Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle suositeltiin neuvolassa lapsivesipunktiota pelkän iän perusteella, onko tavallista? N36

Vierailija
29.11.2012 |

Siis joka tapauksessa eikä vain jos niskapoimussa on turvotusta ja/tai seula hälyttää! Olin varsin hämmästynyt tästä linjauksesta. Onko tämä tavallinen käytäntö kaikissa kunnissa yli 35v. odottajilla?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta sitten ei puhuttu tästä mitään, mutta nyt sitten yhtäkkiä "iän puolesta" pitäisi kuulemma mennä punktioon np-tuloksista riippumatta! Tuli tosi ontto olo. Taitaa olla kuntakohtaisia nuo suositukset. Itse ajattelin tehdä päätöksen np-mittauksen ja veriseulan tulosten perusteella. Ei hoitaja varsinaisesti suositellut, mutta ilmaisi asian tavallaan itsestäänselvyytenä ja maksusitoumusta oli jo kirjoittamassa, kun sanoin että ei kiitos tässä vaiheessa.

ap

Vierailija
2/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään vain jos rutiiniseuloissa on jotain hälyyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vanha, se on sitten yksittäisen neuvolan terkkarin mielipide jos pitää lähes nelikymppistä ensisynnyttäjää "ei vanhana"..

Vierailija
4/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lääkäri suorastaan painosti. Olin 35, niskapoimu oli ok. Lääkäri lyttäsi tylysti syyn jonka mainitsin kieltäytymiseen (ei muuten ollut mikään uskonto), ja jankutti pitkään että onhan se hyvä että tehdään kaikki tutkimukset joihin on mahdollisuus.

Joten jos niitä mahdollisuuksia ei saisi kuin esitellä, se olisi varmaan hyvä kertoa myös henkilökunnalle. :P

Vierailija
5/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 37-vuotias ja odotan kolmatta.

Juuri nt-ultra takana ja kotiin tuli paperi, ettei suurentunutta riskiä eikä tarvetta lisätutkimuksiin.

Tämä siis pääkaupunkiseudulla.

Minua ei kyllä ole pidetty vanhana, vaikka olisin iästä itsekin maininnut ja epäillyt kasvanutta riskiä.

Vierailija
6/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on (oli) koko kunnan terveydenhuollon kanta. Ja riski nousee, mutta jyrkästi se rupeaa nousemaan tossa 43-v kohdilta. Ja siis silloinkin riski ei vielä ole hirvesäti kohonnut. riskitöntähän se ei ole koskaan, mikä tuppaa unohtumaan...

Vierailija
7/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide etteikö 39-vuotias olisi vanha ENSIsynnyttäjä, se on todella korkea ikä saada ensimmäinen lapsi ihan tilastollisestikin katsottuna. Yhtä hassua olisi väittää että 15-vuotias ei ole nuori ensisynnyttäjä..

Vierailija
8/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin silloin Helsingin Viiskulman neuvolassa olin kuulemma suht "keski-ikäinen" synnyttäjä. Hänellä oli kuulemma samaan aikaan 46 v vanha ensisynnyttäjä asiakkaana, ja koko asiaskuntaan verrataen olin ihan normaalissa iässä:-)

Vierailija
9/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan biologisestikin ajateltuna lähes nelikymppisen hedelmällisyys lähenee jo loppuaan, eli valitettavasti olit vanha ensisynnyttäjä ja 46v ensisynnyttäjä on jo aika harvinaisuus..

Vierailija
10/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punktiossahan on aina riskinsä. Sitäpaitsi jos itse on sitä mieltä, ettei kuitenkaan tekisi aborttia, niin ei siitä varsinaista hyötyäkään ole, ultrissa kuitenkin nähdään rakenteet aika hyvin. Ei siis pitäisi tulla yllätyksenä "lapsellasi ei olekaan sydäntä ollenkaan".

Vierailija
11/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä vaan 39-vuotias ensisynnyttäjä

on vanha, se on sitten yksittäisen neuvolan terkkarin mielipide jos pitää lähes nelikymppistä ensisynnyttäjää "ei vanhana"..

Vierailija
12/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltäytynyt kaikista noista tutkimuksista koska en missään tapauksessa tekisi kumminkaan aborttia, en vaikka lapsi olisi kuinka epämuodostunut tai vammainen.

Vierailija
13/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ihan tavallinen tapa, riski lähtee jyrkkään nousuun 35v jälkeen

Vierailija
14/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan, että mikään kunta tarjoaisi punktiota pelkän iän perusteella!

Suositus taisi olla yksittäisen th:n mielipide? Yksityisellähän punktion saa tietysti rahalla...

Vierailija
15/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan, että mikään kunta tarjoaisi punktiota pelkän iän perusteella!

Suositus taisi olla yksittäisen th:n mielipide? Yksityisellähän punktion saa tietysti rahalla...

Yksittäiset kunnat eivät päätä sikiöseulonnoista, vaan kunnat kuuluvat aina johonkin sairaanhoitopiiriin, jossa päätökset tehdään.

Vierailija
16/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäiset kunnat eivät päätä sikiöseulonnoista, vaan kunnat kuuluvat aina johonkin sairaanhoitopiiriin, jossa päätökset tehdään.

Taysissako tosiaan kaikki iäkkäät (mikä se raja sitten ikinä onkaan) pääsevät istukkanäytteeseen tai lapsivesipunktioon pelkän iän perusteella???

Vierailija
17/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ikäraja Kuopiossa? Olen 40 vuotias vauvahaaveinen ja todellakin haluaisin istukkabiobsiaan tai lapsivesitutkimukseen. Riski saada vammainen lapsi on tässä iässä jo selkeästi suurentunut ja voin rehellisesti sanoa, etten olisi sellaista valmis vastaanottamaan. Istukkabiobsia on etusijalla juuri siksi, että se tehdään aikaisemmilla viikoilla, mikä on etu, jos päätyisin raskaudenkeskeytykseen.

Vierailija
18/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä missään kukaan moista edes ehdottanut!

Vierailija
19/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhistus, että että vain osa vammoista selviää punktioissa. Moni paljon downia vaikeampi kromosomimuutos tulee siis yllätyksenä. Mihin sitten sen vammaisen lapsen laitatte?

Vierailija
20/44 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37-vuotiaana niskapoimu-ultrassa suositettiin lapsivesipunktiota, vaikka kaikki oli ok. Lääkäri oli oikein ihmeissään, kun en siihen halunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän