on sama ostaako sen yhden paketin vai kerralla useamman.Samanlaisia kuluttajia kaikki :D
OIKEASTI! Tuo edellinenkin vastaaja sanoo, ettei ole mitään järkeä hukuttaa lasta leluvuoren alle :D No eihän se olekaan järkeä jouluna ostaa paljoa koska lapsi saa ne samat lahjat pitkin vuotta :D
Meille ostetaan varmaan vähemmän leluja kuin keskimäärin muuten. Ihan lasten syntymästä saakka ollaan mieluummin ostettu muutama parempi, pitkäikäisempi lelu kuin monta heppoista. Esim. Brion junarataa ja duploja/leegoja. Ainakin sukulaisten lapset saavat jouluksi hitonmoisen kasan krääsää, hepposia muovileluja, jotka eivät kestä edes tapaninpäivään saakka rikkoontumatta.
Meillä kahden lapsen lelut mahtuu kahteen 20l laatikkoon. Miten teillä?
t: kotiäippä joka ei osta joululahjoja
Joka kuvastaa kyllä hyvin nykypäivää. Äidit kritisoi toisiaan, tappelee lastensa lahjoista - ja kukaan ei tee luoopujen lopuksi oikein. :D
Hyvää joulua kaikille!
Mä toivon vaan, että meidän kaikkien lapset ovat onnellisia jouluna!
No on teillä tappelun aiheet..Jokainen ostakoot niin paljon kun tykkää, mitäpä se naapurin ellin persausta kaivelee..
Ite en osta lapsille lahjoja, sukulaiset niitä kantaa ihan tarpeeks joten miks lisäisin sitä romun määrää itekkin vielä?
Mutta mun puolesta jokainen voi törsätä tasan tarkkaan niin paljon kun tykkää ja talous antaa myöten.
Oikein mukavaa ja rauhallista joulun odotusta kaikille.
Samsung Galaxy S2:n. Analysoikaa kiitos. Tero
Lapsesi on teini/esiteini ja tulee olemaan ikionnellinen saadessaan juuri toivomansa lahjan. Hän saa äidiltään ja sukulaisiltaan muutaman muun paketin. Sinä halusit antaa jotain hyödyllistä ja mieluista, ja sinulla on varaa tähän Samsungiin.
Olet hyvä analysoija.
Tero
Kyllä kaikista asioista jaksetaan vääntää. Eiköhän lie niin että jokainen hankkii lahjoja ihan miten parhaaksi katsoo. Mitä se oikeastaan kenellekkään kuuluu?
Meillä lapsi saa vanhemmilta yhden lahjan, jonka arvo on noin 50 euroa (lelulahja). Sitten saa läheisiltä, kummeilta ynnä muilta, jotka haluavat muistaa. Noin 4 vuotias lapsi saa kaiken kaikkiaan noin 8-10 pakettia. Vanhempana toivoisin, että paketeista löytyisi esimerkiksi yöpukuja, villasukkia jne. Eli ei pelkästään leluja. Toivon että lapsi oppisi arvostamaan myös pehmeitä pakettaja.
Omassa lapsuudessani vietettiin joulua, jossa lapset saivat todella paljon lahjoja mutta se joulun muu tarkoitus oli vähän hämärän peitossa. En halua lapselleni samanlaista joulua, mutta uskon että joku voisi ajatella toisinpäin.
Jokainen viettäkööt joulunsa niinkuin tahtoo, eipä se ole meiltä ainakaan pois :)
Tuollainen materiaalinen hamstraaminenhan on nimenomaan tyypillistä alaluokkaisissa ja white trash-piireissä. Kuvitellaan, että ollaan parempia ihmisiä, kun ostetaan lapselle kasapäin turhaa kräässää.
Tunnen erään perheen, jossa molemmilla vanhemmilla tulot ovat yli 5000 euroa kuukaudessa, ja he antavat lapsilleen itsetehtyjä ja pienimuotoisia joululahjoja.
On muutenkin tyypillistä, että alaluokkaisessa perheessä on se jättimäinen taulu-tv keskellä kirjahyllyä ym. turhanpäiväistä. Milloin olette nähneet tällaista sivistyneessä yläluokkaisessa kodissa? Kyllä se on se maku ja sivistys, joka valintoja ohjaa.
En ole ennen ajatellutkaan, mutta taitaa olla totta, että hyvätuloiset ostavat vähemmän.
Mun kotona on ollut hyvä taloudellinen tilanne, enkä koskaan saanut mitään krääsää. Mun miehen kotona olin ihmeissäni, kun kaikkea tilpehööriä oli kasattu paketteihin. Ja oikein jaettu pieniin paketteihin. Tyyliin mä sain serviettejä ja kynttilöitä anopilta niin oli kaikki paketoitu erikseen, että saan "monta" pakettia. Ja anoppi oli itse valinnut vaatteita ja kaikki oli kääritty erikseen paketteihin. Haloo...??? Ja mun lapsille ostivat ISOJA paketteja, esim. iso kassillinen feikkiduploja (10 e). Mihin ne meillä mahtuvat, kun tavoitteena on pelkästään antaa paljon ja mahdollisimman isoja lahjoja?
Mun kotona vanhempani antavat villasukat kaikille, isäni antaa rusinoita ja ruisleipää. Isäni antaa yleensä myös syksyn kaikki lukemansa kuvalehdet jollekin eteenpäin. Tuo nyt naurattaa kaikkia, mutta perusajatuksena kuitenkin taustalla on, että mitään turhaa ei aleta ostelemaan.
Itselläni tällä hetkellä ostettuna (tilillä 6000 euroa, talo ja autot maksettu):
9 v poika: kylpyvaahto puoliksi
6 v poika: kylpyvaahto puoliksi
mies: kuulokkeet puhelimeen
äitini: keittiösaippua
Aion kyllä jotain vielä ostaa, mutta kun en keksi mitään mitä tarvitsisivat. Ostan varmaan jonkun pelin. Ja isompi tarvitsisi pitkät kalsarit. Sukulaisilta saavat ja isältään jotain.
Niin Eli kun on rahaa, on jo kaikki tarvittava. Eli ostetaan tarpeen tullen. Tuskin kirjoittajan lapset leikkii kylpyvaahdolla, että niitä lelujakin on ostettu,erona vain se ettei jouluna:D Meillä ei leluja tai pelejä ostella kuin vain jouluna! Syntymäpäiväksi viime vuonna ostettiin polkupyörä. Mitä sen lopulta väliä ajoittaako tavaroiden oston jouluun vai ei?Ei se vanhempia huononna tai paranna ostaako paljon vai vähän lahjoja.Toki mitä olen oman lapseni kavereilta kuullut, niin kaikki ovat aina saaneet joko liudan lahjoja tai yhden hartaan toiveen ja lisäksi perinteiset namit ja sukat:)
Ostin meidän viiden vanhalle pojalle sellaisen lelutyökaluvyön, kun tykkää tehdä remonttia.
8 vuotiaalle tytölle ostin läppärin, kun mielestäni tuossa iässä on jo hyvä harjoitella tietsikan käyttöä. Eikä tosiaan olla hyvätuloinen perhe. Toinen töissä ja toinen työttömänä. Eihän lapsille tarvitse kaiken aikaa olla ostamassa. Jos peri kertaa vuodessa jotakin ostaa, niin siihen voi laittaa enemmän ja kun vielä laittaa sen rahan johonkin hyödylliseen.
Ei se määrä, vaan laatu ja laatua saa pienemmälläkin rahalla.
Me ostamme lapsillemme (8 ja 10 v) 4 lahjaa. Nuoremmalle kännykän, uuden Risto Räppääjä kirjan, ison Star Wars Lego paketin ja lautapelin. Vanhemmalle on hankittu lisäpaloja Nomination koruun, tuplapaketti Monster High nukkeja, Dance peli pleikkaan ja kirja. Kummeilta ja isovanhemmilta tulee näiden lisäksi lahjoja. Lapsiemme kokonaislahjamäärä on 7-8 lahjaa/lapsi, joka on mielestäni sopiva.
Hankimme lahjat lasten toiveiden ja tarpeiden mukaan. Lapset ovat tottuneet siihen, että he eivät saa lahjaröykkiöta jouluisin.
Olemme keskituloinen perhe. Säästämmme koko vuoden lahjoihin, laittamalla sivuun kuukausittain 50 euroa. Kertyvällä summalla saamme lapsillemme kivoja ja laadukkaita lahjoja.
Mitähän minä ostaisin lapselleni joululahjaksi?
Onpa vaikeaa, kun ei tule mieleen mitään "isompaa" lahjaa, mitä lapsi haluaisi ja mitä itse haluaisinä hänelle ostaa - mitään pleikkareita kun en aio ostaa tytölle, kun ei nykyiselläkään kuulemma ehdi leikkiä tarpeeksi. Leikkikaluja meillä taitaa olla jo riittävästi, legojakin on osteltu milloin on tarjouksessa tullut tarpeellisia tai houkuttelevia vastaan.
Mitä mä keksin eläinrakkaalle ekaluokkalaiselle?! Oikea eläin eikä pehmot eivät tule kuuloonkaan:)
Jesse (koiratyttö) tai Sinttu (hevostyttö) kirjoja?
Tämä lahjojen määrä juttu on naurettava... Meillä on aina pienille ostettu monta pientä lahjaa ja teineille muutama (yksi kalliimpi)lahja.
Tulot ovat keskitason alapuolella, mutta kenellekkään aikuiselle ei osteta lahjoja.Meillä pidetään joulu lasten juhlana :)
Mutta jos ostat vain kerran vuodessa, on sama ostaako sen yhden paketin vai kerralla useamman.Samanlaisia kuluttajia kaikki :D
Meille ostetaan varmaan vähemmän leluja kuin keskimäärin muuten. Ihan lasten syntymästä saakka ollaan mieluummin ostettu muutama parempi, pitkäikäisempi lelu kuin monta heppoista. Esim. Brion junarataa ja duploja/leegoja. Ainakin sukulaisten lapset saavat jouluksi hitonmoisen kasan krääsää, hepposia muovileluja, jotka eivät kestä edes tapaninpäivään saakka rikkoontumatta.
Meillä kahden lapsen lelut mahtuu kahteen 20l laatikkoon. Miten teillä?
t: kotiäippä joka ei osta joululahjoja
Eipä ole meillä tuon enempää leluja ;)
Että älä viitsi. Sinä vain ostelet ne lelut pitkin vuotta, kun taas joku toinen ostaa jouluna ja synttäreillä.
Sama määrä! Eriaikoihin ostettu.
Ja ihan kuule esim. meiltäkin löytyy brion junarataa, duploja/leegoja ja muuta kestävää lelua. Ei krääsää.
Ja ps. meillä on 3 lasta, jokaiselle oma kori. Juurikin tuollaiset n.20l korit.
Me ostetaan vain yksi lahja lapsillemme jouluna. Maksaa vähän iästä ja tarpeista riippuen 100-1000 euroa.
Nettotulomme on 32 tuhatta kuukaudessa. Ihan tavallista elämää elämme.
Aivan sama minulle mitä muut tekee! Tehkää itsellenne sellainen joulu josta tykkäätte, niin mekin tehdään :)