Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan vanhana? Töitäkin pitäisi saada.

Vierailija
01.12.2012 |

Olen 40-vuotias, kolmen lapsen kotiäiti, joka olen opiskellut aikanani alalle, jolta en saa enää töitä, ainakaan vakituista. Olen ylioppilas ja sen jälkeen olen suorittanut humanistisen alan yliopistotutkinnon. Alallani ei ole juuri töitä, paitsi kesäisin kesätöitä. Olen ollut työelämässä ennen lasten saamista n. 8 vuotta, omalla alalla tavallaan, mutta jäin työttömäksi juuri ennen viimeisintä äitiyslomaani, ja nyt nuorin lapsi on täyttämässä 3v, hoitovapaa päättyy. Omalle alalla ei ole paluuta, mutta mikä olisi ala, jolle kannattaisi tässä iässä vielä lähteä opiskelemaan ja jolta saisi melko varmasti töitä? Mulla on ihan ok ylioppilastodistus ja yliopistotutkinnon koin melko lailla helpoksi suorittaa, mutta en halua enää lähteä opiskelemaan sellaista uutta alaa, jolta ei työllisty. Vinkkejä?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset opiskella oppisopimuksella eli saat palkan opiskeluajalta. Muilla aloilla voi olla hankalampaa, oikis tai okl ovat sellaisia työpaikan takaavia aloja tuon terveydenhoidon lisäksi.

Vierailija
42/87 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee vielä ap. Minua kiinnostaa kyllä hoito- ja sosiaaliala, mutta palkkaus pelottaa. Oikis on liian työläs, luokanopettajaksi en ehkä kuitenkaan halua. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse mitenkään halveksinut lähihoitajan työtä, tiedän toki, että se on raskasta, mutta minulla on aika hyvä kunto, olen liikunnallinenkin. Tiedän, että sillä alalla töitä varmasti riittää. Tämä sosiaaliala on kyllä ihan uusi bongaus minulle nyt tältä palstalta. Jos työllisyystilanne on siinä noinkin hyvä kuin sanotaan, niin täytyy selvittää sekin vaihtoehto. ep

älä mieti pelkkiä ns. naisammatteja ja noita äkkinäisimpiä vaihtoehtoja. Töitä on myös psykologeille, puheterapeuteille (palkkakin on kelpo) ja toimintaterapeuteille. Googleta mol.fi ja katso minkälaisiin ammatteihin on eniten kysyntää

Tradenomeja on liikaa, ja palkoille vaikeampi päästä, lisäksi uudet ohjelmat syö taloushallinnon työpaikkoja. Olen ollut merkonomin tittelillä 15 vuotta alalla ja tienaan n. 3000 euroa, ja usko pois, olen onnekas.

Vierailija
44/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua kiinnostaisi psykologia tai fysioterapia, mutten usko, että niistä työllistyn.

työttömiä psykologeja on vain Jyväskylässä muutama. Fysioterapeuttejakaan ei taida paljon työttömänä olla. Katsoitko niitä tilastolinkkejä yhtään?

t. ammatinvalintapsykologi

Vierailija
45/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minäkin suosittelen logopedian tai sosiaalityön opintoja, käsittääkseni näillä on hyvin töitä. Jo akateemisen tutkinnon omaavana saat varmaankin hyväksilukuja ja yliopisto-opinnot muutenkin ovat sen verran vapaita että pystyt suorittamaan niitä omassa tahdissasi nopeammin jos haluat.

Amk-puolelta tuli mieleen tradenomin tutkinto, jos kaupallinen ala kiinnostaa. Esim. markkinointiassistenttejä haetaan aika paljon ja palkkakin on varmaan kohtalaisen hyvä vaikka työtehtävät olisivatkin enemmän assistentin/sihteerin töitä vastaavia.

Vierailija
46/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: jos varman työllisyyden haluat, niin opiskele sairaanhoitaja/ terveydenhoitajan tuplatutkinto aikuisopiskeluna! On paikkoja, mihin lh- tutkinnolla ei pääse ( tehot, leikkurit, tk:n oma vastaanotto, neuvola jne.) mutta th:n tutkinnolla olet pätevä kaikkiin hoitajan hommiin ( siis sh:n ja th:n, siten myös lh:n tehtävänkuvaan). Voi opiskella aikuisopiskeluna, ns. monimuotona eli esim. yksi ilta koulua viikossa, ehtii hyvin siis töitä tehdä ja perheen kanssa olla.

Itse olen neuvolan th ja opiskelin työnohessa. Aikaisemmalta tutkinnoiltani olen YTM ja sen jälkeen lh, sitten sh/th. Opiskelin lh- tutkinnon aivan turhaan ja huomasin, ettei vaippojen vaihto ole mua varten. Nyt siis neuvolan th, palkkani on noin 2300 e ennen veroja.

Vierailija
47/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman alan alempi tutkinto + työkokemusta.

Itse en ainakaan voinut hakea aikuispuolelle juuri tästä syystä. Päiväopiskelu oli ainoa vaihtoheto.

t. akateeminen alanvaihtaja/ th-opiskelija

AP: jos varman työllisyyden haluat, niin opiskele sairaanhoitaja/ terveydenhoitajan tuplatutkinto aikuisopiskeluna! On paikkoja, mihin lh- tutkinnolla ei pääse ( tehot, leikkurit, tk:n oma vastaanotto, neuvola jne.) mutta th:n tutkinnolla olet pätevä kaikkiin hoitajan hommiin ( siis sh:n ja th:n, siten myös lh:n tehtävänkuvaan). Voi opiskella aikuisopiskeluna, ns. monimuotona eli esim. yksi ilta koulua viikossa, ehtii hyvin siis töitä tehdä ja perheen kanssa olla. Itse olen neuvolan th ja opiskelin työnohessa. Aikaisemmalta tutkinnoiltani olen YTM ja sen jälkeen lh, sitten sh/th. Opiskelin lh- tutkinnon aivan turhaan ja huomasin, ettei vaippojen vaihto ole mua varten. Nyt siis neuvolan th, palkkani on noin 2300 e ennen veroja.

Vierailija
48/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman alan alempi tutkinto + työkokemusta.

Itse en ainakaan voinut hakea aikuispuolelle juuri tästä syystä. Päiväopiskelu oli ainoa vaihtoheto.

t. akateeminen alanvaihtaja/ th-opiskelija

AP: jos varman työllisyyden haluat, niin opiskele sairaanhoitaja/ terveydenhoitajan tuplatutkinto aikuisopiskeluna! On paikkoja, mihin lh- tutkinnolla ei pääse ( tehot, leikkurit, tk:n oma vastaanotto, neuvola jne.) mutta th:n tutkinnolla olet pätevä kaikkiin hoitajan hommiin ( siis sh:n ja th:n, siten myös lh:n tehtävänkuvaan). Voi opiskella aikuisopiskeluna, ns. monimuotona eli esim. yksi ilta koulua viikossa, ehtii hyvin siis töitä tehdä ja perheen kanssa olla. Itse olen neuvolan th ja opiskelin työnohessa. Aikaisemmalta tutkinnoiltani olen YTM ja sen jälkeen lh, sitten sh/th. Opiskelin lh- tutkinnon aivan turhaan ja huomasin, ettei vaippojen vaihto ole mua varten. Nyt siis neuvolan th, palkkani on noin 2300 e ennen veroja.

Vierailija
49/87 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuinen haluaa opiskella vaikkapa terveydenhoitajaksi (kuten minä). Minulla oli siis ennestään yliopistosta eri alan maisterin tutkinto. Ainoa mahdollisuus AMK:ssa oli nuorisopuolen opiskelu (=päiväopinnot), ns. aikuispuolelle (=monimuoto-opintoihin) olisi vaadittu pohjalle lähihoitajan tai vastaavan paperit + työkokemusta hoitoalalta.

on myös suorat maisteriohjelmat...

saman alan alempi tutkinto + työkokemusta. Itse en ainakaan voinut hakea aikuispuolelle juuri tästä syystä. Päiväopiskelu oli ainoa vaihtoheto. t. akateeminen alanvaihtaja/ th-opiskelija

Vierailija
50/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakulla vielä lisää vinkkejä? Olenko ainoa, joka on lähtenyt opiskelemaan vanhana? ap

Vierailija
51/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakulla vielä lisää vinkkejä? Olenko ainoa, joka on lähtenyt opiskelemaan vanhana? ap

Vierailija
52/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lähtisit jatko-opiskelijaksi? Tiesitkö, että voit hakeutua myös muulle alalle tai toiseen yliopistoon, kuin mistä olet valmistunut.

Vierailija
53/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kaverini sanoi, että LTO:sta on jatkuva pula, ainakin Helsingissä on ihan kelvottomiakin töissä siksi että saadaan kiintiöt täyteen.

Vierailija
54/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa kutosen keskiarvolla peruskoulusta, mikä kertoo alalla työskentelevistä aika paljon.

Suosittelen haasteellisempaa alaa.

Esim. mun pari kaveria haki lähäriksi 7.1 ja7,5 keskiarvoilla ja eivät päässeet ekalla sisään. Älä yleistä ja kyllä on muuten lähihoitajan työ hyvinkin raskasta ja vaativaa työtä.

Nimim. Lähihoitaja -92

Vierailija
55/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä saa aina, ainakin kaupungeissa.

Vierailija
56/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee lähihoitajan työstä raskaan? Onko se raskasta fyysisesti vai henkisesti? Missä tehtävissä itse toimitte lähihoitajina? ap

Vierailija
57/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon sun opiskeleman alan pohjalle sopisi varmaan myös LTO tai psykolgian opinnot. kestää jonkin aikaa opiskella, mutta töitä on ja sopisit varmaan noille aloille.

Vierailija
58/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotisairaanhoidossa ja vanhuspuolell vaihtavat vaippoja, syöttävät, suihkuttavat ja pesevät potilaat, siivoavat kotia ym. perusjuttuja, mihin huonokuntoinen ihminen ei itse kykene.

Huvittavaa, että niin kovasti haluat lähihoitajaksi vaikka sinulla ei näytä olevan mitään käsitystä siitä, mitä he tekevät.

Vierailija
59/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla lyhyt matikka kutonen,opiskelin taloushallintoa yliopistossa ja pääsin tilitoimistoon töihin. tuo ala voi olla aika hyvin työllistävä. lähihoitaja myös on varma työllistäjä. aikuisena lähtisin ehkä oppisopimus-opiskelijaksi. toisen asteen tutkintohan siitä tulee,mutta saa palkkaa ja opittua asiat työtä tekemällä+joitain koulupäiviä.

Vierailija
60/87 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä saa aina, ainakin kaupungeissa.

mutta kestää kauan valmistua. Eikä alan töitä saa tehdä ennen kuin pitkä harjoittelu on tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän