Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan vanhana? Töitäkin pitäisi saada.

Vierailija
01.12.2012 |

Olen 40-vuotias, kolmen lapsen kotiäiti, joka olen opiskellut aikanani alalle, jolta en saa enää töitä, ainakaan vakituista. Olen ylioppilas ja sen jälkeen olen suorittanut humanistisen alan yliopistotutkinnon. Alallani ei ole juuri töitä, paitsi kesäisin kesätöitä. Olen ollut työelämässä ennen lasten saamista n. 8 vuotta, omalla alalla tavallaan, mutta jäin työttömäksi juuri ennen viimeisintä äitiyslomaani, ja nyt nuorin lapsi on täyttämässä 3v, hoitovapaa päättyy. Omalle alalla ei ole paluuta, mutta mikä olisi ala, jolle kannattaisi tässä iässä vielä lähteä opiskelemaan ja jolta saisi melko varmasti töitä? Mulla on ihan ok ylioppilastodistus ja yliopistotutkinnon koin melko lailla helpoksi suorittaa, mutta en halua enää lähteä opiskelemaan sellaista uutta alaa, jolta ei työllisty. Vinkkejä?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse mitenkään halveksinut lähihoitajan työtä, tiedän toki, että se on raskasta, mutta minulla on aika hyvä kunto, olen liikunnallinenkin. Tiedän, että sillä alalla töitä varmasti riittää. Tämä sosiaaliala on kyllä ihan uusi bongaus minulle nyt tältä palstalta. Jos työllisyystilanne on siinä noinkin hyvä kuin sanotaan, niin täytyy selvittää sekin vaihtoehto. ep

Vierailija
82/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä pitäisi olla ja koulutus kestää kolme vuotta. Tai vielä vähemmän, koska osan voit korvata aiemmalla yliopistotutkinnolla.

Sosiaalityöntekijöille kyllä riittää töitä, mutta kaikki sosiaalialalla olevat tuttuni sanovat aina ettei kannata tulla alalle jos vain muita töitä on. Sen verran rankkaa ja vastuullista hommaa, mikä ei kuitenkaan näy palkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet vain uuden, pitkän pääaineen eli sosiaalityön. Muut kaikki vanhasta kelpaa. Sosiaalityö on siitä kiva opiskeluala vielä, että läsnäoloa ei ole paljoa ja sitä voi pitkälti tenttimällä kahlata läpi. Ja avoimessa varmaan olisi keväällä mahdollisuus jo lukea perusopinnot, joten saisit tehtyä jotain jo valmiiksi. Panostat vaan pääsykokeisiin kunnolla, niin pääset kerrasta sisään. Oikein rehkimällä voisit saada vuodessa kurssit siihen malliin, että jäljellä jotain tenttejä ja gradu, joten voisit aloitella jo epäpätevänä sijaisuudet.

En ole itse mitenkään halveksinut lähihoitajan työtä, tiedän toki, että se on raskasta, mutta minulla on aika hyvä kunto, olen liikunnallinenkin. Tiedän, että sillä alalla töitä varmasti riittää. Tämä sosiaaliala on kyllä ihan uusi bongaus minulle nyt tältä palstalta. Jos työllisyystilanne on siinä noinkin hyvä kuin sanotaan, niin täytyy selvittää sekin vaihtoehto. ep

Vierailija
84/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa kutosen keskiarvolla peruskoulusta, mikä kertoo alalla työskentelevistä aika paljon.

Suosittelen haasteellisempaa alaa.

Vierailija
85/87 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vähän ristiriitaista tietoa sosiaalityön opinnoista. Olen itse koulutukseltani FM (kulttuuriala) ja valmistun kohta yhteiskuntatieteiden maisteriksi sosiaalityö pääaineena. Tein aluksi avoimessa yliopistossa sosiaalityö perus- ja aineopinnot ja pyrin sitten yliopiston maisteriopintoihin tekemään sosiaalityön syventäviä opintoja. Olen saanut sivuaineet sekä kielet hyväksiluettuna vanhasta tutkinnosta. Uutta kandityötä ei tarvinnut tehdä, tein muistaakseni jonkun kirjallisuuskatsauksen. Olen tehnyt sosiaalityöntekijän sijaisuuksia lähes koko opintojen ajan. Kannattaa opiskella sosiaalityötä jos se oikeasti kiinnostaa, muuten työtä ei jaksa.

Vierailija
86/87 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sairaanhoitaja on varma valinta- töitä on. Itse nyt 32 vuotiaana aion hakea eläinlääkikseen, sinne tosin ei tuosta vaan mennä joten voi olla etten pääse...

Vierailija
87/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika analyyttistä. Pistämään toki myös pääsee. Tutkinto on nykyään laboratorioanalyytikko. Tai enpä muista mikä se onkaan.