Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan vanhana? Töitäkin pitäisi saada.

Vierailija
01.12.2012 |

Olen 40-vuotias, kolmen lapsen kotiäiti, joka olen opiskellut aikanani alalle, jolta en saa enää töitä, ainakaan vakituista. Olen ylioppilas ja sen jälkeen olen suorittanut humanistisen alan yliopistotutkinnon. Alallani ei ole juuri töitä, paitsi kesäisin kesätöitä. Olen ollut työelämässä ennen lasten saamista n. 8 vuotta, omalla alalla tavallaan, mutta jäin työttömäksi juuri ennen viimeisintä äitiyslomaani, ja nyt nuorin lapsi on täyttämässä 3v, hoitovapaa päättyy. Omalle alalla ei ole paluuta, mutta mikä olisi ala, jolle kannattaisi tässä iässä vielä lähteä opiskelemaan ja jolta saisi melko varmasti töitä? Mulla on ihan ok ylioppilastodistus ja yliopistotutkinnon koin melko lailla helpoksi suorittaa, mutta en halua enää lähteä opiskelemaan sellaista uutta alaa, jolta ei työllisty. Vinkkejä?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen päättänyt lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi. Taustalla on yhteiskuntatieteiden yo-tutkinto.

En kyllä pelkää raskasta työtä, enkä eritteitäkään, mutta ehkä en siltikään lähde suuntautumaan vanhuspuolelle.

Toivon, että tulevaisuuden työssäni voin hyödyntää sekä lähihoitajan- että maisterintutkintoani, eli ihan perushoivatyöhön en (välttämättä) aio ryhtyä. (Toisaalta tykkään hirveästi lapsista:)). Suuntautuminen "mielenterveys ja päihde" puolelle kiinnostaa kovasti (olen ollut vapaaehtoisena päihdeäitien parissa). Eli jotain sellaista..:)

Ja PS. Minä tunnen aika monta lähihoitajaa, eikä yksikään niistä ole tyhmä tai muutenkaan vajaa..

Vierailija
22/87 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hait?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaampa täällä ristiriitaisesti asioista, myös sairaanhoitaja työllistyy 98% vuorotyöhön,ja ovat ihmisten eritteiden kanssa tekemisessä. vain 200 euroa paremmalla kuukausi palkalla kuin lähäri.Sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja, on kaksi eri asiaa! Sosionomi ei tokikaan ole pätevä sosiaalityöntekijä!Vain ja ainostaan sosiaaliohjaajaksi ja sosiaaliohjaajaa voi tehdä myös lähihoitaja! 80% sosionomit tekevät ihan samaa työtä kuin lähihoitajat esim kehitysvammaisten paikoissa yms. Sosionomi tienaa myös, vain 200 e enemmän kuin lähäri, se kertoo ammatin arvostuksesta. Sosiaalityön maisterit vähättelevät sosionomeja. Kertoohan opiskeluiden kestokin nkyään sen arvostuksen! Missä muussa amk-ammatissa tienaa yhtä huonosti kuin sosionomi ja sairaanhoitaja! :D ei minusta anna ihmisestä kovin korkealla olevasta ihmisestä jos esim sosionomi on päiväkodissa tai kehitysvammalaitoksessa..

Vierailija
24/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2012 klo 20:47"]

Olet ilmeisesti älykäs ihminen ja sinusta on muuhunkin kuin surkeasti palkattuun, fyysisesti raskaaseen työhön, jossa et voi toteuttaa mitään akateemisia kykyjäsi etkä voi edetä ja jossa pitäisi vielä jaksaa eläkeikään.

Oletko itse lähihoitaja?

Minä olen lähihoitaja (mutten nro20) allekirjoitan täysin kommentin raskaasta ja huonopalkkaisesta työstä. Joku kirjoitti palkan olevan 3000€/kk, teen kolmivuorotyötä 8v kokemuksella eikä ole palkka kuin 1900€.

Vierailija
25/87 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellu lähihoitajaksi aikusiällä, edelliset koulutukset 3v. ammattitutkinto suurtalouskokki työkokemus 3v. laskentatoimen merkonomi 3 v. työkokemus 16 v. Isännöistsijän ammattitutkinto. Kouluja on käyty ja työtä tehty, mutta täytyy sanoa, että lähihoitajana tunnen vihdoinkin olevan omalla alallani. Palkka ei ole suuren suuri, mutta ihmisläheisyys/auttaminen on omalla osallani on se paras palkka, jota ei ehkä nuorempana tullut ajateltua. Työllisyys on ainakin taattu ja jos haluaa suurempaa palkkaa niin tekee yö ja viikonloppuvuoroja.Olen ylpeä vihdoinkin työstäni. Itselleni tuo rahallinen palkka ei ole niin tärkeää vaan työn mielekkyys.

Vierailija
26/87 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:23"]

Puhutaampa täällä ristiriitaisesti asioista, myös sairaanhoitaja työllistyy 98% vuorotyöhön,ja ovat ihmisten eritteiden kanssa tekemisessä. vain 200 euroa paremmalla kuukausi palkalla kuin lähäri.

[/quote] Sairaanhoitajalla on erittäin laajat työllistymismahdollisuudet! Sh voi olla päivätyössä esim sh:n vastaanottoa pitämässä, päiväkirurgisessa, poliklinikoilla ym. Toisekseen, sh:n ei tarvitse olla perussairaanhoidossa töissä, jossa työnkuva on sama kuin lähihoitajilla + lääkehoito päälle. Monissa erikoissairaanhoidon paikoissa lähihoitajat tekevät "likaiset työt" ja sairaanhoitaja keskittyy potilaiden ohjaukseen, yhteistyöhön lääkäreiden kanssa ja lääkehoitoon, joka on tietysti erikoissairaanhoidossa vaativampaa. Jossain paikoissa sairaanhoitajat eivät tee lainkaan perushoitoa. Palkka-asiasta vielä sen verran, että ainakin pk-seudulla lh:n palkka on 2090e, sh:n 2470e, eli palkkaero on n.400e. Lisäksi sairaanhoitajilla tietysti paremmat lisät, sillä nehän ovat prosentuaalinen osuus peruspalkasta.

Vierailija
27/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitaja, sair.hoitaja, sosionomi

Vierailija
28/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko esim. lähihoitajan ja sairaanhoitajan tutkinnon suorittaa nopeammin kuin normi vauhti on? Taloudellisesti haastavaa on opintojen rahoitus. ap

Vierailija
29/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis kiinnostaa, mutta näen sen aika pitkänä ja vaikeana putkena. Miksen voisi sisään päästäkin, mutta se opiskelu voi olla puisevaa eikä työllistyminen tällä iällä varmaa. ap

Vierailija
30/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joku työpaikka löytyis?

Vierailija
31/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis kiinnostaa, mutta näen sen aika pitkänä ja vaikeana putkena. Miksen voisi sisään päästäkin, mutta se opiskelu voi olla puisevaa eikä työllistyminen tällä iällä varmaa. ap

Vierailija
32/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat työllistyvät 100-prosenttisesti.

Vierailija
33/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestää päiväopintoina yo -pohjaisena kaksi vuotta, mutta myös ilta- ja etäopiskelua, jolloin pystyy samanaikaisesti paiskimaan töitä, järjestetään. Itse olen etäopiskelijana, jolloin kahtena iltana viikossa koulua, lisäksi omaehtoista opiskelua ja tehtäviä.

Työssäoppimisia on kohtuullisen paljon, mutta niiden välissä saa tehdä töitä. Itse sain hoidon ja huolenpidon jakson jälkeen pitkän sijaisuuden, ja töitä luvattu niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Mielestäni vastaavanlaisia koulutuksia järjestetään myös sairaanhoitajaksi opiskeleville.

Vierailija
34/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koet lähihoitajan palkan? Itse sain humanistiselta alalta n. 3000 e kk, mutta työllisyystilanne on surkea. ap

Vierailija
35/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka riippuu paljon työpaikasta. Jos työskentelee arkipäivinä päiväsaikaan, esim. diabeteshoitajana tms. palkka voi olla alle 2000 e. Toisaalta, kolmivuoron tekijänä voi olla lähempänä 3000 e/kk. Vaihteluvaraa löytyy rutkasti.

Itse saan nyt, opiskelijana peruspalkan 1800 e/kk, ja lisät päälle, noin 200-300 e.

Ja hei, jos heti töihinpääsy kiinnostaa, eivätkä vanhukset pelota, kannattaa miettiä oppisopimusta!

Vierailija
36/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö on aika helppoa opiskella ja pitkälti pystyt tenttimään. Nykyisen tutkinnon pohjalle se on helppo rakentaa ja pystyt taatusti parissa vuodessa pökäämään uuden tutkinnon tai sitten se sisällytetään nykyiseen tutkintoon pitkänä sivuaineena ja teet sivuainegradun. (suppeampi, saa olla huonokin, koska siitä ei saa arvosanaa ainakaan yleensä...) Nyt on ikävästi sellainen vuodenaika, ettet voi aloittaa ennen syksyä, mutta lue vaikka sosiaalityön perusopinnot kevään aikana, niin saat hyvän startin syksyksi.

Olisiko paha idea? Töitä riittää ja saisit sen nopeammin kuin lähärin, työ on varmaan mielekkäämpää toimistotyötä ja palkkakin parempi päivätyössä.

Vierailija
37/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat molemmat aika hyviä työllistäjiä. Heitä haetaan koko ajan. Tutkinnoksi vaikka tradenomi tai miksei merkonomi. Helppoa ja siistiä sisätyötä ja säännölliset työajat. Palkka ei huikea muttei markkinoiden huonoinkaan.

Vierailija
38/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko siihen mahdollista suorittaa vaan aineenopettajan pedagogiset opinnot ja lähteä siteen opettamaan omaa ainetta? Jos on, niin pedathan kestää vain vuoden verran (tosin niiden kanssa ei työt sitten yleensä kovin helposti onnistukaan yhtäaikaa).

Vierailija
39/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä voisi olla kanssa ihan ok, mutta mikä heillä on työtilanne ja palkkaus?

Laskenta, kirjanpito jne. eivät kiinnosta erityisemmin, en ole erityisen matemaattinen.

Opettajan työ vanhalla alalla ei tule kysymykseen. Sen alan opettajia tarvitaan lähinnä yliopistoissa... ap

Vierailija
40/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi vuotta opiskella päivärahalla, mikäli koulutustarpeesi on "ilmeinen". Tulevalta sosionomilta kuullostat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi