Mitä yleistä ruokaa teillä ei koskaan syödä? Meillä ei nakkikastiketta.
Ja hyvin harvoin on makkaraakaan.
On pahaa minusta.
Kommentit (67)
En ole koskaan elämässäni syönyt sitä missään muualla kuin peruskoulussa. Kukaan ei ole sitä minulle missään muualla tarjonnut, eikä ole käynyt mielessäkään sitä ruveta tekemään.
Ruskeakastike on varmaan yleisempi vanhemman ikäpolven keskuudessa, sitä en ole koskaan tehnyt enkä ole ihan varma olenko oikeaoppista ruskeaakastiketta missään saanutkaan. Mutta mahtaako sekään olla meidän alle nelikymppisten keskuudessa mikään yleinen ruoka?
Mitäköhän mä nyt keksisin. No, meillä ei syödä koskaan makaronilaatikkoa. Osaan laittaa sitä ja olen joskus 90-luvun alkupuolella laittanutkin, mutta en perheelleni kertaakaan, enkä itsellenikään melkein kahteenkymmeneen vuoteen. En vain tykkää siitä munamaitohässelisstä, pastasta ja jauhelihasta saa mielestäni parempaakin arkimättöä.
hampurilaisia, nuggetteja, kebabia tai ranskalaisia. Joskus, pari kertaa vuodessa, noutopitsaa.
Noitakin varmaan uppoais, ja itsekin tykkään, mutta kotona tehdyt ranskikset (tai kaupan uunissa kypsennetyt) tai hampparit ei vaan ole samanmakuisia kuin noissa alan paikoissa. Täytyy kai sanoa "onneksi", koska itse rakastan mäkkärin ranskiksia ja voisin elää niillä.
Kovin vaivalloisia ruokia ei viitsi: maksa, mununaiset, no ei kyllä järvikalatkaan nappaa, ruotoisia ja eltaantuneen oloisia.
Muuten kyllä kaikki menee, niinkuin pitääkin. Ruokaa pitää arvostaa. On kurjaa, kun ihmiset huutelee tyyliin "hyi mitä paskaa sä syöt..."
Meille ei osteta ei nakkeja eikä makkaroita, terveyssyistä. Ei valmisruokia, liikaa suolaa, lisä- ja säilöntäaineita. Syömme kalaruokia, itse valmistettuina. Kasviksia lähes päivittäin. Ruoassa tulee olla riittävästi proteiinia, joka päivä tarvittava määrä kalsiumia, vähän natriumia, reilusti kaliumia. Sanomattakin selvää, että meillä on keskimääräistä paremmat ravintottomukset.
Mutta paljon ja monipuolisesti kasvisruokaa ja kalaa.
Maksalaatikon ostan joskus töihin evääksi (ehkä 2-3krt/v. Meillä ei myöskään syödä sisäelimiä taikka riistaa (harvoin poroa).
Makkara- ja nakkikakastiketta tehdään väh. 1krt/kk, nakit on lapsen lempparia. Ja perunatkin menee monta kertaa viikossa.
Meille ei osteta ei nakkeja eikä makkaroita, terveyssyistä. Ei valmisruokia, liikaa suolaa, lisä- ja säilöntäaineita. Syömme kalaruokia, itse valmistettuina. Kasviksia lähes päivittäin. Ruoassa tulee olla riittävästi proteiinia, joka päivä tarvittava määrä kalsiumia, vähän natriumia, reilusti kaliumia. Sanomattakin selvää, että meillä on keskimääräistä paremmat ravintottomukset.
Se on yksi harvoja ruokia joista en yhtään pidä, enkä ole ikinä ostanut sitä saati tehnyt itse.
nakkeja ja makkaroita, mutta vain Vatajan valmistamia. En näe, miten ne voisivat olla epäterveellisiä. Lihaa muistaakseni 90 prosenttia.
Maksalaatikon ostan joskus töihin evääksi (ehkä 2-3krt/v. Meillä ei myöskään syödä sisäelimiä taikka riistaa (harvoin poroa).
Makkara- ja nakkikakastiketta tehdään väh. 1krt/kk, nakit on lapsen lempparia. Ja perunatkin menee monta kertaa viikossa.
Hauskaa.
ei syödä koskaan. Ei ole edes tullut mieleen tehdä niin mautonta ruokaa. Perunoja kyllä syödään mutta ei ruskeaa kastiketta.
ei syödä koskaan. Ei ole edes tullut mieleen tehdä niin mautonta ruokaa. Perunoja kyllä syödään mutta ei ruskeaa kastiketta.
oletko koskaan kuullut mausteista?
minä söisin, muttei mies ja lapset. joten ei ikinä tehdä.
makkarakastiketta, makkarakeittoa, nakkikastiketta, nakkikeittoa, uunimakkaraa, siskonmakkarakeittoa jne. jne.
Tarkoitetaanko tässä nyt sitä mitä meillä KOTONA ei koskaan syödä, itse valmistettuna, vai ei yleensäkään?
Meillä kotona ei syödä kalaa (paitsi purkkitonnikalaa), mutta ravintolassa tilaan melkein aina kalaa.
Punaista kokolihaa ei syödä, jauhelihankin pitää olla sikanautaa, naudanliha on pahaa.
Eikä muutakaan kalaa syödä. Eikä lihaa. Eikä maitotuotteita. Mutta useimpia tavallisia ruokalajeja kyllä kasvismuunnoksina. Uunilohesta en keksinyt mitään sinne päinkään muunnosta.
Keitetyt perunat, nakkisoossi, kiusaukset, mitään puolivalmisteita/marinadilihoja ei käytetä, eikä kukaan meillä syö kirkkaita keittoja, joissa lilluu perunaa, juureksia ja jauhelihaa/makkaraa.
Joskus (4 kertaa vuodessa ehkä) teen kermakastikkeen, noin muuten tyydyn paseerattuun tomaattiin kastikkeena (eikä sitäkään ole viikottain) tai kookosmaitoon.