Naapuri kolasi sitten koko pihan, paitsi meidän auton takaa!
Reilu naapuri: osa 1
Olen viimeisilläni raskaana. Päätin sitten eilen, että menen edes vähän lumitöihin saadakseni liikuntaa (neuvolassa kielsivät turhan rehkinnän paikkojen pehmenemisen takia), ja kolasin puoli pihaa hiljaksiin päivän mittaan, jotta työssäkäyvät pääsisivät pihaan autoineen (oma mies mukaanlukien).
Yhtiöstämme on 1 mies kotona päivät - ei tee mitään, 1 lapseton nainen kotona päivät - ei tee mitään.
Minä, raskaana oleva, siis teen päivällä lumityöt. Muuten jää tekemättä, eikä esim. oma mies pääse autolla parkkipaikalleen. Kadulle on hankala jättää autoa lumitöiden teon ajaksi, kun koko katu on niin kapea lumen tulon vuoksi että sitten blokkaisi koko kadun liikenteen. Lähiössä ollaan.
No, tein siis lumityöt, ja illalla lunta oli taas aimo määrä. Mitä tekee naapurin mies (tämä, jonka vaimo on kotona)? Luo lumet lapiolla ja kolalla koko muulta pihalta, mutta jättää ainoastaan meidän postilaatikkomme ja autopaikkamme edustan (keskimmäiset paikat, ei edes reunapaikat) tekemättä!!! Että kiitos vaan mulle, kun päivällä rehkin.
Miksi?! Jaa-a, sen kun tietäisi. Varmaan suuttui, kun olin putsannut illalla mainospostia postilaatikosta hakiessani vain oman postiluukun päällisen hanskalla, niin kuin jokainen muukin täällä tekee. Mitään muuta en keksi. Mitään en viitsi tuolta kysyä, sama tyyppi tuli silmille jo viime vuonna, kun kaverini parkkeerasi yhtiön vieraspaikalle. Kun siihen ei saa kuulema parkkeerata (kyllä saa) kun paikka on hänen 2. autolleen varattu (ei ole, on yleinen paikka josta kukaan ei maksa).
Kiva tyyppi. Onpa ilo olla äitiyslomalla, kun tietää että jos vaikka vaunujen kanssa jäisi lumeen, ei täällä saisi keneltäkään apua. Great. Näin Helsingissä.
Kommentit (56)
kun olen kotona paljon päivisin. Mutta en tee enää, koska he eivät tee "mitään" pihalla talvella tai kesällä, Eivät koskaan nypi isojakaan rikkakasveja pensasaidasta tai lapioi lunta mistään ja viikoittain parkkeeraavat autot mten sattuu yheiselle nurmikolle. Joten koska vastavuoroisuutta ei omaehtoisesti tule niin hoidan oman tonttini. Meillä siis yhtiössä sovittu, että jokainen. Hoitaa rapur ym itse ja huoltoyhtiö ajaa isot alueet.
Ja naapureille aina muuta kivempaa tekemistä ja minullakin neljä lasta, joten siihen on turha vedota heidän puolelta, että lapsia olisi enemmän tai pienempiä tai muuta syytä :)
Yksi mies on päivät kotona tekemättä mitään, ihan vaan sinun kiusaksesi. Hän ei voi raskautta käyttää tekosyykseen, mutta hänellä voi olla jokin muu vamma...
Yksi lapseton nainen kotona päivät tekemättä mitään, ihan vaan sinun kiusaksesi. Hänkään ei ole raskaana, ehkä? Mitä jos hän kärsiikin lapsettomuudesta ja on masentunut, eikä jaksa tehdä mitään.
Mutta sinä, joka olet raskaana teit hienon työn, sinä jaksoit kolata lumet ja se oli ihan sinun oma valintasi. Katsos, kun aikuiset tekee ihan omia valintoja ja päätöksiä.
Ei sitten tullut mieleen, että reilu naapurisi voisi ihan vaan hyvää hyvyttään jättää kolaamatta. Hän tiesi että kolasit päivällä ja ehkä ajatteli, että haluat itse kolata oman osuutesi.
Tyypillistä touhua taloyhtiöissä.
Me ollaan mieheni kanssa rehkitty vuosien aikana tunti jos toinenkin tehden taloyhtiön yhteisten kävelyreittien lumitöitä. Ollaan kolattu oman autopaikkamme lisäksi aina myös naapureiden paikkoja, ihan hyvää hyvyyttämme. Ja koska se on kohteliasta.
Meidän paikkaamme ei ole kukaan ikinä kolannut, ei ikinä. Eilen huomasin pitkän työpäivän jälkeen, että naapuri oli kolannut lumesta tasan tarkkaan sen oman paikkansa ja parhaimman kaverinsa paikan. Meidän paikkamme oli sentilleen jätetty kolaamatta vaikka vain parilla ylimääräisellä työnnöllä senkin olisi siinä sivussa saanut kolattua.
Mä olen varmaan vaan sen verran fiksoitunut pääni sisältä, mutta kyllä mulle olisi tullut ainakin edes kerran mieleen tehdä myös naapurini lumityöt jos hän olisi meidän lumia joskus kolannut. Ehkä se on sitä turhaa velvollisuudentunnetta? Halua miellyttää?
Olen lasten kanssa kotona päivät ja kolaan koko pihan, myös alueet jotka kuuluvat naapurilleni. Herään aamulla aikaisin kolaamaan, jotta päästään autolla lähtemään kerhoihin, kauppaan tms. Hyvää liikuntaahan se on ja kiva olla avuksi naapurille, mutta vuosien saatossa alkaa kypsyttämään kun KOSKAAN ei saa vastapalvelusta, ei edes kiitosta, vaikka monesti ollaan aamuisin yhtaikaa pihalla, minä kolaamassa ja naapuri lähdössä töihin. Joskus kun tarpeeks kypsyttää jätän naapurin auton takaa kolaamatta, rämpiköön lumessa koslaansa, meillä on yhtiökokouksessa sovittu, et jokainen pitää oman autopaikkansa edustan lumettomana, ei munkaan vuosi tolkulla tartte passata!
Sama juttu kesäisin rikkaruohojen kanssa ja yhteisten piha-alueiden nurmikoiden leikkuiden kanssa. Olisi kiva joskus edes kuulla se kovin vaikea sana KIITOS. Tai sitten tehdä meillekin joskus vastapalvelus ja kolata meidän puolelta. Mutta ei.
mutta itsekään et kovin välkyltä vaikuta kun vahdit muiden kotonaoloa. joku saattaa opiskella kotona tai tehdä työtä kotona ja vaikka olisi työtön, niin ei heillä ole sen suurempi velvollisuus tehdä lumitöitä kuin muidenkaan, jotka ovat sillä aikaa ansaitsemassa itselleen rahaa.
No mitä kyttäämistä se nyt on, jos näkee että naapureilla ollaan toistuvasti kotona? Ei siinä tarvitse kytätä, kyllä sen voi ihan ohikulkiessaan havaita, jos autot pihassa ja valot päällä.
Kyllä se nyt on niin, että jos lunta tulee ja ihmisiä on kotona, niin aivan sama onko opiskelija, työtön vai tekeekö kotona töitä; kyllä sinne ulos on mentävä edes pelastustiet auraamaan omin voimin jos ei huoltoyhtiötä ole, ja ihmettelen jos raskaana olevalle jätetään nämä työt jos terveitä ihmisiä on päivällä kotosalla!!!
Ihmettelen, miten näin iso osa av-mammoista on sitä mieltä, että ap oli väärässä ja että hänen olisi pitänyt kolata koko piha! Ei jumalauta! Taidatte olla itse aikamoisia naapureita, juuri samanlaisia ku ap:lla... ;)
millaisilla autoilla te kaupungissa ajatte, jos 5 cm lunta aiheuttaa sen, että mies ei pääse autopaikalleen?
kun täällä kaupungissa aurat saattaa heittää kevyesti 50cm vallit, niiden yli ei niin vaan ajeta. Ja eri asiahan se siellä maalla on, kun on tasaista peltoa. Täällä esim. kerrostalojen takasisäpihoilla joissa useiden autopaikat on, kerrostuu lumi kaltevasti jopa 1 m kasoihin. Ei siinä ole enää ajotaidolla tekemistä, vaan järjellä. Mutta sitähän te peltojen keskelle parkkaavat ette tajua... :D
Mä en ymmärrä, miks jengi on sitä mieltä, että jos taloyhtiössä asuu raskaana oleva nainen ja odotus loppuvaiheessa että näkyy olevan viimeisillään, ei kukaan auta lumitöissä!!! Siis haloo!!! En ikinä kehtais olla noin paska naapuri. Sen verran vois jokainen toisten eteen tehdä.
Mutta toinen meidän naapuri on sellainen k-pää, että koskaan en vahingossakaan satu niiden puolelle. Ne ei nimittäin koskaan tee lumitoitä, edes omalta pihaltaan.
Olen lasten kanssa kotona päivät ja kolaan koko pihan, myös alueet jotka kuuluvat naapurilleni. Herään aamulla aikaisin kolaamaan, jotta päästään autolla lähtemään kerhoihin, kauppaan tms. Hyvää liikuntaahan se on ja kiva olla avuksi naapurille, mutta vuosien saatossa alkaa kypsyttämään kun KOSKAAN ei saa vastapalvelusta, ei edes kiitosta, vaikka monesti ollaan aamuisin yhtaikaa pihalla, minä kolaamassa ja naapuri lähdössä töihin. Joskus kun tarpeeks kypsyttää jätän naapurin auton takaa kolaamatta, rämpiköön lumessa koslaansa, meillä on yhtiökokouksessa sovittu, et jokainen pitää oman autopaikkansa edustan lumettomana, ei munkaan vuosi tolkulla tartte passata!
Sama juttu kesäisin rikkaruohojen kanssa ja yhteisten piha-alueiden nurmikoiden leikkuiden kanssa. Olisi kiva joskus edes kuulla se kovin vaikea sana KIITOS. Tai sitten tehdä meillekin joskus vastapalvelus ja kolata meidän puolelta. Mutta ei.
kolata sieltä naapurin puolelta. Miksi ihmeessä kolaat naapurin auton takaa? Et ainakaan hyvä hyvyyttäsi, kun olet täällä kerjäämässä kiitosta.
Kirjoitit, että loit puoli pihaa, miksi sinä et sitten kokonaan?
terveitä kahdella jalalla kulkevia aikuisia? Onko se silloin se raskaanaoleva, jonka pitää koko piha luoda? Ei mielestäni. Ilmeisesti monen muun mielestä kyllä. Outoa. Kyllä raskaanaolevalla voi olla esim. supistuksia, kohdunkaula jo pehmennyt, yms. vaivoja. Miksi siis hänen tulisi ensisijaisesti tehdä lumityöt? En ymmärrä, en tosiaan.
että joskus täytyy kolata naapurienkin autojen takaa vaikkei huvittaisi, jos on vaikkapa keskipaikka - tällöin saadakseen lumet pois on kätevämpää kolata nekin edestä, eikä vain vetää täyttä kolallista yli.
APhan sanoi että heillä on keskipaikka. Menee minusta aikamoiseksi vittuiluksi tolta naapurilta, jos kerran on keskipaikan kiertänyt. Ihme tyyppi, ei ole kyllä ihan täyspäisen ihmisen tekosia nuo...
on juuri tuollainen naapurinhaukkuja ja lumityöt on lempiaihe, vaikka mies ei edes meillä tee lumitöitä, vaan minä. Asutaan paritalossa, ja silloin harvoin, kun naapuri tekee lumityöt, hän tekee juuri ja juuri reitin omalle autolleen, minä taas teen koko meidän puolen ja yleensä siitä rajakohdasta vähän ylikin. Pihalta ulosajoramppi on yhteinen, joten käytännössä minä olen se, joka sen useimmin putsaa, mutta mitä sitten? Kyllähän minäkin voisin käyttäytyä, niin kuin naapuri, jos haluaisin. Voisin aamulla ajaa sen auralumivallin yli ja sitten lopulta jossain vaiheessa kolailla omalle autolle reitin ulos pihalta, mutta putsaan mieluummin koko meidän puolen pihaa. Se on minun valintani. Minulle on ihan sama, mitä naapuri tekee, se on hänen valintansa.
Kirjoitit, että loit puoli pihaa, miksi sinä et sitten kokonaan?
terveitä kahdella jalalla kulkevia aikuisia? Onko se silloin se raskaanaoleva, jonka pitää koko piha luoda? Ei mielestäni. Ilmeisesti monen muun mielestä kyllä. Outoa. Kyllä raskaanaolevalla voi olla esim. supistuksia, kohdunkaula jo pehmennyt, yms. vaivoja. Miksi siis hänen tulisi ensisijaisesti tehdä lumityöt? En ymmärrä, en tosiaan.
En ymmärrä sitten kans en.
Hei, sinä lapseton nainen ja mies, joka olet päivät kotona, naapurinne on RASKAANA. Hän saa lapsen. Koittakaa nyt jo tajuta levittää punainen matto hänen jalkojensa alle.
Repesin. :D Hienoa nähdä sarkasmia edes joskus tällä palstalla.
Sopikaa ne nyt äkkiä, vältätte riitaantumasta vielä pahemmin keskenänne. Jos lumitöistä ei ole sovittu vaan "kaikki kolaa", niin käytännössä ihan aina käy niin, että joku/jotkut tekee lähes kaikki työt ja toiset vaan vetää lonkkaa, osa kiireisyyttään ja ajattelemattomuuttaan, osa tieten tahtoen. Lopputuloksena on riitaisat välit naapureihin. Sen sijaan jos jokaisella asunnolla on viikon mittaiset kolausvuorot, niin kolausvastuu on selkeästi jaettu ja jokainen tietää, kenen vuoro on kolata. Muut voi sitten halutessaan autella, mutta mikään pakko ei ole.
Ja jos tämäkään ei onnistu, sitten ostatte lumitöiden tekemiset joltain firmalta.
joka on kotona tekemättä mitään, mies tiesi, että ap on kolannut aiemmin? Jospa luuli, että sun mies oli kolannut ja vain osan pihasta ja päätti tehdä sitten samoin?
Teitä on siis vain kolme perhettä taloyhtiössä ja kolaatte milloin sattuu ja kenen toimesta vaan? Ei mitään sovittua? En ihmettele, että siellä alkaa sopu rakoilla.
pellejen touhua
jossa on 4 asuntoa (luhtitalo) oon vuoroVUODET jolloin pihatytö kuuluvat aina tietylle perheelle.
Ollaan tässä asuttu kohta 15v ja ei ongelmia.
Muutkin naapurit tekee kyllä pihatöitä muidenkin vuoroilla silloin tällöin, esim. jos vastuuperhe on matkalla.
Hyvin on menny :)
eikä myöskään as.kohtaisiin alueisiin eikä ulkopuoliseen työvoimaan, että näin.
Minkäs teet?
Ei voi todellakaan olettaa, että kaikilla kotonaolijoilla on aikaa lumitöihin. Itse esimerkiksi saatan tehdä hektisimmät työpäivät kotona ja silloin hädin tuskin ehdin syödä tai käydä vessassa. Ja vastaavasti se, että naapurit ovat pois, ei tarkoita, että olisivat välttämättä raatamassa töissä. Voivat olla vaikka kahvilla tai shoppailemassa.
Minusta tuollainen martyyrimainen asenne ei ole ollenkaan kiva. Jos et, ap, halua kolata, niin älä kolaa. Miksi myrkytät taloyhtiön ilmapiiriä tuollaisella asenteella? Sopikaa mieluummin reilusti lumityövuorot asunnoittain niin kenenkään tai tarvitse marttyroida.
Lapsena piti kolata usein kodin piha, olisi ollut aika pitkä matka kuskata lumet muuten pois niin kolasin ne meidän pihalta naapurin puolelle. Ajattelin ettei se varmaan mitään haittaa, kun siellä oli muutenkin niitä kinoksia. Tapitti minua vihaisen näköisenä ikkunasta. Olin vain, että eihän tässä mitään, lumitöissä reippaasti kirpeänä pakkaspäivänä.