MIKSI et osallistu Joulupuu-toimintaan? Eli osta lahjaa...
jollekin pienelle lapselle, joka ilahtuisi siitä varmasti?
Kommentit (82)
Joulupuukeräys ei ole sossun vaan MLL:n. Sieltä lahja-apua voi itsekin hakea.
Terveisin yksi yksinhuoltajaksi (kolme lasta)jäänyt jonka perheessä myös ne toilettisetit ja piirustusvälineet ovat arvossaan. Ex-miehen firma meni nurin ja sortui juomaan eikä miestä ole sen jälkeen näkynyt. Kaikki eivät ole elämäntapapummeja.
Nyt olen itse avun tarpeessa. Vien kuitenkin jotain pientä joulupadalle tai vastaavaan keräykseen.
mutta nyt en sillä minusta myös haiskahtaa koko touhu ! Annan rahaa Pelastuarmeijan joulupataan, jotenkin se on tuttu ja turvallinen ja he jakavat rahan ostokortteina.
Käsittämätöntä logiikkaa täällä aikuisilla ihmisillä. Lahjahan tulee LAPSELLE. Te jotka ette halua osallistua koska katsotte että vanhemmat ovat itse aiheuttaneet ongelmat, oletteko siis sitä mieltä että lasta pitää rangaista tämän vanhempien tekemisistä? Kyllä lapsi ansaitsee lahjan vaikka vanhemmat olisivat millaisia. Ja tuokin että jotkut eivät ole oikeasti avun tarpeessa: pitääkö teistä niidenkin jotka OVAT oikeasti avun tarpeessa kärsiä siitä että muutamat eivät ole? Koska sitähän se tarkoittaa jos ei haluta avustaa ketään siksi että joku voi käyttää sitä apua väärin. Vaikka inhoaisitte lapsen vanhempia niin ei se lapsi siihen syyllinen ole.
Ostin ja paketoin lahjat, ja sitten tajusin että täällä on keräys jo loppunut :/ Harmittaa. No, oma vika kun lähdin mattimyöhäisenä mukaan... Saisikohan ne lahjat toimitettua suoraan sosiaalitoimistolle tms?
En anna mihinkään keräykseen millekään järjestölle ikinä.
5-vuotiaani toivoi värityskirjaa ja on katsellut ihaillen tietynlaisia saippua/shampoopurkkeja kaupassa välillä. Olen aika varma, että olisi mielissään niistäkin...mitä on pielessä kasvatuksessa, jos jo pienikin lapsi vaatii kalliita juttuja?
Miksi osallistuisin? Mieluummin ostan itselleni jotain kivaa.
Joulukin siihen väliin sattui ja pukki jakoi lahjoja, muiden lasten vanhempien ja isovanhempien lähettämiä pakettia. Minulle ei tullut yhtäkään - äitini oli skitsofreenikko, isä alkoholisti. Lopuksi sain sen viimeisen lahjan, joka oli juuri minulle osoitettu. Tajusin jo silloin, että ehkä ne lastenkodin tädit ovat jotain minullekin ostaneet, vaikka oikea joulupukki ei minua muistanut.
Tämähän on tietysti vastaviesti tähän aiheeseen: kyllä nyt itse lahjoitan. Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan. Sangen viisasti sanottu.
Minusta tässä maassa tuetaan aika hyvin jo verotuksella niitä köyhiä. Olen työssäkäyvä opiskelia joten ei minullakaan sitä rahaa ihan hirveästi ole.
Käsittämätöntä logiikkaa täällä aikuisilla ihmisillä. Lahjahan tulee LAPSELLE. Te jotka ette halua osallistua koska katsotte että vanhemmat ovat itse aiheuttaneet ongelmat, oletteko siis sitä mieltä että lasta pitää rangaista tämän vanhempien tekemisistä? Kyllä lapsi ansaitsee lahjan vaikka vanhemmat olisivat millaisia.
Ja tuokin että jotkut eivät ole oikeasti avun tarpeessa: pitääkö teistä niidenkin jotka OVAT oikeasti avun tarpeessa kärsiä siitä että muutamat eivät ole? Koska sitähän se tarkoittaa jos ei haluta avustaa ketään siksi että joku voi käyttää sitä apua väärin.
Vaikka inhoaisitte lapsen vanhempia niin ei se lapsi siihen syyllinen ole.
Vähävaraislle alkaa tulla joululajoja jo joka tuutista. Diagonissan kautta saa lahjansa( täällä toivena oli esim oikeat ugg kengät, sähköpiano, vedenpitävä haalari. lego junarata yms..) , sossun kautta MML antaa 70 e joullahjarahaa, toimentuulotukihakemukseen saapi kirjoittaa Lahja Lapselle toiveen,, ja sitten joupuukeryksestä pitäisi saada vielä lahja ??
oikeasti meillä " normi tuloisella "perheellä, ei ole varaa moiseen.
Esim. minun lapselleni on tullut sieltä lahja yhtenä jouluna, kun perhetyöstä oli käyty pari kertaa muuttomme aikana lasta kaitsemassa (meidän kunnassa on mahdollista saada tilapäistä lapsenhoitoapua jos on yh ja pienituloinen).
Sanoin, että meillä ei tod ole materiasta pulaa, pakettitolkulla tulee sukulaisilta ja ystäviltä.. mutta perhetyöstä sanoivat että eiku hae vaan, sieltä saa tosi hyviä! En mä sit kyllä hakenut.
Meni maku koko hommaan. Kuulin jälkeenpäin, että pari tuttavaa oli myös saaneet paketit sieltä, heilläkään ei todellakaan tarvetta.
Ehkä ja toivottavasti tää jossain toimii, mutta meilläpäin ei.
Joulupuukeräys ei ole sossun vaan MLL:n. Sieltä lahja-apua voi itsekin hakea.
Terveisin yksi yksinhuoltajaksi (kolme lasta)jäänyt jonka perheessä myös ne toilettisetit ja piirustusvälineet ovat arvossaan. Ex-miehen firma meni nurin ja sortui juomaan eikä miestä ole sen jälkeen näkynyt. Kaikki eivät ole elämäntapapummeja.
Joulupuu-projekti rantautui Suomeen Keski-Euroopasta ja täällä sitä on toteutettu jo yli kymmenen vuotta. Projektia koordinoi Suomen Nuorkauppakamarit ry ja se toteutetaan eri yhteistyötahojen kanssa eri paikkakunnilla. Usein sosiaalisena partnerina on paikallinen sosiaalitoimi, joka antaa projektia varten tiedot lahjoja tarvitsevista lapsista. Joulupuu-projektissa lahjat kohdistetaan lapsen iän ja sukupuolen mukaan.
Yhteistyötahoina toimivat useilla paikkakunnilla sosiaalitoimen lisäksi tai sen sijaan Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset ry, Rotaryt, Leijonat ja muut paikalliset järjestöt. Myös yritykset ovat lähteneet monilla paikkakunnilla aktiivisesti mukaan tuottamaan jouluiloa lapsille.
että lähisuvussa on monta köyhää perhettä, joille vien lahjat suoraan. Esim. työttömän yksinhuoltajaveljeni perheessä lahjani ovat tulleet tarpeeseen, samoin muiden sisarusteni perheissä.
Sinänsä arvostan joulupuu-keräystä, itselläni sama toimii vain aika lailla suoremmin.
on kovinkaan monta lasta, jotka jäisivät kokonaan ilman lahjaa ilman tuota keräystä. Turhaa hyvänmielen ostamista itselle. Hyvän mielen voi tuottaa ilman rahaakin.
tänä jouluna on itsellä sen verran tiukka tilanne että saa penniä venyttää jotta omat lapset saa edes jotain toivomaansa. Toivottavasti ens jouluna on taas parempi tilanne.
Olen tuo nro 30 ja jatkan tätä vielä: Ihan oikeasti, osa tämän kautta lahjan saaneista lapsista ei muuten saisi yhtään lahjaa. Kyllä tässä maassa on ihan oikeaa lapsiköyhyyttä, kumma että tätä eivät jotkut tunnu uskovan. On paljon vähävaraisia joiden lapsille ei todellakaan tule tavaraa "joka tuutista". Jossain oli juttu siitä kuinka vähävaraisten lapset tuntevat syyllisyyttä omista toiveistaan kun ihan perusasioistakin on perheessä pulaa. Se on tosi surullista että lapsi joutuu miettimään tuollaisia.
Uskomatonta että täällä tunnutaan suorastaan kadehtivan sossun asiakkaana olevia perheitä. Ja muistakaa että tämän keräyksen kautta lahjoja saavat myös lastenkodeissa asuvat lapset. Joululahja on pieni asia mutta sillä voi ihan oikeasti olla merkitystä lapselle. Että joku aikuinen haluaa antaa hänelle hyvää joulumieltä.
Minulla ei ole lapsia, löysin tämän keskustelun kun tein haun joulupuu-keräyksestä. Olen itse osallistunut ja minusta on tosi kummallista että ihmisillä joilla ilmeisesti on itsellä lapsia (kun lapsiperheiden keskustelupalstalla ollaan) on jotenkin niin kylmä asenne tämmöiseen.
aina olin myöhässä tai en saanut aikaseks.
Nyt sitten, osin tän ketjun kyynikoiden takia, osallistuin. En millään kalliilla, mutta ostin tavallaan tuplat: Ostin yhdet lahjat omille lapsille ja samat tavarat lahjaksi tuntemattomille. Ainakin iän puolesta luulis olevan mieleiset, kun kerran oli omienkin toiveita.
Samaa mieltä muuten, että kosmetiikkaahan tämmöinen lahjapuuhastelu on, varmasti ilahduttaa nuo paketit enemmän antajaa, mua, kuin saajaperhettä. Ei joku kympin lahja tee kesää, ei talvea vähävaraisen perheen kokonaistilanteeseen. Silti, jos haluan auttaa, kanava on ja itsellä työtä ja rahaa riittävästi, niin annan.
(Sen verran annoin periksi synkille ajatuksillenne, että ostin huonosti kirpparimyyntiin kelpaavaa... )
on tänään suurelta osin ihan itse osansa valinnut.Tuntemani yh saa vuokran maksun lisäksi 1200 ekeä puhtaana käteen.Ei huvita kouluttautuminen.Lapsi on päivähoidossa sos.syistä.
Olen opiskellut itselleni ammatin jonka tekemisestä maksan 38% veroja.Se riittäköön.
Ja olen itse kotoisin erittäin vaatimattomista oloista joten tiedän,että suomalainen köyhyys on oma valinta jota en lähde tukemaan.