Facebook ihan taatusti näyttää ketkä ovat katsoneet profiiliasi!
Se tekee sen ehdottamalla kaveriksi tyyppejä jotka ovat profiiliasi katsoneet. Vaikka teillä ei olisi yhtään yhteistä kaveria.
Tajusin tämän, kun erään facebookkaverini (jolla on avoin profiili) lapset otettiin huostaan ja facebook alkoi ehdottaa kaveriksi jotain naista. Jonka kun googlasin, niin totesin, että hän on töissä lastensuojeluyksikössä jossa kaverin lapset ovat. Eli tyyppi on googlannut varmaankin tämän kaverini kaverit.
Tuollainen sattuma ei yksinkertaisesti olisi mahdollinen: kaupunkikin on eri puolella suomea.
Kommentit (88)
Heti maanantaina otat yhteyttä poliisiin ja ilmiannat stalkkammisesta ja vainoamisesta sinne kaikki henkilöt, jotka eivät ole kaverin kavereitasi, mutta joita FB on ehdottanut sulle kavereiksi!
ainakin kahden tapauksen pohjalta.
Minulle ehdotettiin kaveriksi entistä deittikumppania, jonka kanssa minulla ei ollut yhtään yhteistä kaveria eikä hänen yhteytietojaan ollut missään sähköpostissani. Olimme viestitelleet vain deittipalvelun viestitoiminnon kautta ja puhelimitse (mutta tuolloin en kyttänyt fb:tä puhelimen kautta lainkaan). Kuitenkin Facebook osasi yhtäkkiä ehdottaa häntä kaveriksi.
Toinen tapaus on epävarmempi: minulle ehdotettiin kaveriksi henkilöä jonka nimi oli tyyliin: "Pena Testi". Etunimi oli kuitenkin sellainen, että tunnistin hänet ex-poikaystäväkseni. Tällä testiprofiililla ei ollut yhtään kavereita eikä tietenkään kuvaa mistään muusta fb-aktiivisuudesta puhumattakaan, mutta jossain vaiheessa facebook ehdotteli häntä kaveriksi aina aika ajoin. Periaatteessa on mahdollista, että hän olisi antanut omiin tietohinsa sellaisen sähkköpostiosoitteen, joka löytyisi minunkin yhteystiedoistani, mutta henkilön tuntien en pidä sitä kovin todennäköisenä.
Kolmaskin tapaus on, olen satavarma, että hän on käynyt etsimässä minua fb:ssä ja siksi fb ehdotti häntä kaveriksi. Tästä tapauksessta tiedän, että hänen sähköpostiosoitteensa on erään sähköpostitilini yhteystietolistalla ja on periaatteessa mahdollista, että kaveriehdotus olisi tullut sitä kautta. En kuitenkaan usko pelkästään tähän.
Latasin joskus puhelimeen facebook-sovelluksen ja kappas, fb:sta löytyikin sitten samantien kaikki mun puhelimen osoitekirjan numerot. Siitä sen fb:n on aika helppo yhdistellä sua ihmisiin, kuten treffikavereihin, isännöitsijöihin, tuttuihin jota et ole aikapäiviin nähnyt...
Minulla oli tuolloin puhelimessa erään tuttavan numero pelkällä etunimellä tallennettuna, emme olleet fb-kavereita, latasin sovelluksen ja puhelimessa olikin sen jälkeen ko. henkilön kohdalla koko nimi ja hänen fb-kuvansa.
Ihmettelen tuota kirjoittajaa, jonka mielestä hänellä ja isännöitsijällä ei ole mitään yhteistä. Onhan itsestään selvää, että heillä on yhteys. Se on osoite, jossa toinen asuu ja jota toinen isännöi.
Kuten on jo tullut esiin, FB yhdistelee ihmisiä monien eri asioiden perusteella. Isännöitsijällä on todennäköisesti tuttuja kirjoittajan talossa, hän on esim. taloyhtiön hallitusten jäsenten FB-kaveri, ja FB sitten ehdottelee puolin ja toisin tässä talossa asuvia.
enkä ole kenenkään talossa asuvan facebookkaveri.
Ei meillä vaan tämmöistä ole perehdytyksessä mainittu vaikka valtion virkamiehiä ollaan. Vtj:tä ei saa käyttää turhaan mutta mikä laki tuon googlettamisen estää?
aina on jotain kaverin kavereita.
niin kertokaas mulle miten tämä seuraava voi olla mahdollista.
Tietokoneellamme on valokuva, johon ei olla merkitty millään tavalla kuvassa esiintyvää henkilöä. Kuvassa on mm. tyttäremme selin ja taustalla sumeana, ei ole siis valokuvan pääkohde.
Kuvaa ei ole julkaistu missään saitilla, ei edes fb:ssä.
Kuitenkin, kun laitamme tyttäremme nimen googlen kuvahakusanaksi, hakukone ehdottaa kyseistä kuvaa.
Miten tämä on mahdollista?
Olen käynyt vilkuilemassa yhtä ihanaa miestä. En todellakaan halua hänen tietävän, että olen häntä katsellut. Hävettää. Kuka tohon tietäisi oikeasti vastauksen? Pelottaa. En käy enää koskaan katsomassa kenenkään profiilia. minulla on salaiset tiedot facessa ja minua ei löydä pelkällä nimellä. pelastaako se minut?