Lähellä asuva tuttavani, joka kotona, ei suostu ottamaan lastani ip-hoitoon
eli mulla on ekaluokkalainen alkuvuodesta syntynyt lapsi. Lähden nyt töihin takaisin koska hoitovapaani päättyy nuoremmasta lapsesta. Teen kuitenkin n.7h työpäivää, enkä viitsisi ottaa lapselle ip-paikkaa ja maksaa siitä, että voi olla siellä pari tuntia päivässä.
Ehdotin sitten lähellä asuvalle tuttavalleni (pph) että voisiko lapseni olla heillä toisinaan vaikka muutamana päivänä viikossa, ettei tarvisi ihan yksin olla kotona. Kyseessä ei siis ole jokapäiväinen kyläily eikä montaa tuntia kuin ihan vain muutaman tunnin. Nainen sanoi, ettei se käy. Että heillä on hoitolasten päikkäriaikaan hiljaisuus ja haluaa itsekin rauhoittua tuolloin. Mutta hänen oma lapsensa on samalla luokalla lapseni kanssa ja tuleehan hänkin kotiin.
Hänelle ei sopinut. Olisin voinut laittaa omat eväät mukaan. Hölmöintä on, että lapsemme ovat yleensä iltapäivällä yhdessä puistoilemassa, johon tämä tuttavanikin menee aina omien hoitolasten kanssa iltapäivällä. Sanoi, että puistoon voi tulla heidän kanssaan toisinaan, mutta hän ei kuitenkaan vahdi lasta, eikä lähettele kotiin.
Olin vähän ihmeissäni. Mihin tämä maailma on menossa kun ei voida ollenkaan auttaa?
Kommentit (72)
Puhut tuttavasta ja sanot että heillä muutenkin käy lapsen kavereita kylässä, mutta sinun lapsesi ei. Onko lapset edes keskenään kavereita? Jos lapset eivät edes ole kavereita niin niille luultavasti täytyy ihan eri tavalla keksiä tekemistä ja setviä riitoja yms. On täysin eri asia jos lapsella on kaveri kylässä ja leikit sujuu. Jos ei suju niin sen kyläilevän kaverin voi myös käskeä kotiinsa.
yksi lapsen kaveri menee kerran, joskus parikin kertaa, heille koulun jälkeen. Mutta minun lastani ei otakaan.
Olin äimistynyt, koska itse koen auttamisen tärkeäksi. Mutta sanoi, ettei halua sitoutua ottamaan edes muutamaksi tunniksi. Varsinkin 12 päivänä oisin tarvinnu apua, kun lapsi joutuu olemaan yksin usemman tunnin. Mutta ei
ap
olet väärässä. jos lapset ovat keskenään sopineet leikkimisestä on eri asia kuin hänen sitoutua hoitamaan lastasi.
en voi uskoa että kukaan tuollaista kehtaisi kysyä.
tai voisi kuvitella että se olisi ok. miksi hän hoitaisi ilmaiseksi kun voisi ottaa puolikkaan hoitolapsen, joka voi olla eskari tai ekatokaluokkalainen.
kyselin vain mielipiteitä ja heti sai törkyä niskaan. Luontevasti olisi mennyt jos lapsi ois päässyt tutulle parina päivänä pariksi tunniksi, mutta en enää asiasta keskustele kun sen selväksi teki, ettei onnistu.
ap
ethän sinä puhunut mistään "parista päivästä ja parista tunnista", vaan ihan säännöllisestä iltapäivähoidosta monena päivänä kuukaudessa. Ja toki pph voi ottaa koululaisen iltapäivähoitoon, jos on paikka vapaana, ja halua ottaa iltapäiväläinen, kunhan vaan maksat normaalisti hoitomaksut, ja pph saa palkan.
kyselin vain mielipiteitä ja heti sai törkyä niskaan. Luontevasti olisi mennyt jos lapsi ois päässyt tutulle parina päivänä pariksi tunniksi, mutta en enää asiasta keskustele kun sen selväksi teki, ettei onnistu.
ap
ehkä kahdessa viestissä sinun älykkyyttäsi kyseenalaistetaan, mutta kaikki muut viestit ovat olleet aivan asiallisia.
Sinä et vain ilmeisesti suostu ymmärtämään sitä että se sinun "sivussa menevä" lapsesi vie yhden hoitolapsen paikan ja vie huomiota niistä hoidettavista, jotka ovat tuttavasi vastuulla. En minäkään ottaisi tuollaisessa tilanteessa kenenkään "siinä sivussa menevää" lasta kotiini. Sori, mutta tuskin sinäkään teet ilmaiseksi työtäsi?
siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee? En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti. En minä kenenkään elämää hankaloita halua
siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee? En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti. En minä kenenkään elämää hankaloita halua
Sinä haluat ilmaisen hoitajan, koska haluat säästää ip-hoitomaksun (mitä se on teilläpäin? 80e?)
Tuttavasi hoitaa lapsia työkseen, ei harrastuksekseen. Miten ajattelit korvata hänelle usemman tunnin ilmaistyön viikossa?
AUTTAMISTA tehdään vastavuoroisesti, ei jatkuvasti yksipuolisella suhteella. Kyse siis ei olisi auttamisesta, vaan nimenomaan ilmaistyöstä, koska sinähän et ollut mitenkään korvaamassa sitä "apua".
Kaverit ovat eri asia, koska heidän tulonsa voi myös kieltää. Mutta jos sinun lapsesi hoidosta on sovittu, hänen pitäisi päästä tuonne hoitopaikkaan aina halutessaan. Ei voi siis sanoa, että "nyt ei sovi".
Lisäksi kaverien suhteen toimitaan vastavuoroisesti eli sen pph:n lapsi menee välillä kaverien tykö, mutta jos sinä olet sopinut ip-hoidosta oman lapsesi suhteen, lapsesi on siellä aina, eivät ole teillä puolta ajasta.
Kyse ei siis olisi kaverisuhteesta, vaan hoitosuhteesta, koska kaveruussuhteeseen perustuva vastavuoroisuus ja vapaaehtoisuus puuttuisivat.
Puistosta voi varmasti lähettää lapsen kotiin, mutta kyse on ennen kaikkea vastuukysymyksestä. Et voi edellyttää hoitajaa, joka vahtii hoitosuhteessa olevia lapsia, kantamaan valvontavastuuta ilmaiseksi myös sinun lapsestasi.
Minustakin kuulostaa että se olisi mennyt luontevasti jos tuttavasi olisi ottanut lapsesi hoitoon. Se olisi varmasti helpottanut teidän elämää paljon.
Voisiko minun lapseni tulla sinulle joka viikko yhdeksi yöksi kun sinä kuitenkin olet kotona ja samallahan se menisi ? Laitan evästä mukaan lapselleni niin eihän se haittaa vaikka olisi perjntai-illasta lauantai-iltaan ? Menis niin luontevasti ?
olen minäkin perhepäivähoitaja, enkä todellakaan ottaisi ketään koululaista tähän edes yhtenä päivänä viikossa rääkymään ja riekkumaan. Minulla on tokaluokkalainen lapsi, joka osaa olla hiljakseen koulun jälkeen ennenkuin lapset herää päikkäreiltä. Ja siltikin häntäkin joutuu muistuttamaan tästä ja laittaa tekemään läksyjä tai katsomaan dvd:tä, jotta talossa on hiljaisuus ja minulla TAUKO.
Ja hän on sentään oma lapseni, ei helkkari vieköön, jos tähän joku vieras pitäisi ottaa. Se ois burn out samantien
Voi jeesus, että aaveemammat on söpöjä kun ne tuohtuu:D
Provosoiva kysymys ja hiukan provosoivaa välikommenttia, ei mammat saaneet edes kotitöitä tehtyä tai omia lapsiaan hoidettua kun tuohtuneita vastailevat ketjuun :D
Niin ihanan söpöjä ja helppoja:)
apsiis että tämä ei ollut provo vaan olet ihan aikuisten oikeesti kysymässä saako lapsesi mennä hengailemaan luokkakaverille muutamana päivänä vikossa muutaman tunnin?
tajuatko että tuo esim. 2 tuntia on ihan normaali aika olla esim. iltapäiväkerhossa päivittäiin? osa lähellä asuvista lapsista on siellä esim. 13-15 ja lähtee sitten kotiinsa rauhoittumaan ja pian tulevat vanhemmat.
Miten voit ap ajatella noin että jonkun pitäisi hoitaa lastasi ilmaiseksi jonka työtä on hoitaa lapsia?
Voi jeesus, että aaveemammat on söpöjä kun ne tuohtuu:DProvosoiva kysymys ja hiukan provosoivaa välikommenttia, ei mammat saaneet edes kotitöitä tehtyä tai omia lapsiaan hoidettua kun tuohtuneita vastailevat ketjuun :D
Niin ihanan söpöjä ja helppoja:)
apsiis että tämä ei ollut provo vaan olet ihan aikuisten oikeesti kysymässä saako lapsesi mennä hengailemaan luokkakaverille muutamana päivänä vikossa muutaman tunnin?
tajuatko että tuo esim. 2 tuntia on ihan normaali aika olla esim. iltapäiväkerhossa päivittäiin? osa lähellä asuvista lapsista on siellä esim. 13-15 ja lähtee sitten kotiinsa rauhoittumaan ja pian tulevat vanhemmat.
Miten voit ap ajatella noin että jonkun pitäisi hoitaa lastasi ilmaiseksi jonka työtä on hoitaa lapsia?
Heh. Kiva kun saat noin suuren ilon ja huvin toisten tuohtumisesta, ei se paljon sinunkaan huvit vaadi! Helppoa !
Meilläpäin ekaluokkalainen voi mennä koulun ip-kerhoon tai pph:lle. Maksu on tuosta puolipäivähoidosta ihan sama. Ap:n ajatuksessa ei siis täällä olisi mitään järkeä jos rahansäästöä ajatellaan.
Pari-kolme tuntiahan noissa ip-kerhoissa yleensäkin ollaan. Meidänkin pojalla loppuu yleensä koulu klo 13 ja lähtee kotiin klo 15. Sama tahti on suurella osalla lapsista.