Facebook ihan taatusti näyttää ketkä ovat katsoneet profiiliasi!
Se tekee sen ehdottamalla kaveriksi tyyppejä jotka ovat profiiliasi katsoneet. Vaikka teillä ei olisi yhtään yhteistä kaveria.
Tajusin tämän, kun erään facebookkaverini (jolla on avoin profiili) lapset otettiin huostaan ja facebook alkoi ehdottaa kaveriksi jotain naista. Jonka kun googlasin, niin totesin, että hän on töissä lastensuojeluyksikössä jossa kaverin lapset ovat. Eli tyyppi on googlannut varmaankin tämän kaverini kaverit.
Tuollainen sattuma ei yksinkertaisesti olisi mahdollinen: kaupunkikin on eri puolella suomea.
Kommentit (88)
Mulle fb ehdotti kaveriksi henkilöä, jolta ostin huuto.netistä tavaraa. Käytän fb:n sähköpostina eri sähköpostia kuin huuto.netin. Ei yhtään yhteistä ystävää ja asutaan eri kaupungeissa.
niin kertokaas mulle miten tämä seuraava voi olla mahdollista.
Tietokoneellamme on valokuva, johon ei olla merkitty millään tavalla kuvassa esiintyvää henkilöä. Kuvassa on mm. tyttäremme selin ja taustalla sumeana, ei ole siis valokuvan pääkohde.
Kuvaa ei ole julkaistu missään saitilla, ei edes fb:ssä.Kuitenkin, kun laitamme tyttäremme nimen googlen kuvahakusanaksi, hakukone ehdottaa kyseistä kuvaa.
Miten tämä on mahdollista?
No olisiko tyttärenne joskus voinut ladata kuvan jonnekin?
kaverit, ja kun mulla ei ole facebookissa yhtään kaveria, niin eipä tarvi valittaa...
mä uskon, että fb ehdottaa kavereiksi juuri näitä omilla sivuilla käyneitä... Koska tietyssä kohtaa listaa tulee ihmiset, joiden kanssa on paljon yhteisiä kavereitä. Lista etenee ikäänkuin numerologisesti. Mutta ennen tätä listaa on randomina ihan sattumanvaraisesti "outoja" tyyppejä, joiden kanssa on esim. 1 yhteinen kaveri. Tai joitain muuta yhteyttä löytyy. En ole fb:n kanssa niin sinisilmäinen.
Mainostaa alueellisesti. Se paikantaa sijaintiin ja sitten lätkäisee banneriksi lähialueen paikan. Ja kun olet kertonut haastavaksi urheilua, min kauppa on intersport.
Voisiko tämä alueellisuus näkyä kaveriehdotuksissa?
kaveriehdotuksia pakko hyväksyä?? itse ainakin hylkään kaikki ne joita en millään tavalla tunne. Sillähän siitä pääsee. Ja mulla kaikki tiedot näkyy vain kavereille! Ulkopuoliset ei edes löydä mua vaikka nimellä etsiskin, senkin voi piilottaa yksityisuusasetuksista!
kaveriehdotuksia pakko hyväksyä?? itse ainakin hylkään kaikki ne joita en millään tavalla tunne. Sillähän siitä pääsee. Ja mulla kaikki tiedot näkyy vain kavereille! Ulkopuoliset ei edes löydä mua vaikka nimellä etsiskin, senkin voi piilottaa yksityisuusasetuksista!
Jos olet noin pihalla, miksi edes yrität vastata?
Mainostaa alueellisesti. Se paikantaa sijaintiin ja sitten lätkäisee banneriksi lähialueen paikan. Ja kun olet kertonut haastavaksi urheilua, min kauppa on intersport.
Voisiko tämä alueellisuus näkyä kaveriehdotuksissa?
kaverit, ja kun mulla ei ole facebookissa yhtään kaveria, niin eipä tarvi valittaa...
Vaan profiileja joita facebook ehdottaa kavereiski jostakin syystä. Siis että sinä voisit pyytää heitä kaveriksi. Ettekö te tajua mitään? Luulin olevani selvä, ilmeisesti en ollutkaan.
ei ainakaan oo facebook ehdottanu mitään "ylimääräsiä" kavereita. Minunkaan profiilia ei voi sieltä nimellä etsiä, tai ei ainakaan löydä vaikka yrittää.
Ettekö te tajua mitään? Luulin olevani selvä, ilmeisesti en ollutkaan.
sä asian ilmaisit. Täällä on nyt vaan joku, joka ei ole tajunnut, mistä puhutaan.
Te olette missanneet tärkeimmän eli sen et face tekee mitä vaan saadakseen kaikki verkostoitumaan.
Ehdotukseen riittää se et olette yhden kerran vuonna Paavo klikanneet auki saman linkin,tykänneet samasta biisistä,katsoneet Prisman sivuja tms.
Tää esimerkki tapaus lastensuojelusta voi olla todella kautta rantain etsitty yhteys.
Mä olen aikoinaan ihmetellyt samaa ja miltei aina löytyi yhteys. Oudoin oli pari vuotta sitten kun rupes tulee ulkolaisia kaveriehdotuksia.
Siinä oli käynyt niin et mä olin osallistunut Tuska festareilla johonkin kilpailuun ja nää ehdokkaat oli kans suuria hyvän musiikin ystäviä ja heidän kaverilistallaan olevia ehdotetaan vieläkin.
Eli ei tarvitse stalkata ketään eikä katsoa kenenkään profiilia tullakseen ehdotetuksi.
mulla on tullut monta kertaa sama juttu mieleen.. epäilyttävästi on "tuttuja" ehdotettuja kavereita ilman mitään muita kytköksiä (esim. yhteisiä kavereita). Aika varma olen, että ovat käyneet katsomassa mun profiilia ja siitä syystä ehdotettu kaveriksi.
kymmeniä ulkolaisia nimiä,jotain jenkkejä yms. Miksi ihmeessä ne olisi katsoneet mun profiilia?
Kysyin tästä mieheltäni, joka on valtiolla töissä tietojärjestelmäarkkitehtina. Hän sanoi, että FB käyttää erilaisia keinoja yhditääkseen henkilöitä. Tällä on tarkoitus, että kaverit löytäisivät toisensa mahdollisimman helposti.
Joku saattaa olla antanut FB:lle gmail-tunnuksensa (tai muun sähköpostin) ja sieltä ladataan tiedot, keiden kanssa on viestitelty. Näitä sitten tarjotaan kavereiksi. Uskoisin, että tästä on kyse.
Te olette missanneet tärkeimmän eli sen et face tekee mitä vaan saadakseen kaikki verkostoitumaan.
Ehdotukseen riittää se et olette yhden kerran vuonna Paavo klikanneet auki saman linkin,tykänneet samasta biisistä,katsoneet Prisman sivuja tms.
Tää esimerkki tapaus lastensuojelusta voi olla todella kautta rantain etsitty yhteys.
Mä olen aikoinaan ihmetellyt samaa ja miltei aina löytyi yhteys. Oudoin oli pari vuotta sitten kun rupes tulee ulkolaisia kaveriehdotuksia.
Siinä oli käynyt niin et mä olin osallistunut Tuska festareilla johonkin kilpailuun ja nää ehdokkaat oli kans suuria hyvän musiikin ystäviä ja heidän kaverilistallaan olevia ehdotetaan vieläkin.
Eli ei tarvitse stalkata ketään eikä katsoa kenenkään profiilia tullakseen ehdotetuksi.
On varmasti yksi syy ehdotuksille, mutta miten tälläinen selittää esim.yhteyden juuri sellaiselle ihmiselle, jonka olet parin päivän sisällä tavannut? Esim. itselleni ehdotti lastenohjaajaa, joka oli viimeiset pari päivää ohjannut lastani kerhossa. Aikamoinen sattuma... ;)
Ihmettelen tuota kirjoittajaa, jonka mielestä hänellä ja isännöitsijällä ei ole mitään yhteistä. Onhan itsestään selvää, että heillä on yhteys. Se on osoite, jossa toinen asuu ja jota toinen isännöi.
Kuten on jo tullut esiin, FB yhdistelee ihmisiä monien eri asioiden perusteella. Isännöitsijällä on todennäköisesti tuttuja kirjoittajan talossa, hän on esim. taloyhtiön hallitusten jäsenten FB-kaveri, ja FB sitten ehdottelee puolin ja toisin tässä talossa asuvia.
vilkuilla enää toisten ei-kavereiden ja puolituttujen profiileja.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:56"]
Facebookin sairain puoli on se kun 60-vuotiaat miehet käyvät katselemassa muna kovana alaikäisten tyttöjen profiileita.
[/quote]
profiileja*
[/quote]
PERSEITÄ