miksi lasten tilit muka vaikuttaa toimeentulotukeen?
Kommentit (37)
aina viimesijainen tukimuoto perheelle.
Olen ajatellut avata vauvalle tilin, mutta kannattaakohan se sittenkään... Pitää varmaan hakea toimeentulotukea, jos/kun siirryn elämään kotihoidontuella.
Ei kai lapsen tili voi vaikuttaa aikuisen osaan toimeentulotuesta? Eikös lapsen varojen käyttäminen ole muutenkin "kiellettyä" tms, siis lapsi ei saa elättää aikuista?
Siirtää rahat lapsen tilille ja sitten mennä sossuille itkemään ettei ole rahaa ja sitten elelisi valtion rahoilla?
Siirtää rahat lapsen tilille ja sitten mennä sossuille itkemään ettei ole rahaa ja sitten elelisi valtion rahoilla?
Tuo olisi jo petos.
Eikä niin saa tehdä.
Mutta jos on jo pidemmän aikaa säästänyt lapselle rahaa, tilille joka on lapsen nimissä, ei niitä rahoja sieltä saisi käyttää. Sehän menisi sitten varastamiseksi, koska lapsi ei ole elatusvelvollinen.
Olen ajatellut avata vauvalle tilin, mutta kannattaakohan se sittenkään... Pitää varmaan hakea toimeentulotukea, jos/kun siirryn elämään kotihoidontuella.
Ei kai lapsen tili voi vaikuttaa aikuisen osaan toimeentulotuesta? Eikös lapsen varojen käyttäminen ole muutenkin "kiellettyä" tms, siis lapsi ei saa elättää aikuista?
jos sinä avaat sille tilin ja siirrät omistasi sen tilille rahaa? Ei se vauva sua silloin mitenkään elätä.
en ole juristi vaan sosialityöntekijä (enkä onneksi tee työssäni toimeentulotukipäätöksiä) joten ihan aukottomasti en oikeasti tiedä. Tästä asiasta on tällä palstalla aiemminkin käyty kädenvääntöä.
Mun järkeeni kävisi (mutta voin olla väärässäkin), että jos lapsi oikeasti saisi esim. huomattavan perinnön jostakin niitä rahoja pitäisikin suojata. Sen sijaan jos vanhemmat säästävät lapselle omia rahojaan/lapsilisiä tms niin ei voi ajatella, että rahat ovat lapsen. Tässä ainakin saatetaan mennä hyvin lähelle petoksen rajaa.
Tuntuu, että edes pankin henkilökunta ei osaa neuvoa lasten rahojen käytössä. Omalla lapsellani kahdessa pankissa tili, jonne lahjoitettu rahaa (toiselle itse, toiselle isovanhemmat). Sain eri pankeista varsin erityyppiset ohjeet siitä miten vanhemmat voivat rahoja käyttää tai eivät voi. Oikeasti en niihin tietänkään koskisikaan kuin hätätapauksessa.
Jotkut ystäväni ovat olleet järkyttyneitä kun eivät ole saaneet toimeentulotukea huomattavan säästötilin vuoksi elämän kriisitilanteessa. Kun nämä rahat on "säästössä" tulevaisuutta varten. En voi käsittää.....
jos sinä avaat sille tilin ja siirrät omistasi sen tilille rahaa? Ei se vauva sua silloin mitenkään elätä.
Kyseessä olisi tili, johon esim. vauvan isovanhemmat halutessaan voisivat siirtää rahaa, johon osa lapsilisästä menisi ym.
en saa toimeentulotukea, mutta en myöskään kajota vauvan tiliin? Aikamoinen ristiriita
-ap-
Ja sitte ei tartte tukia pyydellä kun on varaa lahjoittaa rahat pois.
Tyhmiäkö te olette? o.O
Jos rahat vaihtavat omistajaa, se omistaja vaihtuu!
Eli jos minä siirrän rahaa henkilölle x, ne rahat eivät sitten ole enää minun, vaan sen x:n.
Kuten jos siirrän lapselleni rahaa, tilille joka on lapseni nimellä avattu, ne rahat eivät ole enää minun omistuksessani.
Se ei tosiaankaan ole mikään petos jos on rahaa siirtänyt paljon ennen kuin edes tulee tarvitsemaan toimeentulotukea.
Ihmisillä saattaa käydä paska flaksi ja tippua ns. tyhjän päälle. Se, mitä on säästänyt sitä ennen lapsen/lapsien tilille, eivät ole vanhempien rahoja.
Mutta sitten se menee petokseksi, jos otat ja siirrät juuri ennen sossuun kävelyä kaiken lapsen nimiin. Se on jo huijaus.
Tämän sosiaalityöntekijän mukaan, joka tuossa minua ennen kirjoitti, koskaan ei lapselle kannattaisi säästää rahaa tulevaisuutta varten.
tykkään osallistua ja vauvani on voittanutkin
Onhan se toisaalta aika epäreilua, jos lapsi saa vaikkapa (teoreettisessa tapauksessa) perinnön kuolleelta isältään, ja sitten äiti sössii perheen taloudellisen tilanteen ja joutuu käyttämään lapsensa perintöä.
Tai päinvastoin, tietysti.
ja olen siitä tulevat tienestit pistänyt vauvan tilille, voiko tämä olla este toimeentulotuelle
rahastoihin ja lapset saavat rahat vasta täysi-ikäisinä sieltä, eikä sieltä rahoja saa pois ennen sitä.
Nyt jos meitä kohtaisi joku onnettomuus ja jouduttaisiin sossunluukulle niin emme silti saa lapsien rahastosta nostaa rahoja perheen elättämiseksi!! Rahat ei siis makaa missään tileillä vaan on sijoitettu rahastoihin, joista ei kesken saa pois mitään..
Ei kai tässä tilanteess voi sossu evätä toimeentulotukea??
Oma moka.
Lapsilisät on elämistä varten
Tähän ikuisuusdilemmaan olisi mielenkiintoista saada joskus ihan lainopillinen vastaus.
Omaan järkeeni se, että lapsilisät rahastoidaan tai ohjataan suoraan lasten tilille "pesämunaksi" olisi ihan hyvä peruste evätä toimeentulotuki, nehän on tarkoitettu elämiseen ja lapsista aiheutuviin kustannuksiin - eli sossun tuki tulisi tavallaan korvaamaan lapsilisän jonka perhe säästää jonnekin muualle. Samoin jos vanhemmat siirtävät rahaa lasten tilille ja siellä on kuitenkin tilitapahtumia, esim rahoja myös nostetaan sieltä välillä, on se maalaisjärjellä ihan selkeä peruste.
Mutta jos lapsi esim. perii kuolleen isänsä tai muun omaisensa, ei kai juridisestikaan kukaan muu kuin lapselle tässä tilanteessa määrätty uskottu mies saa käyttää tilin varoja? Maistraattihan valvoo isompien summien ollessa kyseessä lapsen etua.
Oma lapsemme sai erään vakuutuskorvauksen, n. 10.000 euroa ja jouduimme tekemään maistraatille selvityksen rahasummasta ja muistaakseni piti jotenkin osoittaa että ne ovat lapsen omalla tilillä - tästä on jo aikaa, en muista miten prosessi tarkalleen meni. Koska summa ei kuitenkaan sillä tavalla ollut merkittävä, lapsi ei tarvinnut uskottua miestä eikä meidän tarvitse tehdä tiliä rahojen käytöstä tai käyttämättä jättämisestä, mutta eettisenä ohjeena oli lapsen edun valvonta kaikissa tilanteissa joissa rahoja ehkä käytetään tai sijoitetaan. No, onneksi ei ole tarvinnut käyttää eikä sossun asiakkuus (koputan puuta) ole ollut ajankohtainen, mutta tuntuisi todella väärältä joutua käyttämään lapsen vahngonkorvauksena saamaa rahaa perheen elättämiseen.
Tosin ehkä mieluummin käyttäisin hätätilanteessa sen rahan ja maksaisin lapselle takaisin kun tilanne helpotuisi.
Jos lähdetään linjalle, että lapsen rahoihin ei kosketa.
Jos lähdetään linjalle, että lapsen rahoihin ei kosketa.
ne ovat vain lapsen omaan käyttöön. On rikos käyttää lapsen rahaa.
Mutta lapsilisien laittaminen juuri ennen, jos on ollut tiedossa muutos toimeentulossa ja tuen tarve on myös väärin. Lapsilisä on perheen lapsista aiheutuvia menoja varten. Tuen saamisen aikana pitäisi tulla selväksi, ettei lapsilisää siirretä lapsille. Jos jää sellainen summa ylimääräistä, silloin toimeentulotukea myönnetään liikaa.
Ettei tuhansia voi siirtää piiloon lasten tilille.