MIKSI et osallistu Joulupuu-toimintaan? Eli osta lahjaa...
jollekin pienelle lapselle, joka ilahtuisi siitä varmasti?
Kommentit (82)
äidit tai perheet, mikä se ohjelma olikaan, jossa tää teiniäiti, joka oli hylännyt ekan lapsensa ja pukkas lapsia koko ajan ulos ja antoi niille vielä outoja nimiä, halus että sossu maksaa heidän pesukoneen ja mitä vielä.
Kun se nainen ihan pokkana siinä sanoi ettei hän ole sosiaalipummi, meinas jogurttipurkki lentää. Tiedoksi : kyllä olet !
Jos pukkaat niin ison kasan lapsia maailmaan etkä osaa niistä itse huolehtia vaan haluat elää saaduilla tuilla, silloin olet sosiaalipummi.
Ja tollasia pummeja en arvosta enkä heille mitään omasta pussistani anna.
Mieskin oli varsinainen villasukka.
Mua ei häiritse vaikka vastaanottaja olisikin joku piiloköyhä tai myisi sitten tavaran eteenpäin...
koska jos joku näkee sen vaivan, että ilmoittautuu sossuun köyhäksi Suomessa, niin on hänen lapsensa ansainnut lahjansa.
Vaikka jengi alkaa olla röyhkeämpää ja leikkivät tuilla, niin kyllä siellä joukossa on enemmän niitä, joilla on tarvetta.
En usko että lahjan saaja(perhe) on välttämättä avun tarpeessa. Entisenä köyhänä tiedän miten helppo on järjestää edullinen joulu.
En viitsi kantaa lahjoja erilaiset äidit-ohjelman kaltaisiin viisilapsisisin perheisiin jossa ongelmat ovat itseaiheutettuja eikä niistä edes haluta nousta.
sille vaatteita. Sekä nukke että vaatteet olivat paikallisella kirppiksellä myynnissä joulun jälkeen.
En halua jonkun pienen lapsen pettyvän äitinsä myydessä lahjan.
Tai tarkalleen ottaen, en tiedä joulupuu toiminnasta oikein mitään, en jaksa perehtyä asiaan.
Esim. meidän tuttavapiiriimme kuuluu yksi perhe, joka sai jouluksi avustuksia sekä lahjojen että ruoan (olikohan lahjakortti tms.?) muodossa. En tosin vanno 100% varmuudella, että kyseessä oli juuri tuo joulupuu-keräys, mutta joku vastaava suomalainen kuitenkin.
Erittäin kaunis ajatus ja olen itsekin ennen tukenut näitä tempauksia, mutta tuon jutun jälkeen meni maku. Kuvittelin, että ne annetaan tarvitseville ja niillä oikeasti tehdään hyvä mieli lapsille ja perheille joilla ei ole mitään. Sen sijaan ne ilmeisesti jaetaankin niille, joilla on eniten pokkaa vinkua ja valittaa.
Tuo lahjoituksen saanut perhe on saman kokoinen kuin meidänkin perheemme ja samassa elämäntilanteessa. Heidän tulonsa ovat suuremmat kuin meidän, jotka noita lahjoituksia silloin vielä pienistä tuloistamme teimme! Isällä on monta kallista harrastusta, autoa vaihdetaan jatkuvasti ja äiti on innokas shoppailija jne.
Kaiken lisäksi nuo lahjat menivät lapsille valtavan tavararöykkiön jatkoksi, eikä niitä juuri edes noteerattu saati kukaan niistä erityisemmin iloa saanut. :(
Mä olen osallistunut joulupatakeräykseen ja olen ostanut siihen poikalapselle lelulahjaa. Pelkään kanssa sitä myymistä, mutta sitten olen ajatellut että kyllä leluja myyvällä pitää aika kova rahantarve olla. Toki tiedostan että en voi kontrolloida saako lapsi lahjan.
useammankin kerran, mutta kyllä mua myös epäilyttää meneekö ne ihan oikeaan osoitteeseen.
Onko koskaan missään ollu lappua et köyhät ilmottautukaa jos tarttette apua?
tänä jouluna ostan kuitenkin lahjan/lahjoja sos.toimen lasten vastaanottokeskukseen.
Olen kylmä ja kyyninen, mutta koska olen veroni maksanut, kuten moni muukin on, täällä suomessa saa TOIMEENTULOTUKEA. Se on lapsipeheessä riittävä raha joululahjankin ostoon.
Eikä ole pokkaa ehdottaa miehelle, että hän laittaisi rahojaan siihen lahjaan.
olen kolmen lapsen yh (en sossun asiakas, ainoastaan pienituloinen) ja hain lahja-apua parina vuonna. Meillä oli toiveena ihan perusasioita, saimme kyllä ylikin sen, ja edelleen luetaan samaa lastenkirjaa ja väritetään samoilla väreillä (toiveet olivat tätä hintaluokkaa). Teini sai hienon nahkaisen kosmetiikkalaukun sisältöineen, kiitollinen olen ja käyttöön tuli. Mitään älypuhelimia ym ei olisi tullut mieleenkän toivoa. Ainoa mikä oli ns. huonoa, olivat jonkun lapsen vanhat erittäin käytetyt, kulahtaneet ja pesuissa harmaantuneet "frotee"housut ylivenyneine kuminauhavyötäröineen. En olisi antanut sellaisia kenellekään missään tilanteessa. Nykyäänhän keräykseen ei edes oteta käytettyä. Vaikka palkka ei suuren suuri ole, en silti pue lapsiani tekstiiliin jollaisia muut käyttävät öljyrättinä autotallissa.
ja vaikka menisivätkin niin tavarasta ei nykylapsilla ole pula. Olen perhetyössä nähnyt joitakin vähävaraisia perheitä. Tämä lelujen antaminen on vähän naiivi tapa tarttua ongelmaan. Ei ole nykypäivää ja idea on lähinnä lahjan antajan oman joulumielen nostattamisessa.
Siinä ei aina antajan ja saajan intressit kohtaa.
perhe luokseni ja myi minulle vanhoja autotallirättejä. Perheen molemmat vanhmmat olivat pankinjohtajia.Ensin luulin että hän vain antaa lahjaksi vaatteet mutta sitten parin kuukaudden päästä perheen isä tivasi maksua niistä. Olisihan minun itsekin muka pitänyt tajuta että ei kukaan ilmaiseksi anna lastenvaatteita.Tämä on tosi tapaus eikä provo.
Sstunnaisköyhät sukulaiset mieluummin
ihan tarpeeksi tavaraa lapsilla. Ja miksei toimeentulotukiasiakaskin pysty muka ostamaan lapselleen 20-30 Euron lahjaa ja varmaan kummit, mummut yms. muistavat sen lisäksi?
Mulla on mennyt maku kaikista avustusjutuista. Esimerkiksi kuuluisissa ruokajonoissa notkuu ihmisiä, jotka ei sinne kuulu. Esimerkiksi kerran ruokakassia haki naapurin iäkäs rouva, joka vain meni sillä matralla, että "mä nyt olen tällainen kansaneläkkeellä elävä köyhä ihminen..." Rouva oli todella rikas. Omisti esimerkiksi tehdaskiinteistöjä, pari mökkiä, luksuskämpän jne. Samoin kuin mieheni asiakas käy syömässä kaikissa ilmaisissa paikoissa ja esittää niin köyhää. Pukeutuukin huonosti. Mies on rikas ja itara. Pelkästään sijoitusasuntoja on muistaakseni 18 ja ei asuta missään tuppukylässä vaan isossa kaupungissa.
mutta nyt on läheltä seurattu tapausta, jossa molemmat vanhemmat makaa kotona lasten kanssa, rakennetaan omaa kotia, työttömyyspäivärahat on enemmän kuin nettona kuin oma bruttopalkka... Ja sitten itketään sossusta rahaa ja milloin mistäkin. Mitään tahtoa itsensä työllistämiseen ei ole. Joten ei, meidän perhe ei osallistu enää tämmöisiin keräyksiin.
Jotenkin nuo lapsiaiheiset kampanjat tuntuvat kosiskelevilta. Minussa taitaa piillä linkolalaista henkeä.