Haluaisin lahjoittaa pianoni jonkun vähävaraisen perheen lapselle. Onko tyhmä ajatus?
En nyt halua kuulostaa holhoavalta, mutta tiedän että moni lapsi jää ilman soittoharrastusta, koska soittimet on niin kalliita.
Mulla on vanha, ei mikään huippupiano mutta ihan se soi vielä. :P Ei siitä saisi kuin muutaman satasen, mutta mieluusti lahjoittaisin sen hyvään kotiin. Miten löydän pianolleni pienen soittajan?
Kommentit (48)
Meillä kumpikin poika on lahjakas kitaransoittaja. Toinen kävi kansalaisopistossa, maksoi pari sataa/lukuvuosi. Toinen ei halunnut tunneille ollenkaan, vaan opetteli itse. En sano ääneen lasten kuullen, mutta tämä itse oppinut soittaa paremmin. Ei aina tarvitse tunteja, se auttaa kehittymään, mutta välttämätöntä se ei ole.
Seurakunnan diakonilta voi kysyä. He tietävät, kuka on oikeasti köyhä. Ja ehkä HOPE-yhdistys.
Kaunis ajatus!
Ota yhteyttä paikallisen seurakunnan diakoniin. Hän tuntee köyhiä perheitä ja tietää heidän tarpeistaan.
Seurakunnan diakoniaan voisi ottaa yhteyttä. Mielestäni ideasi on hyvä.
musiikkiharrastus on kallista,oma 7v poikani harrastaa musaklubia ja esim. pianosta tulee soittoläksyjä--meillä ei ole pianoa ja täytyy sanoa,että kyllä sydäntä riipaisi jouluesityksessä kun oma poika ei osannut soittaa koska ei ole millä harjoitella eli harrastuksen jatkaminen on ihan turhaa koska ei ole soittimia :(
Voi miten kaunis ajatus! Mä haluaisin lapsilleni pianon, itellänikin oli lapsena ja nuorena, mutta en pysty ostamaan. Musta tuo ajatus on hyvä, ja varmasti jokin perhe saa siitä todella tärken harrastuksen :-).
Mulle tuli mieleen, että olisko pianosta eniten hyötyä, jos sen lahjoittaisi jollekin järjestölle? Vaikka asukastuvalle tai jollekin vastaavalle, jossa moni halukas soittaja pääsisi soittamaan. Tai joku hyväntekeväisyysjärjestö tai lastenkoti tms?
Mukava ajatus lahjoittaa. Tosin toimivia pianoja saa huuto.netista alkaen 0-100 Euroa ja kuljetus ja viritys on se mikä maksaa, helposti 400 Euroakin. Annettiin myös oma piano siksi muuton yhteydessä pois, nyt harkitaan taas käytetyn hankkimista.
Facebookin siitä "edes yhtenä päivänä maailman tärkein" -ryhmästä (vai mikä se nimi oli) löytyy varmaan joku pianon tarvitseva lapsiperhe jolla ei siihen ole varaa :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2012 klo 15:23"]Sanonko miksi idea ei toimi? Siksi, että köyhät, yleensä omasta syystään (koulut käymättä jne) köyhiä siis, eivät perusta klassisesta musiikista.
Tuntemani tosiköyhät kuuntelee pääasiassa heviä ja rokkia, eikä ne tosiaan vois jostain pianosta vähempää perustaa.
Oopperalaulua kutsutaan ulinaksi, pianon soittoa pimputukseksi jne.
Jos ajattelen paria tuntemaani perhettä, joilla ei ole rahaa, niin ei ne pianoa huolisi, vaikka niille maksaisi siitä, koska piano on hienoperseiden juttu.
(Tämä siis ei ole mielikuvani, vaan mielipiteitä joita olen tosiköyhiltä kuullut)
[/quote]
Vittu sä olet tyhmä!! Aivan naurettava kommentti! Ihme kermaperse...
Miten niin pianolla soitetaan vain klassista musiikkia? Minulla on kaksikin pianoa enkä soita koskaan klassista.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:20"]
Facebookin siitä "edes yhtenä päivänä maailman tärkein" -ryhmästä (vai mikä se nimi oli) löytyy varmaan joku pianon tarvitseva lapsiperhe jolla ei siihen ole varaa :)
[/quote]
Ei tuolla ryhmällä ole mitään tekemistä vähävaraisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2012 klo 14:07"]En nyt halua kuulostaa holhoavalta, mutta tiedän että moni lapsi jää ilman soittoharrastusta, koska soittimet on niin kalliita.
Mulla on vanha, ei mikään huippupiano mutta ihan se soi vielä. :P Ei siitä saisi kuin muutaman satasen, mutta mieluusti lahjoittaisin sen hyvään kotiin. Miten löydän pianolleni pienen soittajan?
[/quote]
Ei t:naapuri
[quote author="Vierailija" time="09.12.2012 klo 14:51"]
Todella köyhä perhe, ikävä sanoa, tuskin ottaa pianoa vastaan. Kuljettaminen ja virittäminen maksavat niin paljon, ettei niihin ole varaa. Joskus uuden pianon ostaminen läheltä on halvempaa kuin vanhan pianon roudaaminen kaukaa.
Ja eihän köyhällä perheellä ole varaa pianotuntien maksamiseen. (Eivätkä köyhien perheiden lapset yleensä ole kiinnostuneet pianonsoitosta, useammin aivan muista harrastuksista.)
Myy mieluummin piano ja anna rahat hyvään tarkoitukseen.
[/quote]
Täällä meilläpäin pianon viritys maksoi alkusyksystä 70€.
Me ottasimme pianon vastaan, mutta olemmeko tarpeeksi köyhiä?
Voi, kuinka hienosti ajateltu! Ihanaa, kun joku on vaihteeksi epäitsekäs. Iso hali sinulle!
Mitä siihen tulee, etteivät köyhien lapset yleensä ole pianonsoitosta kiinnostuneet. Aika hyytävästi sanottu..
Hyytävää tai ei, se on ihan fakta. Piano- ja laulutunnit sattuvat vain olemaan varakkaiden perheiden harrastus. Köyhät lapset ja aikuiset myös lukevat vähemmän kirjoja, polttavat nuorempana tupakkaa ja kiroilevat enemmän.
Mutta tätähän ei Suomessa saa sanoa ääneen.
PS. Epäilen etteivät tähän ketjuun kirjoittaneet ole oikeaa tosiköyhyyttä nähneetkään. Ihmiset vertaavat lapsuuttaan tämän päivän lapsiin, joilla on enemmän kaikkea.
Oikeasti köyhällä ei tosiaan ole varaa pianon kuljetukseen ja säännölliseen pianonviritykseen. Hienoa, että ap on valmis hoitamaan myös nämä.
Voin kuitenkin kuvitella vielä monta lisäsyytä, joiden takia köyhä perhe ei välttämättä voi ottaa pianoa vastaan. Se esim. vie tilaa ja talon äänieristys voi aiheuttaa ongelmia.
Hyväntekeväisyys onnistuu, kun se lähtee vastaanottajan tarpeista ja oloista. Jos ne ja antajan tarpeet saadaan kohtaamaan, ollaan oikeilla jäljillä.
Yleensä köyhissä oloissa kasvaneet vanhemmat haluavat antaa lapselleen kaiken mistä itse jäivät paitsi.. Ja liittyykö musiikkimaku ja tulot yhteen? Haloo.. Aika suppeaa ajattelua.
Hienoa että on ihmisiä jotka ajattelevat toisia :)