Voiko olla totta (linkki)? Jos on, en ihmettele terkan surmaa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10227377
Voiko siis tuo keskustelu olla totta, että neuvolassa leimataan ilman syytä narkkariksi ja synnytyksen aikana saadut lääkkeet otetaan huumeina veressä?
Jos asiakkaat ajetaan noin ahtaalle, niin on vain ajan kysymys, että jollain palaa kiinni. Väärinhän se on, mutta väistämätön seuraus tässä maailmassa.
Kommentit (56)
"...vaan terveydenhuoltohenkilöstö kohtaa työssään jatkuvaa peittelyä. Esim. synnytysosastolla on jälkeenpäin löydetty 12 siideripulloa yhteishuoneen kaapista, joku äiti/isä nämä juonut. Näitä EI tunnista päällepäin näitä vanhempia, kuin harvoin. Terveydenhoitaja toimii aina LAPSEN parhaaksi enkä näe hänellä mitään intressiä toimia totuuden vastaisesti."
Niin en ollenkaan epäile etteikö ketjun aloittaja voisi kirjoittaa totta. Terkat on tuon mun lainaaman tekstin perusteella melkoisia idiootteja. Missään nimessä näiden opisto-/AMK-koulutettujen hoitsujen ei pitäisi olla hoitoalalla leikkimässä psykologia.
En usko hetkeäkään, että kirjoituksesi olisi totta. Niin räikeä ja ylilyövä se on. Psykiatrit ja kaikki.. Kovasti on kunta/kaupunki sinuun laittanut rahaa ja työtunteja parin jointin polttamisen takia. Valehtelet täällä tai siellä, mutta tuo kirjoituksesi ei ole totta. Taidat olla ihminen, joka nauttii huomiosta ja saa sitä liioittelemalla asioita (neuvolaan ja nyt tänne). Millään kunnalla ei ole resursseja tuollaiseen pyöritykseen turhan takia. Oikeatkaan päihdeäidit eivät saa kunnolla apua ja huostaanotot tapahtuvat aivan liian myöhään jos ollenkaan. Raha ratkaisee, nääs. SH
... on mielenterveyspotilaita töissä (insuliinimurhaajat jne)? Miksei tällainenkin sadisti olisi oikeasti olemassa jossain pohjanmaalla. Uskon itse tähän, ei kukaan jaksaisi keksiä tuollaista tarinaa ja vielä noin pitkää.
ap
Mun mielestä myös tuo psykiatri-kohta viimeistään paljasti paskapuheeksi. Mieti nyt, miksi ihmeessä psykiatri olisi tullut vilkaisemaan tätä mammaa sairaalassa? Ihan päätön juttu. Olisi edes väittänyt, että siellä kävi psykiatrinen sairaanhoitaja, sen olisi voinut uskoa.
Mä olen itse käyttänyt päihteitä (vähän) nuorena ja jouduin raskausaikana (19 vuotiaana) erityistarkkailuun. Tarkoitti:
*enemmän neuvolakäyntejä
*tukihenkilön tapaamista
*vauvan kasvua seurattiin tarkemmin
*kävin myös pari kertaa huumetesteissä
*lapselta otettiin syntymän jälkeen huumetestit
*lapsen kehitystä seurattiin tarkemmin
En kokenut asiaa ajojahtina. Ensinnäkin on hyvä, että päihdeäitejä seurataan, koska riippuvaiset ovat todella hyviä valehtelemaan. Lisäksi tajusin itse, että kaikki tehdään lapseni parhaaksi ja koska mulla ei ollut mitään salattavaa niin koin kaiken ylimääräisen huomion vauvalle vaan kivana. Ja ymmärsin sen, että kaikki tehtiin sen vuoksi, että jos olisinkin käyttänyt päihteitä niin lapsenihan siinä olisi eniten kärsinyt.
Se, että näin toimitaan EI oikeuta murhaa ei nyt eikä koskaan. Se, että sossu, perhetyöntekijät yms tekevät kotikäyntejä, jotka voivat tuntua vainoamiselta EI oikeuta koskaan murhaan. He ajattelevat lasten parasta. Ei vanhempien.
Ja kyllä mulla tuli mun psykologi sekä tukihenkilö (jotka siis olivat seuranneet raskautta) käymään synnytyksessä. Mun mielestä tämäkin oli vain positiivista.
En usko hetkeäkään, että kirjoituksesi olisi totta. Niin räikeä ja ylilyövä se on. Psykiatrit ja kaikki.. Kovasti on kunta/kaupunki sinuun laittanut rahaa ja työtunteja parin jointin polttamisen takia. Valehtelet täällä tai siellä, mutta tuo kirjoituksesi ei ole totta. Taidat olla ihminen, joka nauttii huomiosta ja saa sitä liioittelemalla asioita (neuvolaan ja nyt tänne). Millään kunnalla ei ole resursseja tuollaiseen pyöritykseen turhan takia. Oikeatkaan päihdeäidit eivät saa kunnolla apua ja huostaanotot tapahtuvat aivan liian myöhään jos ollenkaan. Raha ratkaisee, nääs. SH
... on mielenterveyspotilaita töissä (insuliinimurhaajat jne)? Miksei tällainenkin sadisti olisi oikeasti olemassa jossain pohjanmaalla. Uskon itse tähän, ei kukaan jaksaisi keksiä tuollaista tarinaa ja vielä noin pitkää. ap
Mun mielestä myös tuo psykiatri-kohta viimeistään paljasti paskapuheeksi. Mieti nyt, miksi ihmeessä psykiatri olisi tullut vilkaisemaan tätä mammaa sairaalassa? Ihan päätön juttu. Olisi edes väittänyt, että siellä kävi psykiatrinen sairaanhoitaja, sen olisi voinut uskoa.
... on mielenterveyspotilaita töissä (insuliinimurhaajat jne)? Miksei tällainenkin sadisti olisi oikeasti olemassa jossain pohjanmaalla. Uskon itse tähän, ei kukaan jaksaisi keksiä tuollaista tarinaa ja vielä noin pitkää. ap
Jospa ei maallikkona ymmärrä eroa? ap
Jos on niin taukki, on varmaan jotain muutakin jäänyt asiassa ymmärtämättä ja/tai kerrottu yhtä paksusti liioiteltuna.
... on mielenterveyspotilaita töissä (insuliinimurhaajat jne)? Miksei tällainenkin sadisti olisi oikeasti olemassa jossain pohjanmaalla. Uskon itse tähän, ei kukaan jaksaisi keksiä tuollaista tarinaa ja vielä noin pitkää.
ap
Mä työskentelen erikoissairaanhoidossa, en ole sh kuitenkaan. Kyllä meidän osastolla käy sekä psykiatri että psykiatrinen sairaanhoitaja. Ja voihan olla, että se on ollut oikeasti hoitaja, mutta suomi24:n kirjoittaja on ymmärtänyt tai muistaa väärin.
Mielestäni suomi24:n ap:n kirjoituksesta kuultaa läpi aito ahditus. Kirjoitushan on vähän sekava, asiat on vain tuotu esille suunnilleen aikajärjestyksessä, ei sen kummemmin jäsennellen, harkiten ja suunnitellen. Uskon kyseisen jutun täysin. Terveydenhuollossa työskentelee kaikenlaista niuhoa. Koska oikeita päihdeongelmaisia on VAIKEAA tunnistaa, niin tällainen tilaisuus, jossa joku oikeasti myöntää käyttäneensä JOSKUS jotain laitonta ainetta, on tällaiselle niuholle herkullinen mahdollisuus todistaa, että kyllä täällä meillä ainakin tartutaan ongelmiin tosissaan ja tehdään lastensuojelun kannalta ennaltaehkäisevää työtä. Luultavasti tämän kokemuksen läpikäyneellä ihmisellä on ollut joku sellainen ominaisuus (esim. tapa kertoa asioista), että th on laskenut 1 + 1 ja tehnyt asiasta prosessin.
Ihan järkyttävältähän tuo kuulostaa. Maalaisjärkeä ei kaikilla ole, ja jotkut tosiaan virkaintoilevat, eikävtkä pysty olemaan objektiivisia. Miehenikin on kokeillut pilveä varmaankin ihan ylikin kymmenen kertaa ja eiköhän se nyt ollut selvää, ettei siitä neuvolassa kerrota. Miksi suotta kaivella esille asioita, joilla ei ole nykypäivänä minkäänlaista merkitystä. ps. Enkä ole yhtään ylpeä tuosta mieheni kokeilusta, teki sitä vielä muutaman kerran yliopistoporukoissa tavattumamme, mutta tuli sitten järkiinsä. Joillekin on vielä kaksikymppisenäkin vaikeaa sosiaalisessa paineessa sanoa EI.
säännöllisesti. Kokeilu on 1-2 kertaa, yli kymmenen on jo ihan selkeää käyttöä. Ja normaali 20v. uskaltaa sanoa EI jos ei halua huumeita käyttää. Herranjestas mikä selittelijä sä oikein olet, sun ukkos halus ja tykkäs poltella pilveä, halus päänsä sekaisin. Älä nyt sitä muiden syyksi pistä ja vähättele.
Aika järkyttävä kertomus tuon linkin takana! Toivottavasti kuitenkin ääritapaus. Itse olen terkka ja (omasta mielestäni!) kohtelen asiakkaita yksilöinä enkä leimaa ketään. Itsekin olen virheitä nuoruudessani tehnyt, joista tiedän etteivät vaikuta tähän päivään ja esim. lastenhoitotaitoihini mitenkään!
Tuo terkkasurma oli mielestäni odotettavissa, koska kaikenlaisia hulluja mahtuu tähän maailmaan. Itse olenkin ajatellut, että kun palaan mammalomalta töihin, niin kieltäydyn tekemästä kotikäyntejä (ainakaan yksinäni). Ihan vain uteliaisuutta kysynkin, miltä teistä tuntuisi ellei kotikäyntiä tehtäisikään? Olisiko ok? Harmittaisiko? Vaatisitko? tms?
Ihmeellisesti kaikki aina välttelee omaa osuuttaan ja omaa syyllisyyttään ihan kaikkeen. Aina ollaan niin viattomia ja mikään ei ole omaa syytä.
Mä tunnen ainoastaan normaaleja perheitä (= ongelmattomia eli ei huumeita, ei alkoholia, ei väkivaltaa eikä esim. mielenterveysongelmia) ja ketään ei ole ikinä vainottu mistään. Ei ole tehty LS-ilmoja eikä muitakaan valituksia. Ihan tavallisia työssäkäyviä vanhempia ja onpa joukossa niitäkin, joilla on jonkin sortin erityislapsia. Ei ole vainottu ketään.
Mä olen itse sanonut neuvolassa ihan rehellisesti kaikki ja täyttänyt rehellisesti kaikki paperit, ovat käyneet normaalisti kotikäynnillä jne. Eikä mulla ole ikinä ollut sellainen olo, että tunkeilevat, kyttäävät tai on jotain vainoa.
Kannattaisikohan katsoa peiliin, jos tarttee valehdella tai tuntee olevansa kyttäyksen tai vainon kohteena? Eikö tuollaiselle ole diagnoosikin? Ja jos noin vainoharhainen on, niin ehkä on sitten syytäkin tarkkailla vähän enemmän, vai?
Ihan järkyttävältähän tuo kuulostaa. Maalaisjärkeä ei kaikilla ole, ja jotkut tosiaan virkaintoilevat, eikävtkä pysty olemaan objektiivisia. Miehenikin on kokeillut pilveä varmaankin ihan ylikin kymmenen kertaa ja eiköhän se nyt ollut selvää, ettei siitä neuvolassa kerrota. Miksi suotta kaivella esille asioita, joilla ei ole nykypäivänä minkäänlaista merkitystä. ps. Enkä ole yhtään ylpeä tuosta mieheni kokeilusta, teki sitä vielä muutaman kerran yliopistoporukoissa tavattumamme, mutta tuli sitten järkiinsä. Joillekin on vielä kaksikymppisenäkin vaikeaa sosiaalisessa paineessa sanoa EI.
säännöllisesti. Kokeilu on 1-2 kertaa, yli kymmenen on jo ihan selkeää käyttöä. Ja normaali 20v. uskaltaa sanoa EI jos ei halua huumeita käyttää. Herranjestas mikä selittelijä sä oikein olet, sun ukkos halus ja tykkäs poltella pilveä, halus päänsä sekaisin. Älä nyt sitä muiden syyksi pistä ja vähättele.
Juuri sinunlaisellasi tarkoitin virkaintoilevaa.
Ihmeellisesti kaikki aina välttelee omaa osuuttaan ja omaa syyllisyyttään ihan kaikkeen. Aina ollaan niin viattomia ja mikään ei ole omaa syytä.
Mä tunnen ainoastaan normaaleja perheitä (= ongelmattomia eli ei huumeita, ei alkoholia, ei väkivaltaa eikä esim. mielenterveysongelmia) ja ketään ei ole ikinä vainottu mistään. Ei ole tehty LS-ilmoja eikä muitakaan valituksia. Ihan tavallisia työssäkäyviä vanhempia ja onpa joukossa niitäkin, joilla on jonkin sortin erityislapsia. Ei ole vainottu ketään.
Mä olen itse sanonut neuvolassa ihan rehellisesti kaikki ja täyttänyt rehellisesti kaikki paperit, ovat käyneet normaalisti kotikäynnillä jne. Eikä mulla ole ikinä ollut sellainen olo, että tunkeilevat, kyttäävät tai on jotain vainoa.
Kannattaisikohan katsoa peiliin, jos tarttee valehdella tai tuntee olevansa kyttäyksen tai vainon kohteena? Eikö tuollaiselle ole diagnoosikin? Ja jos noin vainoharhainen on, niin ehkä on sitten syytäkin tarkkailla vähän enemmän, vai?
Hyvä kommentti!
ap
Mä työskentelen erikoissairaanhoidossa, en ole sh kuitenkaan. Kyllä meidän osastolla käy sekä psykiatri että psykiatrinen sairaanhoitaja. Ja voihan olla, että se on ollut oikeasti hoitaja, mutta suomi24:n kirjoittaja on ymmärtänyt tai muistaa väärin.
Mielestäni suomi24:n ap:n kirjoituksesta kuultaa läpi aito ahditus. Kirjoitushan on vähän sekava, asiat on vain tuotu esille suunnilleen aikajärjestyksessä, ei sen kummemmin jäsennellen, harkiten ja suunnitellen. Uskon kyseisen jutun täysin. Terveydenhuollossa työskentelee kaikenlaista niuhoa. Koska oikeita päihdeongelmaisia on VAIKEAA tunnistaa, niin tällainen tilaisuus, jossa joku oikeasti myöntää käyttäneensä JOSKUS jotain laitonta ainetta, on tällaiselle niuholle herkullinen mahdollisuus todistaa, että kyllä täällä meillä ainakin tartutaan ongelmiin tosissaan ja tehdään lastensuojelun kannalta ennaltaehkäisevää työtä. Luultavasti tämän kokemuksen läpikäyneellä ihmisellä on ollut joku sellainen ominaisuus (esim. tapa kertoa asioista), että th on laskenut 1 + 1 ja tehnyt asiasta prosessin.
Pointti ei ole siinä, onko sairaalassa psykiatria ja käykö se katsomassa mammoja vai ei. Pointti on siinä, että jos tämä suomi24-mamma puhuu totta, miksi ihmeessä psykiatri olisi käynyt sen luona? Miksi tähän mammaan olisi haaskattu näin paljon resursseja? Tämä on paskapuhetta, joko täysin keksittyä roskaa tai sitten vahvasti liioiteltua (hoitohenkilökunnan osalta) tai vähäteltyä (oma päihteidenkäyttö). Tätä tässä on yritetty tolkuttaa.
Terveydenhoitajan surma ei johtunut välttämättä mistään huume epäilyistä.
Neuvolassa ei saisi kertoa mitään tällaisia asioita koska henkilökunta on velvollinen pistämään täyden rumban päälle.
Kyllä narkkarin ja päihdeäidin tunnistaa.Jos ei tunnista niin on väärällä alalla.
Terveydenhoitajan surma ei johtunut välttämättä mistään huume epäilyistä. Neuvolassa ei saisi kertoa mitään tällaisia asioita koska henkilökunta on velvollinen pistämään täyden rumban päälle. Kyllä narkkarin ja päihdeäidin tunnistaa.Jos ei tunnista niin on väärällä alalla.
Jospa on muuten vain kulahtanut ulkonäkö?
onneksi tajusin olla kertomatta että käytin parikymppisenä suonensisäsiä vuoden verran
t. melkein 30v. normiäiti
Vielä tuli muuten mieleen, olen siis se joka ollut vuosia sitten anoreksian takia osastolla ja aikanaan kokeilin pilveäkin pari kertaa, vastasin neuvolan lomakkeeseen etten ole koskaan kokeillut, voiko tuosta nyt sitten tulla ongelmia että valehtelin ja sitä kautta vielä tarkempi seula ja päihdeäitimerkintä? Näkeekö se sairaala jossa tieto näkyy (johon menen synnyttämään) että Neuvolassa olen valehdellut? Vai kaivaako ne edes enää sairaalassa tällaisia tietoja? Tosin sairaalan papereissa minusta on merkintä että sairastaisin bibolaarihäiriötä (tätä epäiltiin silloin vuosia sitten, olisiko siitä 6vuotta) mutta lääkitystä ei ole ollut vuosiin. Onko mua nyt sitten odottamassa helvetti kun menen synnyttämään?