Eli kaikki paremmin toimeentulevat ostavat lapsille muutaman joululahjan?
Ja vain köyhissä perheissä lahjoja on kasapäin?
Mä en usko!! Se on nyt vaan muotia sanoa kaikille että meillä ei olla materialisteja, meillä lapset arvostaa muita asioita.
Kivahan se on ostaa lapsille se muutama paketti jotka sisältää läppärin, tabletin ja iphonen. On myös mukavaa että nämä voi antaa lapsilleen jossain palmujen äärellä. Mukavaa myös on antaa lapsille aineettomia lahoja kuten matkusteluja, kielikursseja tms ja sitten halveksua toisten barbielinnaa.
Kaikilla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Ja jos yhden paketin hinta pyörii siinä 10e ympärillä niin onko väärin että saa 10 pakettia kuin se että saisi yhden? Ja jos joku sanoo että sillä satasellakin saisi yhden ison lahjan niin MITÄ SILLÄ SAA? Ei ainkaan läppäreitä, tabletteja tai muuta sellaisia.
Ja sitäpäiatsi, jos jouluna köyhäkin haluaa antaa lapselleen kerrankin vähän enemmän niin heti tuomitaan sekin. Lapsi ei yhdestä päivästä vuodessa opi kerskakuluttajaksi.
Kommentit (196)
Ihmetteln tätä valittamisen paljoutta ja paremuuden kilpailua!!!!!!
Kun katselee näitä kirjoituksia niin On tainnu todellakin unohtua Joulun alkuperäinen ja todellinen tarkoitus!! Mutta tärkeetä Eivät ole lahjojen paljous eikä rahan määrä vaan YHDESSÄ oleminen ja yhdessä juhlan viettoa iloisesti ja nauttien toisistamme, siitä että meillä on kuitenkin asiat hyvin kun taas joillakin ei välttämättä ole, tarkoitan myös niitä monia lapsia joilla ei ole edes vanhempia juhlia joulua!Viitaten esim niihin kiinalais lapsiin jotka saattavat kuolla nälkään... jne.. miettikää ite.
opettajana voin todeta, että lahjaröykkiön alta pilkistelevästä lapsesta tulee todennäköisesti itsekkäämpi ja ei niin järkevä aikuinen. Eli kuten sanoit: kohtuus kaikessa.
Opettajana voi todeta ettei joululahjojen määrästä voi päätellä, tuleeko lapsesta
vastuunsa kantava, kohtuullisen järkevä aikuinen.
Sehän on meidän kaikkien tavoite, vai mitä ?Kohtuus kaikessa
Lapsille rajoja, rakkautta ja vanhempien läsnäoloa myös arkisin
Opettajana voi todeta ettei joululahjojen määrästä voi päätellä, tuleeko lapsesta
Sehän on meidän kaikkien tavoite, vai mitä ?Kohtuus kaikessa
Että lapset kiusaavaat jos ei ole merkkivaatteita tai puhelimet/kannettavat on vanhoja ja halpoja. Eli joku niitä kalliita ja arvokkaita joululahjoja lapsilleen ostaa ja totuttaa materialismiin. Köyhät ilmeisesti jouluna ja varakkaammat joulun villasukkien jälkeen keväämmällä.
ja lapsille (2kpl) tänä vuonna lahjoja:
-potkikset
-jumpsuitit
-sormiskeittejä
-kirjat
-lautapeli yhteiseksi
-Nintendo ds:n pelit
-peli ikivanhaan Nintendo NES:n Huutonetistä.
-cd:t Sokka irti ja Vain ElämääKuopus on aaton lapsi, saa synttärilahjaksi rummut. Vanhin lapsista on jo 18v, saa lahjakortin vaatekauppaan ja rumpujen virityshärvelin.
Minusta ihan maltilliset lahjat.
Maltilliset lahjat...? Jos noi jumpsuitit on aidot, ts. sitä alkuperäistä merkkiä, ni empä nyt sanois et satasen aikuisten potkupuku on maltillinen lahja..tsiisus
Pitäähän penskoilla leluja olla. Ittellä ei ollu mukulana oikeastaan mitään, koska vanhemmat oli köyhiä ja ittepintasesti asu ja jumitti suurtyöttömyysalueella.
Nyt sitte kompensoin sen, että mun tytärpuolet ei tule kiusatuksi köyhyydestä.
Vanhemmalle penskalle:
-Iphone 5
-Ipad
-Motocrosspyörä + kunnon ajovarusteet
(tän se tietää jo, koska sitä käytiin yhdessä kattomassa)
-mp3 soitin, applen tuote sekin
nuoremmalle:
-leluja, petshoppeja tjsp.
-oma läppäri, macbook
-nintendo ds lite + kymmenen peliä
-mönkkäri + suojavarusteet...
Kumpiki muksuista omaa kiinnostuksen moottorikäyttöisiä laitteita kohtaan, niin hankitaan sellaset.
Varsinki vanhemman crossiharrastus on ottanu todella lujaa tuulta alleen, niin harrastetaan sitte. Minäkin itte sitä ajan niin ompahan yhteistä tekemistä.
Ainii...
Ittelle ostin myös lahjan...
Porsce 911 vm.1974... Projekti talvi-illoiksi...
Miks elämän pitää olla ankeeta?
Jos haluatte ruoskia itteänne ja kiusata kakroitanne hymistelemällä ja kukkahattuilemalla, antaa palaa.
Meillä mennään tällä tyylillä.
ja lapsille (2kpl) tänä vuonna lahjoja: -potkikset -jumpsuitit -sormiskeittejä -kirjat -lautapeli yhteiseksi -Nintendo ds:n pelit -peli ikivanhaan Nintendo NES:n Huutonetistä. -cd:t Sokka irti ja Vain Elämää Kuopus on aaton lapsi, saa synttärilahjaksi rummut. Vanhin lapsista on jo 18v, saa lahjakortin vaatekauppaan ja rumpujen virityshärvelin. Minusta ihan maltilliset lahjat.
Maltilliset lahjat...? Jos noi jumpsuitit on aidot, ts. sitä alkuperäistä merkkiä, ni empä nyt sanois et satasen aikuisten potkupuku on maltillinen lahja..tsiisus
ostetut, 40€/kpl. Eivät nuo ole aluperäisiä edes pyytäneet, enkä muutenkaan suostu maksamaan pelkästään merkistä ylimääräistä.
Meillä lapset saavat paljon joululahjoja. Lahjat kuuluvat meidän jouluun ja annamme niitä myös aikuisille. Lahjat kuuluvat jouluun samoin kuin hyvä ruoka ja rento yhdessäolo.
Meillä ei kaapit ole pullollaan tavaroita, koska lelut, joilla ei enää leikitä lahjoitetaan eteenpäin ja osa säästetään esim. dublot ja junaradat. Kaikki vauva- ja pienten lasten lelut ovat poissa ja tilalle tulee lasten ikään sopivia leluja. Nyt ovat barbit kovassa huudossa ja niitä saavat molemmat tytöt.
Pitäähän penskoilla leluja olla. Ittellä ei ollu mukulana oikeastaan mitään, koska vanhemmat oli köyhiä ja ittepintasesti asu ja jumitti suurtyöttömyysalueella.
Nyt sitte kompensoin sen, että mun tytärpuolet ei tule kiusatuksi köyhyydestä.Vanhemmalle penskalle:
-Iphone 5
-Ipad
-Motocrosspyörä + kunnon ajovarusteet
(tän se tietää jo, koska sitä käytiin yhdessä kattomassa)
-mp3 soitin, applen tuote sekinnuoremmalle:
-leluja, petshoppeja tjsp.
-oma läppäri, macbook
-nintendo ds lite + kymmenen peliä
-mönkkäri + suojavarusteet...Kumpiki muksuista omaa kiinnostuksen moottorikäyttöisiä laitteita kohtaan, niin hankitaan sellaset.
Varsinki vanhemman crossiharrastus on ottanu todella lujaa tuulta alleen, niin harrastetaan sitte. Minäkin itte sitä ajan niin ompahan yhteistä tekemistä.Ainii...
Ittelle ostin myös lahjan...
Porsce 911 vm.1974... Projekti talvi-illoiksi...Miks elämän pitää olla ankeeta?
Jos haluatte ruoskia itteänne ja kiusata kakroitanne hymistelemällä ja kukkahattuilemalla, antaa palaa.Meillä mennään tällä tyylillä.
Onhn se kiva, et rahaa on mut tarviiko tulle pröystäileen, pälli? (kiva provo muuten, dorka)
Jos kompensoit omaa köyhää lapsuuttas ostamalla muijas/miehes lapsille kalliita lahjoja, kaivat omaa hautaasi. Lapset oppii siihen, et lahjoja ja rahaa sataa sormia napsauttamalla ja sitten kun isin ja äitin kultamussukkapupuset muuttaa omilleen, ni eipä oo enää välttämättä rahaa niin paljoa. Sit otetaan niitä pikavippejä. Lapsensa pilalle lellivät vanhemmat kasvattaa selkärangattomia nysveröitä. Ja onks se nyt niin kiva, et rikkaat kakarat tuppaa olemaan ylimielisiä kusipäitä?
t. se tonnin tulot omaava :D
jos lähtökohtaisesti ajatellaan, että vanhempien tulee tarjota lapselleen sellaiset perusasiat kuin vaatetus tai urheiluvälineet sekä jotain virkistävää/viihdyttävää/omaa, niin sama kai se on että joku antaa ne kaikki jouluna ja joku toinen pitkin vuotta.
Olen pienituloinen mutta lapsilla on aina ollut leluja. Ei kasapäin vaan riittävästi ja erilaisia. Samoin on ollut vaatteita, urheiluvälineet ja polkupyörät. Kouluikäisille on jossain vaiheessa hankittu kännykät ja yläasteella läppärit. Meillä ei ostella pitkin vuotta kaikkea vaan jouluna saa sitten useamman paketin, osin yhteishankintana sukulaisten kanssa. Hintahaitari on laaja. Lapset eivät piittaa muotimerkeistä, toivottu ja tarpeisiin soveltuva on riittänyt hyvin.
Jos niitä lapsia tekee niin tarviiko tulla tänne palstalle jeesustelemaan sillä ettei hanki lapselle juuri mitään? Puolialastiko ja ilman leluja, luistimia ym. he kasvavat?
Joululahjoja voi kyllä hankkia/ostaa/tehdä vaikka pitkin vuotta mutta meillä annetaan jouluna suurin osa kaikista hankinnoista. Jossain muussa, ja paljossa muussa voi säästää (meillä ei juoda, polteta eikä ajella autolla tai tilata lehtiä), mutta lapsi on lapsi kerran vaan ja meillä teinitkin muistelevat vielä lapsuusjoulujaan ja mitä hauskaa silloin saivat.
Eivätkä edelleenkään ole materialisteja tai vaadi sitä iPhonea, angrybirdsejä tm.
Itse olen pienituloinen yksinhuoltaja, ja lapseni saa yhden ostetun (70 e) lahjan, ja yhden itse tekemäni pehmolelun. Ei mulla ainakaan ole jouluna mitään suurta tarvetta ostaa kauheaa lahjapinoa, vaan yhdessäolo ja hyvä tunnelma on tärkeintä.
tätä politiikkaa haluan itsekkin noudattaa,ei se lahjan määrä tee lasta onnelliseksi,vaan turvaisa ja tunnelmallinen joulu,jolloin viettää aikaa yhdessä.itse sain lapsena valtavasti lahjoja.mutta muistan sen kun äitini oli stressaantunut kaikesta hössötyksestä.itse en ole samanlainen.mieheni taas tykkää ostaa kalliita lahjoja.ystäväni työtön ja hän oli kerran tehnyt tytölleni ihanan tilkkupeiton,se vielä tallessa vaikka jo pieni neidille.ja hän sanoi silloin että ei hänellä varaa hienoihin lahjoihin..mutta kauneinta oli se kun se tuli suoraan sydämestä .
Itse olen pienituloinen yksinhuoltaja, ja lapseni saa yhden ostetun (70 e) lahjan, ja yhden itse tekemäni pehmolelun. Ei mulla ainakaan ole jouluna mitään suurta tarvetta ostaa kauheaa lahjapinoa, vaan yhdessäolo ja hyvä tunnelma on tärkeintä.
tätä politiikkaa haluan itsekkin noudattaa,ei se lahjan määrä tee lasta onnelliseksi,vaan turvaisa ja tunnelmallinen joulu,jolloin viettää aikaa yhdessä.itse sain lapsena valtavasti lahjoja.mutta muistan sen kun äitini oli stressaantunut kaikesta hössötyksestä.itse en ole samanlainen.mieheni taas tykkää ostaa kalliita lahjoja.ystäväni työtön ja hän oli kerran tehnyt tytölleni ihanan tilkkupeiton,se vielä tallessa vaikka jo pieni neidille.ja hän sanoi silloin että ei hänellä varaa hienoihin lahjoihin..mutta kauneinta oli se kun se tuli suoraan sydämestä .
ei nämä asiat toisiaan poissulje, vai mitä luulit?
ainakin yleisen määritelmän mukaan, vaikka itse pidän meidän tuloja tavallisina :)
Lapsi saa aika paljon lahjoja, mm. nämä...
- Huppari, 15€
- Sukkia, 8€
- Pörrösukat, 5€
- Yöpuku, 18€
- Pleikkaripeli, 15€ (lapsen toivoma peli löytyi vain käytettynä, siksi niin halpa)
- Lautapeli, 9€
- Kolme kirjaa, yht. 42€
- Herätyskello, 36€
- Kaksi lelua, 35€
- Suklaata, 5€Eli vaikka lahjoja on suht paljon, niin ei mielestäni ole turha lahjakasa :)
Ëi tossa nyt mun mielestä ainakaan suht paljoa ole? Mä olen sitten varman ihan pilalle lellitty ollut aina.
En ole IKINÄ saanut jouluna alle 20 pakettia(tänäkin vuonna olen jo 18, silti lahjoja kertynyt ainakin se 25 eikä ole mitään turhaaa krääsä).
Mutta mä en edes laske lahjaksi jos paketiusta sukat kääriytyy. Sukkiahan saa milloin vain eikä ne silloinkaan lahjoja ole.
Omista paketeista tänä vuonna löytyy mm.
- Täydelliset Naiset 40-50e?
- Jädekone 50e
- Meikkejä isokasa 50e
- tekokynsiä ja ripsiä 40e
- parit farkut 70e
- fanituotteita(jääkiekko) 50e
- jotain leffoja 40e
- vaatteita 60e
- koruja 30e
- Kielenopiskelu kirjoja 40e
- kirjoja 30e
Ja kyllä, saan vuoden mittaankin tavaraa, ei rajoitu mitenkään jouluun/synttäreihin.
Eikä olla rikkaita, äidin tulot alle keskiverron isän yli, eli aika normituloisia ollaan.
En ole ikinä kuullut että kukaan saa alle 5 lahjaa, enkä varmaan niiinkään vähää.. kyllä mun suvussa ainakin kaikki saa sen lähemmäs 20 pakettia tai enemmän.. Ehkä meidän suku vaan tykkää viettää joulua sitten..
Tämähän on vain mielipide kirjoitus. Mutta mielestäni on väärin ruveta arvostelemaan toisten jouluja. Se on jokaisen oma asia kuinka monta lahjaa ostaa lapselleen tai että mitä ostaa. toiset ostaa enemmän ja toiset vähemmän. Mitä sitten? Joulu on jokaisella omanlaisensa.
Kaikki perheet ovat erilaisia ja erituloisia, joten eivätkö kaikki voi itse arvioida omalle perheelleen ja varoilleen sopivan lahjamäärän/hinnan? Itse olen vähätuloinen, mutta annan kaikkeni joulun eteen ja lapsien lahjoihin menee kaikki liikenevä. Jos se tekee minusta pahan ihmisen parempituloisten silmissä, se ei minua haittaa, sillä lapseni ovat onnellisia
Ja näin saamme lisää näitä täysin hemmoteltuja kakaroita jotka ei tule ikinä pärjäämään omillaan.
-kylpytakki
-onepiece-haalari
-legopakkaus
-giants hahmo
Muualta saa pleikkapelin, videon sekä jonkun yllätyksen.
Harmittelee kovasti puhelintaan kun kavereilla hienompia joissa netti. Lapsi 10v. Väittää että kiusataan puhelimesta. Itseäni ärsyttää että noin nuorilla netit käytössä ilman mitään valvontaa. Nämä netin omaavat ovat hyvin pitkälle samoja lapsia jotka saavat pelata k-18 pelejä. Varakkuus ei takaa hyvää kasvatusta.
Meidän bruttotulot n. 7000 e, ollaanko siis keskituloisia? No joka tapauksessa meillä on tällaiset lahjat:
Lapsi 5 v:
-kauko-ohjattava robotti 25 e (hartain toive)
-Risto Räppääjä-dvd 15 e
-pojan itse toivoma "kaivuripusero" 25 e
-pyjama 15 e
Lapsi 1,5 v.
-Animagic-koiranpentu 35 e
-Ikean junaratapaketti 15 e (tämä oikeastaan yhteinen lahja)
Miehelle:
-lippu ensi kesän festareille 80 e
-Batman-elokuvatrilogia 30 e
-kirja harrastukseen liittyen 30 e
Itse saan tod.näk. toivomani treenihousut salille, pyjaman ja Vain Elämää cd:n, yht n. 100 e?
Koko perheelle laitan vielä pakettiin ison karkkilaatikon ja suklaakonvehtirasian. Äkkiä laskettuna kaikkiin lahjoihin menee vajaa 400 e, onhan se aika paljon rahaa mutta ei tuossa mitään älytöntä ole. Ostan myös tarpeen mukaan, vaikka vaatetta ostetaan pitkin vuotta mutta nyt esim. isompi tarvitsee pyjaman, pienempi ei. Summaa nostaa tuo festarilippu, mutta mies olisi sen joka tapauksessa viimeistään keväällä ostanut niin onpahan ostettu valmiiksi ja on mieluinen lahja =).
Lisäksi ostan lahjat kummilapsille, sisarusten lapsille ja kolmen parhaan ystäväni kanssa vaihdan pienet paketit. Omien sisarusten ja vanhempieni kanssa ei enää nykyään vaihdeta lahjoja, joulu kyllä vietetään yhdessä ja se on paras lahja. Itse olen sellainen että voisin ostaa vaikka kasapäin lahjoja omille lapsille mutta järki pitää olla päässä, ei ne kaikkea sitä tavaramäärää tarvitse. Lisäksi kun ne paketit tulee isovanhemmilta, tädeiltä ja kummeilta. Kumpikin lapsi saa varmaan n. 10 pakettia. Meidän lapset on vielä niin pieniä ettei ole vielä ajankohtaista ostella kalliimpaa elektroniikkaa sun muuta mutta varmasti myöhemmin ne sellaiset ostetaan joko joulu- tai synttärilahjoiksi. Koko ajan pikkuhiljalleen säästetään myös seuraavaan matkaan, joka ehkä ensi vuonna. Mikä voisi olla toisaalta parempi lahja perheelle kuin yhteinen matka, kaikki saavat uusia elämyksiä ja mikä parasta: yhteistä aikaa! Tämä on mielenkiintoinen ketju kun voi lukea mitä ihmiset ostavat perheelleen lahjaksi. Hyvää joulua kaikille, jokaiselle lahjoja parhaaksi katsomallaan määrällä =)
Sehän on meidän kaikkien tavoite, vai mitä ?
Kohtuus kaikessa