Äidin taistelu omasta ajasta! Miten tässä näin kävi..
Koskee tietysti myös isiä jotka kotona,niitä kahta...
Taustaa,olimme miehen kanssa tasaveroiset kumppanit ennen lapsia. Molemmat kävimme töissä ja siivosimme kotia,minä toki enemmän sillä pidän tavaroiden järjestelemisestä ja sisustamisesta.
Noh,saimme lapsia ja minä jäin luonnollisesti kotiin,en voinut delegoida raskautta ja imetystä miehelle.
Nyt tuntuu että minun ihmisarvo hupenee miehen silmissä päivä päivältä. Joka asiasta joudun erikseen sanomaan ja riita tulee heti jos kehtaan "vaatia"itselleni jotain.
Miehen oli erittäin vaikea ymmärtää että tarvitsen oikeasti viikon parin välein muutaman tunnin jolloin käyn esim.kahvilla,pääsen hetkeksi pois kotoa ja olen vain minä.
Nyt olen saanut "luvan"edes tähän.
Ei silti,naama vääntyy aina kun olen lähdössä ja mies yrittää etten juuri tuona päivänä menisi.
Aamutoimet miehellä,juo monta kuppia kahvia,käy suihkussa ja ehtii pari kertaa vessaankin.
Minä otan kupin kahvia ja alan laittaa lapsille aamupalaa. Kehtasin pyytää että hän aloittaisi kerrankin aamupalan laiton ja minä menisin aamusuihkuun(rakastin aamusuihkuja ennen lapsia), noh riitahan tuostakin tuli koska minun suihkuni vuoksi hänen koko työpäivänsä venyisi liikaa(liukuva työaika).
No okei pikkujuttu mutta minua ärsyttää että olen ainoa tässä perheessä joka tinkii kokoajan omistaan,hitto oikeasti tässä ollaan ja tapellaan SAANKO käydä suihkussa aamulla,edes kerran viikossa..
Miten hitossa te muut naiset jaksatte tälläisten pahvipäiden kanssa?
Räyhääjille sanon jo valmiiksi että tämä suihku oli vain yksi esimerkki tilanteen naurettavuudesta,toki käyn sitten iltaisin suihkussa. Periaatteesta vain vituttaa että joutuu tuollaisista asioista kinaamaan,miksi hänellä on joku oikeus istua vessassa 30min joka aamu,käydä suihkut ja juoda rauhassa kahvit.
Perhana!
Enkä tod. ole mikään varpunen joka alistuu miehensä palvelijaksi mutta en vain jaksaisi tapella oikeuksistani ihmisenä kokoajan,tulee ennen kaikkea hyvin pettynyt olo.
Kommentit (109)
mies ja nainen ei voi koskaan olla täysin tasa-arvoisia samalla tavalla koska nainen äitinä tulee aina huolehtineeksi lapsista miestä enemmän ihan vaan sen takia, että on nainen. Ei miehistä tule naisia vaikka kuinka yrittäisi.
Tuttua kauraa meilläkin, mä joudun todella ärhäkästi pitämään puoleni ja sittenkin jään aina häviölle, sillä huolehdin lapsista kuitenkin miestäni enemmän.
yh kun tavattiin, joten ihan on ensimmäisestä lapsesta vastannut ja huolehtinut itse. Myös meidän yhteisiä hoitaa, ei ole olut asiassa nokan koputtamista.
Jatka vaan samoilla linjoilla: lähde tapaamaan ystäviäsi, käy suihkussa "miehen ajalla" jne. Älä pyydä lupaa.
Kaikki miehet eivät ole pahvipäitä, ja jotkut pahvipäät voivat muuttua tajuisemmiksi vuosien myötä. Toivoa on.
Raskautta, synnytystä ja imetystä ei voi delegoida miehelle, mutta kaiken muun perhe-elämään liittyvän voi hänen kanssaan jakaa.
PS
Jos miehen pitää istua puoli tuntia vessassa hänen ruokavaliossaan on jotain vikaa. Laita paketti Visibliniä hänen aamukahvikuppinsa viereen ;-)
Jatka vaan samoilla linjoilla: lähde tapaamaan ystäviäsi, käy suihkussa "miehen ajalla" jne. Älä pyydä lupaa.
Kaikki miehet eivät ole pahvipäitä, ja jotkut pahvipäät voivat muuttua tajuisemmiksi vuosien myötä. Toivoa on.
Raskautta, synnytystä ja imetystä ei voi delegoida miehelle, mutta kaiken muun perhe-elämään liittyvän voi hänen kanssaan jakaa.
PS
Jos miehen pitää istua puoli tuntia vessassa hänen ruokavaliossaan on jotain vikaa. Laita paketti Visibliniä hänen aamukahvikuppinsa viereen ;-)
Kiitos.
Olen luullut että kaikki miehet suunnilleen asuvat vessassa?! Mun isä lukee lehtiä vessassa,mies täyttää ristikoita vessassa ja hänen isä joutuu tupakoimaankin siellä kun menee niin kauan.
Olenkin aiheesta huomautellut miehelle että eihän tuo erikseen "omaa aikaa" tarvitse kun vessassa pakoilee puolipäivää kuitenkin.
ap
PS
Kiitos.
Olen luullut että kaikki miehet suunnilleen asuvat vessassa?! Mun isä lukee lehtiä vessassa,mies täyttää ristikoita vessassa ja hänen isä joutuu tupakoimaankin siellä kun menee niin kauan.Olenkin aiheesta huomautellut miehelle että eihän tuo erikseen "omaa aikaa" tarvitse kun vessassa pakoilee puolipäivää kuitenkin.
ap
asenne että luulen .että kaipaat vähän laadukkaampaa seuraa kuin miehesi. Eli epäilen että loppujen lopuksi haluat hänestä eroon...
t. olinkohan 55
PS
Kiitos.
Olen luullut että kaikki miehet suunnilleen asuvat vessassa?! Mun isä lukee lehtiä vessassa,mies täyttää ristikoita vessassa ja hänen isä joutuu tupakoimaankin siellä kun menee niin kauan.Olenkin aiheesta huomautellut miehelle että eihän tuo erikseen "omaa aikaa" tarvitse kun vessassa pakoilee puolipäivää kuitenkin.
apasenne että luulen .että kaipaat vähän laadukkaampaa seuraa kuin miehesi. Eli epäilen että loppujen lopuksi haluat hänestä eroon...
t. olinkohan 55
Mutta varmaan osin totta.
Olen huomannut haaveilevani kunnon keskustelusta :(
ap
Joku jo kirjoitti, että on ollut miehensä kanssa 7 v ennen lapsia, ja sitten meininki muuttui. Miten ihmeessä? Miten ihmeessä mies voi muuttua täydeksi kusipääksi sillä hetkellä kun tulee isäksi? En vaan voi käsittää ja mulle tuli tätä ketjua lukiessa mieleen heti, että millaisten miesten kanssa te oikeen niitä lapsia ootte tehneet. Oon kyllä tiennyt, että mulla on tosi hyvä mies, mutta täytyy nyt muistaa taas olla todella kiitollinen siitä.
Joku jo kirjoitti, että on ollut miehensä kanssa 7 v ennen lapsia, ja sitten meininki muuttui. Miten ihmeessä? Miten ihmeessä mies voi muuttua täydeksi kusipääksi sillä hetkellä kun tulee isäksi? En vaan voi käsittää ja mulle tuli tätä ketjua lukiessa mieleen heti, että millaisten miesten kanssa te oikeen niitä lapsia ootte tehneet. Oon kyllä tiennyt, että mulla on tosi hyvä mies, mutta täytyy nyt muistaa taas olla todella kiitollinen siitä.
kyllä minullekin on tapahtunut niin että 6v hyvänä ollut suhde muuttui huonoksi, lasten ja uran myötä. Siis tarkoituksella otin rauhassa, että tulisi kunnollinen mies. Ja suossa taas ollaan. Eli täysin mahdollista, että näin käy.
Jännä kyllä, että itsellä ei väsymystä tunnu, vaikka pisin unipätkä yli vuoteen on ollut 4 tuntia ja sekin vain kaksi kertaa... Ehkä sitä on niin äitiyden huumassa :) Ja, onhan tämä kuitenkin ohimenevä vaihe, kohta tuo lapsi jo pyöräilee rinnalla kun itse juoksee...
En mä sitten enää laita mitään symppausviestejä jos ei kerran kelpaa. : /
mies ja nainen ei voi koskaan olla täysin tasa-arvoisia samalla tavalla koska nainen äitinä tulee aina huolehtineeksi lapsista miestä enemmän ihan vaan sen takia, että on nainen. Ei miehistä tule naisia vaikka kuinka yrittäisi.
Tuttua kauraa meilläkin, mä joudun todella ärhäkästi pitämään puoleni ja sittenkin jään aina häviölle, sillä huolehdin lapsista kuitenkin miestäni enemmän.
yh kun tavattiin, joten ihan on ensimmäisestä lapsesta vastannut ja huolehtinut itse. Myös meidän yhteisiä hoitaa, ei ole olut asiassa nokan koputtamista.
En mä sitten enää laita mitään symppausviestejä jos ei kerran kelpaa. : /
Ensinnäkin kannattaa sanoa suoraan sille miehelle, mikä tilanne on ja missä mättää. Naisilla on kummallinen tapa vihjailla asioista naisten omilla koodeilla ja sitten ollaan vihaisia kun mies ei tajua.
Toinen on ohjeistaminen vauvan hoidossa. Ainakin itselläni oli melko epäselvää mitä ja milloin piti vauvalle tehdä tai syöttää. Jos on päivät töissä ja viikonloppunakin vaimo hoiti suurimman osan asioista tai ainakin kertoi milloin piti mitäkin tehdä, niin eihän sitä voi yhtäkkiä asioista tietää. Kun jäin isäkuukaudelle, pyysin vaimoa kirjoittamaan melko tarkan aikataulun lapsen päivästä. Toki tiesin suunnilleen mitä ruokaa annetaan jne, mutta päivärytmi ei ollut kovinkaan tarkkaan selvillä.
Eli koitan tässä sanoa, että monellakaan isällä ei ole luontaista hoitoviettiä, joka naisilla ilmeisesti on. Itse olen koittanut osallistua mahdollisimman paljon lasten hoitoon ja vaimon kanssa sovimme kumpi harrastaa ja milloin. Kummallakaan ei siis ole etulyöntiasemaa, mutta ei me samaankaan aikaan voida harrastuksissa olla.
No se on sääli, että monelle on osunut vastaan mies, jota lastenhoito ei kiinnosta. Ehkä asioista ei sitten puhuta tarpeeksi tai sitten miehet oikeasti muuttuvat (ei se raskaus ja vauva-aika miehillekkään ihan helppoa ole). Mutta sitä en ymmärrä, että tällaisten miesten kanssa tehdään vielä lisää lapsia, kun ekankin kanssa tulee ongelmia...
Isi35
Ensinnäkin kannattaa sanoa suoraan sille miehelle, mikä tilanne on ja missä mättää. Naisilla on kummallinen tapa vihjailla asioista naisten omilla koodeilla ja sitten ollaan vihaisia kun mies ei tajua.
Toinen on ohjeistaminen vauvan hoidossa. Ainakin itselläni oli melko epäselvää mitä ja milloin piti vauvalle tehdä tai syöttää. Jos on päivät töissä ja viikonloppunakin vaimo hoiti suurimman osan asioista tai ainakin kertoi milloin piti mitäkin tehdä, niin eihän sitä voi yhtäkkiä asioista tietää. Kun jäin isäkuukaudelle, pyysin vaimoa kirjoittamaan melko tarkan aikataulun lapsen päivästä. Toki tiesin suunnilleen mitä ruokaa annetaan jne, mutta päivärytmi ei ollut kovinkaan tarkkaan selvillä.
Eli koitan tässä sanoa, että monellakaan isällä ei ole luontaista hoitoviettiä, joka naisilla ilmeisesti on. Itse olen koittanut osallistua mahdollisimman paljon lasten hoitoon ja vaimon kanssa sovimme kumpi harrastaa ja milloin. Kummallakaan ei siis ole etulyöntiasemaa, mutta ei me samaankaan aikaan voida harrastuksissa olla.
No se on sääli, että monelle on osunut vastaan mies, jota lastenhoito ei kiinnosta. Ehkä asioista ei sitten puhuta tarpeeksi tai sitten miehet oikeasti muuttuvat (ei se raskaus ja vauva-aika miehillekkään ihan helppoa ole). Mutta sitä en ymmärrä, että tällaisten miesten kanssa tehdään vielä lisää lapsia, kun ekankin kanssa tulee ongelmia...
Isi35
mutta se täytyy sanoa että tuo hoivavietti on suurilta osin kuitenkin myytti. Jos sulle lykätään vauva kouraan niin varmaan osaat siitä huolta pitää siinä missä munatonkin. Jonkun se on vaan tehtävä.
Ei sitä vaan etukäteen tiedä.
Lisääntyminen on riskibisnestä aina.
Neuvoni kaikille naisille lapsentekomietteisiin: tee lapsi vain, jos olet valmis tarvittaessa hoitamaan hänet yksin!
Ei sitä vaan etukäteen tiedä.
Lisääntyminen on riskibisnestä aina.
Neuvoni kaikille naisille lapsentekomietteisiin: tee lapsi vain, jos olet valmis tarvittaessa hoitamaan hänet yksin!
Isi35
mutta se täytyy sanoa että tuo hoivavietti on suurilta osin kuitenkin myytti. Jos sulle lykätään vauva kouraan niin varmaan osaat siitä huolta pitää siinä missä munatonkin. Jonkun se on vaan tehtävä.
Komppi isi 35:lle. Miehet tarvitsevat selkeät ja napakat ohjeet. Jos niille lykkää eteen epämääräisen tehtävän, ne ahdistuu ja yrittää välttää sen. Ei kannata kysellä ja neuvotella vaan reippaasti käskyttää, kyllä suomalainen mies sen kestää. Sitten kehuu miestä ja on iloinen kun homma on tehty sovitun mukaan.
Se on totta, ettei lastenhoito naisiltakaan luonnostaan suju. Pitää ymmärtää, että äitiyslomalla asiaan on tullut perehdyttyä ja paneuduttua paljon syvällisemmin kuin mies. Ja jos vain yksi perheessä osaa, niin sehän sen joutuu tekemään. Siksi tarkat ohjeet.
Onkohan ongelma siinä, että kun naiset usein osaa tuon lastenhoidon paremmin, niin sitä vähätellään itsestäänselvänä asiana, joka ei vaadi taitoa tai harjoittelua? Sitten mies on kumminkin aika avuton kun vaadittavat asiat muuttuukin vauvaperheissä tosi nopeaan. Siis tyyliin syyslomalla vauva laitettiin viltille köllöttämään, nyt se ryömii ja pitää vahtia tarkkaan, ja syyskuussa annettiin vain maitoa, nyt menee jo kolmea eri sosetta... Ilman ohjeita miehelle voi tulla fiilis, että teki mitä vaan niin aina se menee pieleen.
Onko ap:n perheen tasa-arvo ollut ihan tasan tasa-arvoa, vai onko taustalla ollut jo alkujaan ääneen lausumaton oletus, että mies on kumminkin se joka "tietää" asiat ja tekee päätökset, ap saa osallistua päätöksentekoon ja kertoa mielipiteensä? Tasa-arvo on ehkä ollut myös sitä, että mies on ap:n yllätykseksikin vapaaehtoisesti hoitanut jotain kotitöitä, jotka ovat muodostaneet noin puolet kahden lapsettoman työssäkäyvän vähistä kotitöistä? Kannattaa olla reipas ja määrätietoinen ja delegoida eikä pyydellä ja neuvotella. Ystävällinen voi silti olla, ei käskyn tarvitse tai pidä olla vihainen, vaan selkeä. Ja jos mies toimii ohjeen mukaan ja homma menee pieleen, vika on sitten ohjeessa eikä miehessä.
Monessa perheessä tilanne on muuttunut ratkaisevasti siinä vaiheessa, kun on syntynyt yhteinen lapsi.
Kas kun se on NAINEN, joka sen synnyttää. Ja vain naisella on tissit, joissa voi ilmetä jonkinlaisia hoivavietin oireita, kun maitoa tirisee vauvan alkaessa itkeä.
Miehen asenne parisuhteeseen voi olla periaatteessa tasa-arvoinen, MUTTA: nainen on monen miehen (ja yllättävän monen naisenkin) mielestä ainoa oikea ja sopiva vauvanhoitaja. Kyllähän mies sitten, kun vauva oppii kävelemään ja puhumaan, tai ainakin sitten, kun menee kouluun, tai kun tarvitsee apua moponkorjauksessa tai ...
Kun siis perheeseen syntyy lapsi, naisen rooli ja miehen asenne naiseen muuttuu ratkaisevasti. Nainen ei olekaan enää se hehkeä rakastajatar, jota oli ne edelliset 7 vuotta, vaan Äiti, jonka ensisijainen tehtävä on huolehtia perheestään, mies mukaanluettuna.
Ja kun se äiti nyt kuitenkin on siinä kotona, niin sehän on täysin itsestään selvää, että huolehtii sitten kaikista kotiasioista. Vauvasta tietenkin, ja siinä samalla siivouksen, pyykin, ruuanlaiton ym. Miksi ihmeessä mies raskaan työpäivän jälkeen niitä enää tekisi, kun vaimo on kuitenkin ollut koko päivän muutenkin kotona?
Itsellänikin on hyvä mies, mutta olen nähnyt läheltä miehiä jotka ovat olleet innoissaan raskaudesta, olleet mukana neuvolassa ja synnytyksessä ja sitten pam - kiinnostus lopahtaa täysin. Ei voi koskaan etukäteen tietää, millainen äiti/isä tulee olemaan siinä oikeassa arjessa. Ihmisten paineensietokyky on erilainen, ja varsinkin vauva-ajan suhteen monilla miehillä olematon. Miehillä on myös usein toimintamalli "kun minua alkaa ahdistaa, kävelen ovesta ulos". Ja sinne vaan jää vaimo itkevän vauvan kansas, kun mies kirmaa harrastuksiinsa.
aikaa vain siksi, että äiti saa ottaa päikkärit. On lasten kanssa siksi, että lapset ovat hänen lapsiaan ja viihtyy niiden seurassa ja haluaa olla lastensa kanssa.
silläkin toki puutteensa on ;) Meillä mies tekee pitkää päivää ja reissaa paljon työn merkeissä, mutta kotona ollessa se on vaihtanut vaippaa ja lykinyt muksuja vaunuissa, jotta minä olen saanut ottaa päikkärit ja salille se on suorastaan patistellut :) Mä kyllä laittaisin tuollaisen ukon ulkoruokintaan, miksi pitäisi olla äiti vielä aikuiselle miehellekin tai hoitaa yksin yhteiset lapset? Pah, mielummin olisin ilman tuollaisen kaikkeuden keskipisteen seuraa
aikaa vain siksi, että äiti saa ottaa päikkärit. On lasten kanssa siksi, että lapset ovat hänen lapsiaan ja viihtyy niiden seurassa ja haluaa olla lastensa kanssa.
silläkin toki puutteensa on ;) Meillä mies tekee pitkää päivää ja reissaa paljon työn merkeissä, mutta kotona ollessa se on vaihtanut vaippaa ja lykinyt muksuja vaunuissa, jotta minä olen saanut ottaa päikkärit ja salille se on suorastaan patistellut :) Mä kyllä laittaisin tuollaisen ukon ulkoruokintaan, miksi pitäisi olla äiti vielä aikuiselle miehellekin tai hoitaa yksin yhteiset lapset? Pah, mielummin olisin ilman tuollaisen kaikkeuden keskipisteen seuraa