MIKSI et osallistu Joulupuu-toimintaan? Eli osta lahjaa...
jollekin pienelle lapselle, joka ilahtuisi siitä varmasti?
Kommentit (82)
Lahjansaajiksi on valittu lähinnä teinejä, joista vanhimmat 17-18-vuotiaita. 17-vuotiaalle voisin vielä lahjan antaakin, mutta jotenkin en usko tuon ikäisten edes välittävän lahjoista tai keräyksen ideasta.
teen töitä näiden sos.köörien kanssa ja tiedän, kuinka hyvin nyt jo palvellaan kotiin avuttomiksi.
Lisäksi useimmilla ihan itseaiheutettu tilanne ja jatkuu yli sukupolvien.
Koska omat rahat ovat tiukilla ja omat lapset menevät vieraiden lapsien edelle.
Minäkin olen kuullut näitä juttuja, että lahjat eivät sitten kumminkaan kelpaa saajalleen kun ovat liian halpoja tai väärän värisiä tai jotain. On täällä av:llakin ollut äitejä haukkumassa kuinka p*kan lahjan saivat lapselleen tästä keräyksestä.
Pienimmille lapsille lahjoja tulee kuulemma paljon, teineille ei niinkään. Ja ne teini-ikäisten toiveet ovatkin sitten noita pleikkaripelejä ym.
Älypuhelin ala-asteikäiselle? Joo ei, meidän työssäkäyvässä perheessä sellaista ei ole aikuisellakaan. Teinille läppäri? En ikinä kehtaisi pyytää tuollaista tuntemattomalta. Lähes täysi-ikäiselle viihdykettä? Mitä hittoa, mene töihin ja ansaitse itse omat lahjarahasi!
Juttelin tänä aamuna 5-vuotiaan kanssa lahjatoiveista. Hän toivoi Angry Birds-tehtäväkirjaa ja -karkkipusseja. Viime vuonna lueskelin parilta nettisivulta + keräyksestä samaa ikäluokkaa edustavien lasten toiveita ja siellä oli mm. Wii, tietynlainen harrastepyörä... satasten hankintoja kehtasivat pyytää, osa jopa omalla nimellään + kuvallaan. Teki mieli sanoa, että eikö teidän perheellä ole mitään käsitystä siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei...
En halua tukea tuollaisia tapauksia. Ikävää toki syyttömille lapsille, mutta ehkä saavat vanhemmat miettimistä jos ei lapsilleen lahjoja saa.
Voisin lahjoittaa kalliinkin lahjan/lahjoja ihmiselle jolle ne oikeasti menisivät tarpeeseen, ja olen noin tehnytkin. Kyseessä oli serkkuni joka sai nuorena opiskelijana lapsen ja jäi yh:ksi, nykyään valmistunut ja hyvässä työssä, eli ei enää tarvitse apua.
meidän keskituloisella (joka maksaa itse kaiken) perheellä on luultavasti matalampi elintaso kuin heillä jotka elävät erilaisien tukien varassa.
Ja myös siksi, että olen tältä palstalta lukenut, millaisiin perheisiin niitä lahjoja menee ja miten kiittämättömiä osa niistä on.
Luulen kyllä silti, että suurin osa menee ihan tarpeeseen ja niitä arvostaviin perheisiin.
koska ne lahjat ei aina todellakaan päädy vähäosaisille.
ja rahat tiukalla. Tuntuu että olisin pikemminkin saamapuolella. Pari vuotta sitten olisin osallistunut mutta sain vastauksen että lahjoja on jo tarpeeksi, ei tarvittu enempää.
en halua ostaa tavaraa, varsinkaan jos en edes tiedä sen saajaa. Jotain ipadeja ne "köyhät" uutisoinnin mukaan kaipaa, tuskinpa ne ilahtuisivat järkilahjasta. Jokaisella on varaa joululahjoihin, jos riittää se mihin on varaa.
Mutta tänä vuonna en enää taida. Musta myös tuntuu siltä, että lahjoja menee perheisiin missä niitä ei oikeasti tarvita.
Tässä on nyt näkynyt tv:ssä esimerkkejä "vähävaraisista" perheistä, missä kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että ei osata ja viitsitä hoitaa omia asioita ja odotetaan, että kaikki tuodaan tarjottimella. Tuntuu että saa työssäkäyvänä maksaa ensin oman elämänsä ja sitten vielä niiden "jotka eivät viihdy työelämässä" elämisen ja sit pitäisi vielä jotain lahjojakin ostella. Ei kiitos!
Afrikkalaiselle tyttökoululle, jossa ei ole mitään. Ei edes kyniä.
mutta nyt en sillä minusta myös haiskahtaa koko touhu !
Annan rahaa Pelastuarmeijan joulupataan, jotenkin se on tuttu ja turvallinen ja he jakavat rahan ostokortteina.
Lahjansaajiksi on valittu lähinnä teinejä, joista vanhimmat 17-18-vuotiaita. 17-vuotiaalle voisin vielä lahjan antaakin, mutta jotenkin en usko tuon ikäisten edes välittävän lahjoista tai keräyksen ideasta.
nuoret ainakin arvostavat lahjoja.
Mutta tänä vuonna en enää taida. Musta myös tuntuu siltä, että lahjoja menee perheisiin missä niitä ei oikeasti tarvita.
Tässä on nyt näkynyt tv:ssä esimerkkejä "vähävaraisista" perheistä, missä kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että ei osata ja viitsitä hoitaa omia asioita ja odotetaan, että kaikki tuodaan tarjottimella. Tuntuu että saa työssäkäyvänä maksaa ensin oman elämänsä ja sitten vielä niiden "jotka eivät viihdy työelämässä" elämisen ja sit pitäisi vielä jotain lahjojakin ostella. Ei kiitos!
En kyllä asu Suomessa, mutta en osallistuisi, vaikka asuisinkin. Varmasti olisi niitäkin, jotka niille lahjoille antaisivat jotain arvoa, mutta mä en usko, että nää avustukset menee sellaisille. Ne menee näille, jotka osaa hakea ja pummata kaiken mahdollisen avun ja tuet - ja sitten ruikuttaa, kuinka paskoja lahjoja sai siitä keräyksestä. :(
jakamassa näitä Joulupuu-lahjoja perheille ja voin sanoa, että ainakin ne lahjat menivät ihan oikeaan osoitteeseen. Eniten lahjoja tulee tosiaan pienille lapsille, ja teini-ikäisten lahjoista on pulaa, mutta jokainen tietysti ostaa lahjan juuri sen ikäiselle kuin itse haluaa eikä hinnan tarvitse olla kallis. Esim. mitään läppäreitä tai älypuhelimia ei kyllä ainakaan meidän jakamissa lahjoissa ollut koskaan, vaan esim. joku lelu, peli, kirja, piirustusvälineitä, pieni lahjakortti tai leffalippu. Itse olen myös ostanut jonkun pienen lahjan keräykseen joka vuosi.
että ainakaan meillä perheet eivät myöskään voineet itse vaatia näitä lahjoja itselleen, vaan sosiaalityöntekijät valitsivat omista asiakasperheistään ne, joiden katsoivat lahjoja eniten tarvitsevan, ja ottivat sitten yhteyttä perheisiin.
Tänä vuonna autan muuten. Mietityttää tietysti aina myös se, meneekö sinne, minne tarkoitettu.
meidän keskituloisella (joka maksaa itse kaiken) perheellä on luultavasti matalampi elintaso kuin heillä jotka elävät erilaisien tukien varassa.
Ja myös siksi, että olen tältä palstalta lukenut, millaisiin perheisiin niitä lahjoja menee ja miten kiittämättömiä osa niistä on.
Luulen kyllä silti, että suurin osa menee ihan tarpeeseen ja niitä arvostaviin perheisiin.
yhteys oman alueesi diakoniatyöntekijään.
Diakonia asiakkaina ovat ne, joille ei heru enää mitään tukea kun sossun "normit" täyttyvät.
Käytännössä siellä asioivilla on OIKEA hätä, on tullut sairastuminen, työttömyys, ero jne. jne. ja kun ne normit täytyy, on todellakin tilanne, ettei sitä ruokaa oikeasti ole ! Saattaa olla, että perhe odottaa työttömyyspäivärahoja parikin kuukautta jne, toki ne peritään takautuvasti.