Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähellä asuva tuttavani, joka kotona, ei suostu ottamaan lastani ip-hoitoon

Vierailija
22.11.2012 |

eli mulla on ekaluokkalainen alkuvuodesta syntynyt lapsi. Lähden nyt töihin takaisin koska hoitovapaani päättyy nuoremmasta lapsesta. Teen kuitenkin n.7h työpäivää, enkä viitsisi ottaa lapselle ip-paikkaa ja maksaa siitä, että voi olla siellä pari tuntia päivässä.

Ehdotin sitten lähellä asuvalle tuttavalleni (pph) että voisiko lapseni olla heillä toisinaan vaikka muutamana päivänä viikossa, ettei tarvisi ihan yksin olla kotona. Kyseessä ei siis ole jokapäiväinen kyläily eikä montaa tuntia kuin ihan vain muutaman tunnin. Nainen sanoi, ettei se käy. Että heillä on hoitolasten päikkäriaikaan hiljaisuus ja haluaa itsekin rauhoittua tuolloin. Mutta hänen oma lapsensa on samalla luokalla lapseni kanssa ja tuleehan hänkin kotiin.

Hänelle ei sopinut. Olisin voinut laittaa omat eväät mukaan. Hölmöintä on, että lapsemme ovat yleensä iltapäivällä yhdessä puistoilemassa, johon tämä tuttavanikin menee aina omien hoitolasten kanssa iltapäivällä. Sanoi, että puistoon voi tulla heidän kanssaan toisinaan, mutta hän ei kuitenkaan vahdi lasta, eikä lähettele kotiin.

Olin vähän ihmeissäni. Mihin tämä maailma on menossa kun ei voida ollenkaan auttaa?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä tuttavaasi hoitovapaasi aikana? Mennyt heille ennen ulkoiluja auttamaan pukemisessa? Mennyt avuksi vaippojen vaihtoon? Vienyt tuttavallesi kattilallisen keittoa, ettei hänen tarvi itse kokata? Ihan luontevasti olisi mennyt kun olet itse ollut vain kotona.

Entä montako tuntia viikossa tuttavasi lapsi on ollut teillä leikkimässä? Sehän olisi niin luontevasti mennyt kun heillä nukutaan päikkäreitä niin muutamana päivänä viikossa ihan vaan muutaman tunnin olisi käynyt. Ei siis mitään jokapäiväistä kyläilyä, mutta tosiaan se muutama tunti muutaman kerran viikossa

Vierailija
2/72 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselin vain mielipiteitä ja heti sai törkyä niskaan. Luontevasti olisi mennyt jos lapsi ois päässyt tutulle parina päivänä pariksi tunniksi, mutta en enää asiasta keskustele kun sen selväksi teki, ettei onnistu.

ap

siis että tämä ei ollut provo vaan olet ihan aikuisten oikeesti kysymässä saako lapsesi mennä hengailemaan luokkakaverille muutamana päivänä vikossa muutaman tunnin?

tajuatko että tuo esim. 2 tuntia on ihan normaali aika olla esim. iltapäiväkerhossa päivittäiin? osa lähellä asuvista lapsista on siellä esim. 13-15 ja lähtee sitten kotiinsa rauhoittumaan ja pian tulevat vanhemmat.

Miten voit ap ajatella noin että jonkun pitäisi hoitaa lastasi ilmaiseksi jonka työtä on hoitaa lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suorastaan vituttaisi jos joku lapsen kaveri olisi meillä joka päivä ja jos olisin pph niin en ottaisi yhtään ketään meille työaikana.

Naapuri on pph ja niille ei tasan tarkkaan mennä silloin, kun heillä on hoitolapsia.

Oma lapsi 8v. ja kyllä noista koululaisista ääntä lähtee ja aina niillä on nälkäkin.

Vierailija
4/72 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tähän on nyt tämän enempää turha kommentoida. En vain ymmärrä kyllä teidän kantaa asiaan. Mutta sellaista se on. Ja kysymykseen kuinka paljon olen itse auttanut tätä tuttavaa/muita ihmisiä niin aika paljonkin jos saan sanoa; siskonlapsi on meillä aika usein hoidossa ja tuota pph:ta tuskin voisin mennä auttelemaan työpäivänsä aikana, koska kai hän haluaa tehdä työtään rauhassa ja on tässä itselläkin 2v.oma lapsi

ap

Vierailija
5/72 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tähän on nyt tämän enempää turha kommentoida. En vain ymmärrä kyllä teidän kantaa asiaan. Mutta sellaista se on. Ja kysymykseen kuinka paljon olen itse auttanut tätä tuttavaa/muita ihmisiä niin aika paljonkin jos saan sanoa; siskonlapsi on meillä aika usein hoidossa ja tuota pph:ta tuskin voisin mennä auttelemaan työpäivänsä aikana, koska kai hän haluaa tehdä työtään rauhassa ja on tässä itselläkin 2v.oma lapsi

ap

oletko auttanut tätä perhepäivähoitajaa vai et? muulloinkaan kuin hänen työpäivänsä aikana? ottanut heidän lapsensa pari kertaa viikossa pariksi tunniksi teille? säännöllisesti? tai työpaikallesi?

miten siskonlapsien hoitaminen auttaa ko. perhepäivähoitajaa?

jessus että vaatii paljon rautalankaa selittää näin yksinkertasta asiaa. pakkohan tämän on olla provo. karmaisevaa jos ei ole.....

ja juu, sinulla on 2v lapsi siellä vielä....perhepäivähoitajalla taitaa olla useampikin.

vie vaan lapsi ip-kerhoon, saa uusia kavereita ja siellä on henkilö joka on työnsä puolesta vastuussakin lapsesta. maksu ei niin suuren suuri ole.

Vierailija
6/72 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloinkahan tämä on Iltalehdessä?

Vierailija
7/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis ilmaiseksi vai?

Vierailija
8/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä tarvitse maksaakaan paljon mitään, 60e/kk ja saa iltapalat ja kaikki täällä.

Vierailija
9/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph ei voi ottaa hoitolapsia työpäivänsä aikana. Ei vaikka oma lapsenlapsi tulisi kyläilemään. Kyseessä ei siis ole laiskuus tai viitsimättömyys vaan ihan lain määräämä juttu. Hän hoitaa nuo 4 hoitolastaan ja on heistä vastuussa + tietenkin omasta koululaisestaan, mutta muista ei voi ottaa vastuuta.

Vierailija
10/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa?

Vierailija
11/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on vastuussa hoitamiensa lasten vanhemmille niden lasten hyvinvoinnista. Hiljaisuus päikkäriaikaan on paljon helpompi pitää, kun kotiin tulevia "isoja" lapsia on vain yksi. Kaksi lasta kuitenkin leikkivät keskenään niin että siitä tulee ääntä.

Lisäksi hän varmaan ajattelee asiaa myös oman lapsensa kannalta. Heillä on aika hulina, kun on aina muidenkin lapsia hoidossa. Omalle lapselle voi olla tärkeätä yhteinen aika äidin kanssa hoitolasten nukkuessa.

Vierailija
12/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kyläilee joskus tai että sitoutuu siihen, että joku lapsi voi aina tarvittaessa tulla ja hänestä huolehditaan.

Ekaluokkalaiset voi olla aika metelöivää sakkia, joten ymmärrän, että päiväuni aikaan ei haluta ylimääräisiä vieraita.

Ja varmaan niin kuin edellinen sanoi, pph ei voi alkaa hoitaa muita samanaikaisesti.

Ei se 60-80 euroa ip-kerhopaikasta voi olla kynnyskysymys työssäkäyvälle, sitten olisi lapsella paikka minne mennä. Kyllä minäkin olen sitä maksanut, vaikka ei joka päivä kerhoa tarvittukaan.

Vierailija
13/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lapsen kaveri menee kerran, joskus parikin kertaa, heille koulun jälkeen. Mutta minun lastani ei otakaan.

Olin äimistynyt, koska itse koen auttamisen tärkeäksi. Mutta sanoi, ettei halua sitoutua ottamaan edes muutamaksi tunniksi. Varsinkin 12 päivänä oisin tarvinnu apua, kun lapsi joutuu olemaan yksin usemman tunnin. Mutta ei

ap

Vierailija
14/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän sille pph;lle varmaan maksaisit. Vai ajattelitko ettet maksaisi mitään? Kun toinen tekee työtään, niin siinä sivussa menis ilmaiseksi naapurien lapset? Mietipä oman työs kautta- mikä sitten onkaan työtehtäväsi- että siinä työn ohessa tekisit sen saman ilmaiseksi jollekin naapurille? Sitäpaisti jos talossa on jo 4 lasta + oma, niin ei varmaan enää halua lisää hälinaa? On ihan eri asia se oma lapsi tekemässä tehtäviään kuin sille sitten kaveri-meillä on usein lasten kavereita, ja koko ajan siinä on jotain säätöä.

Vierailija
15/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai oikeasti ajattele, että työkseen muitten lapsia hoitava ihminen ottaisi ilmaiseksi sinun lapsesi hoitoonsa? Mietipä ensinnäkin vastuukysymyksiä, kuka vastaa, jos sinun lapsellesi sattuu jotain? Kuka vastaa, jos sinun lapsesi takia (huolimattomuus, tahallisuus...) hoitolapselle sattuu jotain?

Omat lapset pph:n on hoidettava, totta kai, mutta vieraita lapsia ei. Varsinkin jos kyseessä on kunnallinen hoitaja, ei hän voi ottaa ylimääräisiä lapsia vastuulleen.

Vierailija
16/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lasten kaverit tulee leikkimään kuin jos sitoutuu hoitamaan.... Mäkin olen tosi avulias, mutta ymmärrän tuota pph;ta ihan hyvin. Mitä sä ap teet työksesi?

Vierailija
17/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi on töissä. Hän tekee työtä kotonaan. Hänen työtänsä on se, mitä sinä pyydät. MIltä itsestäsi tuntuisi, jos joku tunkisi sinun työpaikallesi ylimääräisen lapsen? Esim. jos olet opettaja ja pidät tukiopetusta, niin joku naapuri työntää oman lapsensa sinne tukiopetustunnille, kun se ei pärjää matikassa.

Tai jos olet pankkivirkailija, niin sinun pitäisi siinä samalla opettaa naapurin teinille talousasioita.

Tai jos olet lääkäri, niin naapurti tunkisivat sairaat lapsensa vastaanotolle ihan vaan, kun pitää auttaa naapuria.

Vierailija
18/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis TÖISSÄ kotonaan, ihan eri kuin olla vaan kotona.

Ja sitten tuo "en millään viittis maksaa"... Jätä ne siiderit ja tupakat ostamatta, sillä rahalla lapsesi saa mielekästä tekemistä iltapäiviksi.

Vierailija
19/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla on ekaluokkalainen alkuvuodesta syntynyt lapsi. Lähden nyt töihin takaisin koska hoitovapaani päättyy nuoremmasta lapsesta. Teen kuitenkin n.7h työpäivää, enkä viitsisi ottaa lapselle ip-paikkaa ja maksaa siitä, että voi olla siellä pari tuntia päivässä.

Ehdotin sitten lähellä asuvalle tuttavalleni (pph) että voisiko lapseni olla heillä toisinaan vaikka muutamana päivänä viikossa, ettei tarvisi ihan yksin olla kotona. Kyseessä ei siis ole jokapäiväinen kyläily eikä montaa tuntia kuin ihan vain muutaman tunnin. Nainen sanoi, ettei se käy. Että heillä on hoitolasten päikkäriaikaan hiljaisuus ja haluaa itsekin rauhoittua tuolloin. Mutta hänen oma lapsensa on samalla luokalla lapseni kanssa ja tuleehan hänkin kotiin.

Hänelle ei sopinut. Olisin voinut laittaa omat eväät mukaan. Hölmöintä on, että lapsemme ovat yleensä iltapäivällä yhdessä puistoilemassa, johon tämä tuttavanikin menee aina omien hoitolasten kanssa iltapäivällä. Sanoi, että puistoon voi tulla heidän kanssaan toisinaan, mutta hän ei kuitenkaan vahdi lasta, eikä lähettele kotiin.

Olin vähän ihmeissäni. Mihin tämä maailma on menossa kun ei voida ollenkaan auttaa?

Oletko ihan terve? Minusta olet narsisti. Montako penikkaa sulla oli hoidossa vain muutaman tunni päivässä vain muutamana päviänä viikossa kun olit oman penikan kanssa hoitovapaalla?

Vierailija
20/72 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtenä päivänä kerran tarvitset apua. Ei silloin, jos pitäisi puoleksi vuodeksi sitoutua joka päivä johonkin.

Se koti on pph:lle työpaikka. Voisitko sä ap ottaa omalle työpaikallesi ekaluokkalaisen iltapäiväksi, jotta hänen ei tarvitse olla yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme