Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähellä asuva tuttavani, joka kotona, ei suostu ottamaan lastani ip-hoitoon

Vierailija
22.11.2012 |

eli mulla on ekaluokkalainen alkuvuodesta syntynyt lapsi. Lähden nyt töihin takaisin koska hoitovapaani päättyy nuoremmasta lapsesta. Teen kuitenkin n.7h työpäivää, enkä viitsisi ottaa lapselle ip-paikkaa ja maksaa siitä, että voi olla siellä pari tuntia päivässä.

Ehdotin sitten lähellä asuvalle tuttavalleni (pph) että voisiko lapseni olla heillä toisinaan vaikka muutamana päivänä viikossa, ettei tarvisi ihan yksin olla kotona. Kyseessä ei siis ole jokapäiväinen kyläily eikä montaa tuntia kuin ihan vain muutaman tunnin. Nainen sanoi, ettei se käy. Että heillä on hoitolasten päikkäriaikaan hiljaisuus ja haluaa itsekin rauhoittua tuolloin. Mutta hänen oma lapsensa on samalla luokalla lapseni kanssa ja tuleehan hänkin kotiin.

Hänelle ei sopinut. Olisin voinut laittaa omat eväät mukaan. Hölmöintä on, että lapsemme ovat yleensä iltapäivällä yhdessä puistoilemassa, johon tämä tuttavanikin menee aina omien hoitolasten kanssa iltapäivällä. Sanoi, että puistoon voi tulla heidän kanssaan toisinaan, mutta hän ei kuitenkaan vahdi lasta, eikä lähettele kotiin.

Olin vähän ihmeissäni. Mihin tämä maailma on menossa kun ei voida ollenkaan auttaa?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi _tekee_töitä_ kotona. Sinusta olisi siis ihan kohtuullista pyytää häntä hoitamaan tai ainakin valvomaan myös sinun lastasi työntekonsa ohessa - ja toki korvauksetta, ihan vaan hyvää hyvyyttään?

Oletko ehdottanut samaa muillekin ystävillesi, jotka työskentelevät kotona tai sinun kotisi lähellä? Kyllähän nyt yksi lapsi voisi ystäväsi luona/työpaikalla viettää muutaman tunnin viikossa tehden esim. läksyjään. Ketä tuollainen nyt voisi häiritä? Ja itsekin toki olisit valmis vastaavanlaiseen järjestelyyn, jos joku ystävän palveluksena sitä sinulta pyytäisi - vai? ;)

Provo tämän on oltava, sillä eihän kukaan voi ajatella tuolla tavalla :/

Vierailija
42/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee?

En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti.

En minä kenenkään elämää hankaloita halua

Kuvitellaan että sinä, ap, olet ammatiltasi vaikkapa pieneläinhoitaja joka hoitaisi eläimiään kotonaan. Sitten naapurin Irmeli tulisi joku päivä sinun luoksesi ja kysyisi näin "Voisitko sinä ottaa joka toinen päivä tuon meidän Fifin tänne hoitoon, kun mulla on jokatoinen päivä pidempi päivä töissä? Mä annan kyllä ruoat mukaan niin ei tarvii sitten sun siitä huolehtia", eikä Irmeli puhuisi mitään muista korvauksista. Olisi vain että "No se meidän Fifihän menee siinä sun muiden hoidokkien mukana".

No miten olisi? Ottaisitko Fifin ilmaiseksi hoitoon?

Luulen että et.

Puhut vielä kaupanpäällisiksi tuttavasta, eli ko. pph ei ole mikään läheinen ystäväsi, vaan vain joku jonka tunnet jotain kautta.

Sori, mutten minäkään ottaisi sinun "lapsukaistasi" ilmaiseen hoitoon jos olisin tuttavasi. Koska tuossa ei ole enää kyse mistään vierailuista vaan säännöllisestä hoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan lue ensin muiden vastauksia kun tää keskustelu toistaa vaan itseään...kyllä tää on jo ihan buoeno

Vierailija
44/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihmettelen kuka on palkannut ap:n ajatuksenjuoksulla varustetun ihmisen ja mihin työhön?

nimim. Yh joka ei ole ikinä tuupannut lapsiaan muiden niskoille, vielä vähemmän ilmaiseksi

Vierailija
45/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos olet lääkäri, niin naapurti tunkisivat sairaat lapsensa vastaanotolle ihan vaan, kun pitää auttaa naapuria.

Tätähän juuri tehdäänkin. Eikä pitäisi pelkästään vastaanotolle päästä ilmaiseksi, vaan jouluaattona tullaan oven taakse sairaan lapsen kanssa, että voisitko kuunnella tämän keuhkot kun ei viitsitä lähteä jouluna päivystykseen jonottamaan.

Vierailija
46/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tuttavasi hoitaisi sinun lastasi ILMAISEKSI joskus iltapäivisin samaan aikaan kun hän on TÖISSÄ? Eikö se pph:n homma ole kuitenkin ihan työtä, josta maksetaan hänelle? Kuvitteletko sinä todellakin, että sinun pph-tuttavasi on vaan kotona ja vapaalla? Hoitaisitko sinä kenenkään kakaroita omalla duunipaikallasi vaikkapa kahvi- tai lounastauolla? Eihän se haittaisi yhtään? Mihin sinäkään mitään lakisääteisiä taukoja tarvitset? Hei haloo! Hänellä on ne hoitolapset, joista hän on ensisijaisesti vastuussa + oma lapsi. :D

Vierailija
47/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku jaksaakin

Vierailija
48/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan eri asia kuin säännölliseen hoitamiseen sitoutuminen?!?!

Etkö tosiaankaan tajua, miten törkeää on olettaa, että kaverisi ottaa lapsesi ilmaiseksi työpaikalleen? Sun kaverisi on TÖISSÄ. Ei missään muussakaan duunissa voi raahata paikalle kaiken maailman naapurinlapsia.

Jos et halua hankaloittaa kenenkään elämää (yeah, right), varaa lapsellesi se ip-kerhopaikka.

No mutta miksi lapseni ei menisi siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee?

En oikeasti tajua ja vielä vähemmän vastauksianne. No, taattua av-kamaa tietysti.

Vierailija
49/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mun entinen naapuri.

useana ilta soi ovikello ja rouva oli siellä poikansa kanssa ja sanoi, että Nico-petteri tulee sitten teille illaksi on olette muutenkin kotona:::.HÄH

Meillä lapsia, joiden takia oltiin kotona ja haluttiin viettää aikaa oman perheen kesken.

Yleensä pph ei voi ottaa sivulapsia ilman kunnan suostumusta.

Vierailija
50/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuttavasi hoitaisi työt? Minulla on sinunkaltaisiasi tuttavia. Lapseni koulukavereiden äideissäkin oli pari, jotka eivät edes kunnolla aiemmin tervehtineet... Nyt kun keksivät, että asun koulun vieressä, minun kummasti halutaan lyövän lukkoon päivät, jolloin voin kaitsea heidän lapsiaan. Ilmaiseksi tietty, ruokkiakin pitäisi, läksyt valvoa, lääkkeet antaa - ja sitten lopuksi kuskata harrastukseen. Äitsykät ei itse pääse kuskaamaan, koska heillä on omia harrastuksia päällekkäin...

jotka ehtivät hoitamaan lapsensa, tekemään uraa ja aikaa jää vielä omillekin harrastuksille :D

Nämä kyllä on nähty.

Käyttävät säälimättömästi hyväkseen jokaista joka siihen touhuun suostuu. Useimmilla kestää muutamia viikkoja tai kuukausia ennen kuin huomaavat tulleensa käytetyiksi.

Hyvin pystyvät toimintaansa jatkamaan kun vaihtavat kohdetta entisen kyllästyttyä touhuunsa.

Vierailija
51/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa hän käyttää ilmaisua "tuttava, joka on kotona" kertoo jo aika paljon ap:n ajatustavasta. Eli pph ei tee mitään/ei ole töissä, koska hän on vaan kotona. No haloo, kyllä se naapuri tai tuttava on ihan oikeesti töissä, sattuu vaan tekemään työtään kotonaan.

Vierailija
52/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä jos muitakin kavereita? Miksi ei puistosta voisi lähettää kotiin kun vaikka viimeinen hoitlapsi lähtee?

En tajua kaltaisiasi ja vaikea uskoa että et ole provo.

Pph: työ on raskasta työtä, lastenhoito on raskasta työtä. Miksi hän hoitaisi sinun lasta ilmaiseksi jotta sinä säästät? Miksi? Hän voi ottaa puolipäiväisen ja saada siitä palkan.

olet todella röyhkeä mutta valitettavasti kaltaisiasi on nykyään paljon.

sinun lapsi=sinun vastuu, sinun ilo. Kenellekään muulle se ei ole iloa.

Vierailija
53/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuukausi sitten 7v täyttänyt ekaluokkalainen on ihan kotona välillä ihan yksin sekä aamulla että illalla. Etätöitä tekemällä olen tosin parina päivänä kotona.

Vierailija
54/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaverit voi laittaa kotiin jos niillä on nälkä tai jos eivät keksi tekemistä tai jos eivät enää jaksa leikkiä tai jos itse et enää jaksa.

Hoitolapselle pitää kehitellä tekemistä tai kuunnella mutinoita miten ei ole tekemistä tai etsiä omalta lapselta varavaatteet jos kaatuu mehut päälle.

ei kukaan voi olla niin narsistinen että kuvittelee että oma lapsi olisi tuttavallemitään muuta kuin työmaa. päivänselvä asia normaalille ihmiselle että tuollaista ei toiselta pyydetä.

Vierailija
55/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toisella on hätätilanne ja autetaan.

ei sitä että sinä nostat palkkaa ja toinen tekee sinulle ilmaiseksi omaa palkkatyötään.

Vierailija
56/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa tuttava, joka paasaa aina yhteisöllisyyden puolesta, mutta se on kovin yksipuolista. Minä hoidan paljon ilmaiseksi toisten lapsia, joten hän olettaa että lapsensa voi tyrkätä minulle noin vain ilman kysymistä.

Esim. Kerran tulivat meille synttäreille. Minulla oli yksin kova työ tarjoiluissa ja omissa pienissä jne. niin tämä lähti vauvansa kanssa neuvolaan ja jätti vilkkaan 3-v. poikansa meille mitään kysymättä/sanomatta. Yhtäkkiä huomasin äidin lähdettyä, että poika leikkii kamarissa. Ja kerran kun olin ulkona vahtimassa viittä alle kouluikäisitä tyrkkäsi lapsensa siihen vahdittavaksi, kun on niin paljon kätevänpi käydä yksin kaupassa...

Vierailija
57/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy pahoittelemassa, muuten menetät kasvosi...

Vierailija
58/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan oo noin idiootti, että kehtais kysyä suoraan ilmaista palvelusta ammattilaiselta. En mäkään olis suostunut. Pph:n esimieheltä voit kysyä asiaa ja maksaa normaali hoitomaksun asiasta. Esimies joko myöntää tai kieltää.

Jos et halua maksaa ip-kerhosta niin sitten hoidat itse, etkä sysää asiaa muille.

Vierailija
59/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan oo noin idiootti, että kehtais kysyä suoraan ilmaista palvelusta ammattilaiselta. En mäkään olis suostunut. Pph:n esimieheltä voit kysyä asiaa ja maksaa normaali hoitomaksun asiasta. Esimies joko myöntää tai kieltää.

Jos et halua maksaa ip-kerhosta niin sitten hoidat itse, etkä sysää asiaa muille.

Sitä toivoo että olisi provo, mutta ei voi olla varma.

Vierailija
60/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen hoitaminen jatkuvasti on työtä. Saisiko hän mitään vastineeksi?

Lapset ovat iltapäivähoidossa myös sitä vain paria tuntia. Niin minunkin lapseni kaveri. Sit isompana kaverit ovatkin keskenään. Kuulostaa siltä, että hänelle oma rytmi on todella tärkeä.

Kaverin tulo oman lapsen kanssa on ihan eri juttu kuin oman lapsen tulo yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi