Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ajaa ihmiset kävelemään hiihtoladuille?

Vierailija
12.12.2012 |

Aurattuja väyliä löytyy vaikka kuinka paljon, mutta joidenkin pitää vain sen pienen oikaisun takia talsia pehmeillä latu-urilla.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei siinä keskellä voi kävellä? Ne suksille tarkoitetut urathan ovat reunoilla, joten keskeltä mahtuu ihan hyvin kävelemään.

Vierailija
2/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa erikseen kävelyura. Pururadat on usein kauneimmilla reiteillä, ja niitä olisi kiva talvella kävellä. Vain pieni osa ihmisistä hiihtää. Kävelijöitä on moninkertaisesti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilometreittäin. Ja kaikissa on talvella ladut.

Pitäisikö meidän, jotka emme hiihdä, luovuttaa kaikki nämä reitit vain hiihtäjien käyttöön ja siirtyä jalkakäytäville autotien viereen?

Mielestäni meillä kaikilla on yhtäläinen oikeus näihin ulkoilumaastoihin.

Vierailija
4/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilometreittäin. Ja kaikissa on talvella ladut.

Pitäisikö meidän, jotka emme hiihdä, luovuttaa kaikki nämä reitit vain hiihtäjien käyttöön ja siirtyä jalkakäytäville autotien viereen?

Mielestäni meillä kaikilla on yhtäläinen oikeus näihin ulkoilumaastoihin.

Sama meillä. Ladulle en tosin ole mennyt kävelemään, vaan kävelen autotien viertä jalkakäytävää. Ärsyttää todella, kun talvella ei pääse metsään tai ulkoilureiteille kävelemään, kun kaikki mahdolliset urat on latuina.

Vierailija
5/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin hiekkatietä pitkin, jonka kaupunki joka talvi tekee hiihtoladuiksi. Pakko siis kävellä ladulla, että pääsee pysäkille. Tätähän ei yksinkertaiset hiihtäjät pysty ymmärtämään, vaan joka kerta siellä kävellessäni saan kuulla vihaisia huutoja.

Vierailija
6/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut läsnä kun hiihtäjä on huutanut lapsilleni kun kiersimme reittiä väärään suuntaan (lapset suksilla). Lisäksi olemme joka kerta saaneet vihaisia katseita kun olemme ilmeisesti heidän tiellään.

Paitsi että hiihtäjät eivät siedä laduilla kävelijöitä, vaikuttaa myös siltä, että laduille ei ole myöskään lapsilla asiaa.

Vierailija
7/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vaan tykkää hiihtämisestä ja vaihtoehtoina tarjotaan vain umpihankikävelyä tai pakokaasuja...

Vierailija
8/111 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee lunta niin oikeastaan joka ainoa kävelytie muuttuu kohta laduksi, jolla hiihtäjien mielestä ei saisi kävellä. Mutta mun on pakko ulkoiluttaa mun koiraa, ja ihmisten on pakko kävellä niitä kävelyteitä bussipysäkille, päiväkotiin tms, mikä on hiihtäjille joskus ilmeisesti vaikeaa ymmärtää.

Ymmärrän, että on erityisiä latureittejä joissa ei saa kävellä, täällä esim. Hallainvuoren 1,5 km pururata, mutta kun pahus ne hiihtäjät valtaa kaikki muutkin kävelytiet, niin sitä en kyllä hyväksy. Jos ei ole kieltokylttiä ettei saa kävellä, minä kyllä kävelen. Ja haistatan pitkät paskat hiihtäjille jotka tulevat inisemään ladulla kävelystä, jos siis kyseessä on tavallinen kävelytie johon ihmiset on itse tehneet ladun.

Vierailija
9/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perseily ajaa ihmiset sinne laduille tallomaan. Eihän niillä ole edes mukava kävellä...

Vierailija
10/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen kaupunki tekee kaikista lähiseudun ulkoiluväylistä hiihtolatuja heti kun ensimmäinen hiutale sulaa pururadalle. Niille, jotka eivät halua/voi hiihtää, ei jää mitään muuta kuin sohjoinen korttelijalkakäytävä.

Minäkin haluan ulkoilla puiden välissä ja katsella luontoa samalla. Ne jäiset betonitalojen väliset jalkakäytävät, joilla hiekoitussepeli pyörii kuin marmorikuulat, ei vaan toimi ulkoilutarpeeseen. Eikä mihinkän muuhunkaan tarpeeseen, mitä siihen tulee.

Vierailija
11/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin missä asun on paljon ulkolureittejä ja metsäteitä, mutta ne ovat poikkeuksetta KAIKKI talvella aurattu laduiksi hiihtäjille.

Lenkkeilen päivittäin, mutta hiihtämisestä en välitä. Ei ole mun vikani jos ladut tallaantuu kun mitään muuta vaihtoehtoa ei tunnu olevan, ja lenkkeilystä en luovu talvella moneksi kuukaudeksi.

Vierailija
12/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autotien vieressä olevia jalkakäytäviä. Asun pk-seudulla ja kävely autotien vieressä ei ole kovin kivaa kun autoja menee jatkuvana putkena eikä meinaa edes vieruskaverin puhetta kuulla.

Kävelymaastoja missä saa kävellä rauhassa luonnon keskellä, on kilometreittäin ja KAIKISSA on ladut. Verovaroin niiden ylläpito kustannetaan joten katson että minulla on myös oikeus niitä käyttää vaikka en hiihdäkkään.

mutta perseily ajaa ihmiset sinne laduille tallomaan. Eihän niillä ole edes mukava kävellä...

Vierailija
13/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tässä yksi hiihtäjä.

Mä ymmärrän kyllä, että kävelijöitä ärsyttää kun lenkkipolut muuttuvat laduiksi, mutta oletteko ajatelleet asiaa hiihtäjien kannalta? Jos niitä latuja ei tehtäisi sinne pururadoille, niin siellä ei pääsisi myöskään kävelemään kuin kahlaamalla hangessa tai kapeaa polkua pitkin. Kannattaa muistaa, että kyseessä on rakennettu ulkoilualue ja sitä pidetään yllä kesällä jalan tai pyörällä liikkumista varten ja talvella sinne ajetaan hiihtoura hiihtämistä varten.

Toiseksi kengät jättävät reikiä/koloja hiihtouralle ja varsinkin luisteluhiihto on vaikeaa ja vaarallista epätasaisella alustalla. Ei ole kiva kun toiset tulevat pilaamaan hiihtäjien liikuntapaikat.

Kolmanneksi kävely hiihtoladulla on vaarallista sekä hiihtäjille, mutta myös kävelijöille. Hiihtäjä tulee monesti kovaa vauhtia ja jos alamäessä vastaan tulee kaksi tai kolme rinnakkain kävelevää lenkkeilijää, voi väistäminen olla todella vaikeaa. Hiihtäjä joko törmää kävelijään tai ajaa kuuseen. Erityisesti korien ulkoiluttajat aiheuttavat vaaratilanteita kun koirat säikähtävät nopeasti tulevaa hiihtäjää.

Vierailija
14/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut läsnä kun hiihtäjä on huutanut lapsilleni kun kiersimme reittiä väärään suuntaan (lapset suksilla). Lisäksi olemme joka kerta saaneet vihaisia katseita kun olemme ilmeisesti heidän tiellään. Paitsi että hiihtäjät eivät siedä laduilla kävelijöitä, vaikuttaa myös siltä, että laduille ei ole myöskään lapsilla asiaa.

Miksi kukaan haluaisi vaarantaa lastensa turvallisuuden ja laittaa heidät hiihtämään väärään suuntaan ladulla? Alamäkeä laskeva hiihtäjä ei hänkään välttämättä ole maailman paras jarruttelija (myös vanhat ihmiset hiihtävät), ja kun eteen tulee hidas lapsi, joka ei ehdi alta pois, ovat katastrofin ainekset kasassa. Hiihtäkää nyt herranjumala oikeaan suuntaan.

Vierailija
15/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelymaastoja missä saa kävellä rauhassa luonnon keskellä, on kilometreittäin ja KAIKISSA on ladut. Verovaroin niiden ylläpito kustannetaan joten katson että minulla on myös oikeus niitä käyttää vaikka en hiihdäkkään.

Sä siis olet sitä mieltä, että kun HIIHTOladut on ajettu sinne metsään verorahoilla, niin sä saat käydä tallaamassa ne rikki kun olet kerran ne sinne maksanut... jepjep. No, tuolla logiikalla minä menen seuraavan kerran koulun liikuntasaliin ulkokengillä jumppaan, mitä se haittaa jos lattia menee uusiksi, yhteisillä rahoillahan se on maksettu.

Vierailija
16/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla olisi oikeus liikkua myös talvella?

Pitäisikö latuja vähentää radikaalisti? Jatkossa joku pieni lenkki missä on ladut ja loput reitit aurataan siten että niitä voi käyttää kaikki muutkin (suuri enemmistö verrattuna hiihtäjiin)?

Miksi ajattelet, että vain hiihtäjillä on oikeus käyttää ulkoiluteittejä?

Ymmärrän näkemyksesi, mutta yritä sinä myös ymmärtää että meillä kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilureitteihin.

Vierailija
17/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla olisi oikeus liikkua myös talvella? Pitäisikö latuja vähentää radikaalisti? Jatkossa joku pieni lenkki missä on ladut ja loput reitit aurataan siten että niitä voi käyttää kaikki muutkin (suuri enemmistö verrattuna hiihtäjiin)? Miksi ajattelet, että vain hiihtäjillä on oikeus käyttää ulkoiluteittejä? Ymmärrän näkemyksesi, mutta yritä sinä myös ymmärtää että meillä kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilureitteihin.

..että jos haluat liikkua laduilla, osta sukset. On muuten paljon mukavampaa ja tehokkaampaa liikuntaa kuin kävely, jota voi tehdä sitten lumettomana aikana. Lajin vaihto välillä on oikein terveellistä ja kohottaa kuntoa enemmän, kuin samalla tavalla tekeminen vuodesta toiseen.

Hiihto on myös nivelille, selälle, hartioille ystävällisempää kuin kävely. Hiihtämään siitä!

Vierailija
18/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinne pururadat jätetään lumen alle. Ei niitä reittejä aleta ajamaan pelkän kävelyn takia.

Minä olen löytänyt aina itselleni kävelleen hyviä ulkoilureittejä. Ei ole ikinä tarvinnut latupohjilla ulkoilla.

Pitäisikö latuja vähentää radikaalisti? Jatkossa joku pieni lenkki missä on ladut ja loput reitit aurataan siten että niitä voi käyttää kaikki muutkin (suuri enemmistö verrattuna hiihtäjiin)?

Ymmärrän näkemyksesi, mutta yritä sinä myös ymmärtää että meillä kaikilla on oikeus kunnan ylläpitämiin ulkoilureitteihin.

Vierailija
19/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olet ihan oikeassa. Mutta ratkaisu ei ole se, että pilaat omavaltaisesti toisten liikuntapaikat. Ota yhteyttä kuntasi liikuntapaikoista vastaavaan tms. henkilöön tai äänestämääsi valtuutettuun ja kerro ongelmasta. Minusta olisi todella hyvä juttu, jos kaikenlaiselle liikunnalle annettaisiin mahdollisuus.

ps. hiihtäminen on mukavaa, kannatta kokeilla joskus :)

Vierailija
20/111 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meilläpäin on kaksi nättiä hiekkatietä n. 500 metrin päässä toisistaan. Ovat aurattuja, eli ei siis hiihtolatuja. Niiden välissä mutkittelee pururata, jossa on perinteisen ja vapaan hiihtourat. Samoin teiden molemmin puolin on joitakin latuja, jotka eivät edes kesäisin ole kävelyreitteinä. Suurin osa ihmisistä kävelee kyllä nätisi teillä, mutta sitten on joitakin, jotka tosiaan haluavat kahlata nilkkoja myöten siellä ladulla. Tulee väkisin mieleen, että joillakin on kouluajoilta niin pahat traumat, että pitää pilata toistenkin hiihtonautinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi