Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan vanhana? Töitäkin pitäisi saada.

Vierailija
01.12.2012 |

Olen 40-vuotias, kolmen lapsen kotiäiti, joka olen opiskellut aikanani alalle, jolta en saa enää töitä, ainakaan vakituista. Olen ylioppilas ja sen jälkeen olen suorittanut humanistisen alan yliopistotutkinnon. Alallani ei ole juuri töitä, paitsi kesäisin kesätöitä. Olen ollut työelämässä ennen lasten saamista n. 8 vuotta, omalla alalla tavallaan, mutta jäin työttömäksi juuri ennen viimeisintä äitiyslomaani, ja nyt nuorin lapsi on täyttämässä 3v, hoitovapaa päättyy. Omalle alalla ei ole paluuta, mutta mikä olisi ala, jolle kannattaisi tässä iässä vielä lähteä opiskelemaan ja jolta saisi melko varmasti töitä? Mulla on ihan ok ylioppilastodistus ja yliopistotutkinnon koin melko lailla helpoksi suorittaa, mutta en halua enää lähteä opiskelemaan sellaista uutta alaa, jolta ei työllisty. Vinkkejä?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla myös yliopistotutkinto aiemmin suoritettuna.

Nyt valmistun keväällä sosionomiksi (AMK), ja työpaikka on jo odottamassa sosiaaliohjaajana (teen nyt osa-aikaisena jo töitä samassa paikassa). Palkka ei ole huippu, mutta työ on mielenkiintoista ja siinä ei koskaan ole ns. valmis. Olen todella tyytyväinen valintaani.

Opiskelin aluksi työttömän omaehtoisena koulutuksena eli ihan liiton päivärahalla. Tuo on mahdollista kahden vuoden ajan, jos katsovat opiskelusi hyvin työllistäviksi. Sosiaali- ja terveysalat ovat sellaisia.

Sosionomina voisit työskennellä sosiaaliohjaajana tai vastaavana. Eihän tuo ole kuin vuoden tai puolitoistavuotta pidempi tutkinto kuin lähihoitajalla, mutta opiskelija-aines on ihan toisenlaista. Kyllä ihmettelen, jos akateeminen haluaa varta vasten lähihoitajaksi. Tuntuu, ettei ole mitään käsitystä tuon työn sisällöstä. Voithan sinä myös hakea suoraan koulunkäyntiavustajaksi tai henkilökohtaiseksi avustajaksi, jos mielit hoitoalalle.

Vierailija
2/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallinen ala kannattaa aina. Siltä voi työllistyä vähittäiskauppaan, yrittäjaksi tai IT-puolelle ja teollisuuteen. Opiskelukaan ei kestää vuosikymmentä. Yksityisellä puolella on hyvät palkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä on huutava pula

Vierailija
4/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten meinannut edes päästä heti opiskelemaan yo-linjalla Tampereella vuonna 1998 :D

jopa kutosen keskiarvolla peruskoulusta, mikä kertoo alalla työskentelevistä aika paljon.

Suosittelen haasteellisempaa alaa.

Vierailija
5/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi opiskella sosiaalityöntekijäksi käymällä vaan noin pari vuotta opintoja. Eli paljonko se olisi opintopisteissä?

t. kiinnostunut ohis

Vierailija
6/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis hankit sen sosiaalityöntekijän pätevyyden mutta myös opiskelijoita nykyään hakeutuu runsaasti alalle joten ei ole mitenkään itsestäänselvää päästä sisälle.

Palkkaus Helsingissä lastensuojelussa n. 3000 e/kk tes vähemmän eli muissa paikoissa ei noin hyvä palkka. Toki humanistina ja siihen YTM tai VTM päälle sinulla olisi mahdollisuus monenlaisiin töihin. Esim. ministeriöön tms.

Ala on kyllä rankkaa ja huonosti resurssoitua varsinkin tuolla kuntapuolella itse harkitsen alanvaihtoa mm. epävarmoihin humanistialoihin. Moni kuitenkin viihtyykin ja esim. meillä tosi hyvä työporukka vaikka lähiesimiestä ylempi johto on kyllä ihan pihalla kaikesta eikä työntekijöitä missään nimessä kohdella hyvin. No luultavasti pysyn nykyisessä lastensuojelutyössä kuitenkin mutta harkitsen muutakin kun itselläni niin onnellinen tilanne, että vähempikin tienesti riittäisi. Tekisin mielelläni jotain sellaista, että jäisi enemmän energiaa perheelle ja harrastamiseen.

Vierailija
7/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla.

Toki nykyään on myös muuntokoulutusta välillä jossain tarjolla ja se on nopea tie mutta siihen ei siis yleensä pääse. Muuten saat kyllä paahtaa lähes koko tutkinnon tai näin ainakin oli vielä 2000-luvun alussa.

Vierailija
8/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

akateeminen ihminen ainakaan apuhoitajaksi alennu!

Olisiko mielessäsi jokin palvelu, mitä voisit myydä. Esimerkiksi alasi freelancerina voisit myydä koulutusta. En tiedä, mikä humanisti olet, mutta esimerkiksi säätiöiden omistamat museot jne. voisivat olla hyviä kohteita. Eli yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona harkitsisin. :)

Vierailija
9/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa asiaa, kun ap kerrot, että mikä kiinnostaa ja mikä ei. :)

Mut älä tosiaan lähäriksi rupea. Tai hammashoitajana voisi kyllä herkkä humanistikin viihtyä. :) sote-puolen AMK-ammatteja voit plarata netistä. Sairaanhoitaja voisi olla hyvä valinta, taatusti työllistyy johonkin. Onhan myös optikkoa, toimintaterapeuttia jne. Sosionomi voi toimia myös lastentahanopena. Ja lastentarhanopeksi on lyhyt koulutus myös. :)

Vierailija
10/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua kiinnostaisi psykologia tai fysioterapia, mutten usko, että niistä työllistyn. Sairaanhoitajan ammatti tuntuisi varmimmalta, ja haluan kyllä olla ihmisten kanssa, joten se voisi sopiakin minulle. Sosiaaliala myös kiinnostaa, olen liikunnallinen ja sosiaalinen ihminen. Aiempi koulutusala oli kulttuuriantropologia, ei siinä ole töitä.

Vierailija
11/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yhdistää sen siihen kulttuuriantropologiaan sitä kautta, että hakeudut esimerkiksi maahanmuuttajatyöhön "kulttuuri-ihmisenä". Siellä puolella sarkaa riittää ja olisit sinne kallellaan jo valmiiksi. Sinänsä työllisyystilanne on niin hyvä, että voit työskennellä missä vaan.

Nopeammin sä yliopistossa sen sosiaalityön luet kuin lähdet amkkiin lukemaan sosionomiksi. Sullahan ei tarvi käytännössä lukea kuin sosiaalityön opinnot. Kaikki muu kelpaa vanhasta sivuaineiksi ja pakollisiksi. Kandiakaan ei tarvi tehdä, kun ohitat sen suoraan jatkaen maisteriopintoihin. Toki siis joudut aineopinnot lukemaan, mutta ei tarvi tehdä kandia ja kypsäriä vaan voit korvata ne jollain kursseilla.

Vierailija
12/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saada koulutuksen jolla saa varmasti töitä, yksi vaihtoehto voisi olla lastentarhanopettajan opinnot. Ne kestävät 3 vuotta ja koska olet jo suorittanut esim. viestintäopinnot, voit kiriä vieläkin lyhemmäksi opiskeluaikaa.

Vierailija
13/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvoimatoimistosta, siellähän tarvitaan myös tyntekijöitä toimimaan maahanmuuttajien kanssa. Eräs ystäväni kulttuuriantropologiataustalla löysi työtä ko. paikasta.

Vierailija
14/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eritteistäkin selviää jos osaa pidättää hengitystä.

Olen jopa nauttinut vahusten ym. kanssa työskentelystä.

Raskaus tulee sitten ihan vaan työyhteisöstä. Työpaikkakiusaaminen on aika yleistä ja toisten tyhmyys ja kyttääminen tekee hulluksi.

Älä ala lähihoitajaksi. :( Vaikka ala tarvitsisikin fiksuja ihmisiä puolustamaan heikkoja ja äänettömiä vanhuksia ja lapsia. NIin et jaksaisi.

Itsekin jatkan tästä kohta yliopistoon, kun kerran viime kevään haussa pääsin.

Vierailija
15/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eritteistäkin selviää jos osaa pidättää hengitystä.

Olen jopa nauttinut vahusten ym. kanssa työskentelystä.

Raskaus tulee sitten ihan vaan työyhteisöstä. Työpaikkakiusaaminen on aika yleistä ja toisten tyhmyys ja kyttääminen tekee hulluksi.

Älä ala lähihoitajaksi. :( Vaikka ala tarvitsisikin fiksuja ihmisiä puolustamaan heikkoja ja äänettömiä vanhuksia ja lapsia. NIin et jaksaisi.

Itsekin jatkan tästä kohta yliopistoon, kun kerran viime kevään haussa pääsin.

Avoimessa olen suurimman osan opinnoistani suorittanut joten minun ei tarvitse kauaa yliopiston penkkejä kuluttaa.

Vierailija
16/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä jatkaisit psykoterapeutiksi. Voisit myös hyödyntää humanistista koulutustasi esim. laajentamalla osaamistasi kirjallisuus- tai taideterapian suuntaan.

Psykologina tietysti löytyisi töitä, mutta sinne on tosi vaikea päästä ja koulutus oli ainakin aiemmin hiukan pidempi kuin tavallinen maisteritutkinto (160 ov / psyk. 180 ov).

Vierailija
17/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä pääkapunkiseudulla, ei niin hyvät kuin monilla muilla jo ehdotetuilla aloilla.

Vierailija
18/87 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välinehuoltajan koulutus? Kaikki melko lyhyitä, ainakin aikuiskoulutuspuolella. Lisäksi työllistäviä.

Vierailija
19/87 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse mitenkään halveksinut lähihoitajan työtä, tiedän toki, että se on raskasta, mutta minulla on aika hyvä kunto, olen liikunnallinenkin. Tiedän, että sillä alalla töitä varmasti riittää. Tämä sosiaaliala on kyllä ihan uusi bongaus minulle nyt tältä palstalta. Jos työllisyystilanne on siinä noinkin hyvä kuin sanotaan, niin täytyy selvittää sekin vaihtoehto. ep

Vierailija
20/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[...]Nopeammin sä yliopistossa sen sosiaalityön luet kuin lähdet amkkiin lukemaan sosionomiksi. Sullahan ei tarvi käytännössä lukea kuin sosiaalityön opinnot. Kaikki muu kelpaa vanhasta sivuaineiksi ja pakollisiksi. Kandiakaan ei tarvi tehdä, kun ohitat sen suoraan jatkaen maisteriopintoihin. Toki siis joudut aineopinnot lukemaan, mutta ei tarvi tehdä kandia ja kypsäriä vaan voit korvata ne jollain kursseilla.

Mistä päättelit että asia toimii näin? Itse juuri kyselin Helsingin yliopistosta miten minun tulisi menetellä kun haluan vanhan kandin avulla siirtyä sos.työn opiskelijaksi.

Aiempi kandi ei kelpaa, vaan juuri se täytyy lukea alusta jotta saa pätevyyden, maisteri voi sitten olla vaikka sosiaalipsykologiaa, mutta juuri tuon kandin pitää olla sos.työstä jotta saa pätevyyden.

Nykyisestä kandista en edes saisi mitään hyväksiluetuksi, koska ala on täysin eri. (Ja jos on jo valmis tutkinto, aiemmista tutkinnoista ei hyväksilueta mitään)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi