Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle suositeltiin neuvolassa lapsivesipunktiota pelkän iän perusteella, onko tavallista? N36

Vierailija
29.11.2012 |

Siis joka tapauksessa eikä vain jos niskapoimussa on turvotusta ja/tai seula hälyttää! Olin varsin hämmästynyt tästä linjauksesta. Onko tämä tavallinen käytäntö kaikissa kunnissa yli 35v. odottajilla?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huomattiin sama niskaturvotus ja kaikki pelottelee kamalilla down-riskeillä!

Ja mulla ikää sentään 10v vähemmän

Vierailija
22/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kunta maksaa laskun seulonnoista, joten se myös päättää mitä tarjotaan. Taysissako tosiaan kaikki iäkkäät (mikä se raja sitten ikinä onkaan) pääsevät istukkanäytteeseen tai lapsivesipunktioon pelkän iän perusteella???

Eivät enää pääse.

Seulonnoista määrätään nykyään asetuksella, joten ne eivät enää ole kuntien päätettävissä. Asetuksessa ei tosin määrätä kuin veriseulasta ja nt- ja rakenneultrasta, joten jatkotutkimukset (kuten lapsivesipunktio) tehdään synnytyssairaalassa tarpeen mukaan. Kunta ei voi ostaa ainakaan sairaalasta ko. palvelua edes rahalla, jos sairaalassa on katsottu ettei tutkimus ole pelkän iän perusteella tarkoituksenmukainen. Yksityiseltä voi tietysti ostaa, mutta tuskinpa kunnat tutkimuksia ihan vain huvikseen tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saamassani lapussa luki että yli 35v odottajille tarjotaan mahdollisuus punktioon. Istukkabiopsiaan voisi kuulemma mennä jo ennen np-ultraa. Eli todellakin kunnan kanta tässä jyrää ja täällä näin. En halua kertoa kuntaa, mutta pieni kaupunki ison kyljessä.

Ap

Mutta kunta maksaa laskun seulonnoista, joten se myös päättää mitä tarjotaan. Taysissako tosiaan kaikki iäkkäät (mikä se raja sitten ikinä onkaan) pääsevät istukkanäytteeseen tai lapsivesipunktioon pelkän iän perusteella???

Eivät enää pääse.

Seulonnoista määrätään nykyään asetuksella, joten ne eivät enää ole kuntien päätettävissä. Asetuksessa ei tosin määrätä kuin veriseulasta ja nt- ja rakenneultrasta, joten jatkotutkimukset (kuten lapsivesipunktio) tehdään synnytyssairaalassa tarpeen mukaan. Kunta ei voi ostaa ainakaan sairaalasta ko. palvelua edes rahalla, jos sairaalassa on katsottu ettei tutkimus ole pelkän iän perusteella tarkoituksenmukainen. Yksityiseltä voi tietysti ostaa, mutta tuskinpa kunnat tutkimuksia ihan vain huvikseen tekevät.

Vierailija
24/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskapoimu oli ok sekä verikokeiden tulokset ok.

Minulle selitettiin, että nuo arvot sijoitetaan laskukaavaan, johon myös muita muuttujia, kuten ikä, ja siten saadaan riskiluku, jonka perusteella arvioidaan lisätutkimuksien tarve.

Lisätutkimuksia ei ehdotettu, eikä tehty.

Sain terveen lapsen.

Vierailija
25/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta, että vanhuuskin on aluekohtaista. Tietyissä neuvoloissa käy vanhempaa ja tietyissä nuorempaa väkeä. Täällä jo aiemmin mainitussa Viiskulman neuvolassa on mullekin todettu, että heille 39v ei ole erityisen vanha ensisynnyttyjä vaan joukossa on 45v porukkaa. Terkkari naureskeli mulle, ettei tällä alueella paljoa nuoria synnyttäjiä olekaan.

Vierailija
26/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikaraja punktioon oli 35v. menin kylla, olin 36v.

Vierailija
27/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhistus, että että vain osa vammoista selviää punktioissa. Moni paljon downia vaikeampi kromosomimuutos tulee siis yllätyksenä. Mihin sitten sen vammaisen lapsen laitatte?

Vierailija
28/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vain kertoa, että on tällainen mahdollisuus, mutta suositella ei saa.

mutta on muutenkin fiksu neuvolan täti. Kävin vain rakenneultran, täysin terve poika syntyi kun olin 42v, ei edes sairastele (pian 3v)

Vierailija
29/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minua odotti, ikää oli tällöin vain 28. Tosin nämä ehdotukset tuli sen takia, kun yksi sydänsairauslapsi ja yksi, keneltä puuttuu pätkä suolistosta. Äiti sai lähetteen lääkärille, lääkäri katsoi äitiä ja kysyi, että haluatko nyt ihan varmasti, kun tämähän voi aiheuttaa keskenmenon. Äiti katsoi lääkäriä ja sanoi, että lähete tehtiin, mutta ei hänen pyynnöstä. Hänen puolestaan lapsi saa olla vaikka sammako, mutta se on kuitenkin oma pieni sammakko :) Ihana äitini

Vierailija
30/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin vain niskaturvotusultrassa ja rakenneultran yksityispuolella sikiödiagnoostikan erikoislääkärillä. Missään vaiheessa ei kukaan kysellyt, miksi en mene veriseulaan (en ole koskaan mennyt; liikaa vääriä hälytyksiä, varsinkin kun ikä lisää niin paljon riskilukua).

Lapsivesipunktiota tai muita lisätutkimuksia ei ehdottanut kukaan. Ajattelen itsekin, että se mikä ei ultrissa näy, ei ole tarkoittettu nähtäväkseni. Jos ultrissa jokin pielessä, sitten tutkittaisin tarkemmin.

Vierailija
31/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain esikoisen 39-vuotiaana

Ja neuvolassa mulle sanottiin, etten ole vanha ensisynnyttäjä (Helsinki).

Kyllä 39-vuotias on vanha ensisynnyttäjä.

Vierailija
32/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vaikeatkin kromosomipoikkevauuden aiheuttamat vammat selviävät vasta ajan mittaan. Laittaisitte kuitenkin vaikkapa usean vuoden ikäisen lapsenne laitokseen? Jos ette kuvittele down lapsen kanssa jaksavanne, niin miten jaksaisitte vaikeammin vammaisen kanssa? Olisiko kaikille inhimillisintä, että tyytyisitte vauvanukkeen?

Vierailija
33/44 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessa Jo yksi yllatys-down (olin 32 v), ei jaanyt mihinkaan seulaan.

Vierailija
34/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kieltäydyin niskapoimumittauksestakin. (odotin 39 v)

Vierailija
35/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse 39v ja HALUAISIN lapsivesipunktion mutta EN SAA kun en ole vielä yli 40 eli riskiryhmässä. (vai oliko se 42, en muista). Kuntakohtaista.

Vierailija
36/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski ei mielestäni ole niin paljon kohonnut esim. kahden vuoden aikaiseen tilanteeseen, että siihen olisi perusteita.

En vaan tiennyt, että ylipäätään pelkästään iän perusteella punktiota suositellaan jo yli 35v odottajille, vaikka ultrat ja seerumiseula olisi ok rajoissa.

ap

Vierailija
37/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ole kiitollinen vaan tyrmistynyt.

ap

olen itse 39v ja HALUAISIN lapsivesipunktion mutta EN SAA kun en ole vielä yli 40 eli riskiryhmässä. (vai oliko se 42, en muista). Kuntakohtaista.

Vierailija
38/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kuulemma ollut suurentunutta riskiä, kun np tulos oli 2,8 mm eikä 3 mm, mikä oli rajana.

Vierailija
39/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ensisynnyttäjäksi olet todella iäkäs joten ehkä sen takia saat lähetteen, jos taas sinulla on jo ennestään lapsia niin sitten en ymmärrä miksi suositellaan..

Vierailija
40/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain nyt syksyllä lapsen 39-vuotiaana eikä ainakaan täällä Hesassa tullut mitään lisätutkimuksia iän perusteella. Onkohan tääkin paikkakuntakohtaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän