Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää kun monet sanoo lehdissä, ja täällä, että kalaruuat tärkeimmät jouluruuat.

Vierailija
12.12.2012 |

Meillä on syöty yleensäkin niin vähän kalaruokia, ja jotenkin kai niin arkisia, että en osaa ajatella kaloja minään juhlavana jouluruokana. Silliä yleensä on kun isäpuoli siitä tykkää, ja saattaa joku muukin maistaa. Ex halusi kahta laatua kalaa kraavattuna ja lipeäkalaa, kun oltiin mun vanhempien luona aattona, niin hän kyllä sai aika yksin niitä syödä.

Onneksi nykyinen aviomieheni ei vaadi mitään "outoja" jouluruokia, riittää samat kuin mullekin, eli kinkku ja laatikot.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne jouluruokien ainekset meillä mitään juhlavia ole, se tekee laatikoista ja kinkusta juhlavaa, kun niitä saa vaan kerran vuodessa, juuri jouluna, joka on juhlava muuten.

Meillä kun ei oikein muita "juhlavia" juhlia ole, että olisi jotain tiettyä ruokaa.

Meille on muut päivät aikalailla vaan päiviä. Lasten synttäreitä yritetään vähän juhlia, ja hääpäivää jos ei mies ole töissä.

Mies kyllä yleensä on töissä aina kun voisi jotain juhlia, niin ne jää sitten. Mies on yleensä joulunakin vähintään yhden päivän töissä (24-26.) Joten ei kauhean pitkän kaavan mukaan juhlita sitäkään.

Joulu on sellainen juhlapäivä jota oikein odotan, siinä on niin oma tunnelmansa, mulle ei joulu tulisi ilman kinkkua ja laatikoita.

ap

Vierailija
22/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on aina ollut vähän sekalainen joulupöytä,

äiti kun on kainuusta ja isä hämeestä.

Itselleni siis on jäänyt seuraavat lapsuuden jouluista:

Graavilohi, lasimestarinsilli (molemmat itsetehtyinä), kylmäsavulohi, mäti sekä konjakkisilli.

Sitten tietysti sitä kinkkua (itse en kyllä hirveämmin välitä), lanttu-, porkkana-, ja imellettyä perunalaatikkoa sekä marinoidut sipulirenkaat.

Itse haluaisin vaihtaa tuon kinkun vaikkapa kalkkunaan, mutta mies haluaa kinkun.. Tänä vuonna teen kanaa lisäksi, niin on minullekin jotain muutakin kuin kalat syötäväksi.

Mutta itselleni nuo kalat on aika ehdoton juttu myös ja etenkin se että ne tehdään itse.

Karjalanpaistia muuten tehtiin meilläpäin sitten välipäiviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Pirkanmaalta kotoisin mieheni melkein ainoastaan anopin laittamaa MAKSALAATIKKOA!

Osa syö kielirullaa, kinkkua ja laatikoita, mutta suurin osa enimmäkseen kalaa.

Vierailija
24/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on arkisista arkisin ruoka. Vähän kuin tarjoaisi Saarioisten einespitsaa.

Vierailija
25/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen kanssa justiin puhuttiin että kun minä tykkään maksalaatikosta jouluna, että jos sen ostaisi kaupasta. Mullehan se ei käy, koska kaupan maksalaatikko on sitä arkiruokaa, ja maistuu täysin erilaiselta kuin itsetehty, ja koska itse tekeminen on niin helppoa ja halpaakin, teen sen aina itse, samoin äitini.

Sitten pitää olla lanttu, ja porkkana (ilman riisiä) ja perunalaatikko siirapilla (ei mädännytettyä :))

Mummavainaa teki ennen aina sinsallaa, eli rosollia jossa oli silliä.

Äiti tekee nykyään jotain, venäläiseltä ystävättäreltään saadulla ohjeella, rosollin tapaista, mutta siihen tulee majoneesia ja keitettyä kananmunaa, ja ne ainekset raastetaan ja laitetaan kerroksittain. Se on aika hyvää vaikka en ole koskaan rosollista tai sinsallasta tykännyt.

Karjalanpaistia varsinaisesti meillä ei ole ollut, mutta kyllä äiti on joutunut perunoita keittämään ja jotain lihakastiketta tekemään lapsille jotka ei suostu jouluruokia syömään, hän tekee nykyään sitten yleensä hirvisoosia, sitä voi sitten aikuisetkin ottaa. Tosin lapset syö sieltä vaan ne sianlihan palat, ei niitä hyviä hirvenlihanpaloja:) ap

Vierailija
26/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaruoista graavilohi, savulohi ja lohen mäti. Ilman niitä joulupöytä ei oo mitään!! Oon satakunnasta.

Vierailija
27/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kraavi, sori pohojalaasuus iski vahingos :)

Vierailija
28/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeintaan rosollin kanssa sillipalan? Meillä on liikaakin kalaruokia muulloin, kesämökillä isoja ahvenia ja kukkokaloja. Muikkuja paistan muutaman kerran vuodessa ja mies syö kirjolohta viikottain. Joulu pöydässä on vaikka missä muodossa kalaruokia. Eihän minun niitä ole pakko syödä?

Vierailija
29/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirvimetsällä ja joulupöydästä löytyi siivutettua hirvenkieltä.

Olen kai aktiivisesti yrittänyt unohtaa sen

t. pohjois-suomi :)

ja Pirkanmaalta kotoisin mieheni melkein ainoastaan anopin laittamaa MAKSALAATIKKOA!

Osa syö kielirullaa, kinkkua ja laatikoita, mutta suurin osa enimmäkseen kalaa.

Vierailija
30/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan muuta.

Vierailija
31/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalat ja yleensäkin kylmät alkupalat on aina olleet tärkeimmät. Meillä pöydässä ainakin graavia lohta ja siikaa, mätiä lisukkeineen, sillimousse tai -jäädyke, maksapateeta ja pikkukurkkuja ja keitettyjä perunoita.

Varsinaisista jouluruoista meillä ei hirveästi tykätä. Tänä jouluna pöytään ei tule yhtään vanhuksia niin me syödään vaan parhaat päältä jouluruoista :)

Vierailija
32/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillit, hyi...

Vierailija
33/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen kanssa justiin puhuttiin että kun minä tykkään maksalaatikosta jouluna, että jos sen ostaisi kaupasta. Mullehan se ei käy, koska kaupan maksalaatikko on sitä arkiruokaa, ja maistuu täysin erilaiselta kuin itsetehty, ja koska itse tekeminen on niin helppoa ja halpaakin, teen sen aina itse, samoin äitini.

Sitten pitää olla lanttu, ja porkkana (ilman riisiä) ja perunalaatikko siirapilla (ei mädännytettyä :))

Mummavainaa teki ennen aina sinsallaa, eli rosollia jossa oli silliä.

Äiti tekee nykyään jotain, venäläiseltä ystävättäreltään saadulla ohjeella, rosollin tapaista, mutta siihen tulee majoneesia ja keitettyä kananmunaa, ja ne ainekset raastetaan ja laitetaan kerroksittain. Se on aika hyvää vaikka en ole koskaan rosollista tai sinsallasta tykännyt.

Karjalanpaistia varsinaisesti meillä ei ole ollut, mutta kyllä äiti on joutunut perunoita keittämään ja jotain lihakastiketta tekemään lapsille jotka ei suostu jouluruokia syömään, hän tekee nykyään sitten yleensä hirvisoosia, sitä voi sitten aikuisetkin ottaa. Tosin lapset syö sieltä vaan ne sianlihan palat, ei niitä hyviä hirvenlihanpaloja:) ap

Kalaton hyvin pitkälle.

Olen Etelä-Pohjanmaalla asuva pohjois-pohjalainen ja tämä kalattomuus on tullut tässä vuosien varrella varsin selväksi. Mutta onneksi mies on ollut koulutuskelpoinen ja on oppinut kalaa syömään jouluna ja maksalaatikkoa ei ole jouluna saanut sen jälkeen kun minun kanssa kimppaan alkoi.

Mun joulupöytääni tulee maksalaatikkoa vain kuolleen ruumini yli. Tai jos mies itse ostaa/tekee ja lämmittää. Mutta minä en syö kun se on niin arkiruoka kuin olla ja voi.

Vierailija
34/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillit, hyi...

Vierailija
35/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on aina ollut meille tärkein jouluruoka. Viimeisenä adventtisunnuntaina syödään lipeäkalaa, aattona mätiä, kolmea eri silliä, silakkaa, graavilohta ja -siikaa, kylmäsavustettua lohta ja tietenkin jouluhauki (jos enolla ollut kalaonnea). Kinkku hankitaan pakollisena, mutta alkuruokien jälkeen tuskin kukaan enää jaksaa sitä. Uudeksi vuodeksi sitten äyriäisiä, mm. ostereita, simpukoita ja kokonaisia katkarapuja

Vierailija
36/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perunalaatikko siirapilla (ei mädännytettyä :))ap

Kaikella kunnioituksella ihmisten makumieltymyksiä sekä kotiseutunsa perinneruokia kohtaan mutta tuollaisesta kommentista sydän-Hämeestä kotoisin oleva isäni kääntyisi haudassaan. Hän osasi sen oikean, hämäläisen imellytyksen taidon mestarillisesti, itse en ole päässyt lähellekään.

Vierailija
37/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perunalaatikko siirapilla (ei mädännytettyä :))ap

Kaikella kunnioituksella ihmisten makumieltymyksiä sekä kotiseutunsa perinneruokia kohtaan mutta tuollaisesta kommentista sydän-Hämeestä kotoisin oleva isäni kääntyisi haudassaan. Hän osasi sen oikean, hämäläisen imellytyksen taidon mestarillisesti, itse en ole päässyt lähellekään.

Vierailija
38/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääpaino kaloissa, alkuruokana siianmätiä lisukkeineen, graavattua siikaa ja lohta, savusiikaa, paria-kolmea lajia sillejä, katkarapusalaattia, ruisleipää ja keitetyt perunat. Juomana olutta tai valkkaria.

Sitten vähän myöhemmin lämpimiä laatikoita kinkun kera. Juomana olut tai punaviini.

Jälkkärinä luumutorttua kermavaahdon kera.

Vierailija
39/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten juhlapöydissä yleensäkin :) Kymenlaaksosta olen. Mies on Satakunnasta ja heillä on onneksi sama juttu. Kalojen ja mädin jälkeen en sitten enää otakaan kuin rosollia ja nökäreen lanttulaatikkoa.

Vierailija
40/59 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksi että maistuvat suussani paremmalta kuin kinkku ja laatikot :) Ihan sama mitä mieltä muut ovat kalojen juhlavuudesta, eiväthän esim. laatikotkaan ole MINUN mielestäni mitenkään juhlavia, vaan ainoastaan arkisia sössöjä (vaikka niitä ei arkisin syödäkään)...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme