Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää kun monet sanoo lehdissä, ja täällä, että kalaruuat tärkeimmät jouluruuat.

Vierailija
12.12.2012 |

Meillä on syöty yleensäkin niin vähän kalaruokia, ja jotenkin kai niin arkisia, että en osaa ajatella kaloja minään juhlavana jouluruokana. Silliä yleensä on kun isäpuoli siitä tykkää, ja saattaa joku muukin maistaa. Ex halusi kahta laatua kalaa kraavattuna ja lipeäkalaa, kun oltiin mun vanhempien luona aattona, niin hän kyllä sai aika yksin niitä syödä.

Onneksi nykyinen aviomieheni ei vaadi mitään "outoja" jouluruokia, riittää samat kuin mullekin, eli kinkku ja laatikot.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kalavesiä on millä mitalla joka puolella.

Ellei sitten osta 3.99 € kilo antibioottilohta ja kalapuikkoja 1.99 paketti.

Kalat ja mädit ovat suurin osa meidän joulupöytää. Kinkkua ei edes tule, kun sitä vaan vierastetaan vauvasta vaariin. Kalkkunaa kerran kokeiltiin ja siitäkin meni puolet naapurin koiralle.

Vierailija
42/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syo lihaa, joten kala on tarkein.

Meilla on yleensa joulupoydassa kylmasavulohta, graavilohta, lamminsavulohta, savusiikaa, loohipateeta, lasimestarinsillia ja smetanasillia. Nam. Tulikin nalka .

Lihaakin joulupoydasta loytyy vahintaan yhta paljon, mutta minulle se ei maistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohin madit.. Nam!!

Vierailija
44/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen laittanut joulua perheelleni (mukaanlukien vanhemmat) viimeiset 10 vuotta eikä meillä ole koskaan ollut joulukinkkua. lammaspaistia on ollut, poroakin joskus ja kalkkunanrintafilettä. kalat on aina olleet joulupöydän paras osuus. tarkoittaa graavi/kylmäsavulohta, mätiä, suutarinlohta, silakoita eri muodoissaan ja silliä. ja kotoisin olen juuri sieltä karjalanpaistialueelta.

Vierailija
45/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohin madit.. Nam!!

Unohdit myös skandit. Yök!!

Vierailija
46/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkala oli aikoinaan mun ja mun äidin aatonaton herkku, koska muut eivät sitä syöneet.

Itse kuulun niihin joita ap ihmettelee. Meillä syödään muutenkin paljon kalaa, mutta joulun kalat on kaukana arkisesta. Erilailla valmistetut sillit ja silakat, graavit kalat ja ennen kaikkea muikunmäti, ah! Niiden kanssa puikulaperunoita, paahdettua ruisleipää, sipulia, tilliä, smetanaa. Ei ole arkista eikä outoa.

Etelärannikolta ollaan.

Vierailija
47/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei sitä kukaan syö. Joskus on ostettu, mutta jotenkin tuntuu ihan turhalta kun ehkä 2 palaa otetaan kohteliaisuudesta ja loppu sitten kuivettuu jääkaapissa.

Oonkohan mä outo kun meidän joulupöytään kuuluu vaan laatikot, kinkku ja rosolli sekä sienisalaatti, ehkä itse tehty italiansalaattikin? En kaipaa muuta. Aijuu, punkkua tai kotikaljaa toki.

ei kukaan suostu syömään rosollia, sieni- eikä italiansalaattia!!

Rosolli on vaihtunut jo vuosia sitten (anoppi raahasi väkisin 3 kg pöytään vaikkei kukaan syönyt) uunijuureksiin.

Eikä kotikaljaakaan ole juotu koskaan.

13

Vierailija
48/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sukujuuret on eteläpohjalaiset, mutta tavat varmaan muokkautuneet vuosien myötä.

Itse tykkään kinkun ja muiden laatikoiden kanssa syödä myös hiukan maksalaatikkoa, mitä en muuten juuri syö. Tämä johtuu varmaan lapsuudesta, joilloin nirsoilin muita jouluruokia ja äiti laittoi sitten meille lapsille maksalaatikkoa perunan ja kinkun kanssa. Niinpä siitä on tullut osa jouluni makuja.

Vierailija
49/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan superhelppoa, yksi yö jääkaapissa riittää ja suolan määrän voi itse päättää. Ihanan pehmeä maku tulee, kun tosiaan laittaa vähemmän suolaa ja vaikka tilliä tai muuta tuoretta yrttiä mukaan. Suosittelen.

Meille kans kalat on tärkeä osa joulupöytää, kinkkua ostetaan muutama viipale kiinnostuneille. Tosin nyt kun on miehen suvun kanssa vietetty muutama joulu niin on jouduttu tinkimään tuosta, koska miehen sisko on niin allerginen ettei voi olla edes samassa huoneessa. Pidetään sitten joulun etkot tai jatkot kotona notkuvan kalapöydän ääressä. :)

mä en pysty jotain graavilohta syömään kun se on niin suolaista.

Vierailija
50/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulunut joulupöytään kuin graavilohi. Muistelen lapsuudestani, että se olisi ollut säilykepurkista...(??)

Myöhemmin söin ainoastaan sitä jouluna leivän päällä, kun sain kammon saippuanmakuisesta kinkusta.

Kinkkua aloin syödä vasta parinkymmenen vuoden tauon jälkeen.

Mutta nykyisin on ongelmana se, että mistä saisi riittävän tuoreen kalan graavaamista varten, jotenkin en ole uskaltanut enää noita haisevia vakuumikaloja laittaa graavaamalla, ja eikös ne tiskiinkin avata vakuumista?

Vierailija
51/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei syödä liha, joten syödään arjessa paljon kalaa, mutta silti kalapöytä on joulussa parasta.

Arkena syödään esim. uunilohta, paistettua siikaa/kuhaa/ahventa, jättikatkarapuwokkia.

Joulupöydässä taas on esim. savunieriää, graavisiikaa, graavilohta, loimulohta, mätiä, katkarapusalaattia. Ja sinappikastike lohelle on ihanaa.

Vierailija
52/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
53/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaten jälkiruokapäytä. Emme syö punaista lihaa tai lintuja, joten siksikin luontevaa panostaa kala-kasviruokiin. Meillä ei kukaan voi sietää laatikoita, joten teemme juureksista muita lisukkeita jouluna. Kalaa on monessa muodossa: sillit, mädit, graavisiika, graavilohi, lämminsavulohi, pääruokana kuhafileitä, lisäksi äyriäisiä. Kai se joulupöydän tarjonta riippuu hiukan siitä, mihin on muutenkin tottunut.

Itse en voi käsittää, että sinappihunnutettu sika ja juuresmössö voi jollekin olla juhlaruokaa.

Vierailija
54/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaa syödään harvoin, koska se on niin kallista. graavia ei syödä, koska se on raakaa ja maistuu oudolle, eikä siihen ole lapsena totuttu.

ap on siis wt - läskiä ja laatikoita joulupöydässä, ei muuta. mitään siitä poikkeavaa ei suvaita tai edes haluta kokeilla. ja kun ei ole sitä rahaakaan...

itselläni graavikalat, mäti ja lipeäkala tekevät joulun, en missään nimessä pelkkää kinkkua ja laatikoita haluaisi syödä! ja ihan pääkaupunkiseudulta ollaan ja vanhemmatkin hämeestä, jossa myös jouluna paljon kalaa syödään.

eli ei tarvitse olla "kalastaja rannikolta" joulukaloja syödäkseen! ihan normaalia jouluruokaa, ainakin meillä.

Vierailija
55/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluna aina keitinperunoita, vaikka niitä syödään lähes päivittäin ympäri vuoden. Sama se kalan kanssa, eikö pöydässä saa olla kuin harvoin nähtyjä ruoka-aineita?

Sitten meillä olisi vain kinkku joulupöydässä.

Vierailija
56/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteläpohjalaiset oikein ymmärrä kalojen päälle. Mulle kinkku on sellainen pakkopulla, jota kyllä syön pari kertaa joulun aikaan. Kaloista taas en saa tarpeekseni, ja todellakin ovat juhlavia, vaikka arjessakin syödään kalaa varmastikin vähintään kolme kertaa viikossa.

Millaisias kaloja ap. arkisin tapaat syödä, kun graavikala, lämminsavulohi, lohipatee tai siianmäti ei ole juhlavaa?

Vierailija
57/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavia ei syödä, koska se on raakaa

Graavikala ei ole raakaa. Koko idea on siinä että suola kypsyttää kalan ilman paistamista.

Tiedän, mutta tykkään pilkusta niiiiin paljon että sitä on välillä nusaistava.

Vierailija
58/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa aika ankea joulupöytä, jos siitä puuttuisi kokonaan graavilohi ja SIENISALAATTI. Jos en mitään muuta jouluruokaa jouluna saisi, niin ainakin sienisalaattia ja graavilohta olisi pakko olla. Muuten ei tule joulu. Ruokajuomaksi kotikaljaa. NAM!

Ei graavilohta tule ostettua ainakaan meillä kovin usein muulloin kuin juoluna, sen verran tyyris on sen kilohinta. Tykkään muutenkin lohesta aivan älyttömästi. Yhtä arkisia ne laatikotkin on.

Vierailija
59/59 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siinä ei ole muuta kuin sikaa ja laatikoita...

Mulle tärkeimmät jouluherkut on mäti ja savulohi, rosolli (ilman silliä tai perunaa tai sipulia ja etenkin ilman sitä kammottavaa vaaleanpunaista "kastiketta") ja äidin tekemä piimäjuusto. Kinkkua meillä ei ole koskaan, paistia tai kalkkunaa syön vähän.

Onneksi nykyinen aviomieheni ei vaadi mitään "outoja" jouluruokia, riittää samat kuin mullekin, eli kinkku ja laatikot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi