Mikä ajaa ihmiset kävelemään hiihtoladuille?
Aurattuja väyliä löytyy vaikka kuinka paljon, mutta joidenkin pitää vain sen pienen oikaisun takia talsia pehmeillä latu-urilla.
Kommentit (111)
Siellä laduilla on kyltit, jossa sanotaan että ne on talvella tarkoitettu hiihtoon ja että koiria ei siellä ulkoiluteta!
(vantaalla) vain yhdessä ainoassa kohdassa olen nähnyt kyltin jossa lukee "talvisin hiihtäjille" eikä lie virallinen kyltti sekään kun jonkun lähellä asuvan mörököllin ihan oma tekaisu. Mun mies on lenkkeillyt sillä reitillä koko kesän ja syksyn ja lenkkeilee muuten edelleen ja saakin.
Mitä jos siellä ei olisi koneella tehtyjä latuja? Kävelisikö sun miehesi jääräpäisesti sitä samaa reittiä myös talvella, syvässä lumihangessa kahlaten? Vai vaihtaisiko mahdollisesti reittiä lähemmälle auratulle tielle? Jos vaihtaisi reittiä auratulle tielle, niin miksei niin voi tehdä nytkin ja suoda hiihtäjillekin mahdollisuus harrastaa?
ettei sen tarvitse. Ja kyllä siellä on väkeä kuin pipoa että varmasti olisi väylä auki muutoinkin :)
Meilläpäin ei ainakaan kukaan kävele pururadoilla lumen satamisen jälkeen ennenkuin sinne on tampattu latupohjat. Tästä voisi jonain vuonna tehdä testin: siirretään ladut pururadoilta pelloille ja katsotaan käykö kukaan kävelemässä siellä pururadalla syvässä hangessa. Tuskin. Kävelijät siirtyisivät ladun perässä sinne pellolle, kuten yhdessä aikaisemmassa viestissä jo esimerkin avulla kerrottiin.
ei me ainaskaan noilla pelloilla kävellä vaikka sieltäkin niitä latuja löytyy, ja eipä siellä kukaan hiihdäkään! Siellä ne on koskemattomina kauniin valkoisina :)
Täällä on paljon latuja niin pelloilla kuin muillakin reiteillä, muttei ne pellot kelpaa hiihtäjillekään, lienevät liian tasaista menoa, en tiedä. Mutta sen tiedän että tämä miehen käyttämä reitti toimii reittinä mm. yhdelle todella upealle pulkkamäelle ja olisi kyllä käytössä ilman latujakin. Luultavasti jopa aurattaisiinkin.
yksin. Mutta annas kun sinne vedetään latu, alkaa koiranpaskannuttajat kävellä latuja.
Mutta huvittavinta on, että meillä ajetaan moottorikelkalla pitkin metsiä kävelyreittejä ulkoilijoille. Ei kelpaa, vaan nämä koirienpaskannuttajat kulkee ladulla.
Kaikkein uskomattomin näky oli kun kaksi mammaa potkutteli potkurilla luisteluladulla :)Ja rinnakkain tietty :D
jännä juttu. lenkkeilen pururadoilla kesällä ja syksyllä ja keväällä, aika hiljaista on.
mutta kun niihin laitetaan ladut, ihmisillä kova tarve päästä sinne, mihin heitä ei toivota.
ei tarvitse miettiä, miksi opettajat uupuvat kun kersat tekevät mitä itse haluavat ja jokainen säätää ja sovletaa säännöt itselle mieluisaksi. mistähän se esimerkki tulee.
siis todella autiota on pururadoilla sulan aikaan.
Siis jos nyt luontoon halua mennä kävelemään.
Asun Pohjois-Helsingissä, ja täällä on oikeasti vaikea löytää aurattuja kävelyreittejä luonnosta. Latuja on sen sijaan todella paljon mm. Paloheinässä, Pitkäkoskella, Haltialassa...
Saatan siis kävellä latureitillä, mutta tietystikään en kulje ladulla.
kuntani sivuilta että lähilatumme on KOIRALATU!
Eipä tuota missään mainosteta ja koiran kanssa kun liikkuu niin aina on joku irvistelemässä.
Lisäksi sanoisin vielä sen, että hiihto on suomalaisille kumman läheinen laji eikä sitä ilmeisesti saa missään oloissa arvostella. Hiihtajillä on oikeus kieltää laduille pääsy eläimiltä, lapsilta ja kävelijöiltä vedoten siihen, että talviaikaan reitit on heille varattu.
Monessa paikassa on kuitenkin mm. tekolatuja ja hiihtoputkiakin. Lajiin siis todella panostetaan ehkä jopa muiden lajien kustannuksella?
Itse tätä ketjua hämmästyneenä lukien ihmettelen, että miksi ette mene urheilupuistoihin tms. hiihtämään jos todella haluatte saadaa hiihtää rauhassa kaltaistenne parissa?
Mä ainakin ymmärsin, että aloittajaakin nimenomaan ärsytti se, että kaikki pururadat on hiihtolatuja. Mua ei ärsytä hiihtoladut vaan se, että meilläkin kaikki ulkoilureitit on hiihtolatuina. Eikö voisi esimerkiksi osan ladutttaa ja osan käydä kevyesti auraamassa niin että siellä voisi kävellä? Mun mielestä se kuulostaisi kohtuulliselta ja kaikilla olis varmaan kivempaa :)
avasin tämän keskustelun ja luulin, että täällä kaikki kertovat, kuinka ärsyttäviä ne kävelijät on, mutta ei, av-palstalla mammat kävelevät hiihtoladuilla, jotka ovat hoitorahoista kerätyistä veroista "maksaneet" ja huutavat suureen ääneen, kuinka heillä on oikeus ja muuta reittiä ei kerta kaikkiaan pysty edes harkitsemaan!! Paras oli toi, joka hiihti lasten kanssa ladulla väärään suuntaan :D Pakko olla provo. Ettekö te ääliöt tajua, että kun esim. minun tasoiseni hiihtäjä tulee mäkeä alas kun te kävelette siinä keskellä, niin en välttämättä saa väistettyä/jarrutettua kuin kaatumalla. Olen siis paska hiihtäjä, mutta tykkään siitä silti. Se on sitten kiva kun menee jalka poikki lopputalveksi teidän kävelijöiden takia. Sekin on kiva, että kaadun lastenne päälle ja mahdollisesti siltä lapseltakin menee jalka poikki..
Oikeasti se käveleminen on kielletty turvallisuussyistä! Ehkä juuri ja juuri ymmärrän jonkun pakollisen 100 metrin kävelyn, jotta pääsee paikasta A paikkaan B mutta se, että tullaan sinne lenkkeilemään niin huhhuh!
Itse lenkkeilen ympäri vuoden ja hiihdän talvisin.
Onneksi kykenen talvisin lenkkeilemään muualla kuin laduilla.
Mutta minkäs sille mahtaa jos toisia eivät pururatojen kyltit kiinnosta tai koske, ovathan he kuitenkin maksaneet VEROJA, joilla hiihtolatujakin ylläpidetään. Ladut kuuluvat siis heille siitäkin huolimatta etteivät he voi sietää hiihtämistä vaan pitävät sitä enemmänkin idioottien lajina. Terveisiä heille kaikille ja onnittelut uuden, vieläkin fiksumman sukupolven kasvattamisesta. Juuri tuollaisella asenteella ne uudet veronmaksajat kasvatetaan tähän yhteiskuntaa.
jännä juttu. lenkkeilen pururadoilla kesällä ja syksyllä ja keväällä, aika hiljaista on.
mutta kun niihin laitetaan ladut, ihmisillä kova tarve päästä sinne, mihin heitä ei toivota.
ei tarvitse miettiä, miksi opettajat uupuvat kun kersat tekevät mitä itse haluavat ja jokainen säätää ja sovletaa säännöt itselle mieluisaksi. mistähän se esimerkki tulee.
siis todella autiota on pururadoilla sulan aikaan.
koko perheelle varsinkaan. hiihtäminen olisi varmaan kivaa. toinen asia on ne hullut-hiihtäjät jotka huutavat LATUA! ja hiihtävät aivan liian läheltä huippu lujaa kun perhe on harjoittelemassa ensimmäisiä kertoja lapsen hiihtoa. ei siis riitä että hiihtää vaan pitäisi hiihtää lujaa. kyllä ne lujaa menevät saavat väistää itse. ja aina ensilumien aikaan tämä sama keskustelu. hiihtoladut on asia erikseen, siihen jää tilaa kävellä ja tukea lasta vieressä, mutta nykyään pitäisi vielä luistelutyylillä hiihtävien saada se loppu rata käyttöönsä. minusta voisi hyvin olla perinteisen hiihtäjät ja kävelijät samoissa reiteissä ja luistelutyylille omat latunsa.
kierretään?
Itse kun en ole hiihtänyt 20 vuoteen enkä todellakaan tiedä. Olin kerran hiljaisella ladulla alle kouluikäisten lasteni kanssa hiihtämässä ja paikalle tuli joku trikoohousuinen kireänaamainen mies huutamaan että hiihdämme väärään suuntaan.
Mistähän sekin olisi pitänyt tietää? Ja eikö asiasta voisi sanoa nätimmin, varsinkin kun paikalla on lapsia?
Jatkossa olemme siis osanneet kiertää latua oikeaan suuntaan mutta hampaiden kiristely muiden hiihtäjien osalta ei ole loppunut. Itse vihaan hiihtämistä mutta koska lapseni pitävät siitä, olemme käyneet viime talvina usein hiihtämässä (itse kävelen vieressä).
En ole suinkaan huolissani omasta asenteesta uuttaa sukupolvea kasvattaessa vaan niistä asenteista miten hiihtäjät suhtautuvat lapsiin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2012 klo 09:26"]
kaikilla olisi oikeus liikkua myös talvella?
Pitäisikö latuja vähentää radikaalisti? Jatkossa joku pieni lenkki missä on ladut ja loput reitit aurataan siten että niitä voi käyttää kaikki muutkin (suuri enemmistö verrattuna hiihtäjiin)?
Miksi ajattelet, että vain hiihtäjillä on oikeus käyttää ulkoiluteittejä?
Ymmärrän näkemyksesi, mutta yritä sinä myös ymmärtää että meillä kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilureitteihin.
[/quote]
Kun ensin käsitettäisiin se, että niitä pururatoja ei tosiaankaan aurattais talvella kävelijöille. Ne olis umpihankea. Ne kunnostetaan nimenomaan hiihtoladuiksi, ei kävelyreiteiksi. Ladut ei myöskään sovellu kävelemiseen, niiden hoito tehdään ihan eri tavalla kuin jalkakäytävien auraus.
Kävelyreittejä ovat sitten ne jalkakäytävät ym. jotka aurataan nimenomaan kävelyä varten. Onhan ne ehkä ikäviä, mutta siitä on turha syyttää hiihtäjiä ja sen takia tehdä heille kiusaa sotkemalla ladut. Hiihtäjät eivät vie kävelijöiltä yhtään mitään. Sillä jos latuja ei olisi niin ette te edelleenkään siellä pururadalla kävelisi. Yksikään kunta ei niitä auraisi, koska kävelyteitä on kyllä kavelemiseen jo ihan tarpeeksi. Ja niitä teitäon pakko aurata. Tulis kuulkaa ihan liian kalliiksi, koska sen auraamisen takia niitä pururatoja pitäis sitten kunnostaa huomattavasti enemmän. Pururata kun on tehty vähän eri tavalla kuin asfaltoitu kävelytie. Yhdelläkään kunnalla EI olis varaa siihen.
Luojan kiitos meillä Turussa on järkevä liikuntatoimi. Tärkeimmällä ulkoiluaueellamme Ruissalossa ovat kaikki normaalit kävelyreitit auki kävelijöille, ja hiihtäjille on erikseen ladut paikoissa, joissa ei koskaan kävellä, käytännössä pellolla. Lähiöissä on kyllä pururadat täälläkin pääosin latuina.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 16:55"]
Meilläpäin ainakin on silleen fiksusti ne ladut tehty että niissä on reunoissa vaan se latu ja sitten on sellainen leveä alue jolla voi myös kävellä pilaamatta sitä latua. Koirien kanssa teen pitkiä lenkkejä talvisin ihan niillä samoilla pururadoilla kun kesälläkin, missäs muuallakaan sitä lenkkeilisi? Eipä ole koskaan edes käynyt mielessä että se häiritsisi jotakuta kun en minä niin tyhmä ole että latua pitkin kävelen vaan sitä sileäksi tehtyä osiota.
[/quote]
Se leveä alue on luisteluhiihtäjille tarkoitettu, ei kävelijöille. Se on latu siinä kuin ne uratkin. Voiko joku oikeesti olla noin tyhmä?
Latu-ura on lupaa kysymättä vedetty metsätielleni. Tasan tarkkaan kävelen siinä miettimättä pätkääkään, aiheutanko ongelmia.
Kaupunkilaisetko täällä urputtaa, etteivät pääse metsään kävelemään? Muuttakaa maalle! Täällä on pilvin pimein pieniä rauhallisia hiekkateitä ja asuinalueetkin ovat kävelyteineen niin lähellä luontoa, ettei kenelläkään ole tarvetta mennä sotkemaan latuja.
Täällä Turussa ainakin on metsässä sekä vartavasten hiihtäjille tehtyjä latuja että paljon mm. koiranulkoiluttajien ja maastopyöräilijöiden itse tallomia polkuja. Kun hiihdän, menen latua pitkin ja kun ulkoilutan koiraa, menen polulle. Helppoa kuin heinänteko! Olen aloittanut hiihtoharrastuksen vasta tänä talvena, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta kävellä ladulla. Se keskiosakin kuuluu hiihtäjille, koska siinä hiihdetään luistelutyyliin. On ikävä hiihtää epätasaiseksi tallotulla lumella.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2012 klo 09:26"]
Ymmärrän näkemyksesi, mutta yritä sinä myös ymmärtää että meillä kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilureitteihin.
[/quote]
Toki kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilu-/liikuntareitteihin ja -paikkoihin, mutta luonnollisesti vain määrättyä lajia varten tehdyllä reitillä/paikalla kyseistä lajia harrastaen. Siis: jalkapallokentällä jalkapalloa, luisteluradalla luistelua, hiihtoladulla hiihtoa, kävelytiellä kävelyä, jne.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 15:28"]
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=415799
[/quote]
Kiitos! Tämä oli tosi hyvä ja selkeä sivusto ja antoi vastauksen moniin kysmyksiin. Tiivistetysti tässä on lainkohdat, joidenka perusteella latujen ylläpitäjä rajoittaa kävelyä ylläpitämillään laduilla:
Kuluttajaturvallisuuslaki, 5 ja 9 §:t: palvelun tarjoajalla on vastuu siitä, että ladut ovat turvallisesti käytettävissä ja velvollisuus ohjeistaa niiden oikeaan käyttöön.
Tieliikennelaki, 51§: kunnalla on oikeus rajoittaa ja merkein opastaa ylläpitämiensä väylien käyttötarkoitusta
Järjestyslaki, 14.1 § 2. kohta: Koiria ei saa ulkoiluttaa laduilla
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 15:28"]
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=415799
[/quote]
Joo, ja sitten Turku ei pidä huolta niistä kevyen liikenteen väylistään. Täällä Halisissa kun talvi tuossa välillä muuttui kevääksi (nyt alkaa olla taas samaa meininkiä), niin lumisella kelillä kulkemani kahdentoista minuutin matka muuttuikin varovasti sipsutteluksi ja molemmilla käsillä huitoen piti löytää tasapaino siinä isokivisen sepelin päällystämällä jääradalla ja matka kesti kahdentoista minuutin sijasta puoli tuntia! Onko se muka "rentouttavaa talvillikuntaa", mitä ????
Kyllä minä ainakin kävelen kesät talvet kuntopoluilla. Jos joku hiihtäjä alkaa urputtaa (vielä niin ei ole käynyt), niin aivan tasavarmasti minä urputan takaisin. Saatan vaikka huitaistakin, jos niikseen tulee.
Ja jäätynyt Aurajokihan on aivan mahtava paikka hiihtää. Siellä olen monen nähnytkin hiihtävän, mutta useammallekin siellä kyllä vielä tilaa riittäisi. Ei muuta kuin sukset kainaloon tai auton katolle ja Halistenkoskelle! Siitä padon päältä on tosi mukava lähteä joen jäälle hiihtolenkille. Minulla on tammilkuulta kauniita kuvia kävelylenkiltäni joella, niissä näkyy hiihtolatukin.
Meilläpäin ei ainakaan kukaan kävele pururadoilla lumen satamisen jälkeen ennenkuin sinne on tampattu latupohjat. Tästä voisi jonain vuonna tehdä testin: siirretään ladut pururadoilta pelloille ja katsotaan käykö kukaan kävelemässä siellä pururadalla syvässä hangessa. Tuskin. Kävelijät siirtyisivät ladun perässä sinne pellolle, kuten yhdessä aikaisemmassa viestissä jo esimerkin avulla kerrottiin.