Lähellä asuva tuttavani, joka kotona, ei suostu ottamaan lastani ip-hoitoon
eli mulla on ekaluokkalainen alkuvuodesta syntynyt lapsi. Lähden nyt töihin takaisin koska hoitovapaani päättyy nuoremmasta lapsesta. Teen kuitenkin n.7h työpäivää, enkä viitsisi ottaa lapselle ip-paikkaa ja maksaa siitä, että voi olla siellä pari tuntia päivässä.
Ehdotin sitten lähellä asuvalle tuttavalleni (pph) että voisiko lapseni olla heillä toisinaan vaikka muutamana päivänä viikossa, ettei tarvisi ihan yksin olla kotona. Kyseessä ei siis ole jokapäiväinen kyläily eikä montaa tuntia kuin ihan vain muutaman tunnin. Nainen sanoi, ettei se käy. Että heillä on hoitolasten päikkäriaikaan hiljaisuus ja haluaa itsekin rauhoittua tuolloin. Mutta hänen oma lapsensa on samalla luokalla lapseni kanssa ja tuleehan hänkin kotiin.
Hänelle ei sopinut. Olisin voinut laittaa omat eväät mukaan. Hölmöintä on, että lapsemme ovat yleensä iltapäivällä yhdessä puistoilemassa, johon tämä tuttavanikin menee aina omien hoitolasten kanssa iltapäivällä. Sanoi, että puistoon voi tulla heidän kanssaan toisinaan, mutta hän ei kuitenkaan vahdi lasta, eikä lähettele kotiin.
Olin vähän ihmeissäni. Mihin tämä maailma on menossa kun ei voida ollenkaan auttaa?
Kommentit (72)
Hulinaa ihan riittämiin jo muutenkin! Ja kyllä pph tarvitsee edes yhden tauon työpäivänsä aikana.
Siellä ovat muidenkin lapset. Tai järkkää jotain yhteistä TASAVERTAISTA systeemiä muidn äitien kanssa?
Tosiaan, pph on kotona töissä, ja tekee työtään. Ihan sama kuin pyytäisit muitakin tuttaviasi antamaan ammattitaitonsa käyttöösi ilmaiseksi.
Siis menisit töihin tienaamaan, ja toisen pitäisi ilmaiseksi hoitaa lastasi. En itsekään suostuisi!
Lapsesta on niin iso vastuu, kun jotain voi sattua. Ja vaikka moni lapsi on vanhemmista ihana, niin muista ei tosiaan välttämättä sitä ole. Itse koen monet lapset tosi rasittavina tapauksina.
Purkauksestani huolimatta olen muuten kuitenkin jo muutaman vuoden hoitanut toisinaan iltapäivisin tuttujen lasta. Ilmaiseksi. Hän onkin tosi hyvin kasvatetttu.
siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee?
En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti.
En minä kenenkään elämää hankaloita halua
ja tuttavasi hoitaisi työt?
Minulla on sinunkaltaisiasi tuttavia. Lapseni koulukavereiden äideissäkin oli pari, jotka eivät edes kunnolla aiemmin tervehtineet... Nyt kun keksivät, että asun koulun vieressä, minun kummasti halutaan lyövän lukkoon päivät, jolloin voin kaitsea heidän lapsiaan. Ilmaiseksi tietty, ruokkiakin pitäisi, läksyt valvoa, lääkkeet antaa - ja sitten lopuksi kuskata harrastukseen. Äitsykät ei itse pääse kuskaamaan, koska heillä on omia harrastuksia päällekkäin...
vaikka 10, siitä ei mikään laki määrää.
Mutta muutoin tuo kuulostaa hyväksikäytöltä kyllä. Pph:n pitäisi hoitaa ilmaiseksi jotta ap saisi säästöä? Pph:lla on yksi puolipäiväinen paikka ja lapsesi veisi sitten sen paikan. Kyläily on ihan eri juttu kuin ilmaiseksi hoidattaminen. Tottakai voi olla pph:n lapsen kavereita kylässä, mutta siitähän ei ollut kyse vaan että pph ottaisi lapsesi ryhmäänsä mutta ilmaiseksi mikä tarkoittaa hänelle ansionmenetystä.
leipuri työpäivän aikana leipoisi ilmaiseksi leivät mullekin
tai kampaaja työpäivänsa aikana leikkaisi ilmaiseksi mun hiukset
tai lääkräi ottaisi työpäivänsä aikana mut ilmaiseksi vastaanotolleen?
Neljän alle kouluikäisen kanssa on ihan varmasti kädet täynnä töitä, jo pelkkä uloslähtö ja pukeminen on hidasta ja hankalaa. Ei siihen kaipaa enää tokaluokkalaisia häseltämään ja metelöimään ja sotkemaan. On niitä koululaisia kuitenkin jollain tavalla vielä vahdittava ja huolehdittava.
Ja ymmärrän hyvin, että pph haluaa pitää sen yhden tauon päivässä ja juoda vaikka kupin kahvia. Ilman että häseltävät koululaiset tulee paikalle. Ja ehkä hän haluaa, että oma lapsi tekee rauhassa läksyt ilman, että joku kaveri on häiritsemässä. Monilla tuon ikäisillä ei oikein enää illalla luista läksyjen teko.
Hän valvoo keitä sinne KUTSUU!
Sitäpaitsi kokemuksesta voin kertoa, että on ihan eri asia onko niitä kavereita siellä 1, 2, 3, 4 jne.
Vai menetkö sinä esimerkiksi naapuriisi kylään sillä periaatteella, että jos näet jonkun menevän sinne kyläilemään, sinä pakkaat oman perheesi ja työnnytte sinne, koska muitakin kerran on kutsuttu?
22
silti sun vastuulla, eikös? Vai syytätkö kyläpaikkaa jos hänellä on menny vaatteet rikki, ei ole saanut siellä syötävää tai on loukannut itsensä? Et varmaan, koska lapsi on vastuullasi. Mutta jos tuttavallesi annetaan ihjeita, kuten että lähettää lapsen kotiin silloin ja silloin jne- vastuu on ikäänkuin sälytetty hänelle. Se on ihan eri asia kuin leikkiä siellä satunnaisesti, ollen sun vastuulla. Käykös teidän kotona paljonkin kavereita leikkimässä? ja sä kannat heistä suurtakin vastuuta? Mä usein laitan lasten kavereille välipalat, ruokaa, kuskaan yms- mutta se perustuu aina vapaaehtoisuuteen ja siihen et jos en nyt viitsi niin en viitsi, menkööt kotiinsa syömään. Tä on varmaan provo, ei kukaan voi olla nöin hölmö. Kerro nyt mitä itse teet työksesi- ja miten omalla työlläsi autat tuttaviasi??
Ap:han on ihan provo, ei kukaan ole noin tyhmä, ei vaan voi olla.
Viitsit kuitenkin hankkia lapsen?
tuttava ei ole velvollinen hoitamaan lastasi ilmaiseksi (sitähän tarkoitit kun sanoit että laitat mukaan omat eväät) ja toisekseen; kun hoitaa pienten lasten ryhmää niin todellakin se päiväuniaika on ihan hyvä rauhoittaa oman jaksamisen kannalta hiljaisuudelle. Oli se sitten kahvipaussi tai oman lapsen kanssa läksyjen teko tai jutustelu, tai vaikka pötköttäisi itsekin. Moni tosin valmistelee siinä välipalan samalla ja siistii paikkoja. Mutta hiljaisuus ja kahvipaussi on ihan tervetullut juttu kesken kiireisen päivän!
Jos sinun lapsesi menisi sinne niin tottakai kahdesta lapsesta lähtee ääntä enemmän kuin yhdestä joka on tottunut niihin hiljaisiin puuhiin koulun jälkeen.
Toisekseen; sanot ettei olisi montaa tuntia vaan muutaman tunnin. Eli siis paljonko? Monta ja muutama on mielestäni aika lähellä toisiaan; 4-6 tuntia.
Sinä halusit lapselle ilmaisen ip-paikan kun et nuukuuksissasi raski maksaa ja nyt nokkaudut kun toinen ei "auta" ilmaiseksi. Ottaisitko itse?
Minulle on sattunut toistuvasti jopa sitä, että meidän valoja kytätään aamuisin ja sitten lähetetään lapsi ovelle ja aamupäivähoitoon idealla "mä näin teillä valoa, joten mä tulin nyt".
22
Jos kerran auttamisesta on kyse, niin kuinka ajattelit vastavuoroisesti auttaa tätä tuttavaasi? Ai niin, et ajatellut. Mietipä, mitä voisit tehdä hänen elämänsä helpottamiseksi ihan vain muutaman tunnin muutamana päivänä viikossa. Sitten ehdotat reilusti vaihtokauppoja. Ja silti tuttavallasi on kaikki oikeus kieltäytyä, mikäli on fiksu niin tekeekin.
Ei voi olla tottakaan mitä idiootteja maa päällään kantaa. Ja vielä saitoja: ip-kerho maksaa muutaman kympin!!! Siis muutaman kympin.
ja haluat säilyttää välit tuttavaan, niin seuraavan kerran tavatessani pahoittele hänelle ajattelemattomuuttasi. Sillä olet joko tosi ajattelematon tai sitten tosi röyhkeä.
Minulle on sattunut toistuvasti jopa sitä, että meidän valoja kytätään aamuisin ja sitten lähetetään lapsi ovelle ja aamupäivähoitoon idealla "mä näin teillä valoa, joten mä tulin nyt".
22
Meilläkin tyrkätään lapsia naapuriin ja kuskataan ja ruokitaan, mutta vapaaehtoisesti sekä vastavuoroisesti, aina!
siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee?
En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti.
En minä kenenkään elämää hankaloita halua
lapsesi ymmärrä lähteä kotiin kun tämä tuttava lähtee oman lapsensa kanssa viimeisen hoitolapsen lähdettyä?
ja oma lapseni on tokalla. Joskus tulee kaveri koulun jälkeen, mutta ei joka päivä. Tietävät myös, että silloin täytyy leikkiä hiljaisempia leikkejä kun lapset vielä nukkuu.
Tuollainen kyläily on ihan ok, mutta en itsekään suostuisi sitoutumaan jonkun lapsen säännöllisen hoitoon, en edes kahtena päivänä viikossa kahta tuntia. Olen tässä hoitolapsia ja omiani varten, en muiden lapsia. Iso vastuu jo tässä ja vaikka kyseessä koululainen, niin kyllä hänestä kuitenkin joutuisi vastaamaan.
Laki ei sitä sinänsä kiellä, koska omilla lapsilla saa käydä kavereita, mutta tuohon en suostuisi