Haluaisin lahjoittaa pianoni jonkun vähävaraisen perheen lapselle. Onko tyhmä ajatus?
En nyt halua kuulostaa holhoavalta, mutta tiedän että moni lapsi jää ilman soittoharrastusta, koska soittimet on niin kalliita.
Mulla on vanha, ei mikään huippupiano mutta ihan se soi vielä. :P Ei siitä saisi kuin muutaman satasen, mutta mieluusti lahjoittaisin sen hyvään kotiin. Miten löydän pianolleni pienen soittajan?
Kommentit (48)
Kysy paikallisesta musiikkiopistosta, tai kansalaisopistosta. Ehkä musiikkiluokkien opekin voisi auttaa, onko sulla kouluikäisiä, niin laita Wilmaan viesti lahjoituksesta.
Tai seurakunnan diakoniatyöntekijältäkin vois varmaan kysyä.
...tai johonkin pianokouluun otat yhteyttä.
Tein itse samoin. Perhe löytyi hyvin läheltä :)
pitkin sun pitäisi toimia, että piano menee varmasti vähävaraiselle. Itse olen lahjoittanut tavaraa, ja sitä on kurvattu hakemaan niin hienolla audilla ettei meilläkään olisi sellaiseen varaa. Siinä tulee oikeasti tosi silmään pissattu olo.
Nyt meillä menee lasten tavarat lahjoituksena vastaanottokeskukseen. Siellä ainakin on tarvetta. Oisko sulle yksi mahdollisuus lahjoittaa se piano vastaanottokeskukseen tms. vastaavaan paikkaan? Siitä vois olla valtavasti iloa keskuksen lapsille.
pitkin sun pitäisi toimia, että piano menee varmasti vähävaraiselle. Itse olen lahjoittanut tavaraa, ja sitä on kurvattu hakemaan niin hienolla audilla ettei meilläkään olisi sellaiseen varaa. Siinä tulee oikeasti tosi silmään pissattu olo.
Nyt meillä menee lasten tavarat lahjoituksena vastaanottokeskukseen. Siellä ainakin on tarvetta. Oisko sulle yksi mahdollisuus lahjoittaa se piano vastaanottokeskukseen tms. vastaavaan paikkaan? Siitä vois olla valtavasti iloa keskuksen lapsille.
Tuota mietin itsekin, että sitten sitä tulee hakemaan joku varakas mutta saita ääliö, jolla olisi varaa ostaakin. Pitääpä googlettaa. Kiitti vinkistä! ap
Muista myös että pianon kuljetus maksaa aika paljon, joten jos todella köyhä perhe, ei ehkä varaa maksaa 100-150 EUR pianon kuljetuksesta. Tosin kaipa niitä valjaita voi vuokrata jostain ja hoitaa homman itsekin, mutta yleensä pianon kuljetukseen suositellaan ammattilaisia.
Mutta oikeasti todella ihanaa että on noin kilttejä ihmisiä!
Muista myös että pianon kuljetus maksaa aika paljon, joten jos todella köyhä perhe, ei ehkä varaa maksaa 100-150 EUR pianon kuljetuksesta. Tosin kaipa niitä valjaita voi vuokrata jostain ja hoitaa homman itsekin, mutta yleensä pianon kuljetukseen suositellaan ammattilaisia.
Mutta oikeasti todella ihanaa että on noin kilttejä ihmisiä!
Jos et lahjoita mös kuljetusta ja sen jälkeistä viritystä, niin kenelläkään oikeasti köyhällä ei ole varaa ottaa lahjoitustasi vastaan.
Jos et lahjoita mös kuljetusta ja sen jälkeistä viritystä, niin kenelläkään oikeasti köyhällä ei ole varaa ottaa lahjoitustasi vastaan.
Oliko lisää ikävää sanottavaa? ap
Todella köyhä perhe, ikävä sanoa, tuskin ottaa pianoa vastaan. Kuljettaminen ja virittäminen maksavat niin paljon, ettei niihin ole varaa. Joskus uuden pianon ostaminen läheltä on halvempaa kuin vanhan pianon roudaaminen kaukaa.
Ja eihän köyhällä perheellä ole varaa pianotuntien maksamiseen. (Eivätkä köyhien perheiden lapset yleensä ole kiinnostuneet pianonsoitosta, useammin aivan muista harrastuksista.)
Myy mieluummin piano ja anna rahat hyvään tarkoitukseen.
Eivätkä köyhien perheiden lapset yleensä ole kiinnostuneet pianonsoitosta, useammin aivan muista harrastuksista.
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka kuvittelee, ettei köyhien perheiden lapset voi unelmoida musiikkiharrastuksista?? :O
Soittotunteja on saatavilla eri hintaisia, konservatorioon ei ole pakko mennä.
Todella köyhä perhe, ikävä sanoa, tuskin ottaa pianoa vastaan. Kuljettaminen ja virittäminen maksavat niin paljon, ettei niihin ole varaa. Joskus uuden pianon ostaminen läheltä on halvempaa kuin vanhan pianon roudaaminen kaukaa.
Ja eihän köyhällä perheellä ole varaa pianotuntien maksamiseen. (Eivätkä köyhien perheiden lapset yleensä ole kiinnostuneet pianonsoitosta, useammin aivan muista harrastuksista.)
maksaa siskoni pianotunnit. Ei niitä missään kuulaopistolla käyty, mutta oppi tuo soittamaan sähköpianollakin (joka ostettiin osamaksulla). Nyt esiintyy ja saa vähän rahaakin "bändinsä" kanssa...
Meinaatko, että kaikista köyhien perheiden lapsista tulee elämäntapasossupummeja ja juoppoja?
Ap, ajatuksesi on tosi hieno. Kannattaa vaan tosiaan etsiä hyvä kanava mitä kautta lahjoitat, ettei mene jollekkin urpolle.
Itse olin juuri tälläinen lapsena, sillä äidilläni ei ollut varaa edes musiikkiopiston pianotunteihin.
Ja kyllä uusi soitin, tai käytettykin kaupasta, maksaa enemmän kuin ilmainen, vaikka kuljetuksen ja ekan virityksen saakin usein kaupan päälle.
Sanonko miksi idea ei toimi? Siksi, että köyhät, yleensä omasta syystään (koulut käymättä jne) köyhiä siis, eivät perusta klassisesta musiikista.
Tuntemani tosiköyhät kuuntelee pääasiassa heviä ja rokkia, eikä ne tosiaan vois jostain pianosta vähempää perustaa.
Oopperalaulua kutsutaan ulinaksi, pianon soittoa pimputukseksi jne.
Jos ajattelen paria tuntemaani perhettä, joilla ei ole rahaa, niin ei ne pianoa huolisi, vaikka niille maksaisi siitä, koska piano on hienoperseiden juttu.
(Tämä siis ei ole mielikuvani, vaan mielipiteitä joita olen tosiköyhiltä kuullut)
Sanonko miksi idea ei toimi? Siksi, että köyhät, yleensä omasta syystään (koulut käymättä jne) köyhiä siis, eivät perusta klassisesta musiikista.
Tuntemani tosiköyhät kuuntelee pääasiassa heviä ja rokkia, eikä ne tosiaan vois jostain pianosta vähempää perustaa.
Oopperalaulua kutsutaan ulinaksi, pianon soittoa pimputukseksi jne.
Jos ajattelen paria tuntemaani perhettä, joilla ei ole rahaa, niin ei ne pianoa huolisi, vaikka niille maksaisi siitä, koska piano on hienoperseiden juttu.
(Tämä siis ei ole mielikuvani, vaan mielipiteitä joita olen tosiköyhiltä kuullut)
Me ollaan tosi köyhiä ja molemmat lapset soittaa klassista musiikkia, juurikin pianoa. Soitin saatiin sukulaiselta ja musiikkiopistossa toinen saa sisaralennuksen. Ollaan köyhyysrajan alapuolella, vaikea kuvitella meitä köyhempää perhettä.
En jaksa näitä yleistäjiä. Kertoo aika paljon sivistystasosta - ja sehän ei ole todellakaan tuloista kiinni.
Meille ainakin tulisi enemmän kuin tarpeeseen. Tyttöni haluaisi alkaa soittamaan pianoa mutta mulla ei ole varaa ostaa soitinta. Olisin ikionnellinen tuollaisesta lahjasta.
Tottahan se on, että kuljetus ja viritys ovat köyhälle perheelle iso menoerä, mutta niin olisi uusi pianokin, joten jos lapsi (tai miksei vanhemmat) kuitenkin pianoa haluaa soittaa, tai on tähän asti ehkä soittanut jotain kämäistä leikki-keyboardia, niin ilmainen oikea piano olisi varmasti iso apu.
Mitä siihen tulee, etteivät köyhien lapset yleensä ole pianonsoitosta kiinnostuneet. Aika hyytävästi sanottu. Ei musikaalisuus katso luokkarajoja, ja luonnostaan musikaaliselle ihmiselle, etenkin jos on sattunut syntymään muuten vähän epäonnisiin oloihin, voi tilaisuus opetella soittamaan olla maailman tärkein asia. Se voi myöhemmin pelastaa monesta pahasta. Toisaalta olen kuullut tutkimuksista, että soittamaan opettelu olisi hyödyllistä myös vähemmän musikaalisille lapsille, joista ei koskaan mitään muusikoita tule, mutta musiikin ymmärtäminen tukee kuitenkin esim. kielellistä kehitystä.
Lyhyesti sanottuna ap:n ajatus on tosi kaunis ja toivon, että se toteutuu. Jos itselläni olisi piano annettavana, etsisin sopivan vastaanottajan varmaan ihan tuttavapiiristäni kyselemällä, niin voisin olla varma että piano menee hyvään kotiin, ja kuljetus- ym. hommat olisi helppo sopia. Mutta voihan ilmoitus vaikka musiikkilaitoksenkin (tai miksei ihan jonkun tarhan tai peruskoulun?) seinällä poikia ihan hyvän tuloksen.
Voi kun joku olisi 25 vuotta sitten lahjoittanut meille pianon. Olisin halunnut soittaa pianoa. Meidän musiikkiopistolla oli tunneille pääsy ehtona, että kotona olisi piano. En päässyt. Meillä ei ollut varaa siihen. Sain kitaran tutuilta ja sitä aloin soittaa, mutta kun se oli vasta kakkosuosikki.
Kannattaisko kysyä koulun musiikinopettajalta? Mietin vaan ku itse kysyttiin muinoin, että saisinko lainata koulun pianoa. Johon en saanut lupaa.
sisko kävi soittamassa pianoa kirkolla ja kirjastossa, minä koululla.
kävin myös usein oopperassa ja baletissa (piippuhylly + opiskelija-alennus).
Ateneum ja Kansallismuseo suosikkipaikkoja.
Ei köyhyys vie ihmisen kaipausta kauneuteen.
Voit varmaan ihan valita sen jälkeen kenelle pianon annat.