Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni syyttää minua aikuisen poikani elämästä

Vierailija
12.12.2012 |

Poikani on siis 28-vuotias, on työtön ja elätän häntä. Siskoni syyttä minua, että olen huonolla kasvatuksella aiheuttanut poikani syrjäytymisen.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tullut keskustelua illan aikana.

Mutta en ymmärrä, jos poikani ei ole rikollinen eikä aiheuta ongelmia, miten olen epäonnistunut kasvatuksessa? Pitäisikö minun pakottaa hänet tuonne kylille ryyppäämään, niin olisin onnistunut?

ap

Mitä jos vaikka tapaisi ihmisiä, oman ikäisiänsä ja vaikka tyttöjäkin. Ei varmaan tekisi pahaa? Ihan selvinpäinkin voi olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
62/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla veli oli pitkään tuollainen "peräkammarin poika". Ja paljon siinä oli kyse just tuollaisesta äidin asenteesta, "hyvä kun poika viihtyy kotona, eikä kierrä kyliä". Veljeäni ei rohkaistu kyläilemaan kavereilla, eikä huolehdittu siitä, että silloin tällöin meilläkin kävisi jotain veljen luokkakavereita tms., ei viety mihinkään ryhmäharrastukseen (on muutakin kuin urheilua, shakkikerhoja jne.).

Veljeni pärjäsi koulussa hyvin ja teki läksyt tunnollisesti. Sitä äitini aina ylisti ja mainosti ja oli jotenkin ylpeä, että veljeni aina kotona helmoissa.

Kyllä minusta vanhemman pitää ainakin yrittää huolehtia siitä, että lapsella eväät sosiaalisiin verkostoihin osallistumiseen. Mitkä ne verkostot nyt kelläkin on. Mutta rohkaisua sosiaalisuuteen jne. pitää tietysti tehdä ajoissa. Aikuista on enää paha mihinkään rohkasta. Tosin kyllä nätisti tukisin 28- vuotiasta etsimään omaa asuntoa. Työttömyyturvan ja asumistuen avulla pitäisi onnistua. Voihan sitä sitten muuten tukea rahallisesti vaateostoksissa jne., jos siltä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhäistä ostaa perjantaipulloa ja toivottaa hauskaa iltaa kavereiden kanssa

Vähän myöhäistä. Toisaalta voihan sen pullon ostaa lohduksi molemminpuoliseen vitutukseen.

Ota tuosta huikka ja koeta kestää. Äitee pilasi sun elämäs..

T: 11cm mies

Vierailija
64/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on siis 28-vuotias, on työtön ja elätän häntä. Siskoni syyttä minua, että olen huonolla kasvatuksella aiheuttanut poikani syrjäytymisen.

Mitä mieltä olette?

Peräkammari tai mafioso.

Tuli mieleen että ihan hyvä poika on, kun ei rieku kylillä humalassa. Entä voisiko sillä välillä olla jotain? Siis peräkammariuden ja mafiosouden välimaastossa?

Vierailija
65/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette?

Peräkammari tai mafioso.

Tuli mieleen että ihan hyvä poika on, kun ei rieku kylillä humalassa. Entä voisiko sillä välillä olla jotain? Siis peräkammariuden ja mafiosouden välimaastossa?

Joskus ei ole. Riippuen ihan siitä, millaisilla seuduilla asuu ja millaista seuraa on tarjolla.

No, "mafiosous" nyt on liioiteltua, mutta voin ihan kokemuksesta sanoa että omilla kotinurkillani minulla ei teininä loppujen lopuksi ollut enää yhtään ystävää, koska en halunnut roikkua kylillä ryypiskelemässä. Siis en _halunnut_ - kyse ei ole edes siitä että äiti olisi kieltänyt.

Nykyaikana on vallalla tietynlainen sairaus, jota ei monikaan uskalla myöntää. Pitäisi olla sosiaalinen juu, mutta pitää olla sosiaalinen ihan tietyllä tavalla jotta ylipäätään hyväksytään muiden sosiaalisten seuraan. Alkoholiton saa olla jos on ihan hemmetin vahva ja ulospäinsuuntautunut luonne eikä selittele tekemisiään. Mutta jos olet alkoholiton, ujo, sisäänpäinkääntynyt... olet "epänormaali".

Ja kun nuoresta lähtien on epänormaaliksi leimaantunut, sitä on hyvin vaikea alkaa aikuisena korjaamaan. Varsinkaan sillä tavalla, että yhtäkkiä päättäisi "ruveta sosiaaliseksi" ja käydä sosiaalisissa riennoissa kuten muut tavalliset nuoret => ei tule toimimaan, ellet halua nolata itseäsi perusteellisesti ja saada vielä pahempia sosiaalisia traumoja.

Vierailija
66/80 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäpäin olette? Voisin lähteä poikasi kanssa treffeille :). T: n28

Vierailija
67/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän pojalla on mennyt, kun on saanut korkeakoulututkinnonkin suoritettua. Minkä sille voi jos ei töitä löydy. Ties vaikka poika olisi ollut vasta vähän aikaa töitä vailla. Sitäpaitsi pelkkä työttömyys ei tee pojasta syrjäytynyttä! Eikä raittius.

Vierailija
68/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kehut miten hienoa on, ettei poikasi käytä alkoholia. Etkö kuitenkin olisi tyytyväisempi, jos poikasi kävisi töissä, ryyppäsi kavereidensa kanssa, asuisi yksin tai naisen kanssa, eläisi normaalia elämää."

Miksi hèlvetissä AP kitisee ongelmasta täällä? Apua haetaan sosiaali-tai terveysviranomaisilta. Lääkitys kuntoon ja terapiaan molemmat.

Vauva.fi on muutenkin täynnä itsetyytyväisiä kyynisiä akkoja potkivat lapsiaan päähän maihinnoususaapppaalla ja ihmettelevät kun ei anopista pidetä. Ja jotenkin poikkeava saa mammoilta haukkumaryöpyn: "Häh hää olet kasvattanut syrjäytyneen". Jostain syystä ei maistu naisen tavara....

Vierailija
69/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan vaan ihminen osaa RYYPÄTÄ! Se se on suomalaisen miehen mitta! On ihan epänormaalia että mies ei ryyppää, kyllä se huolestuttaa ihan perkeleesti- jos ei ryyppää, syrjäytyy välittömästi. Kuka tahansa äiti on tyytyväinen kunhan poika osaa käyttää viinaa riittävästi.

Vierailija
70/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kehut miten hienoa on, ettei poikasi käytä alkoholia. Etkö kuitenkin olisi tyytyväisempi, jos poikasi kävisi töissä, ryyppäsi kavereidensa kanssa, asuisi yksin tai naisen kanssa, eläisi normaalia elämää."

Miksi hèlvetissä AP kitisee ongelmasta täällä? Apua haetaan sosiaali-tai terveysviranomaisilta. Lääkitys kuntoon ja terapiaan molemmat.

Vauva.fi on muutenkin täynnä itsetyytyväisiä kyynisiä akkoja potkivat lapsiaan päähän maihinnoususaapppaalla ja ihmettelevät kun ei anopista pidetä. Ja jotenkin poikkeava saa mammoilta haukkumaryöpyn: "Häh hää olet kasvattanut syrjäytyneen". Jostain syystä ei maistu naisen tavara....

Ap:n mielestähän ongelma on hänen syyttävä siskonsa.

Vierailija
71/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni en ole epäonnistunut. Poika on aina ollut kunnollinen, nuorempana ei koskaan käynyt viikonloppuisin missään, koulusta tuli suoraan kotiin ja luki illat läksyjä tai muita kirjoja tai oli tietokoneella. Hänestä ei minulle ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Nytkään hän ei ole mikään hulttio: ei käy koskaan missään(tietysti työkkärissä sovittuina aikoina muutaman kuukauden välein), ei käytä alkoholia tai tupakoi, hänellä on sama huone lapsuus- ja nuoruusajoilta, jossa viettää aikansa. Elätän, koska hänellä ei ole työtä. Ei hänestäole minulle mitään haittaa. Pikemminkin nuoremmasta lapsestani 14-vuotiaasta on. Hän haukkuu veljeä luuseriksi nörtiksi ja häpeää häntä. Tämä meillä aiheuttaa enemmän ongelmia.

ap

Ja sitähän tuo aikuinen mies on - syrjäytynyt. Jos on illat lukenut läksyjä, on varmaankin opiskellut ja saanut ammatin. Jos on lukupäätä, saa melko varmasti työtäkin, jos vielä it-taidot ovat todennäköisesti hyvät.

Et ole opettanut lapsellesi aktiivista otetta elämään. Hän ei ole kaiketi harrastanut mitään (liikunta, musiikki, taide?) ja hänellä ei ole sosiaalisia suhteita.

Jos oma lapseni olisi tuossa tilassa, jossa normaalit nuoret aikuiset ovat omillaan, ehkä tulleet juuri vanhemmiksi ja työura on nousussa, tuntisin kyllä syvää huolta lapsestani. Häpeällä ei tee mitään, mutta jos ei tuohon ikään aktivoidu, niin vaikeaa se on myöhemminkään. Ellei hän sitten siirry jollekin naiselle peräkammarinmies-puolisoksi, mutta toivottavasti kukaan ei tuollaista taakakseen saa.

Vierailija
72/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lähtisi ihmisten ilmoille niin nuorena ja viattomana pian joutuisi vaikeuksiin.

Saattaisi vielä tutustua muihin samanikäisiin ja alkaa pitää yhteyttä. Tuhlaisi rahansa puhelin kuluihin ja alkaisi ostelemaan kahvia, jota sitten tarjoaisi kylässä käyville kavereille.

Ja saatttaisi törmätä johonkin vosuun, ja pahimmassa tapauksessa, menisi naimisiin ja saisi lapsia sen kanssa.

Vierailija
73/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei hän sitten siirry jollekin naiselle peräkammarinmies-puolisoksi, mutta toivottavasti kukaan ei tuollaista taakakseen saa.

Eihän siinä ole mitään taakkaa. Ei ole taakkaa edes äidillekään. Tietenkin, jos nainen ei ole itse huolehtinut koulutuksestaan ja on vähän köyhä niin voihan taloudellista taakkaa ollakin.

Aika typerää haukkua ketään taakaksi, jos ei tunne hienoa ihmistä sydämeltä. Melko varmasti äiti on aina oikeassa ja sinä et ole tuon miehen äiti, et edes tyttöystävä!

Vierailija
74/80 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/80 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps. Millainen ap itse olet? Et voi olla ihan normaali, jos tuossa ei mielestäs ole mitään ongelmaa tai huolta

Vierailija
76/80 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suku on pahin... Kysypä siskoltasi, miten hänen ilkeilynsä auttaa sinua ja poikaasi. Pitäisikö hänen mielestään sinun heittää työtön lapsesi pellolle, josko se asunnottomuus ikään kuin PARANTAISI muka työnsaantimahdollisuuksia.

Suomessa on tällä hetkellä 9,7 % miehistä työttömänä. Alle 30-vuotiaiden työttömyysprosentti on kaksinumeroinen, nuorista on työttömänä 21,5 prosenttia eli JOKA VIIDES. Kaikilla epäkelpo äiti, niinkö?

Eli joo, minä vittuuntuisin oikein tosissani siskolleni tuollaisista kommenteista. Ihan sama, onko sinun kasvattajan kyvyissäsi kritiikin sijaa. Jos on, sanotaan täsmällisesti, mitä sinä teet hänen mielestään väärin ja miten hän sinuna toimisi - EIKÄ VITTUILLA epämääräisesti ja syyllistämällä.

Asiallista erimieltä oloa siis siedän, mutta tuo on jo silkkaa ilkeilyä.

Ja sen kuopuksesi, sen panet kuriin heti. Omaa veljeä ei haukuta luuseriksi.

Vierailija
77/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti sanoo kirkkain silmin että poika on erinomainen. Uskon äitiä. Äidit ovat hienoja olentoja. Heti enkeleistä seuraavia.

Rakastakaa äitejä. Kohta tulee joulu ja saa syödä äidin laittamaa karjalanpaistia :P

Vierailija
78/80 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin niillä menee, kaksi lastakin on. Peräkammarimies ei käy töissä, mutta on netissä sijoittanut fiksusti osakkeisiin ym, niin että pärjäilee. Kaverini käy töissä, hoitaa kodin ja lapset, ja anoppi auttaa esim. kun pitää tehdä isompia ostoksia (tulee auton kanssa hakemaan ja tuo kotiin). Ihan näppärää. Jep.

Vierailija
79/80 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa tää keskustelu...

Tunnen ihan samanlaisen tapauksen jossa äiti paassaa kotona aikuista poikaansa. Poika ei mennyt mihinkään yläasteen jälkeen. Äiti oli vaan tyytyväinen ettei poika ryypännyt jne, ihan kuin tämän keskustelun ap. Tää äiti ei koskaan oo katkaissut sitä napanuoraa ja jos ton on ottanut puheeksi niin ei millään tunnu menevän perille. Suhtautuu ihan samalla tavalla kuin tässä keskustelussa tuo äiti siskonsa kommentteihin. Osittain tämä syrjäytyminen johtuu pojan luonteesta, mikä huomattiin jo pojan ollessa pieni lapsi. Mutta vanhemmat ei yhtään tukeneet tätä sosiaalistumista ja mm. terapia on heidän mielestä ihan turhaa. No on se varmaan turhaa tässä vaiheessa tietysti kyllä kun poika on aikuinen ja on vain tietokoneella koko ajan.

Mitä tuohon nyt voi tehdä. Kukaan ei halua tehdä asialle mitään. Syrjäytykööt sitten rauhassa. Se Niinistön kampanja oli kyllä oikeessa siinä että ihan pienillä asioilla ois voinu oikeesti ehkäistä syrjäytymistä, mutta minkä teet kun eivät pidä sitä suurena ongelmana. Perheen muut lapset eivät ole syrjäytyneitä kuitenkaan.

Vierailija
80/80 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2012 klo 15:41"]

Minun mielestäni en ole epäonnistunut. Poika on aina ollut kunnollinen, nuorempana ei koskaan käynyt viikonloppuisin missään, koulusta tuli suoraan kotiin ja luki illat läksyjä tai muita kirjoja tai oli tietokoneella. Hänestä ei minulle ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Nytkään hän ei ole mikään hulttio: ei käy koskaan missään(tietysti työkkärissä sovittuina aikoina muutaman kuukauden välein), ei käytä alkoholia tai tupakoi, hänellä on sama huone lapsuus- ja nuoruusajoilta, jossa viettää aikansa. Elätän, koska hänellä ei ole työtä. Ei hänestäole minulle mitään haittaa. Pikemminkin nuoremmasta lapsestani 14-vuotiaasta on. Hän haukkuu veljeä luuseriksi nörtiksi ja häpeää häntä. Tämä meillä aiheuttaa enemmän ongelmia.
ap

[/quote]

Tässähän tämä ongelma tulikin . Ap ei pysty ajattelemaan mitään muuta kuin itseään. Hän arvottaa kaiken sen perusteella kuinka paljon hänelle on jostakin haittaa. Ap on narsisti. Tunnen yhden tälläisen perheen jossa on myös aikuinen, työtön peräkamarin poika ja se äiti on hirviö. Mikä mielenkiintoisinta: se tuttuni kuulostaakin aivan samalta kuin ap. Hänkin puhuu siitä miten mistäkin on hänelle haittaa. Sanoi mm. kerran lapsilleen, että ei saa juosta kun "tulee äidille harmia". Eli lapset eivät saa edes liikkua. Täysin sairas äiti. Lastensuojelun pitäisi panostaa enemmän näiden narsistiperheiden tunnistukseen ja auttamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi