Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ajaa ihmiset kävelemään hiihtoladuille?

Vierailija
12.12.2012 |

Aurattuja väyliä löytyy vaikka kuinka paljon, mutta joidenkin pitää vain sen pienen oikaisun takia talsia pehmeillä latu-urilla.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hiihtokausi ainakin pohjosemmassa kestä pidempäänkin kuin vaan 2-3 kk?

Vierailija
102/111 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan totta tuo, että monet lähestulkoon kilpahiihtäjän varusteisiin pukeutuneet miespuoliset hiihtäjät huutavat ja riehuvat laduilla lapsille, jotka eivät hiihdä tarpeeksi kovaa tai ovat pysähtyneet hetkeksi levähtämään tai laittamaan käsineitä (ei mäen alle, vaan ihan suoralle )

tyhmyys lienee ainoa ikuinen luonnonvara, ja sitä löytyy hiihtäjistä ja laduilla kävelijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan totta tuo, että monet lähestulkoon kilpahiihtäjän varusteisiin pukeutuneet miespuoliset hiihtäjät huutavat ja riehuvat laduilla lapsille, jotka eivät hiihdä tarpeeksi kovaa tai ovat pysähtyneet hetkeksi levähtämään tai laittamaan käsineitä (ei mäen alle, vaan ihan suoralle )

tyhmyys lienee ainoa ikuinen luonnonvara, ja sitä löytyy hiihtäjistä ja laduilla kävelijöistä.

Tämä on minusta samanlainen ongelma vähän lajissa kuin lajissa. Eli mukana on sekä hiihtämään opettelevia lapsia, että kilpahiihtäjätasoista porukkaa ja kaikilla ei riitä ymmärrystä toisille.

Minä hiihdän itse aktiivisesti talvella ja mua ärsyttää laduilla kävelijät, jotka piittaamattomuudellaan vaarantavat toisten harrastuksen. Mua myös joskus vähän pelottaa hiihtämään opettelevien lasten puolesta, mutta mä en koskaan huuda niille, sillä minusta ladut kuuluvat kaikille hiihtäjille ja minä parempana ja nopeampana hiihtäjänä pystyn väistämään hitaampia. Musta on vain hyvä, että niin lapset kuin mummotkin käyvät hiihtämässä. Mä yritän myös ilmoittaa tulostani ajoissa eli jos huudankin joskus "latua", niin sen on tarkoitus olla vain vinkki siitä, että täältä tullaan ja voisitteko tehdä sen verran tilaa, että ohi mahtuu.

Vanhemmille vinkiksi: Opettakaa lapsille ensin perusjutut kotipihassa ja lähtekää sitten niiden kanssa yhdessä hiihtämään. Niin että teilläkin on sukset jalassa. Yhteinen hiihtoretki on mukava harrastus.

Vierailija
104/111 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntani sivuilta että lähilatumme on KOIRALATU!

Eipä tuota missään mainosteta ja koiran kanssa kun liikkuu niin aina on joku irvistelemässä.

Koiralatu tarkoittaa, että siellä saa hiihtää koiran kanssa. Jos menet koiraladulle kävellen, saa sinulle irvistellä mielin määrin. Eli hommaa kunnon valjaat, vetovyö ja -liina ja mene rohkeasti vaan ladulle kokeilimaan koirahiihtoa. On oikeasti hauska ja vauhdikas laji ja sopii lähestulkoon koiralle kuin koiralle. Sitten saat mielin määrin irvistellä ja huudella niille, jotka kehtaavat siellä hiihtää ilman koiraa.

Vierailija
105/111 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät kävelijät, kun te ymmärtäisitte, että sukset eivät pysähdy tilanteessa kuin tilanteessa. Vaarannatte sekä omanne, lastenne että hiihtäjien turvallisuuden kävellessänne ladulla. Alamäissä ja väistötilanteissa on usein ollut kriittisiä paikkoja.

Luisteluhiihtäjille tehty latu on latu, ei kävelytie.

Vierailija
106/111 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäjä avautuu, taas tullut todistettua ihan käsittämätöntä itsekkyyttä kuluneen viikon aikana ladulla Espoossa:

-Lähdetään taaperon kanssa hiihtämään, pistetään penska pulkkaan ja vedetään sitä perässä latu-uraa pitkin -> latu tuhottu muilta hiihtäjiltä perässä -> jäällä on oikea paikka tällaiselle.

-Luisteluhiihdetään 40 kiloisen koiran kanssa (!!), joka sinkoilee ympäriinsä ja tekee paskat keskelle latua -> ei tietenkään siivota jälkiä. Kun tällaisen parivaljakon ohittaa niin se on vain sitten voi voi jos Rekulla on Excel silmässä.

-Kiilataan kiima silmissä alamäessä ohi, vaihdetaan ladulle suoraan eteen -> edessäni hiihtänyt ekaluokkalainen kaatuu pahasti kun säikähtää ja luulee että tämä meidät molemmat ohittanut himohiihtäjä tulee päälle

-Takaatuleva huusi minulle ja pienelle pojalleni "latua!". Tähän ainoa oikea tapa vastata on "haista p#ska" ei olla koulun hiihtokilpailuissa, takaa tuleva väistää _aina_

-Hiihdetään väärään kiertosuuntaan ladulla, jossa alamäissä mennään helposti yli 40km/h nopeuden. Mitä luulette että käy pienelle Pirjo-Marjatalle, joka puskee samaan aikaan yksisuuntaista latua ylöspäin kun 5-10 kertaa painavampi ihminen laskee päälle? Luulen että nähdään paljon kukkia ja kynttilöitä.

V#ttu se ei ole oikeasti niin vaikeaa ottaa toisia huomioon ja opetella niitä mitä yksinkertaisimpia sääntöjä ja noudattaa niitä että kaikilla olisi ladulla mukavaa ja turvallista olla. 

Vierailija
107/111 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ainakin on silleen fiksusti ne ladut tehty että niissä on reunoissa vaan se latu ja sitten on sellainen leveä alue jolla voi myös kävellä pilaamatta sitä latua. Koirien kanssa teen pitkiä lenkkejä talvisin ihan niillä samoilla pururadoilla kun kesälläkin, missäs muuallakaan sitä lenkkeilisi? Eipä ole koskaan edes käynyt mielessä että se häiritsisi jotakuta kun en minä niin tyhmä ole että latua pitkin kävelen vaan sitä sileäksi tehtyä osiota.

Vierailija
108/111 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö kävelijät että näissä sattuu oikeasti VAARATILANTEITA? On myös teidän etunne, ettette tule sääntöjen vastaisesti kävelemään HIIHTOladuille.

Itse hiihdän aika kovaa, ja alamäissä vauhti saattaa olla helpostikin 50km/h. Siinä ei paljon naurata kun alamäen ja mutkan takaa paljastuukin lapsia leikkimästä tai joku aikuinen ladulla kävelemässä. Näissä tilanteissa voi oikeasti käydä huonosti kaikille! Vai onko teistä mukava saada aikuinen ihminen niskaanne sillä nopeudella?

Yksi riski on myös koirat, ne kun tuppaavat juoksemaan missä sattuu. Kerrankin oli alamäen jälkeen niin että koira toisella puolen latua ja omistaja toisella - ja välissä talutushihna! Siinä käy elukallekin huonosti kun välistä hiihdän sitä 50km/h nopeutta. Henki pois koiralta, siihen hihnaansa kuristukoon. Aivan täysin oma vikansa kun kävelevät väärissä paikoissa.

Vierailija
109/111 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän olisi sama kun joku haluaa mennä mopolla ajamaan moottoritielle! "Kun olen siinä ennenkin mennyt"! Ja vielä väärään suuntaan joku haluaa ajaa... Nyt oikeasti ihmiset järki käteen ja pois laduilta kävelemästä.

Vierailija
110/111 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua! Miksi kukaan edes haluaa huvikseen kävellä siinä latu-uralla (tarkoitan myös sitä luisteluun tarkoitettua aluetta)? Sehän on sellaista upottavaa, tampattua lunta, ei aurattua. Itselläni hajosi suksen side kerran hiihtolenkillä ja olin sellaisessa kohdassa latua, että oli pakko kävellä seuraavan risteyskohtaan sitä latu-uraa pitkin. Kaikkea muuta kuin mukavaa, kun joka toinen askel upotti nilkkaa myöten sinne lumeen ja hävetti ne kuopat lumessa. Onneksi oli hyvä syy kävellä siinä. Riemusta kiljuen siirryin auratulle ja kiinteälle autotielle kävelemään. 

Niitä pururatoja ei aivan saletisti aurataisi vaikka niillä ei latuja olisikaan. Täällä päin on runsaasti kävelyteitä jotka eivät toimi latuina, myös eräs pururata. Niitä ei aurata talvisin kuin osittain, suurimmaksi osaksi niissä on kävelijöiden tallaamat urat joita pitkin kävellään. Ladut on eräällä golf-kentällä, joka sekin on suunnaton piikki ihmisten lihassa, koska se on kesäisin varattu golfinpelaajille.

Vierailija
111/111 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä n. 200km aurattuja latuja, 35km aurattuja talviulkoilureittejä - lajien harrastajien suhde on päinvastainen. Itse asun Viikin/Herttoniemen laajan luontoalueen vieressä. Alueella on paljon erilaisia pururatoja ja kevyen liikenteen teitä. Talvella alueella on mahdollista harrastaa kahta ulkoliikuntaa: perinteisen tyylin hiihtoa tai luisteluhiihtoa.  Kaikki tiet yhtä lukuunottamatta aurataan laduiksi niin että perinteisen tyylin ladut menevät ihan tien reunassa ja keskellä on leveä luisteluhiihtoon tarkoitettu väylä.

Kävelijä voi kävellä sitä yhtä tietä päästä päähän tai tehdä lenkin kävelemällä puolet matkasta raskasliikenteisen Viikintien varrella, tai sitten vain jäädä kotiin. Viimeinen vaihtoehto on varmaan yleisin ja kansanterveydellisesti huono. Onneksi sentään muina vuodenaikoina samoilla teillä sopii kävellä ja pyöräillä, eikä esimerkiksi ainoastaan pyöräillä - tosin tiet ovat luvattoman huonossa kunnossa suuren osaa vuotta, luultavasti sen takia, että koko vuoden kunnossapitomäärärahat kuluvat hiihtokauden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi